New posts

Artikler om El Cambio Academy

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 645
  • Views Views: Views 53K
Artikler om El Cambio Academy
Som jeg har forstået det, så er det ikke usædvanligt, at der ikke er helt styr på den slags detaljer i dele af Afrika. Altså den præcise fødselsdato. Så det, der sker, når/hvis man får brug for den præcise dato er, at man beslutter en dato i det år, man mener pågældende er født.
Der er altså ikke tale om direkte, bevidst snyd, men mere en omgang med data, som vi i Norden nok finder lidt letsindig.
Det mener jeg at kunne huske, at have læst et sted for nogle år siden.
Jeg har haft flere medarbejdere, der var bådflygtninge fra Vietnam, og som af forskellige årsager (bl.a. fordi de havde mistet deres forældre) ikke kendte deres fødselsdato.

De fleste af dem fik derfor tildelt fødselsdatoen 1. januar i det år, de var født.

Som jeg har forstået det, så er det ikke usædvanligt, at der ikke er helt styr på den slags detaljer i dele af Afrika. Altså den præcise fødselsdato. Så det, der sker, når/hvis man får brug for den præcise dato er, at man beslutter en dato i det år, man mener pågældende er født.
Der er altså ikke tale om direkte, bevidst snyd, men mere en omgang med data, som vi i Norden nok finder lidt letsindig.

De citere en eller anden professor i artiklen som henviser til at man tidligere har set at 7 ud 10 fodboldspillere fra Uganda har snydt med deres alder, og han mener at AGF burde undersøge det.

Jeg har haft flere medarbejdere, der var bådflygtninge fra Vietnam, og som af forskellige årsager (bl.a. fordi de havde mistet deres forældre) ikke kendte deres fødselsdato.

De fleste af dem fik derfor tildelt fødselsdatoen 1. januar i det år, de var født.

Forskellen på det, og det artiklen ligger op til er at i uganda gør man det bevist for at få vinding.

Jeg tror, at du har ret i den forstand, at detaljerne ikke nødvendigvis er forkerte på grund af onde intentioner eller spekulation i bevidst snyd.

Til gengæld har både Bogere og Hamza fødselsdag i begyndelsen af året. Det virker ikke oplagt i forhold til teorien om fødselsår - til gengæld kan det være, at de menes at være født på et eller andet tidspunkt fx mellem Q2 2005 og Q2 2006, og så har de fået "tildelt" fødselsdagen i begyndelsen af februar. Den har så nogle positive afledte konsekvenser for deres fodboldkarriere, hvorfor det måske ikke er helt så tilfældig en tildeling endda.

Jeg tror, at du har ret i den forstand, at detaljerne ikke nødvendigvis er forkerte på grund af onde intentioner eller spekulation i bevidst snyd.

Til gengæld har både Bogere og Hamza fødselsdag i begyndelsen af året. Det virker ikke oplagt i forhold til teorien om fødselsår - til gengæld kan det være, at de menes at være født på et eller andet tidspunkt fx mellem Q2 2005 og Q2 2006, og så har de fået "tildelt" fødselsdagen i begyndelsen af februar. Den har så nogle positive afledte konsekvenser for deres fodboldkarriere, hvorfor det måske ikke er helt så tilfældig en tildeling endda.

Men hvornår er fødselsdatoen tildelt? Men tænker vel ikke at en 2 årig måske en dag bliver fodboldspiller, og derfor skal alderen tilpasset transfer vinduerne :)
- Er den tildelt som 14-15 årig, så ser det selvfølgelig dumt ud

Hørte en sjov historie fra et stort talent-stævne i Nigeria, hvor der var flere europæiske scouts til stede. En af de mest interessante spillere ved stævnet, nåede at have tre forskellige fødselsdage i løbet af den uges tid stævnet varede. Om det bare skyldes manglende informationer eller bevidst fusk er jo svært at sige, men det gjorde i hvert fald svært at tage nogle af datoerne seriøst...

Ift. Bogere og Hamza, så vil jeg dog omvendt sige, at hvis man bevidst vil snyde med deres fødselsdato, så ville det være ret dumt at give de to største talenter i en årgang den samme fødselsdato, da det jo åbenlyst giver anledning til spørgsmål. Udover de naturligvis rent faktisk kan være født samme dag, så kan der, som andre også er inde på, være andre uskyldige årsager til det. Og som det også er nævnt, så er deres opvækst på El Cambio jo rigt dokumenteret, hvor man ikke er i tvivl om, at de er børn. Så hvis datoerne er falske er det nok bare fordi man ikke har kendt den præcise og de (og mange andre må man antage) har fået tildelt den samme. Det er jo i hvert fald ikke flere år de er justeret med.

Det er jo umuligt at vide, hvad der er op og ned i de historier, men Thor kunne godt have haft knap så defensive svar. Man må tro, at de har meget klare procedurer for et så afgørende forhold som fødselsdage.

Og hvis det endelig er fabrikerede fødselsdage, så synes jeg det en skam, at man ikke har valgt 31. januar. Den er før brugt til et kuld enestående AGF-talenter. Jeg nævner i flæng:

- Tom Christensen (glemmer aldrig hans mål mod BIF, hvor han fjernede Per Nielsen i en vending og tonsede den ind fra lang afstand)
- Morten "Duncan" Rasmussen (min favorit er nok det med hånden hjemme mod FCK)

Måske stammede idéen om at bruge 31/1 fra Søren Andersen (holder mest af 2-0-målet mod B1903 i '92-finalen)?

Også selvom man havde forsøgt sig med Kern Lyhne nogle år forinden (som jeg ikke kan påstå, at jeg kan huske at have set score).

Men hvornår er fødselsdatoen tildelt? Men tænker vel ikke at en 2 årig måske en dag bliver fodboldspiller, og derfor skal alderen tilpasset transfer vinduerne :)
- Er den tildelt som 14-15 årig, så ser det selvfølgelig dumt ud
Jeg kan ikke læse artiklerne i JP, men hvia fødselsdatoerne er forkerte (eller måske forkerte), så er der vel tre muligheder:
- Datoen var allerede noteret, da Bogere mødte op på akademiet som 10-årig.
- Datoen blev noteret, da Bogere kom til akademiet.
- Datoen blev anført (/justeret) på et senere tidspunkt (fx i 14-15-årsalderen, som du nævner).

Det første kan El Cambio næppe rigtigt bebrejdes, men det sidste selvsagt vil være mere problematisk.

I øvrigt gætter jeg på, at der næppe er tænkt i transfervinduer, men at der kan være en del situationer - også ikke-fodboldrelaterede - i livet, hvor det fx kan være en fordel at være yngre (og også nogen hvor det er en fordel at være ældre). Det gælder ift skole, mulighed for hjælp, etc. Og hvis man ikke ved, om et barn er født i december eller januar, og sidstnævnte vil være til barnets fordel, så kan det heller ikke hidse mig op, hvis man vælger lidt selektivt med henblik på barnets bedste.

Både Bogere og Hamza er vist født i byer med omkring 300.000 indbyggere, så det må have været på et hospital hvor man vist nu om stunder registrerer datoerne. Jeg ved ikke om det kan have ændret sig på 18 år, men det burde være ret ligetil at sige om de blev registreret dengang eller har fået tildelt en dato.

Man bruger nogle gange andre mærkedage som fødselsdag, så det kan også forklare når mange er er tildelt samme dato. Den 2. februar kom Idi Amin til magten, men jeg ved ikke lige om den dato er en man ville bruge som fødselsdag...

El Cambio/Thor kan måske været blevet snydt eller have pyntet på det den dag de to blev hentet ind hvis de vitterligt ikke havde en fødselsdato i forvejen, men det må man kunne redegøre for. Hvis det var mere udspekuleret og ændret senere lyder det meget usandsynligt at man ville tildele dem samme dato. Under alle omstændigheder hæfter jeg mig også ved at det er dokumenteret at de var børn på El Cambio og det er da heller ikke sådan at man kigger på de to og tænker de må være flere år ældre.

El Cambio/Thor kan måske været blevet snydt eller have pyntet på det den dag de to blev hentet ind hvis de vitterligt ikke havde en fødselsdato i forvejen, men det må man kunne redegøre for. Hvis det var mere udspekuleret og ændret senere lyder det meget usandsynligt at man ville tildele dem samme dato. Under alle omstændigheder hæfter jeg mig også ved at det er dokumenteret at de var børn på El Cambio og det er da heller ikke sådan at man kigger på de to og tænker de må være flere år ældre.
Ja - historikken på akademiet bør give en vis garanti for det ikke er helt tosset. En læge kan vel også afgøre alderen indenfor 1 måske 2 år og de gennemgår formentlig en lægeundersøgelse som alle de andre spillere vi henter.
Det ændrer selvfølgelig ikke på, at der måske kan være 1 års (eller 2) forkert registrering.

Syntes vi havde diskussionen for længe siden - måske der er nogle guldkorn tidligere i tråden. Mener der var en som hævdede, at langt størstedelen i dag blev registreret ved fødslen og var blevet det i mange år.

Artiklen beskriver i generelle vendinger strukturelle udfordringer i Uganda omkring snyd med alderen. Flere private aktører får med hjælp fra myndighederne rettet en spillers akder ned. Eks. fra 24 år til 16 år.

AGF opfordres til at kontrollere og sikre sig at spillerne har den korrekte alder, da det kan skade troværdigheden for klubben.

Ingen rygende pistol, det tætteste er spekulationen i at Hamza og Bogere har samme dato.

Så kører JP den 3 artikel omkring "problemerne" ved el cambio.

Denne artikel er stort set bygget på én mands ord. En lokal træner som føler at han blev presset ud af Thomas Thor, og at det var unfair. Ingen beviser på noget, bare en artikel bygget på en sur mand.

Nogle gange tænker jeg, at vi burde indføre FCM/N-testen i stil med jødetesten: hvordan ville forum reagere på samme artikel, hvis den handlede om et af deres akademier?

Jeg har ikke adgang til at læse de historier, der skrives nu, og aner ikke, hvad der er op og ned, men hvis der er det mindste om det med alderssnyderiet, forventer jeg, AGF undersøger det til bunds og tager det meget alvorligt og lægger sig fladt ned og rydder helt op ved at sikre, at det umuligt kan ske igen.

Der er imø. lidt en fan-tendens til, at vi i AGF løfter folk fra svære kår og danner hele mennesker, mens FCM/N handler slaver, og uden at være inde i evt. forskelle mellem metoderne, så brander AGF sig ca. ligesom de to andre, hverken mere eller mindre helligt. Udefra set ser det ca. lige (u)helligt ud.

Jeg er i øvrigt (med mit meget begrænsede kendskab) ikke sådan fra hoften stor modstander af nogle af modellerne, men det kan være, jeg bare ikke ved nok 🙂

Nogle gange tænker jeg, at vi burde indføre FCM/N-testen i stil med jødetesten: hvordan ville forum reagere på samme artikel, hvis den handlede om et af deres akademier?

Jeg har ikke adgang til at læse de historier, der skrives nu, og aner ikke, hvad der er op og ned, men hvis der er det mindste om det med alderssnyderiet, forventer jeg, AGF undersøger det til bunds og tager det meget alvorligt og lægger sig fladt ned og rydder helt op ved at sikre, at det umuligt kan ske igen.

Der er imø. lidt en fan-tendens til, at vi i AGF løfter folk fra svære kår og danner hele mennesker, mens FCM/N handler slaver, og uden at være inde i evt. forskelle mellem metoderne, så brander AGF sig ca. ligesom de to andre, hverken mere eller mindre helligt. Udefra set ser det ca. lige (u)helligt ud.

Jeg er i øvrigt (med mit meget begrænsede kendskab) ikke sådan fra hoften stor modstander af nogle af modellerne, men det kan være, jeg bare ikke ved nok 🙂

Selv hvis der havde stået fck/m på de her artikler er der godt nok ikke meget at komme efter.

0 beviser, men 3 artikel bygget på, hvad der virker som, sure mænd som ikke fik opbygget det som Thomas Thor har.

Latest posts

D
Replies
756
Views
51K
Back