New posts

Superligaen 2024/2025

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 205K
Superligaen 2024/2025
Søren Søndergaard er mangeårig FCK-fan med dedikation nok til at have sæsonkort. Så her må man sige der tones rent flag ift. politisk overbevisning, retsfølelse og ønske om at forbedre fodbolden bredt. Respekt.

Meget uheldig situation med FCK vs. BIF. Først går deres hooligans så langt, at man beslutter det drastiske skridt, at de ikke må have fans med ud. Og hvad sker der så. Spillerne tager bare over.
Var der i øvrigt nogen meldinger om ballade mellem fansene udenfor stadion ifm kampen? Jeg synes ikke der har været nævnt noget og jeg kan heller ikke umiddelbart google mig til noget. Det ville da indikere at det virker, i hvert fald i nogen omfang.

Teknisk set en nyhed for NÆSTE ÅR - men:

Fra 1.juli giver det hjørne, hvis målmanden holder bolden mere end 8 sekunder!
Mon ikke målmændene så bare venter længere med at samle den op?

Michael Johansen mener ikke, det klæder fodbolden, at målmænd for eksempel lægger sig unødvendigt, når det helt åbenlyst kun er for at trække tiden, og det vil altså blive straffet fremover.
- Jeg er helt overbevist om, at den får en markant effekt, og vi får en væsentligt anden adfærd fra målmændene, siger dommerformanden.

Hvad så hvis man rejser sig, og lægger bolden på jorden - skal de 8 sekunder være fra man griber til den er sat i spil? Nej vel.....

Teknisk set en nyhed for NÆSTE ÅR - men:

Fra 1.juli giver det hjørne, hvis målmanden holder bolden mere end 8 sekunder!
Mon ikke målmændene så bare venter længere med at samle den op?

Hvad så hvis man rejser sig, og lægger bolden på jorden - skal de 8 sekunder være fra man griber til den er sat i spil? Nej vel.....
Hvis målmanden ikke samler bolden op er den jo stadig i spil og modstanderholdet kan frit presse.

Hvis målmanden dropper bolden på jorden er den også i spil, og den må ikke samles op igen.

Det er en fantastisk regelændrig! Den voldsomme konsekvens ved indirekte frispark gjorde dommerne impotente overfor den slags tidsudtræk. Ændringen til hjørne OG oven i købet en "tag dig sammen" indikator kommer til at fungere rigtig godt tror jeg!

Hvis målmanden ikke samler bolden op er den jo stadig i spil og modstanderholdet kan frit presse.

Hvis målmanden dropper bolden på jorden er den også i spil, og den må ikke samles op igen.

Det er en fantastisk regelændrig! Den voldsomme konsekvens ved indirekte frispark gjorde dommerne impotente overfor den slags tidsudtræk. Ændringen til hjørne OG oven i købet en "tag dig sammen" indikator kommer til at fungere rigtig godt tror jeg!
Enig. Jer lidt spændt på om de finder en måde at omgå det og trække tiden alligevel, men det er i hvert fald en ændring der lyder som en god ide fordi den faktisk kan opretholdes da der tælles ned og straffen ikke er så meget ude af proportioner ift forseelsen.

Søren Søndergaard er næppe AGF-fan, når han er så naiv at tro, at et slutfløjt i Parken per definition betyder, at en fodboldkamp er forbi, og at samfundets regler gælder igen: https://sport.tv2.dk/fodbold/2025-04-14-minister-involveres-i-sag-om-fck-keepers-voldelige-adfaerd

(Derudover blivet det såmænd interessant nok at se svaret her)

Men der kommer jo ikke til at ske en seriøs skid.
Og når man så hører Peter "Åbenbart-intet-mellem-ørerne" Graulund TO!!! gange i træk i Tirsdagstrænerne udbasunere holdninger til lovovertrædelser, som får Fanden til at ligne en engel, ja, så er det åbenlyst, der aldrig kommer til at ske noget, så længe den fremherskende holdning i den fodboldmæssige "cro magnon"-verden er så primitiv og macho-agtig.

M.h.t. den civile straffelov, så mener jeg ikke at man vil forfølge en sag, hvis ikke der er et offer, der har lidt overlast med minimum et blåt mærke. Der var ikke skyggen af en spiller, som har lidt nogen form for overlast i hændelsen i Parken.

I BSN / Hust-sagen på Fredensvang, der var der en, der mistede nogle tænder. Her var det oplagt at tage sagen op uanset om offeret meldte sagen eller ej og uanset om klubben ville "klare det internt" eller ej.

I princippet gælder den civile ret også imens en kamp afvikles, men der skal nok nærmest et overlagt mord til, før der bliver lagt sag an eller anklagemyndigheden tager sagen op på egen hånd. Det er der mange gode grunde til og det er en kæmpe gråzone.

Det kan dog også betyde at modstanderne presser målmanden (og dommeren) noget mere. For hvornår starter uret, er det fra målmanden smider sig over bolden, og imens han er omgivet af modspillere, eller er det først når han rejser sig op og der er frit i feltet?

Kunststof kan forklare lidt men slet ikke det niveauforskel der angiveligt var og heller ikke at Bodø igen klarer det flot i Europa. Det er altså et hold, som hver sæson sælger deres største profiler og alligevel vinder de mesterskaber og gør det godt europæisk.
FCN spiller også på kunst men de vinder ingenting og har heller de mest prangende europæiske resultater.

De gør et eller andet ekstraordinært deroppe som vi kan lære af.
Sammenlignet med os spenderer de også en sjat mere på spillere.

Sammenlignet med os spenderer de også en sjat mere på spillere.

Vi brugte 117 mio. på personaleomkostninger i 23/24 mens Bodø brugte 66 mio. DKK i 23.

Edit: Men det er rigtigt at i de seneste år, bruger Bodø nogen flere penge på transfers. De må være særligt gode til at forhandle, for normalt følger transferpriser og lønninger ad.

Det kan dog også betyde at modstanderne presser målmanden (og dommeren) noget mere. For hvornår starter uret, er det fra målmanden smider sig over bolden, og imens han er omgivet af modspillere, eller er det først når han rejser sig op og der er frit i feltet?
Hvis dommeren skal markere nedtællingen kan det i hvert fald ikke starte før dommeren ikke har andet at fokusere på, men man er vel også nød til at sikre sig at målmanden kan se at der nu tælles ned.

Starten er stadig lidt shaky, men det at dommeren får et værktøj til at eskalere ved at markere nedtælling tror jeg er rigtig godt set. Dommeren kommer også til at stå til ansvar for hvornår der startes da der jo bare kan tælles bagud efter

Latest posts

Back