New posts

Trænertråden

• Thread starter Thread starter Rastapopoulos
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 233K
Trænertråden
Fair nok, men det er bare super svært for os der kigger på udefra, da der er så enormt meget vi ikke ved. Hvor stor en overraskelse var Uwes stop, har der været andre kandidater der er sprunget fra og hvor besværlige har Viborg været at danse med. Bare for at nævne nogle få variabler. Især det første synes jeg har rigtig stor betydning og signalerne har været meget blandede. Hvis man inden sæsonafslutning havde vidst, at man ville fyre Uwe havde man i hvert fald næppe ventet en uge med det.
Præcis, og igen - så er det en proces.

Derfor kan man jo godt lave en evaluering af hvordan CV har håndteret det

Skulle man have have en 30 mands liste før man fyrede Uwe?

Skulle man have bekræftet Viborgs første modbud for at fremme processen?

Skulle man have holdt mødet med Uwe f.eks. tirsdagen efter sidste kamp, og ikke først fredag? (Forudsat CV talte sandt, da han sagde processen gik igang efter deres møde med Uwe).

Det kan være evalueringen bliver, at det forløb perfekt. Men jeg tænker det ikke er usundt, at evaluere på et forløb som dette.

Man har vel en nogenlunde realistisk opfattelse af hvad der måske er realistisk, og derfor har man selvfølgelig ikke Pep og Thomas Frank på listen. Det er lettere absurd, selvom jeg godt ved det var sarkastisk ;) Men jeg går ud fra man laver en bruttoliste over emner, og så vil der formentlig være nogen der er foran andre kva deres historik mm. Jeg har bare svært ved at tro, at JP har været blandt de første man kontaktede, for så er det sgu da mærkeligt at man først er blevet enig med Viborg i går.

Men jeg skal da slet ikke afvise at man har haft et lige kandidatfelt med 3-4 stykker, som man ville være tilfreds med, og så har JP endt med at stå stærkest til sidst, måske også fordi andre kandidater har sagt nej til sidst. Men jeg har simpelthen svært ved at se, at JP stod øverst som førstevalg på listen for 3 uger siden, for så var man altså blevet enig med Viborg for lang tid siden.
Pep og Thomas Frank er selvfølgelig for at sætte det på spidsen. Men jeg tror gerne man har haft en liste med "long shots" - store navne, som man måske håbede at kunne tiltrække, hvis deres spillestil m.m. ellers passede. Det er nok især de danske trænere med erfaring fra udlandet. Og så har man nok samtidig gennemgået de mere realistiske navne (hvor JP har været blandt) for at finde ud af hvem der kunne passe der. Og så har man kørt processen derfra.

At f.eks. en Hoff Thorup eller Bo Svensson måske kunne have været en endnu bedre træner end JP synes jeg (qua min analogi med Pep og Thomas Frank) er lidt irrelevant, hvis de slet ikke har været interesserede til at starte med. Og det gør ikke JP til et 2.- eller 3.-rangs valg, som jeg lidt synes han bliver udråbt til.

Jeg genudsender lige Sallingdamus berømte ord:

I år med vild forvirring i fodboldens hus,
vil den hvide storm fra øst falme i dyne af skyer.
En ny mand vil kalde på skæbnen i Åens by,
men bære ikke sværd – kun pensel og bøger.

Han vil ikke jage sejre med jern og ild,
men nære spirer i skjulte sale.
Hans hænder vil forme drenge til mænd,
mens tabene vokser som skygger på tavlen.

Stemmer vil hæve sig i stål og vrede:
"Alt for svag! Ikke skabt til kampens blodsudgydelse!"
Men den blinde dom skal først falme,
når unge helte løfter skjoldet i fremtidens spil.

Dog skal han ikke se sejren selv,
for frugten vil først modnes, når hans navn er glemt.

At der først er en træner på plads nu, kan ikke ophidse mig vældig meget. Det, der er foregået de første træningsdage, ville formentlig have været helt uændret, hvis en ny træner havde været på plads. Og desuden, som flere er inde på, AGF kan slet, slet ikke vælge frit. Når der fx også skal forhandles frikøb, kan det i sagens natur ikke gå over stok og sten.

Det ville være enormt respektløst (og risikabelt) at starte seriøs trænerjagt (i form af konkrete forhandlinger, samtaler osv.) på et tidspunkt, hvor man faktisk har en træner. Og jeg synes, det er helt i orden, at man ikke som klub ønsker at fyre trænere impulsivt efter et nederlag (eller syv). Det koster uundgåeligt lidt på handlingstempoet.

Jeg synes da også, at JP umiddelbart er en lidt undervældende kandidat, men ser det som smånaivt, når nogen tilsyneladende mener, at AGF burde kunne sigte nævneværdigt højere. De kommende to år på mobilpotten bliver altså ganske, ganske udfordrende. I fodbold er to år en EVIGHED. Nu får JP (som vel på mange punkter matcher strategien med fokus på talentudvikling) chancen for at få maks. ud af det, vi faktisk har (herunder suppens 5.-største budget). Måske går det godt - og ellers vil feltet af interesserede trænere helt sikkert være betydeligt mere attraktivt, når vi når frem til 2027-2028.

Altså omkring hele den her prioritetsdebat så var Liverpools 1. prioritet Alonso men endte med Arne Slot, det gik da meget godt.

For mig betyder det mere om JP var på blokken og dermed en del af strategien eller om han kun var den muliges kunst. I det første tilfælde bakker jeg op om processen, i det andet tilfældet kan jeg følge kritikken.

Jeg tror, JP var en del af listen men ikke ønskekandidaten og som Aske er inde på, arbejder CV bare meget grundigt og det vidste ledelsen også godt inden ansættelsen. For det meste er det positivt men andre gange kan det være en hæmsko, når man arbejder under en deadline som eks. ved transfers.

Er stadig skeptisk omkring JP og 4 år synes jeg, er meget men gode debattører er kommet med mange fine argumenter, hvorfor JP kan blive en succes, så skal jeg sige, jeg er endt som en forsigtig skeptisk optimist 😅

Pep og Thomas Frank er selvfølgelig for at sætte det på spidsen. Men jeg tror gerne man har haft en liste med "long shots" - store navne, som man måske håbede at kunne tiltrække, hvis deres spillestil m.m. ellers passede. Det er nok især de danske trænere med erfaring fra udlandet. Og så har man nok samtidig gennemgået de mere realistiske navne (hvor JP har været blandt) for at finde ud af hvem der kunne passe der. Og så har man kørt processen derfra.

At f.eks. en Hoff Thorup eller Bo Svensson måske kunne have været en endnu bedre træner end JP synes jeg (qua min analogi med Pep og Thomas Frank) er lidt irrelevant, hvis de slet ikke har været interesserede til at starte med. Og det gør ikke JP til et 2.- eller 3.-rangs valg, som jeg lidt synes han bliver udråbt til.
Altså hvis CV vurderede, at der kunne være en mulighed for JHT og BS og han kontaktede dem først, for at tage en snak med dem, så er JP jo de facto 3. valg. CV har nok en lidt bedre forståelse for hvad der er muligt, og hvis han tog kontakt til de to førnævnte så er jeg ikke sikker på, at de bare har sagt "glem det" og så smidt røret på. Jeg tænker det er sandsynligt at ihvertfald en af dem ikke har været 100% afvisende, men heller ikke været 100% imødekommende, og derfor har CV tilladt at give det lidt tid. Dermed ikke sagt at man internt er skuffet over at det er blevet JP, men at man hellere havde set end af de to andre. Jeg er dog ikke tvivl om, at JP sagtens kan have været førstevalg blandt trænere i Skandinavien ud over de to arbejdsløse. Det er arbejdsløse danske trænere, så de er jo ikke i samme urealistiske liga som Premier League managers i job.

Men det er jo lidt en diskussion uden ende, for vi ved det jo ikke, men jeg har bare svært ved at se JP som have været førstevalget, eller på linje med de mere ambitiøse projekter, som man formentlig har haft.

Under alle omstændigheder dejligt, at CV nu kan sætte sig ned med sin nye træner og diskutere, hvordan den kommende trup skal se ud. Mange har talt om de missede første træninger, men det er jo arbejdet med at komme videre med sammensætningen af truppen der har stået stille i den første måned efter afslutningen af sidste sæson. Havde vi nu ikke skullet skifte træner kunne vi være nået rundt langt i forhold til at lave sonderinger på nye spillere. Men nu håber jeg i hvert fald, at JP allerede med det samme kan bringe et par navne op overfor CV i forhold til ønskede forstærkninger. Så CV skal ikke tildele sig selv ferie nu.

Altså hvis CV vurderede, at der kunne være en mulighed for JHT og BS og han kontaktede dem først, for at tage en snak med dem, så er JP jo de facto 3. valg. CV har nok en lidt bedre forståelse for hvad der er muligt, og hvis han tog kontakt til de to førnævnte så er jeg ikke sikker på, at de bare har sagt "glem det" og så smidt røret på. Jeg tænker det er sandsynligt at ihvertfald en af dem ikke har været 100% afvisende, men heller ikke været 100% imødekommende, og derfor har CV tilladt at give det lidt tid. Dermed ikke sagt at man internt er skuffet over at det er blevet JP, men at man hellere havde set end af de to andre. Jeg er dog ikke tvivl om, at JP sagtens kan have været førstevalg blandt trænere i Skandinavien ud over de to arbejdsløse. Det er arbejdsløse danske trænere, så de er jo ikke i samme urealistiske liga som Premier League managers i job.
Med andre ord et ganske almindeligt jobansættelsesforløb? Mit gæt er dog, at en erfaren sportsdirektør som CV har haft gang i mere end to emner fra starten. Men du har givet ret i, at nogle har skullet have betænkningstid før de valgte at sige nej. Man har jo også skulle plante ideen i JPs bagland, hvor han har skullet finde ud af, hvordan det skulle takles, fordi han havde meget at miste ved at melde sin interesse tidligt i processen, hvis rygtet skulle slippe ud. Rygtet slap så ud tidligere i denne uge, men vi ved ikke hvornår processen startede eller hvor lang tid JP har skullet bruge på at overveje sin situation. For jeg tror at han oprigtigt var glad i Viborg.

Men det er jo lidt en diskussion uden ende, for vi ved det jo ikke, men jeg har bare svært ved at se JP som have været førstevalget, eller på linje med de mere ambitiøse projekter, som man formentlig har haft.
Enig. Jeg tror sådan set vi alle er en lille smule skuffede over, at vi tilsyneladende ikke er attraktive nok, til at kunne tiltrække et af de store navne, med udenlandsk erfaring osv. men så længe vi ikke kender baggrunden så forbliver det ren spekulation.

Ja, klart er der noget at bygge videre på. Men der er også syv nederlag i streg, en defensiv, der sejler, en frontangriber position, hvor der skal træffes store beslutninger, spørgsmålet om formation og det åbne spørgsmål på målmandspositionen. Der er er rigeligt at arbejde med, og det var nok det, jeg skulle have skrevet i stedet.
Der er allerede mange nye indlæg efter det her, men bare kort så ser jeg det nok mere sådan at der kan flyttes meget med få justeringer og et par spillertilgange. Nu kommer der også nye ideer og det er da bedre at have træneren to dage før. Det har CV også sagt, men samtidig at det ikke er det afgørende. Man kunne vel have vundet en dag på bare at betale Viborg noget mere, så det viser jo at man fint kan acceptere det.

Jeg forestiller mig at man har afsøgt et par andre måske lidt optimistiske muligheder og måske har skullet afvente den træner eller hans klub. Det er er jo så også en vurdering af at tiden var til det. Samtidig har man sendt en føler ud til JP som var førstevalget blandt en lang række trænere man med stort set sikkerhed kunne hente. Det er en bevidst vurdering af muligheder og risici og i min verden er sådan en proces glimrende.

Jeg gætter også på at JP har været i gang med lidt forberedelse de sidste par dage og jeg tror også CV har kunnet multitaske og kigge på spillere samtidig.

Altså hvis CV vurderede, at der kunne være en mulighed for JHT og BS og han kontaktede dem først, for at tage en snak med dem, så er JP jo de facto 3. valg.
Jeg tror det fungerer på den måde i nogle lidt større klubber, hvor de går efter kæmpenavne. Men jeg tror, du skal tage CV på ordet her, at det har mindet mere om en "normal" ansættelse med jobsamtaler, hvor man efterfølgende har valgt den kandidat, man føler mest for. Man starter jo ikke en ansættelsesproces i den "almindelige" verden ved først at invitere den med det mest interessante cv, og hvis det ikke lige spiller så den næste. Man inviterer jo mindst 5 samtidig og går så typisk videre med nogle stykker efter første samtale. Jeg vil godt vædde på at fx Thomas Nørgaard også har været på CV's kontor. Men det har ikke matchet lige så godt med klubbens præferencer.

De var tilsyneladende på Esbjergs liste og så kunne Allan Gaarde nå op på 300 kandidater, men på en mere seriøs liste vil der selvfølgelig også være nogle man tror kunne være muligheder, men som man hurtigt må strege igen. Det behøver i øvrigt heller ikke være at fx JHT ikke er interesseret i at komme til AGF, men at han bare godt kunne tænke sig en løn der ikke ligger for langt under den han fik velsagtens stadig går og hæver hos Norwich.

Jeg genudsender lige Sallingdamus berømte ord:

I år med vild forvirring i fodboldens hus,
vil den hvide storm fra øst falme i dyne af skyer.
En ny mand vil kalde på skæbnen i Åens by,
men bære ikke sværd – kun pensel og bøger.

Han vil ikke jage sejre med jern og ild,
men nære spirer i skjulte sale.
Hans hænder vil forme drenge til mænd,
mens tabene vokser som skygger på tavlen.

Stemmer vil hæve sig i stål og vrede:
"Alt for svag! Ikke skabt til kampens blodsudgydelse!"
Men den blinde dom skal først falme,
når unge helte løfter skjoldet i fremtidens spil.

Dog skal han ikke se sejren selv,
for frugten vil først modnes, når hans navn er glemt.
Mangler en 😟 smiley. Forhåbentlig går det ikke så dårligt så længe, men Nostra himself havde det vist også med at være lidt dramatisk ;)

Gad vide hvordan det er for jævnaldrende Jesper Hansen, at få en tidligere holdkammerat som træner.
De har sikkert fået deres øl sammen og snakket privat om tidligere trænere.

Nu står JP så i en situation, hvor han potentielt skal bænke sin tidligere holdkammerat.
Det skal de kunne håndtere. Jeg har selv været i samme situation både som medarbejder og leder, og det fungerer upåklageligt.

Last edited:

Jeg synes, at det er en lidt fesen klumme:

1) Overskriften og drømmelands-terminologien er en stor latterlig stråmand, der kun passer på hylekoret på SoMe.

2) Han antager, at det handler om "navnet/hylden". Det til trods for, at diverse uerfarne trænere har været nævnt både på seriøst og mindre seriøst plan. Det kommer ikke bag på nogen, at man vælger en noget anden og yngre profil end Uwe var.

3) Han bringer ikke noget nyt om klubbens strukturelle udfordringer, som ikke har været almen viden i flere måneder. Det virker faktisk som, at den er skrevet til folk uden AGF-viden.

4) Han forholder sig slet ikke til den trænerfaglige kritik. Meget af kritikken går jo på om JP trænerfagligt kan løfte opgaven. Ikke mandens stjernefaktor, som Thøgersen stirrer sig blindt på.

Fungerer klummen som et argument for valget: Ja

Fungerer tiraden om "drømmeland i Århus": Nej, så har han ikke fulgt nok med.

Latest posts

Back