Desværre er der nok en stor del af medlemslandene som har for meget økonomi ud af, at stemme på Infantino.
FIFA er bygget som et demokrati og er defor utroligt svær at lave om eller præge i den rigtige retning, i den nuværende konstruktion. Nu er det et land og en stemme - dvs. de som stemmer kan også være dem der har mest ud af det nuværende system. Lige nu gælder det for Infantino om hvor mange stemmer han kan købe og til stadighed køre rundt med de store nationer.
Infantino gik til valg på at rydde op efter Blatter men så nok en mulighed for personlig vinding - fik fyret dem i den etiske komite som var kritiske overfor de personlige udgifter til ombygning, madrasser osv. som han fik FIFA til at betale.
Nu er det svært at bryde med systemet, uden at blive beskyldt for vestlig arrogance og vi ved bedst. Spørgsmålet er dog, om det ikke bare bliver sværere og sværere.
Måske UEFA er nødt til at tage tyren ved hornene, stå fast på man ikke deltager i den nuværende konstruktion men gerne vil bygge en ny eller laver et alternativ selv. Alt andet lige, tænker jeg ikke der vil være samme økonomi i et VM uden Europa. Til gengæld en billig titel til salg
Der bliver dog heller ikke meldt klart ud fra de enkelte lande i Europa -
TV2 har lavet denne opgørelse af lande der er imod og har meldt ud - måske flere kommer til:
Disse bakker til gengæld op:
Så vidt jeg husker har det Afrikanske forbund meldt deres støtte til Infantino og Sydamerika var vist også på hans side (troede ellers de var imod men det var måske bare salget af selskabet).
Der er mange stemmer ude i verdenen og derfor kan det blive svært. Men hvis man spiller hardball, tænker jeg en del af dem kommer til at tænke sig om og genvurdere om de kan holde økonomien oppe uden f.eks. UEFA. Det kan være det er bedre, at få en mindre del af en meget stor kage, end en lidt større del af en meget mindre kage.
Men der er nok også modstridende interesser i CONCACAF og spørgsmålet er hvad USA's holdning er mens Trump er ved magten. Asien kan jeg også være i tvivl om.
View attachment 7788
I sidste ende tror jeg det ender med en rekonstruktion af FIFA. Præsidenten skal have meget mindre magt og/eller et uafhængigt system som skal godkende alle større ting. Måske rollen som præsident også burde gå på omgang blandt organisationerne pr. 2 år og ikke som nu, hvor man har valgt en i en alt for lang periode.
Men jeg gad godt være FIFA præsident og have alle muligheder for at købe stemmer til næste valg - tænk sig man har været med til at lave sådan en konstruktion
Spøg til side - jeg har fået nok for alt for længe siden og syntes det er tåbeligt, at man ikke tager tyren ved hornene. Den åbenlyse korruption samt køb af stemmer, er bare for meget. Men der sker nok først noget, når de valgte får et vink med en vognstang fra politisk side. Der kan sagtens placeres et pres angående støtteordninger, skatte friheder mv.