New posts

Trænertråden

• Thread starter Thread starter Rastapopoulos
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 234K
Trænertråden
Nu må det med presset økonomi stoppe. Vi har ikke en presset økonomi, vi har +250 mil i egenkapital.
Taxameteret løber stærkt lige nu, jeg tror nu nok de er klar til at punge ud men der skal også penge ind igen. AGFs ejerkreds er defensiv, driftsresultatet er afgørende - især med klubbens historisk i mente

Taxameteret løber stærkt lige nu, jeg tror nu nok de er klar til at punge ud men der skal også penge ind igen. AGFs ejerkreds er defensiv, driftsresultatet er afgørende - især med klubbens historisk i mente

Ja, men der kommer jo penge ind. Vi har øget i sponsor penge, selv med vores skod stadion i Vejlby.

Det virker bare omsonst at blive ved med at sige vi har en presset økonomi, når vi er en af de 4 rigeste klubber i Superligaen.

Vi kan spørge bund 8 klubberne om de vil bytte økonomi, jeg tror godt jeg ved hvad de vælger.

Det nøjagtige citat fra CV fra et par uger siden ang. om skulle være en træner til opstarten i dag:

Han var helt klar over, det kunne trække ud.
Til gengæld i et interview med Viaplay i dag bliver han spurgt indtil om der står en ny træner, når sæsonen går i gang og der kom ikke et ja. Det er imo lidt bekymrende selvom jeg tænker, det gør der nok.

Jeg skifter fuldstændigt til høtyve-holdet, hvis ikke AGF har en træner på plads, når Superligaen starter. Det ville være en alvorlig bet.

Jeg tolker dog CV's kommentarer som om, at han bare grundlæggende ikke vil love noget - snarere end at det er et plausibelt scenarie.

Last edited:
Tillad mig at fremhæve tre ting, som jeg i dag har gået og glædet mig til ved Poulsens ansættelse, når den bliver officiel. Jeg var også lidt undervældet, da nyheden breakede, men er positiv. Det taktiske skal nok blive fint at dykke ned i, når der bliver sat ord på hans ansættelse. Men det jeg ser frem til er blandt andet følgende.

Spillernes mand
AGF får en træner der har et David Nielsen-forhold til spillerne. Det er ham der bestemmer, men han er god til at omgås en trup. En AGF-spiller sagde til mig i april, "at normalt så elsker dem i startopstillingen træneren, mens dem der ikke spiller har det svært med ham. For tiden har også dem der starter inde det stramt med Uwe". Poulsen er langt tættere på spillerne og i højere grad deres mand.

At opnå kontra undgå
Ser man bort fra især Bissecks raids i første sæson, så har AGF først og fremmest tænkt worst case de seneste tre sæsoner. AGF har under Uwe spillet med massiv sikring bagtil og har hellere undladt et dybdeløb, hvis det kunne koste den modsatte vej.
Her er Poulsens tilgang modsat. Han ser positivt på spillet og ikke pessimistisk, hvilket jeg efterhånden var træt af til sidst. Jeg savnede optimisme og mod i spillet. Det har der ikke været meget af meget længe.
Han spiller i Viborg med to 8ere der tænker fremad og to kantspillere, der virkelig vil fremad. Tager han spillestillen med fra Viborg kommer vi til at se flade, hårde bolde fra målmanden eller midterforsvarene (forhåbentligt to - og ikke tre) frem mod Arnstad, Madsen og Anderson eller helt frem mod 9eren. Bolde der kan brydes og ende i farlige situationer, men også kan ende i store chancer den anden vej, hvis de lykkes - hvilket de tit gør i Viborg.

Et andet AGF
Uwe er jo en sjov personlighed. Han facetimede altid konen, når han ankom til stadion som den kærlige ægtemand, han er. Derefter gik han så tit ned for at lade sig interviewe og optrådte tit kolerisk eller konfrontatorisk. Og på den måde passede han godt ind i et image, AGF har - og som jeg personligt gerne vil væk fra.
Jeg ved godt, at AGF for mange er Stampe, Lind, Tøfting, Brian Steen, Leon og så videre. Men som Rasmus Tandholdt sagde i en podcast for nylig, så han Paddy og Tingager som gode repræsentanter for AGF. Og der er jeg helt enig. Det er det AGF, jeg gerne vil identificere med mig. PC, der lignede en bølle, Polles nogle gange voldsomme måde at spille på og AGFs lidt for ofte small club-mentality vil jeg gerne væk fra. Der passer Jakob Poulsen sgu bedre ind, synes jeg. Der er lidt mere klasse over det. Det kan jeg godt lide. Vi er ikke en lille klub mere. Vi er en stor klub, så lad os opføre os som en.

Jeg tolker dog CV's kommentarer som om, at han bare grundlæggende ikke vil love noget - snarere end at det er et plausibelt scenarie.

Enig. Min bekymring går på, når han ikke kan give et klart ja, så frygter jeg, det kan trække ud med JP og i værste tilfælde skal CV pivot til en anden, hvis han og Viborg ikke kan blive enige.

Det mest sandsynlige scenarie er dog, de bliver enige men jeg forventer ikke med den udmelding, det bliver på denne side af weekenden omend det naturligvis kan gå hurtigt, når først en aftale er klar.

Tillad mig at fremhæve tre ting, som jeg i dag har gået og glædet mig til ved Poulsens ansættelse. Jeg var også lidt undervældet, da nyheden breakede, men er positiv. Det taktiske skal nok blive fint at dykke ned i, når der bliver sat ord på hans ansættelse. Men det jeg ser frem til er blandt andet følgende.

Spillernes mand
AGF får en træner der har et David Nielsen-forhold til spillerne. Det er ham der bestemmer, men han er god til at omgås en trup. En AGF-spiller sagde til mig i april, "at normalt så elsker dem i startopstillingen træneren, mens dem der ikke spiller har det svært med ham. For tiden har også dem der starter inde det stramt med Uwe". Poulsen er langt tættere på spillerne og i højere grad deres mand.

At opnå kontra undgå
Ser man bort fra især Bissecks raids i første sæson, så har AGF først og fremmest tænkt worst case de seneste tre sæsoner. AGF har under Uwe spillet med massiv sikring bagtil og har hellere undladt et dybdeløb, hvis det kunne koste den modsatte vej.
Her er Poulsens tilgang modsat. Han ser positivt på spillet og ikke pessimistisk, hvilket jeg efterhånden var træt af til sidst. Jeg savnede optimisme og mod i spillet. Det har der ikke været meget af meget længe.
Han spiller i Viborg med to 8ere der tænker fremad og to kantspillere, der virkelig vil fremad. Tager han spillestillen med fra Viborg kommer vi til at se flade, hårde bolde fra målmanden eller midterforsvarene (forhåbentligt to - og ikke tre) frem mod Arnstad, Madsen og Anderson eller helt frem mod 9eren. Bolde der kan brydes og ende i farlige situationer, men også kan ende i store chancer den anden vej, hvis de lykkes - hvilket de tit gør i Viborg.

Et andet AGF
Uwe er jo en sjov personlighed. Han facetimede altid konen, når han ankom til stadion som den kærlige ægtemand, han er. Derefter gik han så tit ned for at lade sig interviewe og optrådte tit kolerisk eller konfrontatorisk. Og på den måde passede han godt ind i et image, AGF har - og som jeg personligt gerne vil væk fra.
Jeg ved godt, at AGF for mange er Stampe, Lind, Tøfting, Brian Steen, Leon og så videre. Men som Rasmus Tandholdt sagde i en podcast for nylig, så han Paddy og Tingager som gode repræsentanter for AGF. Og der er jeg helt enig. Det er det AGF, jeg gerne vil identificere med mig. PC, der lignede en bølle, Polles nogle gange voldsomme måde at spille på og AGFs lidt for ofte small club-mentality vil jeg gerne væk fra. Der passer Poulsen sgu bedre ind, synes jeg. Der er lidt mere klasse over det. Det kan jeg godt lide. Vi er ikke en lille klub mere. Vi er en stor klub, så lad os opføre os som en.
En ny træner er altid spillernes mand. Alle får en ny chance. Jeg er helt med på, at enkelte havde det stramt med Uwe til sidst, og derfor var fyringen korrekt, da forholdet var slidt og der havde været for få udskiftninger i truppen. Men jeg er overbevist om, at også Uwe var vellidt i den første sæson.

Jeg synes det er - meget - sat på spidsen, at det kun var ved Bissecks raids, at vi satte bolden på spil og spillede med risici. Jeg synes faktisk, at dét forår hvor Duelund var bedst og spillede 10’er sammen med Anderson var aldeles fremragende. Jeg var i Farum hvor Polle varmer bænken, og vores 6’ere var Yakob og Mads Emil, med Duelund og Anderson foran. Der forsvarede vi fremad, og vi spillede fremad. Faktisk synes jeg der er store ligheder med det pres vi praktiserede i det forår, og sådan som Jakob Poulsen prøvede at presset i hans første halve års tid i Viborg.

Jeg er helt på linje med f.eks Nicolai Poulsens ageren på banen, og hans manglende format. Kampen i Parken gjorde mig ganske frustreret, og jeg havde faktisk hellere set ham i Horsens end Brandhof. Jeg synes vi mangler mange af de sidste ting, som helt store hold har når det kommer til gennembrudsafleveringer og berøringer på sidste tredjedel. De ting har Jakob Poulsen gjort rigtig godt, om han har materialet til det her ved jeg ikke rigtigt.

@Thomas K jeg anerkender dine pointer, som nok er mere nuanceret end mine.

Ja, første punkt kunne man nok skrive om alle nye trænere, undtagen Felix Magath. Det anerkender jeg. Men dagligdagen tror jeg bliver mindre hård at være i. Har hørt om gravkammerstemning under maden i ugerne op til pokalfinalen sidste år. Der var de trods alt på vej mod en stor oplevelse.

I forhold til spillet, så har der da her og der været sporadisk forsøg på optimisme. Men synes grundlæggende alle har spillet med et stort “hvad nu hvis…” over hovedet.
Vil elske at se en midtbane uden det. Så taber vi måske 4-0. Men så har jeg da fået det at se😊😊

Hvorfor skulle en spillestil, som JHT (lad os forestille os det bliver ham) tidligere har stor succes med, at få unge spillere til at blive en succes i, være et problem for talenter der er i AGF? Skulle en Emmery lettere kunne spille en venstre wingback, hvor han skal dække en Osorio end at spille en 10'er eller kant i en anden formation.

Hvis unge spillere har lettere ved, at komme på førsteholdet fordi de spiller på den måde som Uwe har gjort de sidste 3 år, så er de simpelthen ikke blevet uddannet ordentligt.

Men det kan også være, at vi er på vej over mod en 4-3-3, som ungdomsholdene vist også benytter. Jeg forestiller mig dog nærmere, at vi oftest ville have 3 i bagkæden, fordi det er så indspillet, og fordi vi har spillerne til det. Men det ville heller ikke være et afgørende brud med vores filosofi, hvis vi går i retning af en angrebsivrig 4-3-3, så længe vi stadig er aggressive og dynamiske i vores spil.

Jeg tænker, at FCN har succes, fordi alle hold spiller på samme måde, og der ikke er tvivl om, hvad man skal gøre.

Mit indtryk er, at ungdomsholdene spiller ligesom Superligaholdet. Håber, at nogen kan bekræfte det, for lidt sært, hvis de spiller andet system.

Det er vel andet andet lige nemmere at få spilletid på førsteholdet som talent, hvis man f.eks. er uddannet som WB og ikke back, som vi ikke spiller med. Har i hvert fald svært ved at se, hvordan det vil gavne klubben, hvis vi pludselig spiller 4-4-2.

Hvis style of play dækker over andet, og formationsagnostisk, kræver det mere taktisk snilde af træneren, men åbner da for flere muligheder.

@Thomas K jeg anerkender dine pointer, som nok er mere nuanceret end mine.

Ja, første punkt kunne man nok skrive om alle nye trænere, undtagen Felix Magath. Det anerkender jeg. Men dagligdagen tror jeg bliver mindre hård at være i. Har hørt om gravkammerstemning under maden i ugerne op til pokalfinalen sidste år. Der var de trods alt på vej mod en stor oplevelse.

I forhold til spillet, så har der da her og der været sporadisk forsøg på optimisme. Men synes grundlæggende alle har spillet med et stort “hvad nu hvis…” over hovedet.
Vil elske at se en midtbane uden det. Så taber vi måske 4-0. Men så har jeg da fået det at se😊😊
Meget enig.

Jeg tror den gravkammerstemning jo også skyldes det ekstreme skadespres de var under. Duelund og Beijmo havde freak-skader man sjældent havde hørt om.

Jeg synes egentlig, såfremt vi skifter til en 4-3-3 at vi mangler en til hver kæde førend vi er godt på vej. En makker til Tingager (omend man må kunne forvente en af Dalsgaard, Callø og AJ må kunne løfte den opgave). En 6’er der spiller mere frem i banen end Nicolai Poulsen, samt en spiller der har nogle af de samme spidskompetencer som Anderson.

Vores næste naturlige skridt som hold er, at være bedre med bolden på modstanderens halvdel (sidste tredjedel)

Jeg tænker, at FCN har succes, fordi alle hold spiller på samme måde, og der ikke er tvivl om, hvad man skal gøre.

Mit indtryk er, at ungdomsholdene spiller ligesom Superligaholdet. Håber, at nogen kan bekræfte det, for lidt sært, hvis de spiller andet system.

Det er vel andet andet lige nemmere at få spilletid på førsteholdet som talent, hvis man f.eks. er uddannet som WB og ikke back, som vi ikke spiller med. Har i hvert fald svært ved at se, hvordan det vil gavne klubben, hvis vi pludselig spiller 4-4-2.

Hvis style of play dækker over andet, og formationsagnostisk, kræver det mere taktisk snilde af træneren, men åbner da for flere muligheder.
Jeg tror vi virkelig skal passe på med, at gøre forskellen på en 4-3-3 og en 4-4-2 og en 4-2-3-1 større end den er.

Hvis vi spiller 4-4-2 som i Parken og Tobias Bech stod 5 meter længere tilbage og Links og Anderson skød 5 meter længere op. Så spillede vi 4-2-3-1.

Style of Play for mig er, om vi forsvarer fremad og presser højt, eller vi eksempelvis står lavt og forsvarer felt.

David spillede 4-3-3 og Uwe 3-5-2, men deres udtryk med højt pres, mange mand-mand aktioner defensivt og høj intensitet var meget ens.

Hvis en Callø ikke kan finde ud af, at spille i midterforsvaret i både en 3-back kæde og en 4-back kæde, så er han simpelthen skolet for dårligt.

@Thomas K

Ja, der er jo midterforsvarer nok. Ville elske hvis Callø er klar til at komme ind ved siden af Tingager.

Kan også være Madsen kan spille den dybe 6er? Det nok ikke i Parken, han skal det, men nogle kampe ville jeg elske det.

I forhold til tilføjelser så er jeg spændt på, forudsat at Poulsen kommer ind og bringer samme spillestil, om der er kantspillere nok der kan sætte en mand.
Anderson skal i min bog spille på 8eren. Men hvem skal spille på kanterne? Emmery, Links, Gyamfi, Haugen, Bech, Back? Savner en Bundu i truppen.

@Thomas K

Ja, der er jo midterforsvarer nok. Ville elske hvis Callø er klar til at komme ind ved siden af Tingager.

Kan også være Madsen kan spille den dybe 6er? Det nok ikke i Parken, han skal det, men nogle kampe ville jeg elske det.

I forhold til tilføjelser så er jeg spændt på, forudsat at Poulsen kommer ind og bringer samme spillestil, om der er kantspillere nok der kan sætte en mand.
Anderson skal i min bog spille på 8eren. Men hvem skal spille på kanterne? Emmery, Links, Gyamfi, Haugen, Bech, Back? Savner en Bundu i truppen.
Hvis Mads Emil skal spille 6’er, så vil jeg egentlig helst have han spiller den med en makker. Men jeg så virkelig gerne han spillede den, for han kan vende med bolden når han får den i fødderne.

Man kunne spille en 4-2-3-1 med f.eks Arnstad og Madsen som 6’ere og over tid Yakob som backup. Det ville kunne skubbe Anderson op foran 6’erne og bag angriberen.

Jeg ser Bech som en fint kant, Bach, Gyamfi og Emmery kan også. Links ville nok kræve mere bagrum at spille i. Men jeg ville gerne have en offensiv dribler mere.

@Thomas K
Er spændt på, hvorvidt Yakob kommer til at spille en rolle for GF igen. Håber! Men frygter det løb er kørt.
Det eneste der er lidt positivt for mig er, at de har taget uhyggelig lang tid om at få ham tilbage. Så det nye korsbånd jo har siddet der ret længe nu. Han virkede til at kunne spille nogle kampe på Future Holdet uden de store gener.

Derudover har han prøvet det før, og kender sin krop rigtig godt.

Jakob Poulsen afviser klart og direkte at han skal til AGF. https://sport.tv2.dk/fodbold/2025-06-19-viborg-traener-undviger-spoergsmaal-om-massive-rygter

Sådan da... Eller noget...
Det føles som et spørgsmål om tid, før han er på plads. Håber bare ikke, at vi kommer for tæt på sæsonstart, så han ikke har tid til at få indarbejdet sine idéer. Det gode er, at Viborg heller ikke er interesseret i at trække det i langdrag og så skifte tæt på sæsonstart, så mon ikke, at det er spørgsmål om dage, før klubberne er enige.

Last edited:
Akademisk snak, ingen nyheder, der er ikke test i materialet -》bare spring over

-------

Ift rekruttering er det fint CV fremstår rolig. Der er ingen grund til at lægge pres på sig selv overfor VFF. Og selvom man har kludret i det op mod træningsstart, er skaden minimal.

Stiftens podcast (langsom og lidt for magelig, men helt gratis og uden reklamer! Godt indblik i dagligdagen, men ikke sprængfyldt med indsigt) holder fast i versionen hvor fyringen af Uwe måske først blev planlagt efter sæsonafslutning.

Jeg kan også godt lide at CV holder lav profil mens han har en træner. Det er sympatisk og må gerne dyrkes i et vist omfang, bare det ikke bliver til pligtforsømmelse.

Vi kan tale om det med feltet på mange måder, og man har sikkert holdt sig mentalt åben og evalueret en række kandidater.

På værtshuset er kandidatfeltet ret stort: langt de fleste kvinder med p-licens (bundniveau for fremtoning) i orden. Og hvis man er eventyrlysten kan man udvide kandidatfeltet ved at gå ind ved siden af.

Hvis man bliver bedt om at nævne en førsteprioritet er: 'den der vil' er ok svar. Men de fleste kan nok også hurtigt indkredse et par stykker man mest håber er 'en der vil'.

Selvom træneransættelser er korte, holder analogien ikke. Der er længere horisont og større soberhed i overvejelserne. Men hvis man ikke kan rangere kandidatfeltet ift ydre parametre, så man har en rangering inden man møder dem, har man ikke gjort sit forarbejde godt nok.

Skal man kunne 'sprænge listen' og gå fra nr. 20 til foretrukken kandidat? Det har jeg svært ved at se ske med mindre der er seriøst frafald - det giver ikke mening med større evaluering så langt nede på listen.

Det er en reel diskussion hvordan man håndterer det med fx Nørgaard, Kent og Jacob Poulsen. Kan man have reelle samtaler med de tre, uden at være reelt seriøs? Ja, vil jeg mene, fordi der har ikke været noget ude. Men hvis et rygte spredes er det problematisk, især hvis det ikke bliver til noget.

Hvis Jacob Poulsen ikke har mødtes med CV, men man har afstemt økonomi med en agent og fået lov af Viborg, har man også taget en beslutning om Jacob Poulsen uden at møde ham personligt. Det giver mening pga følsomheden, samt det gode daglige kendskab, men ikke i forhold til lange rekrutteringsforløb.

Latest posts

Back