New posts

Ny Ceres Park

• Thread starter Thread starter mono
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 9K
  • Views Views: Views 774K
Ny Ceres Park
25.000 pladser er helt klart for meget i mine ?jne. Jeg kan ikke forestille mig, at det passer med eftersp?rgslen, selvom den sandsynligvis vil stige med et nyt stadion.

Jeg kan godt se de kommercielle muligheder med DBU, men det vil satme episk bittert, hvis ?rhus gentager fejlen med at ligge under for andre interesser end AGF's.

S?fremt et stadion skal kunne huse 25.000 h?ber jeg, at det bliver et s? avanceret stadion, at man kan reducere kapaciteten til alm. kampe.

I denne (lidt mindre K?benhavner fokuserende artikel), n?vner DBU formand Jesper M?ller specifikt Aarhus som en oplagt placering af et nyt stadion vest for storeb?lt, og weekendens tilskuertal som argument for dette. Samtidig n?vner DR Friends Arena i Stokholm, som et eksempel p? et stadion der er finansieret af kommunen, private virksomheder og det nationale fodboldforbund, s? det er nok ikke helt fremmed for DBU at v?re med til at financiere nye stadions. DBUs planer om at etablere et nyt nationalt fodboldmuseum i Aarhus, g?r nok ogs? at de vil kunne lokkes til at investere i et nyt stadion, hvis det kunne blive et udstillingsvindue for DBU ogs?.

https://www.dr.dk/sporten/fodbold/landsholdet/dbu-formand-om-muligt-nyt-nationalstadion-det-er-saerdeles-realistisk

Men som en del af planen skal der alts? ikke kun bygges et enkelt stadion i hovedstadsomr?det. DBU har som tidligere n?vnt vurderet, at der er behov for to topmoderne steder at spille fodbold.
Det andet stadion skulle v?re et med plads til omkring 25.000, og her er Jesper M?ller meget ?ben og peger p? Aarhus som en oplagt kandidat.

- Jeg synes jo, at Aarhus er en fantastisk fodboldby, hvor AGF i den forgangne weekend har vist potentialet. 22.000 til en Superliga-kamp er helt fantastisk. Det skal vi pr?ve at arbejde videre med, forklarer han.

- Vi skal pr?ve at finde ud af, om Aarhus er klar til den her investering. Om Aarhus Kommune, AGF og de investorer, der er i omr?det, er klar til at byde sig til. Fordi vi har brug for et andet stadion, og det skal v?re i det vestlige Danmark, s? vi kommer rundt i hele landet, lyder det fra formanden.

I denne (lidt mindre K?benhavner fokuserende artikel), n?vner DBU formand Jesper M?ller specifikt Aarhus som en oplagt placering af et nyt stadion vest for storeb?lt, og weekendens tilskuertal som argument for dette. Samtidig n?vner DR Friends Arena i Stokholm, som et eksempel p? et stadion der er finansieret af kommunen, private virksomheder og det nationale fodboldforbund, s? det er nok ikke helt fremmed for DBU at v?re med til at financiere nye stadions. DBUs planer om at etablere et nyt nationalt fodboldmuseum i Aarhus, g?r nok ogs? at de vil kunne lokkes til at investere i et nyt stadion, hvis det kunne blive et udstillingsvindue for DBU ogs?.

https://www.dr.dk/sporten/fodbold/landsholdet/dbu-formand-om-muligt-nyt-nationalstadion-det-er-saerdeles-realistisk

Men som en del af planen skal der alts? ikke kun bygges et enkelt stadion i hovedstadsomr?det. DBU har som tidligere n?vnt vurderet, at der er behov for to topmoderne steder at spille fodbold.

Det andet stadion skulle v?re et med plads til omkring 25.000, og her er Jesper M?ller meget ?ben og peger p? Aarhus som en oplagt kandidat.

- Jeg synes jo, at Aarhus er en fantastisk fodboldby, hvor AGF i den forgangne weekend har vist potentialet. 22.000 til en Superliga-kamp er helt fantastisk. Det skal vi pr?ve at arbejde videre med, forklarer han.

- Vi skal pr?ve at finde ud af, om Aarhus er klar til den her investering. Om Aarhus Kommune, AGF og de investorer, der er i omr?det, er klar til at byde sig til. Fordi vi har brug for et andet stadion, og det skal v?re i det vestlige Danmark, s? vi kommer rundt i hele landet, lyder det fra formanden.
[/quote]

Der er ingen tvivl om at et nyt stadion lige er blevet langt langt mere realistisk, og med en DBU deadline i 2025, er der ogs? brug for at politikerne viser handlekraft, og tr?ffer beslutninger i et vist tempo.

KejserJohn said:
Det er i hvert fald vigtigt at AGF holder snuden i sporet og ikke kommer til at s?tte sig mellem stolene ift hvordan stadion kommer til at se ud. Vigtigste influent M? v?re AGF, og det skal de vise.....

Fordelen ved DBU som mulig samarbejdspartner er at de nok heller ikke er interesseret i en l?bebane f.eks. Mange af de fokuspunkter AGF har ifht. Et nyt stadion, vil v?re identisk med dem DBU har, det er straks v?rre med kommunens ?nsker om multianvendelighed, s? det ogs? kan bruges til f.eks. Koncerter, som multiarena eller hvad de ellers kunne have af planer, det resulterer meget hurtigt i f.eks. kunstgr?s !!

Jeg vil sige at nyt fodboldstadion er blevet meget mere realistisk med DBUs direkte involvering. Det er alts? en k?mpe spiller (meget st?rre og bredt anerkendt end AGF). Det f?r kommunen alts? sv?rt ved at afvise. Is?r hvis B?DE AGF, DBU og private sp?tter meget i kassen, samtidig med DBU kan garantere nogle arrangementer til byen, fx pokalfinaler og lign.  Det er meget sp?ndende med en direkte involvering fra DBU:

Gad gode vide om JN har arbejdet med DBU i kulissen. I s? fald endnu engang st?rkt arbejde at f? aktiveret dem

Gad gode vide om JN har arbejdet med DBU i kulissen. I s? fald endnu engang st?rkt arbejde at f? aktiveret dem
[/quote]

Det er jeg helt overbevist om......tror s?ndagens tilskuertal og arbejdet omkring at f? n?sten alle mand ind p? stadion er et udslag af forarbejdet, uden at det selvf?lgelig er noget afg?rende. Men fint signal....

Jeg synes ogs? det oser af, at JN og m?ske bestyrelsen har vidst, at DBU gik og puslede med de her planer. Det ville da undre mig, om ikke DBU har prikket til AGF for l?nge siden. De her planer er jo ikke udkl?kket i en brandert i l?rdags. Eller det g?r jeg da ikke ud fra. S? mon ikke Jesper M?ller o.a. har luftet de indledende tanker overfor JN for l?nge siden, og s? har et stadig mere koordineret lobbyarbejde fundet sted, kulminerende med 22175 mennesker til en kamp mod Silkeborg.

Nyt stadion rykkede lige adskillige skridt t?ttere p?. ?n ting er, at AGF siger, at det ville kunne lade sig g?re at tiltr?kke landskampe og internationale turneringer, noget andet er, n?r DBU siger, at det vil de gerne v?re med til.

Pr?cis. Alts? en presbold af dimensioner til kommunen. Mange af deres anker med finansiering, brug osv af stadion er lige blevet markant mindre. DBU kommer med penge, kan sammen med AGF nok l?fte ret mange private penge, og nok ogs? st?rre fonde n?r DBU er med + DBU vel sagrens kan ligge 8-10 kampe p? et ?r i ?rhus. Pokal,Landskampe b?de m?nd og kvinder osv.

Kommunen f?r efterh?nden sv?rt ved at sige nej, uden de kommer til at ligne idioter.

Det_Nye_AGF said:
Pr?cis. Alts? en presbold af dimensioner til kommunen. Mange af deres anker med finansiering, brug osv af stadion er lige blevet markant mindre. DBU kommer med penge, kan sammen med AGF nok l?fte ret mange private penge, og nok ogs? st?rre fonde n?r DBU er med + DBU vel sagrens kan ligge 8-10 kampe p? et ?r i ?rhus. Pokal,Landskampe b?de m?nd og kvinder osv.

Kommunen f?r efterh?nden sv?rt ved at sige nej, uden de kommer til at ligne idioter.

Jeg kan ikke p? nogen m?de se, at et DBU ?nske om et gigantstadion i Aarhus ?ndrer ved noget som helst for Aarhus Kommune, med mindre der f?lger et gigantisk pengebel?b med.

KejserJohn said:

Det er jeg helt overbevist om......tror s?ndagens tilskuertal og arbejdet omkring at f? n?sten alle mand ind p? stadion er et udslag af forarbejdet, uden at det selvf?lgelig er noget afg?rende. Men fint signal....
[/quote]
Det er en fantastisk hj?lp fra DBU og s?rdeles veltimet. Det virker n?rmest som en selvf?lge de har talt sammen og timingen lige ovenp? 22.000 tilskuere virker velkoordineret. Flot arbejde💪
Interesserne er dog ogs? nogenlunde enslydende. Server helt sikkert DBU har en k?mpe interesse inetvstadion p? 25.000 tilskuere og AGF vil gerne bygge nyt samt have finansiering med. Politikkerne ?ger formentlig interessen/opbakningen n?r de kan se et st?rre perspektiv 😎

I min optik ?ndrer det alt, eller meget. Mange skeptikere har brugt argumenter som, manglende brug udover til AGF. Det kommer DBU lige ind og garanterer OG DBU kommer selvf?lgelig ogs? med en god slat penge. Det n?vner de selv fjr finansieringsmodellen af fx Friends Arena. Det det blev finansieret af kommune, private samt fodboldforbundet. Det vil v?re samme her. Det betyder ogs? at kommunens udl?g formentlig bliver mindre OG der kommer bredere appel end "bare" AGF.

I min optik er det her et k?mpe skridt t?ttere p? et nyt stadion.

Og stadion til 25.000 er vel heller ikke GIGA stadion :) Det er vel i denne st?rrelse AGF selv arbejder.

Der er virkelig meget der g?r det mere spiseligt for byr?det nu.

fsc date=1571813063 said:
Det_Nye_AGF date=1571812900 said:

Jeg kan ikke p? nogen m?de se, at et DBU ?nske om et gigantstadion i Aarhus ?ndrer ved noget som helst for Aarhus Kommune, med mindre der f?lger et gigantisk pengebel?b med.

I min verden ?ndrer det hele den offentlige debat om stadion. I stedet for at v?re et sp?rgsm?l om, hvorfor kommunen skal bruge penge p? et stadion til AGF, bliver det nu et sp?rgsm?l om at bruge penge p? et (sekund?rt) nationalstadion, med AGF som daglig bruger. Det er rent politisk en k?mpe forskel.

Rent ?konomisk er forskellen nok ikke s? stor. DBU har ikke mange penge, men m?ske kan de tr?kke nogle flere/st?rre fonde med ind i finansieringen. Og 25.000 jo ikke et gigant stadion, men nok kun en smule over hvad AGF selv ville bygge. Og bygges det rigtigt er det ikke sikkert den ekstra kapacitet bliver et minus i hverdagen for AGF.

Holmertz said:
Rent ?konomisk er forskellen nok ikke s? stor. DBU har ikke mange penge, men m?ske kan de tr?kke nogle flere/st?rre fonde med ind i finansieringen. Og 25.000 jo ikke et gigant stadion, men nok kun en smule over hvad AGF selv ville bygge. Og bygges det rigtigt er det ikke sikkert den ekstra kapacitet bliver et minus i hverdagen for AGF.

Hvis DBU kan garantere en v?sentlig merindt?gt gennem placering af et st?rre antal kampe over en l?ngere tidshorisont, s? betyder det da noget.

Men n?r kommunen synes det er sv?rt at prioritere fx 250 mio kr til et nyt stadion til AGF, s? bliver det ikke lettere at finde fx 400 mio kr til AGF + DBU. Pengene skal immerv?k stadig tages ud af en anl?gsramme.

Kommer der - som ventet - ?konomiske nedgangstider snart, s? vil der nok blive lempet p? anl?gsloftet, s? kommunen lettere kan bruge pengene (de har bare f?rre af dem).

Det bliver nok som frygtet.
AGF f?r sit stadion med +25000 med henvisning til landskampe - men glemmer nok at fort?lle ?rhus Kommune at de mest attraktive landskampe aldrig kommer til byen - og slutrunder - igen glemmer at fort?lle slutrunderne hvis de nogensinde kommer bliver ungdoms og kvindefodbold - og s? har vi et overdimensioneret stadion, hvor der rundt omkring i landet bliver grinet h?jlydt n?r der sidder 6000 til en Superligakamp mod Lyngby i november m?ned.

DBU har ogs? tidligere v?ret ude at tale om at flytte pokalfinaler og snakket om problemerne med l?bebanen ift landskampe. Selvf?lgelig har AGF snakket med DBU om hvilke arrangementer man kunne f? og nogle af kommunens overbetalte konsulenter har (burde) m?ske ogs?. Det er dog en anden sag hvis DBU er mere direkte involveret s? man kan f? en slags garanti for at at fx Nations League-kampene spilles her og pokalfinaler mellem jyske hold (m?ske minus AGF.) Bundsgaard er ogs? umiddelbart interesseret i at h?re mere: https://www.dr.dk/sporten/fodbold/landsholdet/aarhus-borgmester-om-dbus-stadiondroem-det-lyder-spaendende

Det med l?bebanen tror jeg i ?vrigt ikke man skal frygte for. Vi ville n?ppe tale om nyt stadion nu, hvis ikke det var for at slippe af med den. Stadion tr?nger ogs? til en opgradering p? andre omr?der, men man ville have kigget p? nogle mindre lappel?sninger.

Ift frygten for kunstgr?s tror jeg det vil v?re noget n?r en garanti for at vi ikke ender med det. Jeg kan ikke forestille mig DBU ville acceptere den l?sning f?r det er blevet udviklet noget mere. Det er n?ppe heller det AGF vil have selvom det vil v?re en overvejelse ift at afholde koncerter og den slags.

Martin Hansen said:
Det bliver nok som frygtet.
AGF f?r sit stadion med +25000 med henvisning til landskampe - men glemmer nok at fort?lle ?rhus Kommune at de mest attraktive landskampe aldrig kommer til byen - og slutrunder - igen glemmer at fort?lle slutrunderne hvis de nogensinde kommer bliver ungdoms og kvindefodbold - og s? har vi et overdimensioneret stadion, hvor der rundt omkring i landet bliver grinet h?jlydt n?r der sidder 6000 til en Superligakamp mod Lyngby i november m?ned.
Det lyder som grin b?ret mest af alt af misundelse...

Vi skal ikke overdimensionere stadion, men vi skal da heller ikke bygge til 6.000 mod Lyngby. Jeg ved ikke om du synes det skal v?re til 12-15.000, for mig er det et sp?rgsm?l om vi skal bygge til 25.000 i stedet for 20.000 - som ogs? er alt for mange hvis mange hvis man t?nker der kommer 6.000.

?rhus er stor nok til et stadion til 20-25.000, problemet er mest, at foruds?tningen ogs? er sportslig succes. Potentialet for at udnytte det rigtigt er der kun hvis vi spiller med i den sjove ende, og m?ske om medaljer eller ligefrem mesterskaber, og det er sv?rt at se hvor ?konomien til det skulle komme fra. Et nyt stadion er en foruds?tning for at f? det, men der skal jo mere til end det. Mit h?b er jo at der kommer penge udefra npr stadion er p? plads, men det er kun et h?b.

Det er sv?rt at vide hvor mange der vil komme n?r der ikke er nogen periode de sidste snart 25 ?r med reel sportslig succes at referere til og hvis man ikke tror p? at det vil g? meget bedre de n?ste 25 ?r, kan man sagtens bygge meget mindre. M?ske skulle man ogs? helt overveje at vente lidt med at bygge til anl?gget er mere saneringsmodent.

Man skal se p? hvad stadion kan benyttes til og hvor mange bes?gende man tror der vil komme om ?ret. I den sammenh?ng g?r det en forskel at have en aftale med DBU der sikrer nogle ekstra p?nt bes?gte k?mpe. Jeg tror de fleste, ogs? inde p? r?dhuset, er klar over at vi ikke taler om de st?rste kampe, men Nations League kan jo fx blive mod ganske gode modstandere. Kampe i store ungdoms- og kvindefodbold turneringer tror jeg man er overordentlig meget interesserede i, det er rigtig god indtjening for kommunen. Det er alts? ikke kun de store afg?rende kampe for herrerne der er attraktive.

fsc said:
Holmertz said:
Rent ?konomisk er forskellen nok ikke s? stor. DBU har ikke mange penge, men m?ske kan de tr?kke nogle flere/st?rre fonde med ind i finansieringen. Og 25.000 jo ikke et gigant stadion, men nok kun en smule over hvad AGF selv ville bygge. Og bygges det rigtigt er det ikke sikkert den ekstra kapacitet bliver et minus i hverdagen for AGF.

Hvis DBU kan garantere en v?sentlig merindt?gt gennem placering af et st?rre antal kampe over en l?ngere tidshorisont, s? betyder det da noget.

Men n?r kommunen synes det er sv?rt at prioritere fx 250 mio kr til et nyt stadion til AGF, s? bliver det ikke lettere at finde fx 400 mio kr til AGF + DBU. Pengene skal immerv?k stadig tages ud af en anl?gsramme.

Kommer der - som ventet - ?konomiske nedgangstider snart, s? vil der nok blive lempet p? anl?gsloftet, s? kommunen lettere kan bruge pengene (de har bare f?rre af dem).

Hvorfor skal kommunen finde 150 mio. kr. mere fordi DBU er med? Jeg anser det nu mere sansynligt at udgifterne bliver mindre for kommunen, herunder ogs? de l?bende udgifter. L?g dertil flere arrangementer der kommer byen til gode.

Nizzleroy said:
Hvorfor skal kommunen finde 150 mio. kr. mere fordi DBU er med? Jeg anser det nu mere sansynligt at udgifterne bliver mindre for kommunen, herunder ogs? de l?bende udgifter. L?g dertil flere arrangementer der kommer byen til gode.
De sidste s?der er i ?vrigt heller ikke s? dyre som de f?rste, med mindre der er s?rlige forhold der g?r det sv?rt at g? over en hvis st?rrelse stadion. Hvis det koster x mio at bygge et stadion til 20.000 bliver det n?ppe 25% dyrere at bygge et til 25.000, og stadion bliver i hvert fald ikke 60% dyrere. S? skal DBU da have nogle vilde ekstrakrav, men de har jo tilsyneladende ogs? t?nkt sig at komme med nogle penge.

Latest posts

Back