Historikken i AGF viser med al tydelighed at man skal have respekt for det pres der ligger på klubben. Det er uendelig meget større end andre steder.
Allerede her 9 kampe inde i ligaen, handler meget om debatten her på forum omkring CV´s manglende evner, at JP er truet på fyring og han ikke forstår at træne et hold,
eller nye spillere som har under 3 mdr. i klubben (Røsler) som er dømt som mislykket profil.
Ovenstående kritik er endda velvidende at vi har mistet en del profiler, at mange nye er ved at lære at spille i AGF og vi er igang med en markant foryngelse af holdet.
Spørgsmålet er så om det er et klogt træk at gennemføre alle ting i AGF?
Man kan starte med at profil afgangen var nødvendig, da vi jo mistede 3 stærke profiler uden vi kunne gøre noget ved det. Derfor fik vi nye spillere ind, så at de skal spilles ind, er også en nødvendighed. Det sidste spørgsmål er så om vi absolut skulle spille med de unge på så mange pladser?
Her kommer det strategiske ind, for vil man nå op til FCM, FCN, BIF og FCK, så skal vi have flere salgskanaler. Det er ikke nok med et flot stadion, vi er nød til at udvide vores pipeline. Her har AGF været tydelige i deres udmeldinger og handlinger. CV er ansat med det ene formål at rykke AGF på den opgave, han er ligaens med afstand mest vindende sportsdirektør, han har en erfaring som gør at han ikke ryster på hånden, selvom halvdelen af det her forum mener han burde gøre det. JP er en af ligaens største trænertalent, han har allerede vundet et mesterskab for os og er omgivet af et stærkt team. Vi har fået et flot akademi, som jeg synes er state-of-the-art, vi har fuld gang i El Cambio og har endda et netværk som tillader os at hente en spiller som Camara.
Vi burde altså bare cruise os igennem og snart få de der 100 millioner kroner salg?
Problemet er bare at AGF er AGF, jeg synes den her uges debat herinde viser det klart. Crawl trådende igennem i den sidste uges tid, og man bliver overrasket over hvor mange forslag der er på årsagerne til vores problemer. Hvis vi summere lidt op på forslagende, så er CV blevet opsagt og erstattet af en anden, JP er væk og Bo Henriksen er kommet ind, Røsler er sendt ned på U19 og vi har tegnet en kontrakt med Højer, det er ikke så vigtigt om Højer passer ind i AGF og spillestilen, vi husker bare hans gode skud og verbale udtryk. Også vil jeg helt undlade at kommentere på maraton debatten om den såkaldt manglende nier.
Ovenstående er sat lidt på spidsen, men summere nok meget godt det pres der er i AGF, præstere du ikke, så starter lavinen. Det skal man som spiller kunne håndtere, både de erfarne og de unge. Vi så det med "Young guns" da PS valgte at smide alle de gamle på bænken midt i en sæson, hvorefter vi rykkede ned med et brag i den efterfølgende. Vi så det også da DN valgte at prioritere Bisseck, TK og Hausner over eks. Tingager i en sæson. Målende haglede ind, vi var gode i 85% af tiden, men så blundede vi lidt også var vi bagud med 1-2 mål og tabte kampen. DN og spillerne har selv nævnt det, presset var gigastort.
Nu er vi så gået igang med endnu en foryngelseskur, og alarm klokkerne bimler og bamler, især hos os fans. Mange af os kan stadig huske de nedrykninger med gru, vi frygter at opleve det igen. Målende hegler igen ind som i de ovenstående nævnte eksempler, det ligner en dårlig film vi har set før.
Jeg er også nervøs og tænker mit, jeg håber JP snart når frem til en ideal opstilling, jeg håber han hurtigst muligt får genskabt et stærkt forsvar. Så vi kan få tilliden tilbage.
JP har heldigvis selv prøvet det i Aarhus, så han ved hvad der sker. Vores trup er også uendelig meget stærkere end de andre sæsonner, vi har en stærk ledelses sammensætning, der er muskler til at reagere i vinterpausen og vi får et nyt stadion. De unge skal have den nødvendige spilletid for at vi kan lykkedes med de salg. Nu har jeg nævnt TK, Hausner og Bisseck, og vi endte jo med at sælge 2 af dem for meget flotte beløb, udover det så røg Daghim også, så retningen er rigtig med ungdomssatsningen.
AGF rykker ikke ned, det tør jeg godt slå fast, i forhold til de 3 nedrykninger og DN sæsonnen, så er vi på et helt andet plan i forhold til spillermateriale.
Lad os sige vi skal spille nedrykningsspil til foråret. Væk er alle europcup kampende (vi må antage vi ikke går videre), alle nye spillere er integreret og de unge er blevet 6 mådr. ældre, og for kæphestens skyld, så har vi fundet en stærk nier som plaffer boldende ind.