New posts

Debat om VAR

• Thread starter Thread starter Ato Vari
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 139K

Skal VAR BeVARes?

• Nej, skrot det

Votes: 36 48.0%
  • Ja, bevar det som det er

Votes: 2 2.7%
  • Ja, bevar det med ændringer

Votes: 37 49.3%

• Total voters
    75
  • Poll closed .
Debat om VAR
Og så skal brugen af VAR virkeligt indskærpes til kun at fange helt åbenlyse fejl, klare offsides eller missede røde kort.
Heri ligger VARs helt store problem, for ovenstående var ambitionen, men desværre en umulig ambition. For hvor trækker man grænsen for HELT åbenlys? I sidste ende vil man ende det samme sted og det er ved om der er en forseelse eller ej og ikke om der tydeligvis er en forseelse. Præcis hvor vi er nu. For når man zoomer ind vil man altid nærme sig grænsetilfælde, og der er kun én grænse i fodboldreglerne.

2.men når nu reglerne er sådan, og der ville blive dømt straffe i 90% af lignende tilfælde, så fatter jeg intet af sagen i går
3. hun fløjtede for straffe, og derfor skal VAR kun kalde hende ud, hvis de mener, at det er en åbenlys fejl - det gør dommen i går endnu mere vil, synes jeg.

JVF den kritik der var på PSG og Newcastle dommen - og at VAr dommeren blev fjernet efter den kamp, så er der nok noget om at det var en fejl i den kamp, og ikke i FCK kampen :)

Siger det igen hvis VAR skal bruge mere 15-20 sekunder på at se en forseelse, så skal de bede dommeren om at fløjte videre. Vi kommer ALDRIG til at få 100% ens retning og retfærdige domme, når fodboldloven som de fleste love ofte er baseret på skøn men vi kan i hvert fald komme tættere på ikke at omdømme domme som ikke er "klar og tydelig" ved at sætte en tidsbegrænsning omend, det sikkert også har ulemper (som alt andet ved fodboldlommen og håndhævelsen af den).

1. reglerne er åndsvage, og det er befriende, at der ikke blev straffe.
2. men når nu reglerne er sådan, og der ville blive dømt straffe i 90% af lignende tilfælde, så fatter jeg intet af sagen i går
3. hun fløjtede for straffe, og derfor skal VAR kun kalde hende ud, hvis de mener, at det er en åbenlys fejl - det gør dommen i går endnu mere vil, synes jeg.

Hands reglerne skal justeres hurtigst muligt.
Og så skal brugen af VAR virkeligt indskærpes til kun at fange helt åbenlyse fejl, klare offsides eller missede røde kort.
VAR skal i langt højere grad lade gråzone situationer passere.
Der har været tre situationer i denne boldgade i CL i denne uge. Det blev dømt i PSG-Nyborg. Det blev ikke dømt i Galatasaray-United og heller ikke i Bayern-FCK. VAR-dommeren i PSG-kampen blev frataget sin kamp om onsdagen (sandsynligvis på grund af straffet fra den kamp), Så det virker for mig tydeligt, at UEFA ikke ønsker den slags straffespark dømt.

Armen skal altså være et eller andet sted. Tæt på kroppen virker som det naturlige sted frem for flagrende alle mulige andre steder.
Ja, og hvis han står stille er det jo så også bold til arm, men hvis han kaster sig ind i bolden er det vel arm til bold uanset flagringsgrad? Der hvor Mensah ramte den vil det altid være tæt på kroppen da der var næsten helt oppe ved skulderen, så hvis der skal være et kriterie om afstand til torso må man vel i så fald flytte hands ned til at begynde ved albuen?

Handsreglerne er problematiske, men lige netop den hvor man bevæger arm/hånd ind i boldens bane for at forhindre et mål synes jeg skal være strafbar uanset hvordan man laver reglerne.

Ja, og hvis han står stille er det jo så også bold til arm, men hvis han kaster sig ind i bolden er det vel arm til bold uanset flagringsgrad? Der hvor Mensah ramte den vil det altid være tæt på kroppen da der var næsten helt oppe ved skulderen, så hvis der skal være et kriterie om afstand til torso må man vel i så fald flytte hands ned til at begynde ved albuen?

Handsreglerne er problematiske, men lige netop den hvor man bevæger arm/hånd ind i boldens bane for at forhindre et mål synes jeg skal være strafbar uanset hvordan man laver reglerne.
Vi kører lidt i ring. Du stiller det samme spørgsmål og jeg kommer til at svare det samme, hvis jeg besvarer dit spørgsmål, så jeg lader den ligge her…

Vi kører lidt i ring. Du stiller det samme spørgsmål og jeg kommer til at svare det samme, hvis jeg besvarer dit spørgsmål, så jeg lader den ligge her…
Jeps, det er helt i orden, jeg forstår ikke din pointe i relation til det straffe Mensah begik, men vi kan da vist blive enige om at der er problemer med handsreglerne og i krydsfeltet mellem dem og VAR.

• Like
Reactions: mph
Nej, det man jo nemt ordne med hoften, ved at tage hånden om bag ryggen. Det er overarmen og skulderen, som jeg mener bør være i orden.
Det var derfor jeg nævnte at man måtte flytte hands ned til albuen, hvis man betragter overarm som lovlig fordi den naturligt er tæt ved kroppen (skulder er selvfølgelig allerede tilladt.) Hvis det er et spørgsmål om hvor langt fra kroppen albuen befinder sig, må man så definere en eller anden form for positur, a la den skal være helt nede langs siden eller hånden skal holdes på ryggen. Der vil altid være en gråzone, men det skal defineres anderledes end nu hvor det er arm og hånd eller ej - men stadig gerne måtte handle mere om en vurdering af hånd til bold og bold til hånd end de nuværende tilfældigheder og hvor der bør tages hensyn til hvad hånden eller armen faktisk forhindrer.

Sidder og følger med i Ob vs. Fcn.

Lidt overrasket over kommentatorerne ikke var sikre på der var straffe her efter 60 minutter. Syntes den var oplagt. Nagalo både spænder ben og ender med at gå i ryggen på Ob'eren - en helt igennem elendig aktion fra hans side som han kunne have afværget mere effektivt, hvis han blot var gået efter bolden og ikke manden.

Men en uafgjort vil vel ikke være helt skdit ;) Vi må se om 1-1 holder hjem.

Kunne det være noget man med success vil kunne bruge i Danmark også?

Som man måske kender fra NFL, skal dommerne i fremtiden begrunde VAR-beslutninger foran hele stadion, efter at de har været henne ved skærmen.

Dermed skal både tilskuere og TV-seere altså vænne sig til, at der bliver lidt mere klarhed over, hvad dommeren beslutter efter VAR-gennemgange.

De laver også andre regler:

• Desuden er det også blevet besluttet, at skadede spillere, der skal have behandling, efterfølgende skal blive uden for banen i to minutter.
  • For at effektivere spillet på banen vil man også kræve, at spillere, der skal udskiftes, skal forlade banen inden for 10 sekunder.
  • Hvis dette ikke sker, skal indskifteren vente i et minut på at måtte komme på banen. Dermed spiller man altså i undertal frem til næste spilstop.

Jeg er vild med de tre sidste regler! 😍
Jeg kan ikke helt afgøre med mig selv, hvad jeg mener om den to minutters-regel. På den ene side kan den måske fjerne nogle af de mest fjollede forsøg på at trække tiden. På den anden side er det svært helt at kapere, hvis fx Vallys smadrer ind i Tingager, og resultatet er to Brøndby minutter i overtal. Ja, jeg er sgu nok lidt skeptisk.

Jeg kan ikke helt afgøre med mig selv, hvad jeg mener om den to minutters-regel. På den ene side kan den måske fjerne nogle af de mest fjollede forsøg på at trække tiden. På den anden side er det svært helt at kapere, hvis fx Vallys smadrer ind i Tingager, og resultatet er to Brøndby minutter i overtal. Ja, jeg er sgu nok lidt skeptisk.
Som jeg forstår reglerne i dag, så bliver en spiller IKKE sent på sidelinjen hvis behandlingen er resultat af en tackling til gult/rødt. Forestiller mig den regel fortsætter.

Latest posts

Back