New posts

Artikler om spillerne og klubben 2026

• Thread starter Thread starter Mengsen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 179K
Artikler om spillerne og klubben 2026
Jeg synes også han mangler en del timing, synes egentlig han starter rigtigt foran FCN'eren, men da det så bliver et højt indlæg ligger han forkert. Kan ikke rigtig huske om højre 10'er kommer med i feltet, hvis han gør skal Serra fortsætte løbet mod forreste stolpe og skabe et rum bag ham til Sebastian Jørgensen.

Bodø er bare andereldes, de havde 70+ berøringer i feltet mod Nijmegen, og typisk 40-50 i den hjemlige liga.
Bodø kørte så lige 87 berøringer i modstanderens felt her til aften.

Erindre ikke at have set det tal højere. Vi havde til sammenligning 19 i går.

Stiften nævnte for nyligt, at JP ikke afviste en 4-back, men at det ville tage lidt tid. Kontekst var at defensiven ikke havde fungeret, så derfra kunne man ligeså vel skifte. (=muligvis semi-joke)

Jeg kan stadig godt se en plan hvor man skubber en centerback op på midten. Man har skiftet fra en backkæde hvor alle tre (Kahl, Dalsgaard og Beijmo) var omplacerede backs, til en backkæde hvor det kun er Kahl, mens resten er centerforsvarere.

Gretarsson er både back, HCB og centerforsvarer. Røsler kan begå sig i en 4-back. Tingager blev dramatisk forbedret i Uwes 3-back, men kan også håndtere en 4-back. Jeg antager Callø også kan bruges centralt.

Kahl og Links er odd men out. Men i forlængelse af hvad @Thomas K skrev om spillernes formkurver, vil jeg gerne se JP genopfinde spillere og løfte dem, på samme måde som Uwe gjorde med de fleste spillere, og han selv gjorde med Arnstad.
Jeg mener ikke partout at Kahl og Links er odd men out i en 4-back. Stiller man f.eks. op i en 4-2-3-1/4-4-1 er det i moderne fodbold udgangspunktet for den etablerede defensiv og omstillinger, men ikke for det etablerede angrebsspil hvor langt de fleste spiller noget 3-2-5 eller 3-1-6.

Jeg kunne fint forestille mig at man stillede med noget i omegnen af:

Hedenstad
Carstensen - Rösler - Tingager - Kahl
Knudsen - Arnstad
Bech - McCowatt - Emmery
Serra

Der så bliver til:

Hedenstad
Rösler - Tingager - Kahl
Knudsen - Arnstad
Carstensen - Bech - McCowatt - Emmery
Serra

Hvor den ene 6'er sågar kan skubbe op og fortrænge de to 10'ere længere ud i halvrummene i kampe hvor man ikke behøves så meget restforsvar. På mange måder tror jeg egentligt at det ville passe vores trupsammensætning rigtigt fint. Det ville også potentielt maksimere salgsværdien på Emmery.

Jeg mener ikke partout at Kahl og Links er odd men out i en 4-back. Stiller man f.eks. op i en 4-2-3-1/4-4-1 er det i moderne fodbold udgangspunktet for den etablerede defensiv og omstillinger, men ikke for det etablerede angrebsspil hvor langt de fleste spiller noget 3-2-5 eller 3-1-6.

Jeg kunne fint forestille mig at man stillede med noget i omegnen af:

Hedenstad
Carstensen - Rösler - Tingager - Kahl
Knudsen - Arnstad
Bech - McCowatt - Emmery
Serra

Der så bliver til:

Hedenstad
Rösler - Tingager - Kahl
Knudsen - Arnstad
Carstensen - Bech - McCowatt - Emmery
Serra

Hvor den ene 6'er sågar kan skubbe op og fortrænge de to 10'ere længere ud i halvrummene i kampe hvor man ikke behøves så meget restforsvar. På mange måder tror jeg egentligt at det ville passe vores trupsammensætning rigtigt fint. Det ville også potentielt maksimere salgsværdien på Emmery.
Forskellen er ikke gigantisk, den store forskel er man går fra mands- til zoneprincipper og man i det første pres nok, oftest, er i undertal. Det vil nok betyde en del mere boldbesiddelse til modtanderne, samt flere meter i presset uden bold.

Forskellen er ikke gigantisk, den store forskel er man går fra mands- til zoneprincipper og man i det første pres nok, oftest, er i undertal. Det vil nok betyde en del mere boldbesiddelse til modtanderne, samt flere meter i presset uden bold.
Ikke uenig i at det oftest er sådan det udmønter sig, særligt i det etablerede forsvar, men man kan sagtens presse i stil med vores nuværende setup fra en 4-2-3-1. Man kan diskutere om vi så har spiller-kvaliteten til det, men der er rigeligt med eksempler på trænere der presser mand-mand og hysterisk aggressivt fra noget der ligner en 4-2-3-1 eller 4-4-2.

Links er den store joker ved et systemskifte, men jeg synes købet af Gretarson giver den fornødne bredde til et skifte til 4, da ham og Kahl kan spille VB. For det kan Links altså ikke

Anderson ville også komme til sin ret som en potentiel 8er i en 3 mands, hvor der vil være fin bredde
Jeg tænker man ville være nødt til at tænke Links som primært kantspiller i en 4-back, eventuelt back i kampe hvor vi regner med at sidde fuldstændigt på tingene og nærmest aldrig være i en etableret forsvarsposition.

Jeg tænker man ville være nødt til at tænke Links som primært kantspiller i en 4-back, eventuelt back i kampe hvor vi regner med at sidde fuldstændigt på tingene og nærmest aldrig være i en etableret forsvarsposition.
Ja, Links har kompenseret glimrende for sine naturlige fysiske mangler, i kraft at være stærk for sin størrelse samt hans arbejdsraseri. Men som en fast VB kunne jeg forestille mig at han bliver et taktisk mobbeoffer for modstanderen.

Uwe var jo også tydelig omkring at formationen blev indført i sin tid for at få det bedste ud af Links, Tinge og PM. Og jeg synes jo JPs bedste move var at holde fast i de principper + en ny offensiv filosofi

Ja, Links har kompenseret glimrende for sine naturlige fysiske mangler, i kraft at være stærk for sin størrelse samt hans arbejdsraseri. Men som en fast VB kunne jeg forestille mig at han bliver et taktisk mobbeoffer for modstanderen.

Uwe var jo også tydelig omkring at formationen blev indført i sin tid for at få det bedste ud af Links, Tinge og PM. Og jeg synes jo JPs bedste move var at holde fast i de principper + en ny offensiv filosofi
Der er en podcast med Uwe, jeg mener det er i nedenstående, hvor han tilskriver 3'eren at vi havde tre store stopper talenter der alle skulle have mest muligt spilletid, så de kunne blive solgt, men alle manglede en leder ved deres side - så derfor 3 stoppere fremfor 2.

De tre var Hausner, TK og Bisseck, og alle blev solgt.

Ikke uenig i at det oftest er sådan det udmønter sig, særligt i det etablerede forsvar, men man kan sagtens presse i stil med vores nuværende setup fra en 4-2-3-1. Man kan diskutere om vi så har spiller-kvaliteten til det, men der er rigeligt med eksempler på trænere der presser mand-mand og hysterisk aggressivt fra noget der ligner en 4-2-3-1 eller 4-4-2.
Det er klart, at det første pres, genpres, lige efter man mister bolden ofte er mand eller endda overtal. Men hele fordelen ved en 4'er er jo typisk, at man dækker zone, så det bliver sådan noget gammeldags en op og en under i presset. Den eneste grund til, at jeg ville anbefale det i nuværende situation er, at det er markant lettere at forholde sig til, specielt hvis man er lidt ramt på selvtilliden.

Latest posts

Back