New posts

Trænertråden

• Thread starter Thread starter Rastapopoulos
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 235K
Bare for og spekulere lidt, så tager Claus Nørgaard ikke med Thomas Frank til Tottenham.
Tidligere chef for Vejles akademi og U18 (dog ikke i så mange kampe) landstræner……og self 109 kampe som assistent for Thomas Frank. Kunne det være et frækt bud på ny træner?
Hvis han var ved at forlade Brentford kunne han vel komme med Frank til Tottenham og så ville han nok vælge det (med den tanke at han så kunne være endnu bedre rustet til måske engang at blive træner for AGF selvfølgelig.)

Bare for og spekulere lidt, så tager Claus Nørgaard ikke med Thomas Frank til Tottenham.
Tidligere chef for Vejles akademi og U18 (dog ikke i så mange kampe) landstræner……og self 109 kampe som assistent for Thomas Frank. Kunne det være et frækt bud på ny træner?
Det håber jeg godt nok ikke. Nørgaard har meget begrænset cheftrænererfaring og virker mest egnet til assistentrollen. Han har kortvarigt været cheftræner i Sønderjyske og midlertidig i Esbjerg. Han kunne måske blive kegleflytter i AGF.

Hvilke 3-4 hovedkrav har i til en kommende træner hvis I sad i ansættelsesudvalget?

Mine:
- Skal have været cheftræner i en anden superliga klub (højere eller tilsvarende niveau)
- Mandskabsbehandling vigtigere end taktisk forståelse
- Hellere udvikle holdet langsigtet end kortsigtet (jeg er villig til at tabe kampe for at være tro mod et koncept)
- Offensivt tænkende (vil hellere vinde 4-3 end 1-0) (jeg er ikke fan af DN fodbold med grimme sejre hvor vi nærmest ikke har haft bolden. Wieghort boldflytteri er heller ikke en favorit. Synes VFF spiller inspirerende fodbold (med forbehold for det er begrænset af kampe jeg har set)).

Jeg ser ikke nødvendigvis det er en dansk træner. Udvikling af unge spillere er et plus men ikke et must.

Til inspiration lister CoPilot følgende mulige fokus punkter og succeskriterier for trænere:

Kompetencer:​

1. Taktisk forståelse: Evnen til at analysere modstandere og tilpasse strategier under kampene.
  2. Kommunikationsevner: Klart og effektivt at kunne formidle ideer og strategier til spillerne.
  3. Lederskab: At kunne motivere og inspirere spillere og trænerstab.
  4. Beslutningstagning under pres: At træffe hurtige og velovervejede beslutninger i pressede situationer.
  5. Spillerudvikling: Fokus på at udvikle spillernes tekniske og taktiske færdigheder.
  6. Fysisk træning og ernæring: Kendskab til optimal fysisk træning og ernæring for at forbedre spillernes præstationer.

Erfaringer:​

1. Tidligere trænerjobs: Erfaring fra tidligere trænerroller, helst på højt niveau.
  2. Spillerkarriere: Mange trænere har selv spillet fodbold på et højt niveau, hvilket giver dem en dyb forståelse for spillet.
  3. Uddannelse: Formelle træneruddannelser og licenser, såsom UEFA Pro License.
  4. Erfaring med forskellige hold: At have arbejdet med forskellige typer af hold og spillere, hvilket giver en bredere forståelse af forskellige spillestile og kulturer.
  5. Internationale erfaringer: Erfaring fra at arbejde i forskellige lande og ligaer kan være en stor fordel.

Succescriterier:​

- Kvantitative faktorer:​

1. Resultater og placeringer: Antal sejre, uafgjorte og tabte kampe, samt holdets placering i ligaen.
  2. Trofæer og titler: Vundne mesterskaber, pokaler og andre turneringer.
  3. Målscore: Antal scorede og indkasserede mål.
  4. Spillerudvikling: Antal spillere, der er blevet solgt til større klubber eller har fået landsholdsudtagelser.

- Kvalitative faktorer:​

1. Spillestil og taktik: Hvordan holdet spiller, og om de følger trænerens taktiske vision.
  2. Spiller- og holdmoral: Spillernes tilfredshed og motivation, samt holdets sammenhold og moral.
  3. Trænerens lederskab: Trænerens evne til at lede og inspirere både på og uden for banen.
  4. Udvikling af unge talenter: Trænerens evne til at integrere og udvikle unge spillere i førsteholdstruppen.

- Andre faktorer:​

1. Fan- og medieopfattelse: Hvordan fans og medier ser på trænerens præstationer og indflydelse.
  2. Klubbens økonomi: Trænerens indflydelse på klubbens økonomiske situation, herunder spillersalg og sponsorater.

Der er jeg så modsat i forhold til at vinde 4-3 eller 1-0.
Min gamle fodboldtræner sagde altid "Hvis modstanderen ikke scorer, har vi 1 point."
Dermed ikke sagt at man ikke skal spille ordentligt offensivt, og skabe chancer osv. Men der er bare nød til at være en solid base bagved.
Faktisk skal der helst ikke nogensinde gå 3 mål ind. :)

Fundamentet skal bygges, før man bygge det flotte hus ovenpå...

Angreb vinder kampe, forsvar vinder mesterskaber osv.

Hvilke 3-4 hovedkrav har i til en kommende træner hvis I sad i ansættelsesudvalget?

Mine:
- Skal have været cheftræner i en anden superliga klub (højere eller tilsvarende niveau)
- Mandskabsbehandling vigtigere end taktisk forståelse
- Hellere udvikle holdet langsigtet end kortsigtet (jeg er villig til at tabe kampe for at være tro mod et koncept)
- Offensivt tænkende (vil hellere vinde 4-3 end 1-0) (jeg er ikke fan af DN fodbold med grimme sejre hvor vi nærmest ikke har haft bolden. Wieghort boldflytteri er heller ikke en favorit. Synes VFF spiller inspirerende fodbold (med forbehold for det er begrænset af kampe jeg har set)).

Jeg ser ikke nødvendigvis det er en dansk træner. Udvikling af unge spillere er et plus men ikke et must.

Til inspiration lister CoPilot følgende mulige fokus punkter og succeskriterier for trænere:

Kompetencer:​

1. Taktisk forståelse: Evnen til at analysere modstandere og tilpasse strategier under kampene.
  2. Kommunikationsevner: Klart og effektivt at kunne formidle ideer og strategier til spillerne.
  3. Lederskab: At kunne motivere og inspirere spillere og trænerstab.
  4. Beslutningstagning under pres: At træffe hurtige og velovervejede beslutninger i pressede situationer.
  5. Spillerudvikling: Fokus på at udvikle spillernes tekniske og taktiske færdigheder.
  6. Fysisk træning og ernæring: Kendskab til optimal fysisk træning og ernæring for at forbedre spillernes præstationer.

Erfaringer:​

1. Tidligere trænerjobs: Erfaring fra tidligere trænerroller, helst på højt niveau.
  2. Spillerkarriere: Mange trænere har selv spillet fodbold på et højt niveau, hvilket giver dem en dyb forståelse for spillet.
  3. Uddannelse: Formelle træneruddannelser og licenser, såsom UEFA Pro License.
  4. Erfaring med forskellige hold: At have arbejdet med forskellige typer af hold og spillere, hvilket giver en bredere forståelse af forskellige spillestile og kulturer.
  5. Internationale erfaringer: Erfaring fra at arbejde i forskellige lande og ligaer kan være en stor fordel.

Succescriterier:​

- Kvantitative faktorer:​

1. Resultater og placeringer: Antal sejre, uafgjorte og tabte kampe, samt holdets placering i ligaen.
  2. Trofæer og titler: Vundne mesterskaber, pokaler og andre turneringer.
  3. Målscore: Antal scorede og indkasserede mål.
  4. Spillerudvikling: Antal spillere, der er blevet solgt til større klubber eller har fået landsholdsudtagelser.

- Kvalitative faktorer:​

1. Spillestil og taktik: Hvordan holdet spiller, og om de følger trænerens taktiske vision.
  2. Spiller- og holdmoral: Spillernes tilfredshed og motivation, samt holdets sammenhold og moral.
  3. Trænerens lederskab: Trænerens evne til at lede og inspirere både på og uden for banen.
  4. Udvikling af unge talenter: Trænerens evne til at integrere og udvikle unge spillere i førsteholdstruppen.

- Andre faktorer:​

1. Fan- og medieopfattelse: Hvordan fans og medier ser på trænerens præstationer og indflydelse.
  2. Klubbens økonomi: Trænerens indflydelse på klubbens økonomiske situation, herunder spillersalg og sponsorater.

Jeg tænker erfaring er klart det vigtigste. Der er et stort pres i AGF, det skal man kunne håndtere.

Taktisk forståelse. En træner der kan inspirere spillerne ved, at vise spillere at forskellige måder at gribe tingene an på, kan give resultater.

Resultater. Hvis vi skal rykke os videre, så tror jeg en træner der har opnået noget, er vigtigt. En der ved hvad det kræver. En spillerne kan blive inspireret af.

Transition. Med den satsning vi har med akademikerne nu, så skal det være en træner der har arbejdet med transition før.

Jeg tænker erfaring er klart det vigtigste. Der er et stort pres i AGF, det skal man kunne håndtere.

Taktisk forståelse. En træner der kan inspirere spillerne ved, at vise spillere at forskellige måder at gribe tingene an på, kan give resultater.

Resultater. Hvis vi skal rykke os videre, så tror jeg en træner der har opnået noget, er vigtigt. En der ved hvad det kræver. En spillerne kan blive inspireret af.

Transition. Med den satsning vi har med akademikerne nu, så skal det være en træner der har arbejdet med transition før.
Så er det jo Kent Nielsen, du vil have ;)

Så er det jo Kent Nielsen, du vil have ;)
Nej. Ikke nødvendigvis.

Der er andre ting der trækker ned ved Kent Nielsen der gør, at jeg tror han passer bedst ind et sted hvor han kan sætte et større præg selv.

Han har leveret bedst i klubber med mindre pres. Han er den med den mindste stab i Superligaen (måske minus Fredericia), fordi han vil det meste selv. Han er ikke fokuseret (nok) på data.

Men jeg kunne kun vælge 3-4 punkter.

Angreb vinder kampe, forsvar vinder mesterskaber osv.

En sej myte.

Mine krav:

Offensiv teknisk fodbold. Noget af det grimmeste fodbold jeg har set i mit liv som fodboldfan var under David. Det var til tider så ringe teknisk, jeg var helt flov. Der har også være kampe under Uwe, som nærmede sig det lave niveau. Nuvel, jeg forlanger ikke CL fodbold men jeg gider ikke længere se på tonser fodbold.

Kan udvikle talenter. Det er et krav ellers kan vi godt parkere alle ambitioner om at blive et kontinuerlig top 3 hold.

Mandskabsbehandling.

Kan tøjle medierne. Ikke noget decideret krav men det hjælper gevaldigt i en eksponeret klub som AGF.

En sej myte.

Mine krav:

Offensiv teknisk fodbold. Noget af det grimmeste fodbold jeg har set i mit liv som fodboldfan var under David. Det var til tider så ringe teknisk, jeg var helt flov. Der har også være kampe under Uwe, som nærmede sig det lave niveau. Nuvel, jeg forlanger ikke CL fodbold men jeg gider ikke længere se på tonser fodbold.

Kan udvikle talenter. Det er et krav ellers kan vi godt parkere alle ambitioner om at blive et kontinuerlig top 3 hold.

Mandskabsbehandling.

Kan tøjle medierne. Ikke noget decideret krav men det hjælper gevaldigt i en eksponeret klub som AGF.

Men nok med en grad af sandhed..

Sandheden er nok at det er en både og når det kommer til forsvar og angreb.
Jeg mener det er en enorm styrke at kunne lukke ned og sikre at modstanderen ikke scorer. Som nævnt, så giver det altid point. Jeg ville være voldsomt frustreret hvis man gentagende gange scorer 3 mål og stadig ikke vinder.
Så kan man så evt. kede sig ihjel ved at spille 0-0 igen igen.

Forskellen for mig, er at man ved at spille 0-0 har et fundament at bygge på. Altså bygger ovenpå og frem af banen.
Jeg tror det er langt svære at være god offensivt, og skal bygge en defensiv op - uden at komprimentere det offensive.

Det er nok heller ikke for sjov at 90% (trukket ud af røven) af alle trænere der skal være brandslukkere i en nedrykningstruet klub, går tilbage til basic og bygger struktur og defensiven op.

Faktisk var det det, der gjorde jeg mistede troen på Uwe her i foråret - efter at have forsvaret ham længe - var at bunden faldt ud af holdet, og man ikke fik de der grimme point. Der skulle ikke mange uafgjorte til, eller 1 målssejre og så havde vi fået bronze. Men det vi så var rystende ringe defensivt og struktur mæssigt.

Vi scorer jo alligevel over 1 mål per kamp i mesterskabsspillet, men lukker over 2 ind.
Jeg vil vove at det er nemmere at lukke færre ind, end det er at scorer flere.

Men sådan er vi jo forskellige :)

Jeg mener det er en enorm styrke at kunne lukke ned og sikre at modstanderen ikke scorer. Som nævnt, så giver det altid point.

Til gengæld så er det et faktum, du ikke vinder kampe, hvis ikke du scorer mål og hold som har svært ved at skabe chancer, har også svært ved at score mål og i sidste ende, svært ved at vinde kampe.
Offensivt fodbold gør det bare nemmere at skabe chancer.

Jeg ville være voldsomt frustreret hvis man gentagende gange scorer 3 mål og stadig ikke vinder.

Men det vil heller ikke ske andet i et teoretisk scenarie men i virkeligheden er der ingen klubber som gentagende gange scorer 3 mål og ikke vinder. En gang, ja. To gange, måske. Gentagende gange, nej.

Det er nok heller ikke for sjov at 90% (trukket ud af røven) af alle trænere der skal være brandslukkere i en nedrykningstruet klub, går tilbage til basic og bygger struktur og defensiven op.

Det er mere fordi, det er langt nemmere og hurtigere at bygge en god defensiv end at bygge en god offensiv især når bundklubber generelt ikke har gode spillere.

Man kommer ikke i top 4 med uafgjorte kampe :-)

Det var markant i denne sæson hvor godt styr vi havde på bundholdene. Det har vi tidligere bøvlet rigtig meget med også internationalt. Jeg kan ikke rigtig pege på hvad som vi gjorde godt men mange af modstanderne havde en lidt naiv tilgang om at ville spille offensiv bold mod os (undtagen lyngby som også var sværest for os at bryde ned). Så hvis man er bundhold tror jeg at den defensive tilgang er god men hvis man vil være tophold dur det ikke. Man skal kunne tage dirigent stokken og den synes jeg Uwe har udviklet undtagen når vi mødte topholdene hvor vi tit IMO overlod spillet til modstanderen delvis fordi de pressede højt og vi havde svært ved den del og delvist fordi vores hold var så langsomt som det er med Bech og Mortensen så havde vi ikke nogen kontra fase..

Træneren skal vel kunne lidt af det hele, sat på spidsen hjælper det ikke noget at være fantastisk i medierne, men ikke have nogen game management, men man holder næppe heller ret længe i AGF, hvis må slet ikke kan håndtere medierne. Når man skal prioritere kravene kan man se på hvad der kan overlades til andre og hvad cheftræneren helt sikkert selv skal kunne. Derfor ender medier også ret højt og jeg vil tilføje det at lede trænergruppen. Det er to ting hvor det kan hjælpe meget med erfaring.

Mht spillestil er der en udvikling vi er i gang med. Jeg er mindre kritisk overfor spillestilen under David fordi det gjorde at vi tog nogle skridt frem - og det klart vigtigste for mig er at vinde, jeg gider ikke se på flotte nederlag. Jeg mener vi tog nye skridt under Uwe og nu skal vi selvfølgelig tage de næste med en ny træner. Pointmæssigt er økonomien en begrænsning, men der kan stadig tages skridt ift det offensive udtryk og udviklingen af yngre spillere osv.

På spillersiden hænger en del af det selvfølgelig også på CV.

Til gengæld så er det et faktum, du ikke vinder kampe, hvis ikke du scorer mål og hold som har svært ved at skabe chancer, har også svært ved at score mål og i sidste ende, svært ved at vinde kampe.
Offensivt fodbold gør det bare nemmere at skabe chancer.

Men der er også et faktum at du kan scorer 2 gange og tabe.. Du kan ikke lukke 0 mål ind og tabe.
Men det vil heller ikke ske andet i et teoretisk scenarie men i virkeligheden er der ingen klubber som gentagende gange scorer 3 mål og ikke vinder. En gang, ja. To gange, måske. Gentagende gange, nej.

Det sker jo trods alt, og det var pointen.. Hvis man lukker af defensivt kræver det også mindre af det offensive. Altså dermed en synergi af begge dele som jeg siger.. Det nytter ikke at blæse til angreb og spille offensivt hvis defensiven er hullet som en si.
Det er for dælen da bare et spørgsmål om hvordan man helst vil bygge det op, og hvor man vil starte - som jeg har prøvet at skrive flere gange.

JEG tror det er nemmere at bygge offensiven på til sidst, andre vil så hellere (som mine øjne ser det) satse på at kunne score 2-3 mål hver gang, og så er det ligegyldigt at der kommer lige så mange ind.

Det er mere fordi, det er langt nemmere og hurtigere at bygge en god defensiv end at bygge en god offensiv især når bundklubber generelt ikke har gode spillere.

Ikke uenig. Men hvis det ikke gav point, så gjorde man det nok ikke?

Grundliggende så handler det for mig om, igen personlig holdning, at det kræver mindre af offensiven for at man er glad, hvis defensiven fungere..
Hvis AGF blev mestre ved at spille som Alt. Madrid i 20/21, så var alle herinde glade. Selvom det squ ikke altid var flot fodbold.

• Like
Reactions: fsc
Nej, men det var heller ikke pointen.
Pointen var at man så ikke tabte - og altid fik point. og der skulle mindre til for at sejre..
Ultimativt vil vi vel alle gerne have at xG er positiv ;)

En ting vi ihvertfald har set i denne sæson er at vi har ikke kunne omstille os fra et defensivt mindset til et offensivt. Kom vi bagud så tabte vi kampen.

Det er endnu en fare jeg ser ved at have en ekstrem defensiv tilgang. Din plan b er svær når du skaber meget få chancer.

Igen bedst illustreret ved DN men også under Uwe. Til gengæld var det nemt for os at stille os ned i bagkæden og "hvile" hvis vi først var foran.

Det vil være bedst at kunne begge men skulle jeg vælge vil jeg hellere have den offensive indstilling. Den skal self. ikke være naiv men jeg synes også vi skal give den tid til at udvikle sig.

Jeg synes den defensive tilgang med vores langsomme angriber konstellation er helt forkert. Så skal vi stille anderledes op.

Latest posts

Back