New posts

Stats for 2026/2027 sæsonen

• Thread starter Thread starter Martinstranger
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 17
  • Views Views: Views 919
Stats for 2026/2027 sæsonen
Jeg var egentlig på nippet til at droppe statistikkerne ovenpå den flotte sidste sæson vi havde. Den viste tydelig fremgang på rigtig mange parametre.

Nu står vi dog med opfølgeren (for JP) og 2'eren er altid svær som man siger. Sæsonen er startet ud med for mange skader og slet ikke som debattørerne havde forventet. Der er skæld ud for JP's håndtering af truppen, CV's manglende ageren og klubbens tilsyneladende tilbageholdenhed med at bruge penge - indimellem lyder det som om alt er galt og de ikke er deres opgave voksne.

Men for at bringe det ned på jorden og få gang i min sutteklud, har jeg samlet statistikken for de første 4 kampe i Superligaen. Det er i Superligaen mit fokus har været i de andre sæsoner og derfor der hvor statistikken har sammenligningsgrundlag.

Overordnet udvikling er med et moderne ord = undervældende📉 Vi har færre point end i de andre sæsoner.

1787560111580.webp

Ser vi på udviklingen i xG ligner den til dels tendensen fra sidste sæson - vi har vist vi kan producere chancer men blev løbet over ende af Lyngby. 5 kampes glidende snit er stadig i positivt terræn.
1787560231300.webp

Går vi ind til benet i de første 4 kampe, har statistikken været nedenstående - i 3 kampe har vi skabt flere chancer via xG på minimum 0,89 og til 1,1. Det er utroligt, at det ikke er endt med minimum en sejr ud af dem. Til gengæld burde vi have tabt mod Lyngby.
Modstanderne har scoret 1 mål mere end statistikken tilsiger og vi har scoret 1 mål mindre - det kan flytte en del, over så lille en stribe af kampe. Fiete Arp scorede f.eks. 2 mål på en xG på kun 0,47 hvis vi skal tale i øjebliksbilleder som der ofte er en tendens til. Han er dygtig men det bliver han nok ikke ved med, over en hel sæson.

1787561149853.webp

Spørgsmålet er om vi generelt er blevet dårligere og modstanderne bedre til at score på deres chancer eller om det er de udsving vi ser over tid, når vi ser på statistik.

Fotmob er ikke helt uenig og mener vi burde have spillet til 4 point mere i denne sæson.

1787561630364.webp

Ser jeg på Superstats, så har vi givet spilletid til 25 ud af de 28 spillere de har registreret. I de andre sæsoner her jeg ikke fulgt den tendens men det lyder som om der har været spilletid til rigtig mange spillere og jeg gætter på langt flere end tidligere. De eneste 3 uden spilletid er Colin Røsler, Kevin Yakob og Nicolai Poulsen. Da der er flere på kontrakt end 28, så har de undladt f.eks. Badji og Gyamfi i deres opgørelser.

Til gengæld er der sket noget vildt i antallet af teenage minutter. Jeg mener ikke det er et mål, at vi skal være dem der giver flest minutter til dem men det er vi pt. i Superligaen. Vi er endda foran FCN, noget jeg ville have forsvoret for ikke så længe siden.

1787561903881.webp

Omregner vi spilletiden for de 0-24 årige til en fuld sæson - ligner det vi rammer henimod tidligere tiders snit på 15-16.000 minutter over en sæson.

1787561993090.webp

Min egen konklusion:
Vi har fået færre point end fortjent men det er beregnet på et meget lille sample. Den slags plejer at udligne sig over tid og er ofte et udtryk for stolpe-ud vs. stolpe-ind. Derfor er jeg ikke så negativ som en stor del af forum er pt. Vi leverer faktisk fornuftigt på banen og er ikke helt umulige. Vi skal bare have scoret på de chancer vi tilspiller os og så skal modstanderne stoppe med, at score mere end deres xG tilsiger. Mon ikke det er et udtryk for udsving, når vi ser på statistik vs. virkelighed.

Og har man lyst til et gensyn, så startede jeg en lignende tråd efter runde 7 sidste sæson.

Den havde nok været "sjovere", hvis den var startet efter runde 3-4 stykker, hvor vi ikke fik de point vi burde i forhold til statistikken.

Det er SÅ fedt, at du gider lave de her stats. Jeg absolut elsker at dykke lidt ned i det. Jeg er uduelig til at læse grafer, så jeg sætter stor pris på, at du lige knytter lidt ord til dem hver i sær, så humanister som mig også kan være med. ;)

Tak - bare tak!

I øvrigt passer dine stats meget godt med min øjetest og mavefornemmelse. Vi har ikke helt fået udbytte efter fortjeneste. Her tror jeg, den europæiske kampagne spiller ind; ikke nødvendigvis fysisk træthed, bare lige 2-3% ringere fokus og friskhed og lidt færre træningspas til at øve sig i de vigtige ting. Det er altså nok i en liga som Superligaen.

Jeg er stadig fortrøstningsfuld og jeg har stadig top 6 som barren. Når vi top 6 er sæsonen i min bog godkendt. Kan vi komme til at spille med om sjove ting, så er det en bonus. Den her sæson bliver virkelig svær.

Det er SÅ fedt, at du gider lave de her stats. Jeg absolut elsker at dykke lidt ned i det. Jeg er uduelig til at læse grafer, så jeg sætter stor pris på, at du lige knytter lidt ord til dem hver i sær, så humanister som mig også kan være med. ;)

Tak - bare tak!

Velbekomme - dejligt der bliver sat pris på det💙

Jeg syntes det er overordentlig interessant, at se om man kan uddrage noget af det over tid. Vi har ofte en tendens til at vurdere på øjebliksbilleder som fans - der forsøger jeg, at påvirke mig selv, til at huske det lange sigte. Krydbyr-hjernen tager til gengæld over i kamptrådene :ROFLMAO: Den er nogen gange lidt træls.

Håber ikke jeg skriver for meget vrøvl men som regel er der nogen herinde som gerne gør opmærksom på det eller har en anden indgangsvinkel. Vi kan alle blive klogere og der er meget viden samlet herinde👏

I øvrigt passer dine stats meget godt med min øjetest og mavefornemmelse. Vi har ikke helt fået udbytte efter fortjeneste. Her tror jeg, den europæiske kampagne spiller ind; ikke nødvendigvis fysisk træthed, bare lige 2-3% ringere fokus og friskhed og lidt færre træningspas til at øve sig i de vigtige ting. Det er altså nok i en liga som Superligaen.

Jeg er stadig fortrøstningsfuld og jeg har stadig top 6 som barren. Når vi top 6 er sæsonen i min bog godkendt. Kan vi komme til at spille med om sjove ting, så er det en bonus. Den her sæson bliver virkelig svær.

Jeg tror også Europa spiller ind som der lige mangler de sidste procenter til at yde det ypperste. Vi har heller ikke været hjulpet af de mange skader og deraf større udskiftninger på holdet - det bliver forhåbentlig ikke ved. Den meget store rotering fra kamp til kamp, gør sjældent noget godt ved et hold men måske spilletiden til de unge udvikler dem hurtigere. Håber vi lander et sted, hvor vi får spillerne bedre balanceret og det hele derfor begynder at gå vores vej igen.

Når det er sagt, er det vores svageste sæsonstart de sidste 4 sæsoner, hvis vi bare måler på forskellen i xG - men målingen er kun over de 4 kampe. Der skal mere til før jeg bliver nervøs. Der er dog heller ingen garanti for, at den faktiske pointhøst udligner sig over tid men i det mindste spiller vi os til en del chancer. Der var jeg mere bekymret for et par sæsoner siden, da vi i en periode scorede mange mål men det var på næsten ingen chancer (så mere stolpe ind) og der faldt vi sammen senere på sæsonen.

Btw. nu har vi diskuteret Sebastian Jørgensen og hvorfor JP ikke har brugt ham mere - måske han rent faktisk er blevet brugt i nogle af de rigtige kampe. Havde ikke regnet med at se ham i toppen af denne:
1787571764210.webp

Gift Links ligner også en der er tilbage😁
1787571817527.webp

Btw. nu har vi diskuteret Sebastian Jørgensen og hvorfor JP ikke har brugt ham mere - måske han rent faktisk er blevet brugt i nogle af de rigtige kampe. Havde ikke regnet med at se ham i toppen af denne:
Dén statistik kommer bag på mig. Altså sådan helt vildt. Jeg ved ikke, om jeg får mere ud af dagen, tror bare jeg skal sidde i sofaen, savle lidt på mig selv og sige "huh??". :ROFLMAO:
Men altså: han var sgu god i går, i hele kampen. Hans pres var også langt bedre, end jeg har set det længe. Han virker som en spiller, der er begyndt at stole på sig selv igen. Mere af det, og så udsteder jeg en officiel tilbagetrækning af min undren over hans tilgang...vi er der ikke endnu, men i går var et solidt skridt i den rigtige retning.

Dén statistik kommer bag på mig. Altså sådan helt vildt. Jeg ved ikke, om jeg får mere ud af dagen, tror bare jeg skal sidde i sofaen, savle lidt på mig selv og sige "huh??". :ROFLMAO:
Men altså: han var sgu god i går, i hele kampen. Hans pres var også langt bedre, end jeg har set det længe. Han virker som en spiller, der er begyndt at stole på sig selv igen. Mere af det, og så udsteder jeg en officiel tilbagetrækning af min undren over hans tilgang...vi er der ikke endnu, men i går var et solidt skridt i den rigtige retning.

Jeg syntes han har gjort det godt men var heller ikke klar over, at han "bongede" sådan ud. Ser vi på store målchancer er han også godt med.

1787574908970.webp

Udover det så syntes jeg der er nogle ret interessante spillere på de lister. Der er selvfølgelig McCowatt som vi har debatteret i transfertråden men samtidig er jeg meget imponeret over spillerne fra Lyngby - de har virkelig leveret på stats men ikke fået scoret målene (se evt. xG stillingen i første indlæg - det ser ud som om de mangler 8 point - loddet som bundhold). Måske der stadig kan handles i de lidt mindre klubber.

Men pointen var, at Sebastian Jørgensen ser bedre ud end først antaget. Det er sku fedt 👏

Mismodet er stort, på baggrund af endnu en kamp til glemslen. Sikke et fald fra de første 20 minutter og til resten af kampen😓

Pointhøsten er rigtig skidt vs. tidligere sæsoner:

1788169135726.webp

Stats ser overordnet ud til stadig at flugte med sidste sæson på flere områder:

1788169178579.webp

Det gælder også på xG:
1788169475915.webp

Men men men......... det var måske værd at kigge på noget @Thomas K nævnte på et tidspunkt. Hvor store er chancerne.

På trods af vi har en positiv xG på 1,91, har modstanderne haft flere større chancer end os (jeg ved dog ikke hvordan Fotmob afgør om det er en stor målchance men nu bruger jeg dataene). Lyngby kampen var speciel på flere områder men selv Randers kommer frem til flere store målchancer end vi gør. Stadig en lille sample men det skal helst ikke blive en tendens for sæsonen🤞

1788169475924.webp

Det er måske værd at hæfte sig ved, at vi er i gang med et længe ventet generationsskifte. På den baggrund burde man nok forvente noget grus i maskineriet - spørgsmålet er om investeringen i spilletid til de yngre kræfter, er det værd på sigt.
Bemærk ikke alle hold har spillet lige mange kampe men her i forhold til de andre:

1788169694492.webp

Vi giver meget mere spilletid til de unge vs. tidligere sæsoner - tager vi de første 5 kampe og regner om til en fuld sæson, vil det se således ud:

1788169789042.webp

Aldersmæssigt er der flyttet stort på startopstillingen på flere parametre i denne sæson - det er et kæmpe skifte i forhold til udviklingen over tid historisk:

1788169936350.webp

1788169944533.webp

Attachments

• 1788169219964.webp
    1788169219964.webp
    52.8 KB · Views: 1
Mismodet er stort, på baggrund af endnu en kamp til glemslen. Sikke et fald fra de første 20 minutter og til resten af kampen😓

Pointhøsten er rigtig skidt vs. tidligere sæsoner:

View attachment 8016

Stats ser overordnet ud til stadig at flugte med sidste sæson på flere områder:

View attachment 8017

Det gælder også på xG:
View attachment 8020

Men men men......... det var måske værd at kigge på noget @Thomas K nævnte på et tidspunkt. Hvor store er chancerne.

På trods af vi har en positiv xG på 1,91, har modstanderne haft flere større chancer end os (jeg ved dog ikke hvordan Fotmob afgør om det er en stor målchance men nu bruger jeg dataene). Lyngby kampen var speciel på flere områder men selv Randers kommer frem til flere store målchancer end vi gør. Stadig en lille sample men det skal helst ikke blive en tendens for sæsonen🤞

View attachment 8019

Det er måske værd at hæfte sig ved, at vi er i gang med et længe ventet generationsskifte. På den baggrund burde man nok forvente noget grus i maskineriet - spørgsmålet er om investeringen i spilletid til de yngre kræfter, er det værd på sigt.
Bemærk ikke alle hold har spillet lige mange kampe men her i forhold til de andre:

View attachment 8021

Vi giver meget mere spilletid til de unge vs. tidligere sæsoner - tager vi de første 5 kampe og regner om til en fuld sæson, vil det se således ud:

View attachment 8022

Aldersmæssigt er der flyttet stort på startopstillingen på flere parametre i denne sæson - det er et kæmpe skifte i forhold til udviklingen over tid historisk:

View attachment 8023

View attachment 8024
Dejligt overblik, for at besvare dit spørgsmål, så var det hos det daværende Wyscout 0,25 xG (er jeg ret sikker på) eller over der var en stor chance. Kender ikke FotMob så godt, men mon ikke det er omkring chancer over 0,25 xG eller måske 0,30 xG

De sidste par resultater har ikke været opløftende og man må sige mismodet blandt fans er stort, når den første mesterskabstræner i 40 år allerede er til debat som fortsættende. Der er ikke lang line i fodbold ;)

Finder igen suttekluden frem og ser om der ikke er noget positivt i tallene bag præstationerne selvom det i de sidste 2 kampe kun er blevet til 1 point.

Pointhøsten er absolut ikke noget at råbe hurra for, set i forhold til de senere sæsoner.

1788714207847.webp

Men hvad siger statistikken. I sidste sæsons statistik mener jeg der var et indlæg som viste, at jo flere afleveringer vi havde vs. modstander over en sæson, jo flere point fik vi. Måske den graf knækkes i denne sæson. Umiddelbart har vi stadig bolden og antallet af afleveringer.
I de første 7 kampe, har vi lige godt 1.000 afleveringer mere end modstanderen. Jeg forudser, at den næste kamp får vi ikke flest men nu må vi se - måske vi stiller med hold til plastikbanen:D
1788714306696.webp

Vi snitter stadig positiv xG over 5 kampes glidende snit men slet ikke i nærheden af sidste sæson. Her er det xG for (AGF) fratrukket xGA (mostander) samt 5 perioders glidende snit.
Som altid - er grafen over 0, så har vi vundet kampen på xG vs. xGA. Det store dyk som trækker ned, var kampen i runde 2 mod Lyngby.

1788714453344.webp

Men det kan godt være vi stadig har mange afleveringer og har en positiv xG som burde betyde, at vi vandt flere kampe end vi tabte. Der er dog lidt malurt i bægeret - vi laver ikke lige så mange store chancer som de andre (det betyder dog ikke, at vi ikke burde score en gang imellem på de mindre chancer men nok nærmere, at vi giver for meget væk defensivt).
Jeg vidste ikke lige hvordan det skulle vises men her er det akkumuleret.

1788715350017.webp

Skærer vi den helt ind til benet, så er her dataene jeg samler. Det markeret med rødt, er det klart største problem. Vi har lukket 2,94 flere mål ind end modstanderens xG tilsiger. Vi har scoret 3,16 mål mindre end vores egen xG tilsiger. Den slags plejer vi at udligne over tid - vi skal bare håbe, at denne sæson er som "plejer"🤞

Sagt på en anden måde - spillet er ikke helt skidt statistisk set og det er vigtigt❣️❗‼️

1788715721547.webp

Det er også derfor, at f.eks. Fotmob mener vi burde havde hentet 12 point frem for de 4 vi har fået. Det ville da være en interessant stilling hvis den holdt hjem. Men da xG er et gennemsnit, er der nok en grund til nogle hold performer med dyrere spillere, fremfor hold der har billigere spillere;)

1788715942060.webp

Jeg tror efterhånden det er gået op for de fleste, at vi er i gang med et markant generationsskifte. Det er nok også en af grundene til spillet ikke sidder i skabet men JP/holdet skal "asfaltere mens de kører". Ikke nogen nem opgave men klubben har til dels selv bedt om den og vidst den ville komme - den er så blevet yderligere forstærket af skades situationen.
Men alderen på den gennemsnitlige staropstilling giver nok en rigtig god indikation af, at vi er i gang med en større omstilling. Der er i denne sæson fjernet hele 4 år fra den gennemsnitlige alder på startopstillingen - det er en langt større bevægelse end i nogen af de andre år som jeg har set på. Som I kan se på grafen, er det typisk under 1 år den rykker sig fra sæson til sæson.

1788714771473.webp

Vi har også stillet meget ungt undervejs:

1788714895490.webp

Hvis vi omregner spilletiden der er opnået i de første 7 runder til en fuld sæson, vil de unges spilletid ramme over 16.000 minutter - det har vi ikke gjort siden sæsonen 2021/2022.

1788715030833.webp

Fordelingen mellem teenagere og 20-24 årige. Bemærk det er kun os og Sif der er opdateret.

Bemærkede en del sagde, at SIF spillede ungt - det gør de også. Vi giver dog mere spilletid til teenagere mens de giver rigtig meget spilletid til dem på 20-24 år (måske fordi de henter dem i divisionerne og udvikler videre?).

1788715147187.webp

Last edited:
Denne her startede jeg i sidste sæson i runde 7 - fordi den så ekstrem god ud. Det var for mig meget opløftende, at vi efter runde 7 havde en positiv xG på 6,48. Samtidig scorede vi flere mål end xG tilsagde og lukkede færre ind end xGA tilsagde.

Nu har jeg opdateret den og det er et helt andet billede efter runde 7 i denne sæson. Målt på xG minus xGA er det faktisk den mindst positive siden datagrundlaget jeg startede med i 2022/2023 sæsonen.

1788717019136.webp

Bemærk ser vi over hele sæsoner:
2025/2026 = scorede vi 2,25 mål mere end xG og lukkede 4,01 mål færre ind end xGA tilsagde.
2024/2025 = scorede 0,73 mål mere end xG men lukkede 6,62 mål mere ind end xGA tilsagde.
2023/2024 = scorede 2,52 mål mere end xG men lukkede 4,26 mål mere ind end xGA tilsagde.
2022/2023 = scorede 0,64 mål mere end xG og lukkede 1,1 færre mål ind end xGA tilsagde.

Det var dog i "det gamle AGF" med Tinager, Beijmo, NP og Patrick Mortensen :unsure:

Hvilken side bruger du til xGoals og Xp?

Denne havde AGF til 13 inden kampen

Fotmob - hvis du trykker på billedet for xG-stillingen er der linket derover.

Jeg ved ikke om den ene er bedre end den anden? Men på den anden side, har jeg samlet alle dataene fra Fotmob så for sammenligningens skyld, er det formentlig bedst at blive ved.

Så fint, det er mest for at hvis jeg skal bruge det som et argument til noget er det nok fint at have flere kilder, og finde en sandhed der imellem :)

Bemærk der kan komme rettelser i xG. Engang tog jeg dem ofte lige efter kampen men der kunne de finde på at ændre dagen efter - derfor plejer jeg at vente en dag eller to. Samtidig har folk måske fået debatteret de største følelser ud i kamptråden og kan bedre forhold sig til statistikken ;)

Latest posts

D
Replies
776
Views
52K
Back