New posts

Artikler om spillerne og klubben 2026

• Thread starter Thread starter Mengsen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 178K
Artikler om spillerne og klubben 2026
Jacob Poulsen spiller en karakteristisk gang fodbold med en klar plan. Hvor er fokus på at vinde kampen i stedet for at spille på 'den rigtige måde'? Hvor er ilden der siger 'vi skal vinde medaljer, i pokalfinalen og spille europæisk efter jul? Nu er det for sent, nu handler det om at få en sejr. Men vi har manglet den ild i efteråret.

Har du og Troels Henriksen allerede glemt, hvor mange sejre vi vandt sidste sæson? 19 stykker i ligaen alene.

Har i allerede glemt, hvor mange af de sejre, der blev sikret i de døende minutter af fodboldkampe? Jeg har ikke talt det, men det var mange.

Har i glemt, at vi faktisk jagter sejren, selv når vi udligner sent i kampene, også i denne sæson?

Jeg synes, du og Troels er galt afmarcherede i jeres tankegang - uden jeg dog nødvendigvis er helt tilfreds med Poulsen i denne sæson.

Jeg synes netop, at Poulsen viser en vilje til sejr.

Man kan måske med rette kritisere Poulsen for at holde for meget fast i sit koncept i stedet for at spille mere simpelt. Men jeg vil nærmere tro, at det er fordi, at JP ser det som den bedste vej til sejr, snarere end at han bare gerne vil spille på ‘den rigtige måde’.

Det kan jeg godt forstå. Det virkede glimrende i sidste sæson. Og vi har også domineret langt de fleste SL kampe i denne sæson. Ret beset burde det også have virket langt hen ad vejen i denne sæson.

Godt spørgsmål.

Det er mine spørgsmål efter at have hørt Henriksens podcast. Det er tænkt som mine spørgsmål, men noget af det er inspireret af TH. Det meste er noget jeg har bakset med, der falder på plads efter at have hørt hans podcast og tænkt videre.

Konklusion: inconclusive. Jeg har haft tankerne hele tiden. TH puster til gløderne og bringer sine tanker til torvs. Jeg smider det hele i en gryde og præsenterer det som mine tanker, men med behørig (i min verden) homage til Henriksen.
Jeg synes det er noget om den der floskel om at én ting at komme til tops, noget andet er at blive der, som jeg ser det er det den process vi skal laere at haandtere.
Jeg tillader mig at vaere optimist, og tror stadigvaek paa top6, men en mester skal selvfoelgeligt klare sig bedre en vi goer pt.

Jeg tolker Mere AGF som et relevant indspark til debetten, selvom den gode Troels nogle gange kan vaere lidt skinger, jeg taenker umiddelbart paa hans indirekte kritik af Links foer sommeren.

Har du og Troels Henriksen allerede glemt, hvor mange sejre vi vandt sidste sæson? 19 stykker i ligaen alene.

Har i allerede glemt, hvor mange af de sejre, der blev sikret i de døende minutter af fodboldkampe? Jeg har ikke talt det, men det var mange.

Har i glemt, at vi faktisk jagter sejren, selv når vi udligner sent i kampene, også i denne sæson?

Jeg synes, du og Troels er galt afmarcherede i jeres tankegang - uden jeg dog nødvendigvis er helt tilfreds med Poulsen i denne sæson.

Jeg synes netop, at Poulsen viser en vilje til sejr.

Man kan måske med rette kritisere Poulsen for at holde for meget fast i sit koncept i stedet for at spille mere simpelt. Men jeg vil nærmere tro, at det er fordi, at JP ser det som den bedste vej til sejr, snarere end at han bare gerne vil spille på ‘den rigtige måde’.

Det kan jeg godt forstå. Det virkede glimrende i sidste sæson. Og vi har også domineret langt de fleste SL kampe i denne sæson. Ret beset burde det også have virket langt hen ad vejen i denne sæson.
Jeg skal nok hylde indsatsen i forgangne sæson ... når man begynder at overføre points fra den og ind denne sæson.

Ud over det, fejrer jeg gerne guldsæsonen. Men npr jeg evaluerer JP for denne sæson, tager jeg heller ikke hans scoring mod Sverige med i ligningen.

Poulsen og holdet viser god moral. Uden det havde vi en helt anden samtale. Men det har IKKE virket i denne sæson, og derfor er jeg knotten

Jeg skal nok hylde indsatsen i forgangne sæson ... når man begynder at overføre points fra den og ind denne sæson.

Det der - var decideret deprimerende læsning. Jeg håber i sandhed ikke du mener det du får skrevet - at du kun vil hylde det der skete sidste år, hvis man pludselig får point med ind i den nye sæson...

JPs vilje til sejr sidste år - gav fx kampe som mod Sønderjyske hjemme, hvor vi slutter kampen med kun NP som defensiv spiller - og vi presser på til sidst og får målet, som sender mesterskabstroen tilbage...

Jeg vil nærmere sige, at JP har troet FOR MEGET på, at det man havde gang i ville give sejr - og ikke at man ikke havde vilje til sejr, eller ikke gik efter det.
Omvendt tror jeg at man har stolet for meget på, at de unge der i Poznan af Tingager blev beskrevet som et hold med nosser - pludselig kunne "flyve på vandet" - når man sådan kunne levere en "europæisk sensation". Hvorfor så ikke fortsætte? Blive ved? Når de kunne så flot...

Det var en outlier - viste det sig.
Og det har kostet tror jeg - at vi "blev ved" - med noget humlebien ikke burde kunne.

Ud over det, fejrer jeg gerne guldsæsonen. Men npr jeg evaluerer JP for denne sæson, tager jeg heller ikke hans scoring mod Sverige med i ligningen.

Poulsen og holdet viser god moral. Uden det havde vi en helt anden samtale. Men det har IKKE virket i denne sæson, og derfor er jeg knotten

Jeg er enig i, at det ikke har virket. I hvert fald ikke godt nok. Men jeg kan slet ikke følge, at det er fordi, Poulsen ikke vil vinde nok, ikke har ild i øjnene eller prioriterer en speciel form for fodbold, fordi han kan li den form for fodbold. Det synes jeg er en forkert analyse.

Last edited:
Det der - var decideret deprimerende læsning. Jeg håber i sandhed ikke du mener det du får skrevet - at du kun vil hylde det der skete sidste år, hvis man pludselig får point med ind i den nye sæson...
Jeg skal nok hylde resultaterne fra sidste sæson - i en kontekst af at evaluere denne sæson - når det er relevant at inddrage (=aldrig). Jeg kommer til at mindes forgangne sæson resten af livet og hylde alle involverede for den.

JPs vilje til sejr sidste år - gav fx kampe som mod Sønderjyske hjemme, hvor vi slutter kampen med kun NP som defensiv spiller - og vi presser på til sidst og får målet, som sender mesterskabstroen tilbage...

Jeg vil nærmere sige, at JP har troet FOR MEGET på, at det man havde gang i ville give sejr - og ikke at man ikke havde vilje til sejr, eller ikke gik efter det.
Omvendt tror jeg at man har stolet for meget på, at de unge der i Poznan af Tingager blev beskrevet som et hold med nosser - pludselig kunne "flyve på vandet" - når man sådan kunne levere en "europæisk sensation". Hvorfor så ikke fortsætte? Blive ved? Når de kunne så flot...

Det var en outlier - viste det sig.
Og det har kostet tror jeg - at vi "blev ved" - med noget humlebien ikke burde kunne.
Det er ikke et mål for mig at være kritisk. JP har en stærk filosofi og han lykkedes helt åbenlyst med at forløse Uwes hold. Nu skal han lykkes med at bygge sit eget fundament i den efterfølgende sæson. Og når man evaluerer udelukkende på den proces, er det ikke udelukkende positivt (kan man næsten udelukke det positive).

Jeg er positiv over de gode ting der er i spillet og tror på han kan vende det rundt. Men status pt. ...

Jeg skal nok hylde resultaterne fra sidste sæson - i en kontekst af at evaluere denne sæson - når det er relevant at inddrage (=aldrig). Jeg kommer til at mindes forgangne sæson resten af livet og hylde alle involverede for de.

Jeg synes jo så åbenlyst det ER relevant at inddrage - når snakken går på "viljen til at vinde" etc.
Det synes jeg netop sidste sæson beviste - i flere omgange.

I en snak om, hvorvidt JP har den del i sig - og i en vurdering om, hvorvidt det har manglet i år - og er noget han fundamentalt mangler..

Jeg er enig i, at det ikke har virket. I hvert fald ikke godt nok. Men jeg kan slet ikke følge, at det er fordi, Poulsen ikke vil vinde nok, ikke har ild i øjnene eller prioriterer en speciel form for fodbold, fordi han kan li den form for fodbold. Det synes jeg er en forkert analyse.
Det ville være interessant at finde imod af hvad man mener det er.

Når Henriksen siger Serra er den første der går ud og siger det ikke er godt nok, er det ikke rigtigt. Der har andre gjort før ham. Man Serra siger det mdd overbevisning. Arnstad taler norsk og virker lidt ubekymret. Træneren har den samme rolige attitude der er skøn når det går godt, men virker (for) distanceret, når det kniber.

Jeg kan genkende den beskrivelse. Jeg ved ikke om den er årsag tll problemerne. Men det pustede til min frustration. Sæsonen er nærmest passet væk allerede. Måske når man i top-6 og kommer ikke tilnat spille en rolle. Måske kan man gåefter 7. Pladsen og Mickey Mouse.Begge dele er langt under forventning og jeg savner en verbal pendant til et frustrationsfrispark. Måske er de skuffede alle sammen, men det kommer ikke rigtigt til udtryk.

Jeg kan leve med det verbale, hvis de retter op. Men jeg køber Henriksens analyse af at David Nielsen kunne pisse fanbasen i ansigtet og stadig blive hyldet i Århus efter at have bragt klubben i overhængende nedrykningsfare. Og det kunne han fordi man kunne 'mærke' ham. Den kan selv jeg - der nok er langt mere DN-kritisk end alle andre herinde - kunne og kan mærke ham helt ned i tæerne. Det har aldrig været et tema at David er træls eller vattet. Han er fantastisk. Jeg synes bare også han var en gigantisk fiasko og en skidespræller for at bringe klubben i aå stor fare.

Jeg synes jo så åbenlyst det ER relevant at inddrage - når snakken går på "viljen til at vinde" etc.
Det synes jeg netop sidste sæson beviste - i flere omgange.

I en snak om, hvorvidt JP har den del i sig - og i en vurdering om, hvorvidt det har manglet i år - og er noget han fundamentalt mangler..
Præmissen fra Henriksen - som jeg køber - er, at der er stor forskel på forgangne sæson hvor der var intakt lederskab, vinderkultur og indøvede rutiner i holdet, og nu, hvor der er 11 spillere der skal bygges til et hold.

Lidt ligesom at CVs meget reaktionære tilgang til truppen i 25/26 viste sig at være godt, men det kræver noget andet i en anden setting. One size fits one context.

CV og JP skal vise de er mere end ure uden batteri der tilfældigvis (og heldigvis) gik korrekt lige i forgangne sæson.

Det ville være interessant at finde imod af hvad man mener det er.

Når Henriksen siger Serra er den første der går ud og siger det ikke er godt nok, er det ikke rigtigt. Der har andre gjort før ham. Man Serra siger det mdd overbevisning. Arnstad taler norsk og virker lidt ubekymret. Træneren har den samme rolige attitude der er skøn når det går godt, men virker (for) distanceret, når det kniber.

Jeg kan genkende den beskrivelse. Jeg ved ikke om den er årsag tll problemerne. Men det pustede til min frustration. Sæsonen er nærmest passet væk allerede. Måske når man i top-6 og kommer ikke tilnat spille en rolle. Måske kan man gåefter 7. Pladsen og Mickey Mouse.Begge dele er langt under forventning og jeg savner en verbal pendant til et frustrationsfrispark. Måske er de skuffede alle sammen, men det kommer ikke rigtigt til udtryk.

Jeg kan leve med det verbale, hvis de retter op. Men jeg køber Henriksens analyse af at David Nielsen kunne pisse fanbasen i ansigtet og stadig blive hyldet i Århus efter at have bragt klubben i overhængende nedrykningsfare. Og det kunne han fordi man kunne 'mærke' ham. Den kan selv jeg - der nok er langt mere DN-kritisk end alle andre herinde - kunne og kan mærke ham helt ned i tæerne. Det har aldrig været et tema at David er træls eller vattet. Han er fantastisk. Jeg synes bare også han var en gigantisk fiasko og en skidespræller for at bringe klubben i aå stor fare.
Hvad var din forventning til denne sæson ?

Slutresultat eller hvor vi skulle ligge lige nu?

For mig er det ikke det store chok at vi halser efter top 6. Det var fuldt forventeligt med de europæiske kampe og vores totale mangel på erfaring med at balancere det med Superligaen.

At vi så har 3-4 point mindre end fortjent er selvfølgelig en bet.

Slutresultat eller hvor vi skulle ligge lige nu?

For mig er det ikke det store chok at vi halser efter top 6. Det var fuldt forventeligt med de europæiske kampe og vores totale mangel på erfaring med at balancere det med Superligaen.

At vi så har 3-4 point mindre end fortjent er selvfølgelig en bet.
Begge dele. Jeg ser ligaen som ret opdelt. AGF skulle markere sig i den bedste halvdel og spille med i toppen. Når det kom til de indbyrdes opgør ville det formentlig vise sig at FCK havde fundet tilbage, og at FCM generelt har højere kvalitet. Og så kunne AGF spille med om 3-5 pladsen, med 3. Som succes, 4. Som godt gået, og 5. Som ærgerligt.

Man kan nå meget endnu, men jeg havde da en antagelse om man kom med momentum og et solidt fundament og kunne være konkurrencedygtige fra start.

I sidste ende er det placeringen i maj, der er afgørende. Men nærmest uanset hvordan det ser ud i maj er jeg sikker på man kan se tilbage på den her periode og tænke, at her tabte man en helvedes masse points, der svier i sidste ende. Får man en bronze er det pisse godt, men tænk hvad man kunne have opnået, hvis man havde været skarpe fra start.

Jeg har en boblende optimisme før hver kamp (og en truende skepticisme i medgift) og jeg håber det bedste. Men jeg er træt af at JP har været så famlende og at CV ikke har noget der retfærdiggør de sene handler, som vi af gode grunde ikke kan vurdere endnu.

Hvis man gerne vil være optimist, så fint med mig. Og hvis man kan skrue tankerne tilbage til juli og forventningerne, og sige at holdet er ca hvor man regnede med (indenfor en 3-4 points) og med den formkurve og trup der var ønsker og forventet, så fuld respekt.

Jeg vil gerne håbe det bedste og tro på de købte spillere, samt holdet. Det kan sagtens rettes op. Men jeg får en allergisk reaktion over 'historie-vask'. At man godt nok i juli forventede top-3 eller 4, at der naturligvis ville kommen en 9'er og at CV er kongen af transfermarkedet og 'bare vent', mine utålmodige (og enfoldige) mmeddebattører. Men nu er alt efter planen, og hvad kunne man regne med i det transfermarked? Der var jo kun Carsten Hallum, frisk fra old boys, og de spillere man hentede er det ypperste man som AGF-fan overhovedet kunne håbe på, en hylde over den højeste hylde.

Jeg er skuffet over hvor man står og måden man er kommet hertil. Det står jeg ved.

Jeg håber man retter op på tingene og at man også internt er utilfredse.

Vi har også diskuteret det herinde - Jannis scoringssnit pr. minut er ganske godt og det har Stiften begået en artikel om.

Det virker lidt som om han (endelig) begynder at træde i karakter og det kan jeg lide. Kunne være så godt, hvis han viste hvorfor han blev hentet.

Skal vi virkelig have angriberen der får en total genrejsning?

1789216996990.webp

Han har også arbejdet med sig selv og en mentaltræner - måske det er baggrunden for han ligner en der begynder at tage ansvar.

- Jeg har skulle lære at forstå, at jeg i perioder ikke har været dén spiller, det hele handler om i klubben. Det er ekstremt vigtigt, at du accepterer, hvad situationen er. At du måske ikke er førsteprioritet på angriberpositionen.

- Der er mange spillere, der ikke accepterer deres situation. De brokker sig og mener måske, de er bedre end dét, de får af spilletid. Men nogle gange er det lige meget hvorfor, du ikke spiller. Måske fortjener du mere end du får, måske er du bare dårligere end du går og tror og føler.

- Men uanset hvad skal du acceptere situationen. Jeg gik til mentaltræner for at lære at tænke sådan, og jeg må indrømme, at det ikke er nemt at tænke sådan hver dag. Men det har hjulpet mig meget, fortæller Janni Serra.

Hvis Serra får genrejsning, så får jeg rejsning.

Jeg synes ikke han tidligere har fået de store chancer, men han var her selvfølgelig også mens Patrick Mortensen var i sit es. Jeg synes heller ikke at 10 minutter her og der er en chance for at vise hvad man kan.

Han fortjener det, både fordi han virker til at være kommet over de mentale ting der har været snak om, men også fordi han virker til at være en fyr, der er helt nede på jorden og bare vil holdet det bedste.

Hvis Serra får genrejsning, så får jeg rejsning.

Jeg synes ikke han tidligere har fået de store chancer, men han var her selvfølgelig også mens Patrick Mortensen var i sit es. Jeg synes heller ikke at 10 minutter her og der er en chance for at vise hvad man kan.

Han fortjener det, både fordi han virker til at være kommet over de mentale ting der har været snak om, men også fordi han virker til at være en fyr, der er helt nede på jorden og bare vil holdet det bedste.
Du skriver det bedre end jeg selv kunne også gjort. Især det med chancer. Vel nærmest kun i foråret han reelt har fået en chance flere kampe i streg, hvor han så desværre blev skadet.

Stiften nævnte for nyligt, at JP ikke afviste en 4-back, men at det ville tage lidt tid. Kontekst var at defensiven ikke havde fungeret, så derfra kunne man ligeså vel skifte. (=muligvis semi-joke)

Jeg kan stadig godt se en plan hvor man skubber en centerback op på midten. Man har skiftet fra en backkæde hvor alle tre (Kahl, Dalsgaard og Beijmo) var omplacerede backs, til en backkæde hvor det kun er Kahl, mens resten er centerforsvarere.

Gretarsson er både back, HCB og centerforsvarer. Røsler kan begå sig i en 4-back. Tingager blev dramatisk forbedret i Uwes 3-back, men kan også håndtere en 4-back. Jeg antager Callø også kan bruges centralt.

Kahl og Links er odd men out. Men i forlængelse af hvad @Thomas K skrev om spillernes formkurver, vil jeg gerne se JP genopfinde spillere og løfte dem, på samme måde som Uwe gjorde med de fleste spillere, og han selv gjorde med Arnstad.

Stiften nævnte for nyligt, at JP ikke afviste en 4-back, men at det ville tage lidt tid. Kontekst var at defensiven ikke havde fungeret, så derfra kunne man ligeså vel skifte. (=muligvis semi-joke)

Jeg kan stadig godt se en plan hvor man skubber en centerback op på midten. Man har skiftet fra en backkæde hvor alle tre (Kahl, Dalsgaard og Beijmo) var omplacerede backs, til en backkæde hvor det kun er Kahl, mens resten er centerforsvarere.

Gretarsson er både back, HCB og centerforsvarer. Røsler kan begå sig i en 4-back. Tingager blev dramatisk forbedret i Uwes 3-back, men kan også håndtere en 4-back. Jeg antager Callø også kan bruges centralt.

Kahl og Links er odd men out. Men i forlængelse af hvad @Thomas K skrev om spillernes formkurver, vil jeg gerne se JP genopfinde spillere og løfte dem, på samme måde som Uwe gjorde med de fleste spillere, og han selv gjorde med Arnstad.
Det store problem med en 4’er er nogle af vores bedre spillere. Tingager kan, men er nok mest komfortabel i en 3’er. Links som back? Røsler bliver fra Sverige omtalt som klart bedst i en 3’er. Er Carstensen stærk nok defensivt i en 4’er?

Jeg synes Serra viser nogle gode tendenser. I de seneste to kampe er han kommet frem til store chancer - og har scoret 2 mål. Jeg ville give ham chancen igen. Men jeg tænker der er en del der kan forbedres - særligt hans løb, timing og positionering i feltet. Hvis man ser highlights fra FCN-kampen kan man se hvordan han på de første chancer AGF har ender med at blive dækket op når indlæggene kommer. Det burde være til at lære at have udgangspunkt i bagrummet inden indlæg og derfra søg et frit rum (klassisk 9er position som de fleste målmaskiner lige fra PM til Haaland anvender) - jeg tænker at hvis man terper det - Bodø/Glimt style - kan han komme frem til endnu flere store chancer.

Bodø/Glimt er et godt eksempel på hvordan man kan træne middel 9ere til at blive rigtig farlige - se på hvordan de er ved at gøre Andreas Helmersen (som heller ikke er noget teknisk vidunder) til en målmaskine efter Høgh.

Jeg synes Serra viser nogle gode tendenser. I de seneste to kampe er han kommet frem til store chancer - og har scoret 2 mål. Jeg ville give ham chancen igen. Men jeg tænker der er en del der kan forbedres - særligt hans løb, timing og positionering i feltet. Hvis man ser highlights fra FCN-kampen kan man se hvordan han på de første chancer AGF har ender med at blive dækket op når indlæggene kommer. Det burde være til at lære at have udgangspunkt i bagrummet inden indlæg og derfra søg et frit rum (klassisk 9er position som de fleste målmaskiner lige fra PM til Haaland anvender) - jeg tænker at hvis man terper det - Bodø/Glimt style - kan han komme frem til endnu flere store chancer.

Bodø/Glimt er et godt eksempel på hvordan man kan træne middel 9ere til at blive rigtig farlige - se på hvordan de er ved at gøre Andreas Helmersen (som heller ikke er noget teknisk vidunder) til en målmaskine efter Høgh.
Jeg synes også han mangler en del timing, synes egentlig han starter rigtigt foran FCN'eren, men da det så bliver et højt indlæg ligger han forkert. Kan ikke rigtig huske om højre 10'er kommer med i feltet, hvis han gør skal Serra fortsætte løbet mod forreste stolpe og skabe et rum bag ham til Sebastian Jørgensen.

Bodø er bare andereldes, de havde 70+ berøringer i feltet mod Nijmegen, og typisk 40-50 i den hjemlige liga.

Latest posts

Back