New posts

Ny Ceres Park

• Thread starter Thread starter mono
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 9K
  • Views Views: Views 774K
Ny Ceres Park
Socialdemokraterne bakker op og AGF er positive (har selv foresl?et at forl?nge aftalen).
Forl?ngelsen skal komme p? u?ndrede vilk?r og st? i stedet for en ny kontrakt (det vil vel ogs? kr?ve et udbud?)
Ved budgetforhandlingerne i september 2020 skal en overordnet anl?gsinvesteringsplan for perioden 2024-2033 vedtages, s? stadion m? skulle forhandles lige nu.

fsc said:
T-Knogle said:
Det er desv?rre en l?st artikel, men overskriften giver et meget godt billede af hvad kommunen er ude p?, jeg h?ber ikke at Jacob Nielsen falder for den. Hvis forpagtningsaftalen skal forl?nges, skal det ihvertfald v?re Som en gratis forpagtning for AGF indtil der er en beslutning. Hvis der bliver k?rt videre efter de nuv?rende betingelser, s? bliver beslutningsprocessen jo bare udskudt 2 ?r, og til den tid vil opm?rksomheden v?re mindre. Det sidste der er brug for er ?ro til at dr?fte planerne for et nyt stadion?

Jeg tror ikke du ved, hvordan en kommunal administration virker. Eller hvordan politik fungerer.

Dem, der for alvor er skuffede over, at aftalen ikke er forl?nget, har grundl?ggende misforst?et politiske processer - herunder AGFs mulighed for at presse beslutningstagerne.

En forl?ngelse af den nuv?rende aftale vil til enhver tid v?re mest til fordel for kommunen, hvis aftalen l?ber ud, har de et k?mpe problem. Der er ingen der kan f? en god business case ud af stadion, s? kommunen har ingen reelle alternativer til AGF. Den aftale der ligger nu er formuleret for snart 20 ?r siden, dengang var produktet et helt andet end det er i dag, og en forl?ngelse af den nuv?rende aftale vil ikke afspejle v?rdien af produktet. Kommunen har et byggeri som ingen er interesseret i at forpagte, og s? tilbyder de at forl?nge en aftale, som forpagteren har givet udtryk for at han ikke ?nsker at forl?nge. Det er AGFs bedste pressionsmiddel at lade aftalen udl?be, hvis kommunen bare forl?nger den i 2 ?r, s? er der jo heller ikke noget til hinder for at de vil forl?nge den igen om 2 ?r.

Politiske processer i Aarhus Kommune er bare v?sentligt anderledes end de er i f.eks. Herning og Horsens, hvor man godt kan tage en beslutning uden at det skal i stjerneh?ring eller diskuteres med samtlige embedsm?nd, alle politiske partier og alle t?nkelige og ut?nkelige interessenter.

anra said:
T-Knogle said:
En forl?ngelse af den nuv?rende aftale vil til enhver tid v?re mest til fordel for kommunen, hvis aftalen l?ber ud, har de et k?mpe problem
Den vender vel begge veje. Ingen af parterne kan pt. undv?re den anden. AGF har ikke et stadion p? h?nden til f?rste for?rskamp i 2021.

Men hvis AGF afviser at forl?nge, s? er kommunen tvunget til at udbyde det gamle lort igen, eller alternativt selv overtage driften. Et nyt udbud vil AGF kunne vinde med et bud p? 1 kr. (Principielt) og s? har kommunen et k?mpehul i ?konomien. S? kommunen er n?d til at handle, det nytter ikke noget at g?re som man altid g?r, og tr?kke beslutninger ud i en uendelighed indtil der er andre der tr?ffer en beslutning, der g?r at det ikke er n?dvendigt l?ngere at finde en l?sning. Det var det der skete med multihallen, og det der skete i rigtigt mange ?r i forhold til boligudstykninger, dengang lukrerede omegnskommunerne virkelig p? Aarhus Kommunes fodsl?beri, og lavede rigtigt mange boligudstykninger lige p? kommunegr?nsen, og fik dermed mange ressourcest?rke aarhusianere til at flytte ud af kommunen efter endt uddannelse, og placere indkomstskatten der.

Hvis man reelt begiver sig ud i s?dan et stand-off har Kommunen langt bedre kort p? h?nden end AGF har. For Kommunen betyder et tomt stadion blot tabte indt?gter p? et par millioner - svarende til en br?kdel af kommunens budget, mens det for AGF vil l?gge hele forretningen i ruiner. AGF har langt mere at tage ved at lade det komme s? langt ud, end kommunen har

T-Knogle said:
En forl?ngelse af den nuv?rende aftale vil til enhver tid v?re mest til fordel for kommunen, hvis aftalen l?ber ud, har de et k?mpe problem.

Helt ?rligt, s? tror jeg at en manglende forpagtningsindt?gt p? 2-3 mio kr ud af et budget p? 28.500 mio. kr. betyder mindre for Aarhus Kommune, end udsigten til at spille sine hjemmekampe p? lejet gr?s i Randers vil betyde for AGF

anra said:
Socialdemokraterne bakker op og AGF er positive (har selv foresl?et at forl?nge aftalen).
Forl?ngelsen skal komme p? u?ndrede vilk?r og st? i stedet for en ny kontrakt (det vil vel ogs? kr?ve et udbud?)
Ved budgetforhandlingerne i september 2020 skal en overordnet anl?gsinvesteringsplan for perioden 2024-2033 vedtages, s? stadion m? skulle forhandles lige nu.

Jeg havde ikke set at AGF selv er interesseret i at forl?nge den nuv?rende aftale i 2 ?r, det m? jo betyde at man har en tro p? at der kommer til at ske noget i den periode, og at man ikke forventer at aftalen blot bliver forl?nget 2 ?r ad gangen i en uendelighed.

KejserJohn said:
....nu skal man alts? ikke undlade det store image/marketing tab det vil v?re for Kommunen, hvis AGF i en l?ngere periode spiller dets kampe i en anden by.
Det kommer selvf?lgelig heller ikke s? vidt - begge parter vil selvf?lgelig finde en l?sning. D?t er jeg helt sikker p?.

Igen. Hvem taber ansigt: Kommunen, som ikke lige har 300 mio kr liggende i en papkasse til et nyt stadion til AGF, eller AGF, der overspiller sine kort og ender med at spille to s?soner p? en rivals stadion.

AGF kan ikke presse sig til en kommunal investering, de kan alene bygge en positiv folkelig opbakning til et nyt stadion.

fsc said:
T-Knogle said:
En forl?ngelse af den nuv?rende aftale vil til enhver tid v?re mest til fordel for kommunen, hvis aftalen l?ber ud, har de et k?mpe problem.

Helt ?rligt, s? tror jeg at en manglende forpagtningsindt?gt p? 2-3 mio kr ud af et budget p? 28.500 mio. kr. betyder mindre for Aarhus Kommune, end udsigten til at spille sine hjemmekampe p? lejet gr?s i Randers vil betyde for AGF

Det er ikke ?konomien i stadion der er den prim?re udfordring, men at have en stor ?ruin? st?ende p? s? attraktiv en adresse vil ikke v?re fedt for nogen folkevalgt politiker. Man har en forpligtelse overfor v?lgerne til at sikre tidssvarende faciliteter til alle kulturelle arrangementer, ikke mindst sportsarrangementer der tiltr?kker liges? mange aarhusianere som det nye Moesgaard Museum. De atletikud?vere og andre som anvender stadion, har jo ogs? brug for en forpagter til at tage sig af det praktiske, s? enten skal kommunen udbyde forpagtningen igen eller selv st? for driften, ingen af delene er s?rligt belejligt for kommunen.

Der er ?vrigt intet til hinder for at AGF forsat spiller p? stadion, selvom den nuv?rende forpagtningsaftale udl?ber, s? er man bare ikke l?ngere ?herre i eget hus? i samme omfang, men underlagt en anden forpagter, der s? skal pr?ve at f? deres investering hjem igen ved AGF.

Der har v?ret flere mulige modeller for hvordan det kunne k?res p? bordet: kommunalt styret, selvejende institution, brugerne mere i f?llesskab osv. De andre brugere kan have en interesse i at brokke sig for at f? bedre vilk?r, men det kan ogs? f?re til at kommunen simpelthen v?lger en anden model. Med en anden model er det m?ske ogs? nemmere at sige at forholdene er som de er og professionelle virksomheder, dvs AGF, kan leje sig ind eller lade v?re.

Det er helt afg?rende for AGF at de f?r et rigtigt fodboldstadion. Nu kommer der til at g? to ?r mere f?r der er en afklaring, s? man m? bare h?be p? at det er baseret p? klare indikationer af hvor man st?r. Vil der blive gjort noget i forbindelse med de budgetforhandlinger eller st?r man p? det tidspunkt i samme situation som nu? I sidstn?vnte tilf?lde m? man bruge den periode p? finde et alternativ. Man kan dog v?lge den positive udl?gning at man n?sten har f?et lovning p? noget, det kan bare ikke teknisk lade sig g?re f?r i 2022, hvor der kan planl?gges st?rre anl?gsudgifter igen.

Jeg mener i ?vrigt det blev n?vnt at der var en del millioner det var n?dvendigt at bruge p? renovation meget snart som man selvf?lgelig ikke skal smide i det nu hvis der er st?rre ?ndringer p? vej. Det kan m?ske godt uds?ttes et par, men vel ikke bare igen om to ?r, s? der b?r i hvert fald kunne s?ttes en endegyldig deadline der. Det er stadig et stort sp?rgsm?l hvilke alternativer AGF har, men de har vel overvejet det et stykke tid, hvis alts? de ikke f?ler sig ret sikre p? at kommunen vil lave en investering.

Kan AGF ikke ogs? lige f? lidt sportslig succes i mellemtiden s? vi kan f? en ide om hvor mange tilskuere der skal laves plads til?

T-Knogle date=1566549908 said:
Jeg havde ikke set at AGF selv er interesseret i at forl?nge den nuv?rende aftale i 2 ?r, det m? jo betyde at man har en tro p? at der kommer til at ske noget i den periode, og at man ikke forventer at aftalen blot bliver forl?nget 2 ?r ad gangen i en uendelighed.

At d?mme p? dette notat, som indstillingen til byr?det bygger p?, s? er det ikke en mulighed bare at blive ved at forl?nge:
https://aarhus.dk/umbraco/api/EsdhCloudFile/Download?agendaId=401664&fileName=19c959db-50d9-420d-bb63-d5498e23a47b.pdf&committeeId=973&downloadName=Bilag+1%3a+Beslutningsproces+(tilf%c3%b8jet+14.06.2019)

Det er kun den nuv?rende situation, hvor der er usikkerhed om fremtiden af anl?gget, som g?r det juridisk muligt at forl?nge 1-2 ?r:
If?lge juridiske vurderinger vil det v?re muligt at lave en kortforl?ngelse af den nuv?rende driftsaftale. Der er ikke beskrevet faste gr?nser for hvor meget man kan forl?nge aftalen, men det vurderes at en forl?ngelse p? 1-2 ?r vil v?re inden for de juridiske muligheder under visse foruds?tninger. Der er i givet fald nogle formalia der skal overholdes.

Der er sandsynligvis diverse udbudsregler, som skal overholdes, s? det er n?ppe muligt at lave samme ?velse igen om nogle ?r. Notatet l?gger op til at beslutningen skal tages nu i efter?ret:
Det scenarie vil s?ledes evt. give mulighed for at skabe en samtidighed p? de politiske beslutninger vedr. driften af Ceres Park og Arena og etablering af evt. nyt stadion. Det vil v?re tilf?ldet, hvis man forl?nger aftalen med 1-2 ?r, s? den l?ber frem til 31. december 2021 eller 31. december 2022. Dermed vil man kunne tr?ffe beslutning om et nyt stadion ved forhandlingerne i efter?ret 2020 om de fremtidige anl?gsmidler, og samtidig efterf?lgende have tid til at gennemf?re den n?dvendige proces vedr. fremtidig drift af de nuv?rende faciliteter.

Men alene usikkerheden omkring stadionkomplekset, og hvorvidt det skal udvikles eller ej, g?r et nyt udbud enormt besv?rligt, s? m?ske er det snebolden, der er begyndt at rulle. S?dan som JN nok hele tiden har planlagt. Som der st?r i notatet:
Hvis Byr?det ikke tr?ffer en beslutning i september 2020 om at g? i gang med etablering af et nyt stadion, s? vil stadiondiskussionerne n?ppe oph?re af den grund.Der vil i givet fald fortsat v?re usikkerhed om den fremtidige drift.

I et notat fra tidligere p? ?ret redegjorde et konsulentfirma endda for, at der n?ppe ville v?re nogen som ville p?tage sig driften under samme vilk?r som nu - samt at det ville blive langt dyrere, hvis kommunen selv overtog driften. Men det meste af byr?det (Knud Mathiesen undtaget) har jo ogs? erkendt, at faciliteterne ikke er tidsvarende. Det giver ikke nogen god forhandlingsposition. S? - nu tror jeg egentlig, det vil blive temmelig vanskeligt at stoppe processen frem mod nyt stadion.

Det er vel OK hvis det her alt sammen betyder at der er en ret h?rd deadline om et ?r og det peger i retning af et positivt udfald. Et ?r mere betyder ogs? noget, men kan vel g?, hvis det ender med en rigtig god l?sning. 

Det var de "vedligeholdelsesm?ssige udfordringer" der er n?vnt til sidst under punkt 3 jeg t?nkte p? f?r. Eksempelvis dele af det fredede kan man m?ske godt renovere uden st?rre risiko, men jeg fik indtryk af det jeg l?ste tidligere at der var nogle ting der virkelig tr?ngte, som man d?rligt kunne g?re noget ved f?r der var en afklaring af hele situationen. S? det g?r ogs? at det ikke bare kan skubbes ud i fremtiden flere gange. 

Hvis man gerne vil n?rde lidt, s? har Mediano - eller n?rmere betegnet antropolog Lasse Yde Hegnet - lavet en podcast om Aarhus Stadions betydning for byen og betydningen af at stadion ogs? i fremtiden bliver beliggende for enden af Stadion All?. S?ren H?jlund Carlsen, Kjeld Holm og Jan Schoubye deltager.

http://www.mediano.nu/oversigt/2019/8/17/kalejdoskopet-1-aarhus-kultiske-anlg

F? svarene p?:
  • Hvorfor Aarhus Stadion kan sammenlignes med et stenalderanl?g
  • Hvorfor skovene er vigtige for aarhusianernes forst?else af gode fritids oplevelser
  • Hvad der ligger i den der oplevelse af Stadion All? som alle AGF-fans taler om
  • Hvordan 100 ?r gamle tanker om byarkitektur til stadighed former aarhusianernes m?de at t?nke p?
  • Hvordan noget af AGFs selvh?jtidelighed kommer fra fortiden som gymnastikklub 

Et flertal i byr?det er indstillet p? at afs?tte 2 mio. til yderligere afd?kning af mulighederne for videreudvikling af stadionomr?det Millioner p? vej til stadionprojekt - Aarhus

Vi er inde i en god diskussion med foreningsliv og borgere, som vi meget gerne vil forts?tte for at se, om vi kan n? i m?l med et projekt, ogs? rent ?konomisk. Vi synes ogs?, at der er tiln?rmelser p? begge sider, b?de fra udviklerne med en mere gr?n tankegang og fra naboernes side. Vi mener fortsat, at vi skal bevare de gr?nne oaser, men vi mener ogs?, at der kan bygges i omr?det,? siger idr?tsordf?rer Steen Bording Andersen, der ogs? er formand for kulturudvalget.
Det betyder S bakker op og det g?r V ogs? men SF mener
SF mener ikke, at der er brug for flere penge til at drive projektet frem:

?Der er nogle penge i forvejen, s? det m? kunne holdes inden for det budget. Det har ogs? vist sig, at de bedste input er kommet fra andre end de r?dgivere, vi har haft. Vi kan sagtens komme videre uden ekstra penge i den her proces ved at have et godt samarbejde mellem kommunen og de mange, som har vist interesse for projektet,? siger gruppeformand Jan Ravn Christensen.
Jeg troede ellers ikke SF var s? meget for private akt?rer :-) Men det er da ros til det arbejde der er lavet fra privat side.

Martinstranger date=1568537670 said:
Et flertal i byr?det er indstillet p? at afs?tte 2 mio. til yderligere afd?kning af mulighederne for videreudvikling af stadionomr?det Millioner p? vej til stadionprojekt - Aarhus

Vi er inde i en god diskussion med foreningsliv og borgere, som vi meget gerne vil forts?tte for at se, om vi kan n? i m?l med et projekt, ogs? rent ?konomisk. Vi synes ogs?, at der er tiln?rmelser p? begge sider, b?de fra udviklerne med en mere gr?n tankegang og fra naboernes side. Vi mener fortsat, at vi skal bevare de gr?nne oaser, men vi mener ogs?, at der kan bygges i omr?det,? siger idr?tsordf?rer Steen Bording Andersen, der ogs? er formand for kulturudvalget.
  Det betyder S bakker op og det g?r V ogs? men SF mener
SF mener ikke, at der er brug for flere penge til at drive projektet frem:

?Der er nogle penge i forvejen, s? det m? kunne holdes inden for det budget. Det har ogs? vist sig, at de bedste input er kommet fra andre end de r?dgivere, vi har haft. Vi kan sagtens komme videre uden ekstra penge i den her proces ved at have et godt samarbejde mellem kommunen og de mange, som har vist interesse for projektet,? siger gruppeformand Jan Ravn Christensen.
  Jeg troede ellers ikke SF var s? meget for private akt?rer :-) Men det er da ros til det arbejde der er lavet fra privat side.

Gratis private akt?rer tror jeg at alle partier er glade for. Det er vist mere, n?r kommunale opgaver overtages af private, med henblik p? at skabe en overskudsforretning, at vandene skilles for og imod (hvor man nok burde v?re mere pragmatisk og ofte g? mere op i om kommunen kan spare nogle penge, end om nogen kan skabe en forretningsmodel).

I ?vrigt har de en pointe med at vi ikke fik meget for de penge vi smed i den forrige forunders?gelse. Men det v?sentlige er vel, at der nu udvises en vilje til at der skal ske noget.

I ?vrigt er der jo pludselig flere penge i kommunekassen end man havde forventet (ikke at det n?dvendigvis betyder, at de kan/skal bruges p? nyt stadion:

http://stiften.dk/aarhus/Flere-penge-i-kassen-Aarhus-Byraad-sidder-med-en-god-haand/artikel/600776

Martinstranger said:
Et kort interview med JN omkring beslutningen VIDEO - Jacob Nielsen fort?ller om stadionplaner i ?rhus: Det ser lyst ud -... Han siger der har v?ret en god debat med travbane, h?ndbold, cykelbane, tennis mv.

"Kr?mmere p? Heden". Hold k?ft det er sjaaaaw.

Jeg er glad for at h?re, at der forh?bentlig er lidt skub i tingene, men det lader til at v?re en meget langsommelig proces. Jeg vidste ikke man havde forl?nget forpagtningen med 2 ?r, som stod til udl?b n?ste sommer. Jeg h?ber da virkelig ikke at det betyder, at man f?rst g?r i gang med et eventuelt byggeri i sommeren 2022. Vi kan simpelthen ikke vente 5-10 ?r med et nyt stadion, og da slet ikke hvis den positive udvikling p? banen og de interne linjer forts?tter.

Er der i ?vrigt nogen herinde der skal til Stiftens arrangement i aften vedr. nyt stadion. Der var udsolgt da jeg opdagede arrangementet.

Nizzleroy said:
Martinstranger said:
Et kort interview med JN omkring beslutningen VIDEO - Jacob Nielsen fort?ller om stadionplaner i ?rhus: Det ser lyst ud -... Han siger der har v?ret en god debat med travbane, h?ndbold, cykelbane, tennis mv.
"Kr?mmere p? Heden". Hold k?ft det er sjaaaaw.

Jeg er glad for at h?re, at der forh?bentlig er lidt skub i tingene, men det lader til at v?re en meget langsommelig proces. Jeg vidste ikke man havde forl?nget forpagtningen med 2 ?r, som stod til udl?b n?ste sommer. Jeg h?ber da virkelig ikke at det betyder, at man f?rst g?r i gang med et eventuelt byggeri i sommeren 2022. Vi kan simpelthen ikke vente 5-10 ?r med et nyt stadion, og da slet ikke hvis den positive udvikling p? banen og de interne linjer forts?tter.

Er der i ?vrigt nogen herinde der skal til Stiftens arrangement i aften vedr. nyt stadion. Der var udsolgt da jeg opdagede arrangementet.
Jeg kan ikke se videoen her, s? jeg ved ikke hvad han siger mere pr?cist, men ift den forl?ngelse af forpagtningsaftale bliver stadion jo ikke bygget p? een dag. Man er n?d til at forl?nge mens processen k?rer og s? m? man se p? det n?r der bliver besluttet noget og man g?r i gang. Forh?bentlig er man i gang inden 2022, forh?bentlig kan man v?re f?rdige inden alt for meget senere, men selv hvis der ikke kommer til at ske noget har AGF behov for at forl?nge aftalen indtil de har fundet en anden l?sning.

Schouby n?vnte i Mediano at billetterne til det arrangement blev revet v?k og de havde flyttet det flere gange til st?rre lokaler for at f? plads til flere, men var stoppet til sidst fordi det ogs? kunne blive for stort. Tror det var omkring 300 pladser de n?ede op p? til sidst.

Latest posts

Back