New posts

Ny Ceres Park

• Thread starter Thread starter mono
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 9K
  • Views Views: Views 773K
Ny Ceres Park
Jeg vil faktisk mene det er kommunens problem. Hvis kommunen ikke skal ende med at smide alle sine tilbud til borgerne ud af byen, bliver man n?dt til at vige fra teori og se p? hvordan tingene fungere i praksis. Det nytter intet at kommunen blokerer aktive institutioner i Aarhus, om det er friheden eller AGF, Aarhus 1900, Food Festival eller hvad.

Problemet er det samme, hver gang der er et aktiv for byen igang. S? stormer kommunens P patruljer ud.  Det er jammerligt, og generelt vil jeg mene det er en manglende forst?else for et behov i byen. Byen vokser, der kommer flere events, og hvis kommunen bliver ved med at jagte bilister, s? dropper disse events Aarhus, og kommunen vil fremst? fattigere.

I Herning tilbyder kommunen da ogs? gratis parkering til fx FCM, Messecentret etc. Det ER en kommunal opgave, at sikre forholdene for offentlige s?vel private akt?rer. OGS? i Aarhus - Det forst?r kommunen dog ikke, de har mere travlt med at snakke teori bag deres lukkede d?re.

I hele den her stadion debat, synes jeg det bliver mere og mere klart at kommunen generelt er imod alt, hvad der skal ske i omr?det. At de s? ikke vil sige det, men kun kommer med vage "dans om den varme gr?d" argumenter er lidt tr?ttende.

Eneste l?sning for at sikre AGFs konkurrenceevne p? lang sigt, er at bygge sit eget stadion.  Jeg gik fra en romantisk tilgang om nyt stadion forenden af Stadion Alle, men i processen er jeg blevet realist, og indset, det kommer ALDRIG til at ske. Kommunen i Aarhus er alt for handlingslammede, og generelt er "nyt stadion" en tabersag i Aarhus.

Sad but true

Salling23 date=1556511704 said:
Guller date=1556486404 said:
Jeg er almindeligvis en notorisk optimist mht til holdet og truppen.
Men den her kamp taber vi alts?.
Der er ingen kommunale kroner i vente.
Heste lobbyen vinder.
Der bliver ikke bygget i den gr?nne kile.
Og vi skal ikke til Skejby eller ?rslev for at se fodbold.
Vi m? nok leve med det stadion, vi har
  Men hestelobbyen vinder jo ikke p? dette.
De st?r stadigt til at skal flytte i 2030

Hestelobbyen burde nok presse gevaldigt paa for at faa Folkeparken igennem, hvis de vil blive derude permanent. Jeg tror ogsaa kommunen kan vaere blevet inspireret til at bygge i trekanten, de er bare ikke blevet inspireret til at saette pengene i stadion. Saa de ting kan ske og resultatet stadig vaere det samme for AGF. Det et tvivlsomt om vi kan bygge noget et andet sted, men en loesning er afgoerende for klubben, saa jeg gaar ud fra at man er i gang med at se paa alternativerne hvis det ikke kan lade sig goere paa den nuvaerende placering. Vi kommer til at leve med det vi har en del aar endnu, men forhaabentlig bliver det ikke helt til det er saneringsmodent om flere aartier.

Konsulentfirmaet PWC  siden  primo  januar  2019  arbejdet  med  evalueringen af driften p? Ceres Park og Arena

Sidel?bende har det r?dgivende ingeni?rfirma NIRAS lavet en gennemgang anl?ggets  vedligeholdelsesstand. Det vurderes at  der  over  de  kommende 10  ?r  skal  bruges  ca.  53mio.  kr.  til  l?bende  vedligehold  og  forebyggen-de/oprettende  aktiviteter.  Det giver  et  gennemsnit  p?  5,3  mio.  kr.  om  ?ret, hvilket er 2,3 mio. kr. h?jere end de 3 mio. kr. der gennem de sidste mange ?r er blevet budgettet med tilvedligehold af anl?gget.

https://aarhus.dk/umbraco/api/EsdhCloudFile/Download?agendaId=394186&fileName=ce4e5f60-5e26-4707-927d-8518a8565fd2.pdf&committeeId=973&downloadName=Bilag%201:%20Evaluering%20af%20driften%20p%C3%A5%20Ceres%20Park%20og%20Arena

Konsulentfirmaet PWC  siden  primo  januar  2019  arbejdet  med  evalueringen af driften p? Ceres Park og Arena
[member=33]Martin Hansen[/member]?

Og en af pointerne der snakkes om ift den rapport er, at med et gennemsnit p? 5,3 millioner om ?ret, s? vil vedligehold af stadion de n?ste 10 ?r v?re 53 millioner kroner. Det giver endnu et argument til at f? bygget et nyt stadion allerede nu.

Gad vide, hvad kommunens samlede udgift p? stadion hvert ?r er. Der er jo andet end bare vedligeholdelse. Hvis man om en h?ndfuld ?r st?r tilbage med et ?gte atletikstadion (ikke andre brugere end Aarhus 1900), s? bliver det alligevel noget af en dyr forn?jelse. Det vil helt sikkert ogs? begynde at forfalde ligesom vi har set med cyklebanen. Trist udvikling.

Martin Hansen said:

Sidel?bende har det r?dgivende ingeni?rfirma NIRAS lavet en gennemgang anl?ggets  vedligeholdelsesstand. Det vurderes at  der  over  de  kommende 10  ?r  skal  bruges  ca.  53mio.  kr.  til  l?bende  vedligehold  og  forebyggen-de/oprettende  aktiviteter.  Det giver  et  gennemsnit  p?  5,3  mio.  kr.  om  ?ret, hvilket er 2,3 mio. kr. h?jere end de 3 mio. kr. der gennem de sidste mange ?r er blevet budgettet med tilvedligehold af anl?gget.

https://aarhus.dk/umbraco/api/EsdhCloudFile/Download?agendaId=394186&fileName=ce4e5f60-5e26-4707-927d-8518a8565fd2.pdf&committeeId=973&downloadName=Bilag%201:%20Evaluering%20af%20driften%20p%C3%A5%20Ceres%20Park%20og%20Arena
Jeg ville have kommenteret det her tidligere, men linket holdt op med at virke. Der var et par interessante aspekter i at driftsformen er til diskussion og at formen skal fastl?gges i ?r. Det betyder for det f?rste at der n?ppe kommer til at ske noget ifb med bygningerne lige forel?big - og det skal m?ske ogs? lige evalueres igen i forhold til den driftsmodel man s? v?lger. De to ting h?nger sammen, men det f?r mig ogs? til at spekulere i at kommunen vil g? efter en ny ordning hvor der ikke skal laves s? meget ved bygningerne. Der var vist en der hed ?blandet? i rapporten, som jeg ogs? t?nkte de andre brugere ville foretr?kke. Som det bl.a. fremg?r her er de ikke helt tilfredse, selvom der m?ske ogs? bare er lidt politisk snak nu: AGF afviser kritik af Ceres Park & Arena-drift - Aarhus

Det er sp?ndende hvad det ender med, men jeg kan sagtens forestille mig det ender med en driftsmodel der uanset hvad peger i retning af at AGF er n?dt til at finde et alternativ hvor man ikke er afh?ngige af kommunen. Hvis det p? nogen m?de kan lade sig g?re.

Svar p? kritik af Ceres Park & Arena - AGF Fodbold

Jeg l?ste kritikken i Stiften og undrede mig ogs? over at AGF ikke gav et svar, men forklaringen er s? her. Det lyder lidt underligt man kun kunne f? et par timer til at svare og det er jo ikke ideelt ifht den stemning der skabes omkring hele projektet. De andre klubber har selvf?lgelig deres egne interesser her - m?ske ikke ligefrem s?dan at de selv vil forpagte det, selvom nogle af dem m?ske ?jner en indt?gtskilde, men hvis det kommunalt bestyret kan det v?re der vil komme f?rre events og dermed f?rre aflysninger, men de kan i hvert fald presse p? for gunstigere forhold i aftalen (som AGF jo alts? overholder). For AGF?s vedkommende er det ogs? en risiko at man kan miste forpagtningen p? et tidspunkt. M?ske kommer der lidt sm?forbedringer fra kommunen, men AGF skal overveje hvor meget de vil investere i anl?g og opbygning af den del af forretningen hvis det alligevel ikke bliver til et fodboldstadion og man en dag mister forpagtningen. Under alle omst?ndigheder er kritikken nok bare endnu en indikation af at AGF skal arbejde hen mod at blive herrer i eget hus.

Winther said:
Svar p? kritik af Ceres Park & Arena - AGF Fodbold

Jeg l?ste kritikken i Stiften og undrede mig ogs? over at AGF ikke gav et svar, men forklaringen er s? her. Det lyder lidt underligt man kun kunne f? et par timer til at svare og det er jo ikke ideelt ifht den stemning der skabes omkring hele projektet. De andre klubber har selvf?lgelig deres egne interesser her - m?ske ikke ligefrem s?dan at de selv vil forpagte det, selvom nogle af dem m?ske ?jner en indt?gtskilde, men hvis det kommunalt bestyret kan det v?re der vil komme f?rre events og dermed f?rre aflysninger, men de kan i hvert fald presse p? for gunstigere forhold i aftalen (som AGF jo alts? overholder). For AGF?s vedkommende er det ogs? en risiko at man kan miste forpagtningen p? et tidspunkt. M?ske kommer der lidt sm?forbedringer fra kommunen, men AGF skal overveje hvor meget de vil investere i anl?g og opbygning af den del af forretningen hvis det alligevel ikke bliver til et fodboldstadion og man en dag mister forpagtningen. Under alle omst?ndigheder er kritikken nok bare endnu en indikation af at AGF skal arbejde hen mod at blive herrer i eget hus.

Niras rapport er jo n?sten en m?ned gammel, s? det er ikke en brandvarm nyhed, hvor man bare ikke kunne vente p? et svar fra modparten. Det er journalistisk 2. rangs arbejde, og ikke noget man ville praktisere p? mere seri?se dagblade som f.eks Ekstabladet eller Se & H?r. 

Jyllandsposten bragte nyheden da rapporten kom frem, i et mere sobert toneleje:

AGF afviser kritik af Ceres Park & Arena-drift - Aarhus

Men Stiften lider desv?rre under at blive et mere og mere irrelevant nyhedsmedie, s? deres journalistiske vinkel bliver hele tiden tvistet i retning af sensationer og konflikt.

Nu har der v?ret koncert p? stadion.
Der kommer kritik af at det tog et par timer at komme v?k fra koncerten (jeg plejer at bruge den samme tid p? at komme v?k fra Boxen). Der kommer ogs? kritik af at der er nogle der f?ler sig bange og klemt, men det ser man ogs? ofte. Jeg vil derfor afvente om der kommer kritik fra myndighederne eller lignende, for ofte er der masser af plads hvis man g?r lidt tilbage, men selvf?lgelig crowdet helt  fremme.
EBs anmeldelse v?lger jeg at ignorere, for jeg n?gter at tage Thomas Treo seri?st, men Gaffa melder om okay lyd, selvom det foregik p? et stadion.
Jeg er sp?ndt p? n?ste koncert, hvor jeg selv deltager, og jeg gl?der mig til at se hvilken indflydelse koncerterne har p? regnskabet for AGF.

Det er noget svineri at bringe "?jenvidneberetninger" og oph?je dem til "sandhed", n?r manden der beretter GIK F?R TID, og slet ikke var der, og "havde l?st" efterf?lgende at der var problemer med at komme ud... 

- Vi gik f?r koncerten sluttede, men jeg har efterf?lgende l?st om g?ster, der f?rst forlod koncertomr?det midt p? natten, da kaosset tilsyneladende fortsatte p? p-pladsen, siger han videre. 
Live nation skriver: "'Vi har selvf?lgelig ikke lukket for mange publikummer ind, og vores stewards har ogs? oplyst folk om at bev?ge sig andre steder hen p? pl?nen, for der var omr?der med masser af plads. Vi oplever i Facebookeventet ogs? positive kommentarer, og generelt er man nok mere tilb?jelig til at g? ind og skrive efterf?lgende, hvis man har haft en negativ oplevelse', skriver hun i en mail til Ekstra Bladet."

Og ja: "Det var dog heldigvis kun den ene af de n?rliggende parkeringspladser, at dette var tilf?ldet for. Man m? dog forvente at, hvor der er et arrangement med op til 42.000 mennesker m? der beregnes l?ngere rejsetid. Men naturligvis har nogen oplevet uacceptabelt lang k?-tid. 

Der blev i mail og i artikler forinden koncerten oplyst om alternative parkeringsmuligheder andre steder', skriver de."

Folk der holder p? den der parkering lige uden for stadion, n?r der er 42.000 mennesker til stede, de har tager en k?mpe risiko ift at sidde klemt inde i deres biler, indtil alle de g?ende er ude. Og det har Ceres/Live nation advaret om, og folk g?r det alligevel, og klager s? bagefter. Fint.

M?ske de skulle have folk til at "guide" bilerne bedre ud, og sende folk p? g?ben over p? tivoli-siden, men alts? der er tusindvis af mennesker der skal ud p? samme tid, og den slags er s? uendeligt meget lettere sagt end gjort. Ikke engang n?r AGF spiller foran 5000 mennesker kunne jeg finde p? at parkere der p? de pladser. Selv der tager det en evighed at komme ud.

I g?r udtalte Kenneth Emil Petersen og Gaxe i Viasats debatprogram (kan ikke huske hvad det hedder) at det var fedt at spille i Aarhus for det f?ltes ikke som at v?re p? udebane pga. stadion. KEP n?vnte som eksempel den fam?se pokalsemifinale.
[member=83]anra[/member]? 
Ja og Kuhn sagde decideret, at man p? ingen m?de f?lte sig p? udebane. 

Alts? n?rmere p? neutral bane...

Det kan jeg sagtens forst?, for det er noget n?r umuligt at skabe en intimiderende kulisse med l?bebanen, den elendige afsk?rmning og et ikke lukket stadion + at s? mange stemningsskabere er der alts? heller ikke. 

Ihh hvor jeg ?nsker mig et helt lukket stadion, hvor tilskuerpladserne er s? t?t p? banen, som det overhovedet er lovligt og med stejle tribuner.

Hamborg said:
S? er Knud Mathisen DF ude med holdninger om et nyt stadion.
https://stiften.dk/debat/Laeserbrev-Lad-os-droppe-al-snak-om-at-rive-et-velfungerende-stadion-ned/artikel/593849
Kan nogen komme i tanke om nogen der vil rive et VELFUNGERENDE stadion ned?
Hr Knud Mathiesen kommer vist ikke ret tit p? stadion. Det er muligvis det mest (bevidst?) uvidende indl?g hidtil i debatten, men det er den slags der pr?ger den og politikerne kan under alle omst?ndigheder ogs? bare henvise til at de hellere vil bygge en skole. Derfor tror jeg heller ikke rigtigt p? et positivt udfald her i efter?ret. I det mindste kan det s? blive afklaret og AGF kan begynde at se p? hvad man g?r i fremtiden. Kan man skrabe penge sammen til et "ministadion" et sted?

Winther said:
Hamborg said:
S? er Knud Mathisen DF ude med holdninger om et nyt stadion.
https://stiften.dk/debat/Laeserbrev-Lad-os-droppe-al-snak-om-at-rive-et-velfungerende-stadion-ned/artikel/593849
Kan nogen komme i tanke om nogen der vil rive et VELFUNGERENDE stadion ned?
Hr Knud Mathiesen kommer vist ikke ret tit p? stadion. Det er muligvis det mest (bevidst?) uvidende indl?g hidtil i debatten, men det er den slags der pr?ger den og politikerne kan under alle omst?ndigheder ogs? bare henvise til at de hellere vil bygge en skole. Derfor tror jeg heller ikke rigtigt p? et positivt udfald her i efter?ret. I det mindste kan det s? blive afklaret og AGF kan begynde at se p? hvad man g?r i fremtiden. Kan man skrabe penge sammen til et "ministadion" et sted?

Knud Mathiesen er en godt skolet DF?er, det handler ikke om at have en holdning men om at v?lge den holdning der er mest popul?r, og s? fors?ge at kapre stemmer p? den m?de. Det kan man ogs? se p? Messersmidts desperate fors?g p? at g?re Folketingets mest klimafjentlige parti, b?redygtigt. Knud Mathiesen er i bund og grund fuldst?ndig ligeglad med Aarhus Stadion, og skriver kun l?serbrevene fordi det giver opm?rksomhed, og dermed et st?rre v?lgergrundlag.

Det er desv?rre en l?st artikel, men overskriften giver et meget godt billede af hvad kommunen er ude p?, jeg h?ber ikke at Jacob Nielsen falder for den. Hvis forpagtningsaftalen skal forl?nges, skal det ihvertfald v?re Som en gratis forpagtning for AGF indtil der er en beslutning. Hvis der bliver k?rt videre efter de nuv?rende betingelser, s? bliver beslutningsprocessen jo bare udskudt 2 ?r, og til den tid vil opm?rksomheden v?re mindre. Det sidste der er brug for er ?ro til at dr?fte planerne for et nyt stadion?

Jeg kan huske da man havde planer om at lave en multihal i Aarhus, s? gik Herning igang med tilsvarende planer, dengang sagde dav?rende borgmester Flemming Knudsen ?Vi kan ogs? arbejde hurtigt i Aarhus?. Det er m?ske den st?rste, mest gennemskuelige l?gn jeg nogensinde har h?rt en politiker komme med. Alle ved at Aarhus Kommune overhovedet ikke er i stand til at arbejde hurtigt med s?dan nogen beslutninger, og hvis man forl?nger forpagtningsaftalen p? stadion, s? bliver det bare endnu en syltekrukke, og stadionplanerne bliver liges? meget et luftkastel som multihallen er.

AGF b?r have sin forpagtningsaftale om Aarhus Stadion forl?nget med to ?r. Det foresl?r kulturr?dmand Rabih Azad-Ahmad for dermed at skabe ro til at dr?fte planerne om et nyt stadion.

https://stiften.dk/aarhus/AGF-faar-forlaenget-forpagtning-mens-vi-venter-paa-nyt-stadion/artikel/596380

T-Knogle said:
Det er desv?rre en l?st artikel, men overskriften giver et meget godt billede af hvad kommunen er ude p?, jeg h?ber ikke at Jacob Nielsen falder for den. Hvis forpagtningsaftalen skal forl?nges, skal det ihvertfald v?re Som en gratis forpagtning for AGF indtil der er en beslutning. Hvis der bliver k?rt videre efter de nuv?rende betingelser, s? bliver beslutningsprocessen jo bare udskudt 2 ?r, og til den tid vil opm?rksomheden v?re mindre. Det sidste der er brug for er ?ro til at dr?fte planerne for et nyt stadion?

Jeg tror ikke du ved, hvordan en kommunal administration virker. Eller hvordan politik fungerer.

Dem, der for alvor er skuffede over, at aftalen ikke er forl?nget, har grundl?ggende misforst?et politiske processer - herunder AGFs mulighed for at presse beslutningstagerne.

Latest posts

Back