New posts

Ny Ceres Park

• Thread starter Thread starter mono
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 9K
  • Views Views: Views 779K
Ny Ceres Park
Det m? skulle holdes op imod hvad der er mest praktisk, hvor lang tid det tager at bygge og i hvilket omfang det udskyder f?rdigg?relsen at g?re det i etaper. Der kan ikke v?re andet end de gamle fredede bygninger der skal bevares, s? det mest logiske er jo at starte med at rive resten ned, men det er muligt man kan g?re det side for side. Hvis vi er ude i at vende banen og skubbe den over mod Arena lyder det sv?rt.

Det mest oplagte alternstive sted at spille t?nker jeg vil v?re i Silkeborg, de har kundtgr?s der vel bedre kan klare ekstra kampe. Er der ikke ogs? en mulighed for at lave et 'angreb' p? fanskaren i en naboby - SIF er m?ske i 1. division den s?son og de lidt mere neutrale kan komme ud og blive fanget af at se noget lidt bedre fodbold og opleve en ordentlig stemning :)

Man kan vel ikke lave noget midlertidigt med mobiltribuner der dels kan have et bare nogenlunde antal tilskuere og som kan godkendes til midlertidig brug? Det vil give problemer med belysning fx, men man s? spille alle kampe lidt tidligt.

Men det er jo under alle omst?ndigheder praktiske og logistiske ting man m? l?se n?r man st?r med noget mere konkret.

KejserJohn said:
Jakob Bundsgaard da han bliver spurgt om man vil bygge noget som lever op til DBU?s krav..... :-)

"Vi har ikke lagt os fast p? noget, det vigtige er at det lever op til UEFA's sikkerhedskrav," siger Jacob Bundsgaard. Det er selvf?lgelig ogs? vigtigt til de kommende kampe i Champions League...
Der t?nkes vel p? kapaciteten, men DBU har vist ikke kr?vet et bestemt antal s?der mere end at de har meldt noget ud de kunne t?nke sig og ville hj?lpe ift at tiltr?kke nogle begivenheder - og som jeg ogs? tror var koordineret med hvad AGF kunne se ville passe dem. I forhold til standarden kr?ver det ogs? h?jeste UEFA-standard at spille et El-gruppespil og selvom vi overhovedet ikke er i n?rheden af den slags lige nu ville det v?re vanvittigt ikke at kunne spille p? det fine nye stadion den dag det sker, s? det vil jeg klart forvente. De snakker jo ogs? om Skandinaviens bedste og DBU's krav kan vel heller ikke v?re meget st?rre end UEFA's.

Nej, DBUs helt store fejl ang?ende stadions i DK er netop at de slavisk f?lger UEFAs h?je krav. Det g?r ikke s? meget i vores tilf?lde, da vi er i DKs n?stst?rste by og DBU har givet et vink med en vognstang til kommunen om der mangler et stadion med 25.000 pladser i Vest, men det er meget voldsomt i de fleste byer.

Det er en af ?rsagerne til at de fleste stadions kun er 20-30% fyldte i vores liga, da man kunne g?re ?n af to ting: Have et ?bent stadion med 10K pladser eller bygge et nyt og lukket med 6K pladser (l?s mere her: https://divisionsforeningen.dk/wp-content/uploads/2019/05/Stadionkrav-ed.-2018_.pdf). Langt de fleste stadions herhjemme har sandsynligvis v?ret ?bne, og s? har det v?ret billigere at sm?kke flere s?der osv. op end at rive lortet ned og bygge helt nyt fra grunden. Det er i hvert fald mit indtryk fra listen her, hvis man scoller lidt ned: Kort over alle danske fodboldstadions [2019]

Den liste kan man jo sammenligne med snittet i hjemmepublikum sidste s?son, og se om DBUs krav matcher virkeligheden:
QiH7vl8.png

De fleste andre ligaer er lidt mere large, men DBU har ligesom en eller anden forventning om at samtlige klubber i suppen spiller fast i Europa, s? derfor er stadions tomme hele vejen rundt. Jeg er ikke i tvivl om at det skader publikumsoplevelsen i ligaen en del, men det er noget der ikke lige h?rer hjemme i denne tr?d.

KejserJohn date=1575301938 said:
Jakob Bundsgaard da han bliver spurgt om man vil bygge noget som lever op til DBU?s krav..... :-)

"Vi har ikke lagt os fast p? noget, det vigtige er at det lever op til UEFA's sikkerhedskrav," siger Jacob Bundsgaard. Det er selvf?lgelig ogs? vigtigt til de kommende kampe i Champions League...
 Teksten efter hans navn er noget, som Stiftens journalist har tilf?jet .....  :D

Med den rundh?ndede donation tr?der Henrik Lind ud af rollen som en af Aarhus' anonyme rigm?nd og skal til at v?nne sig til, at han bliver mere genkendelig.

- Jeg er nok mere kendt i erhvervslivet, end jeg er blandt Ekstra Bladets l?sere og fodboldfans. Men det er jo nok noget jeg skal v?nne mig til. Sporten er lidt noget andet end erhvervslivet.

- Men det her er en donation. Det er ikke en aktiv involvering hver s?ndag og i alt der foreg?r mellem kampene i hverken AGF eller Superligaen. Det er en donation til byen for at skabe nogle flere og federe oplevelser for byen borgere, understreger han

Milliard?ren bag AGF's stadiondr?m startede med Br?ndby-aktier ? Ekstra Bladet

Ato Vari said:
Nogen kloge (fsc?)der ved, hvordan man h?ndterer anl?gsloftet? Er det noget med at drive projektet gennem et semiprivat firma?

Rent praktisk/juridisk er det uproblematisk. Kommunerne k?rer mange fondsst?ttede anl?gsprojekter uden om anl?gsrammen. Min arbejdsgiver har fx lige k?rt et AP M?ller fonds projekt p? 25 mio kr uden om rammen.

Tror egentligt bare at regningerne skal betales direkte af fonden fremfor en kommunal udgift balanceret af en indt?gt - men er ikke helt skarp p? det. Det er dog ret g?ngs at store fonde som realdania, Velux, m?rsk etc finansierer anl?gsprojekter

Jeg vidste godt han havde bif-aktier, og forstod heller ikke hvordan han kunne holde med dem ogs? som ?gte ?rhusianser, men det er jo snart 30 ?r siden...  som jeg husker det var han vel bare som s? mange andre fascineret af bif der som eneste klub gik prof vejen og var f?rste klub p? b?rsen, havde succes i Europa. Men han spillede nu p? AGFs ynglinge DM.

Har du l?st artiklen - fort?ller han det selv, eller hvordan har de snust det op?

Pressem?det i g?r var kulminationen p? ens hedeste dr?mme om en l?sning for AGF og os fans i almindelighed.

Der var alle mulige scenarier i spil og den politiske udvikling i sagen har v?ret sp?ndende at f?lge, is?r presball?en med at nedl?gge v?ddel?bsbanen, bygge huse og nedl?gge gr?nne arealer tror jeg var den gulerod der skulle til for at tvinge private investorer ind i forl?bet. Det er lidt ligesom i serien Matador hvor Mads Skjern ender med at finansiere en vej, fordi han ikke orker p?blen p? hans strand. :)

Stadion ligger optimalt for enden af stadion alle, og jeg har frygtet alle mulige tossede l?sninger, s?som at flytte det et andet sted hen. M?ske helt at undg? at ombygge det, og man blev noget bekymret n?r yderpartier s?som DF og SF/Enhedslisten fors?gte at sp?nde ben for projektet. Jeg synes det er st?rkt politisk arbejde af de 3 partier i byr?det som har sikret den her l?sning, og som t?r give visionerne luft, og skabe et omr?de for AGF og os fans, men ogs? for alle andre. Det er politisk arbejde med sigte p? hovedparten af beboerne i Aarhus, og det synes jeg er fedt. Nogen med observans til eks. SF vil mene at man ogs? b?r t?nke p? de udsatte og bruge pengende der. Og det kan man kun v?re enig i, men byr?det er til for HELE Aarhus, og dermed ogs? den store masse i midten, og med en samlet l?sning for alle, herunder ogs? den store gruppe af AGF fans, f?r Aarhus et omr?det vi helt sikkert bliver fantastisk stolte af.

Nu er financieringen sikret og vi kan begynde at debattere hvilket stadion vi skal have. Jeg har f?lgende ?nsker:

1. Stadion med plads til 25.000 tilskuere

2. En tribunev?g som giver en mini KOP l?sning, gerne st?plads, men ogs? med mulighed for montering af s?der, n?r vi skal spille CHL. :)

3. Et stadion som IKKE er todelt hele vejen rundt, jeg anerkender det kommercielle behov, men jeg v?gter oplevelsen h?jere. Det m? kunne l?ses, for jeg synes ikke stadion i Randers, Esbjerg, og Herning ser godt ud med sk?v opdeling, og det i Silkeborg er en decideret ?jeb?. Og man har heller ikke fuldt udsyn overalt fra deres ?vre d?k, det er squ en ommer

4. Stadion skal v?re afsk?rmet udefra, dvs. n?r man g?r ind, s? er man indenfor, og har mulighed for at holde varmen indtil man skal ud p? sine pladser

5. AGF b?r prioritere stadion oplevelsen hos fans over alt andet. Det er vigtigt at man s?tter oplevelsen som f?rste prioritet. Hvis oplevelsen er i absolut topklasse, s? kommer folk, kommer folk s? kommer sponsorerer ogs?, og dermed giver man AGF muligheden for at pr?stere p? absolut h?jeste hylde. S? der skal naturligvis v?re stejle tribuner, s? vi kommer t?t p? banen, og dommeren tydeligt kan h?re, n?r en fan r?ber: "dommer dit fede svin, du d?mmer som en idiot". :)

Det var en virkelig stor dag i g?r, tak til Sallingfonden og Henrik Lind. Det er sk?nt med folk som vil give byen noget tilbage, og jeg h?ber det kan inspirere andre til det samme. Aarhus har brug for mange ting, og det letter processen n?r private g?r med ind.

/Aske

Er det muligvis p? sin plads med en 'Stadion ?nske-/dr?mme-tr?d', som handler om v?de dr?mme til udformning og faciliteter, mere end det finansielle eller politiske omkring projektet?
M?ske med en overordnet post, der kan samle nogle af ?nskerne, eller forslag p? stadions, vi kan kigge efter inspiration i.

fsc said:
Ato Vari said:
Nogen kloge (fsc?)der ved, hvordan man h?ndterer anl?gsloftet? Er det noget med at drive projektet gennem et semiprivat firma?

Rent praktisk/juridisk er det uproblematisk. Kommunerne k?rer mange fondsst?ttede anl?gsprojekter uden om anl?gsrammen. Min arbejdsgiver har fx lige k?rt et AP M?ller fonds projekt p? 25 mio kr uden om rammen.

Tror egentligt bare at regningerne skal betales direkte af fonden fremfor en kommunal udgift balanceret af en indt?g - men er ikke helt skarp p? det. Det er dog ret g?ngs at store fonde som realdania, Velux, m?rsk etc finansierer anl?gsprojekter

Det er i den sammenh?ng ogs? interessant i forhold til hvor meget AGF i sidste ende skal betale i markedsleje for stadion. Er det af den fulde v?rdi af stadion (300-500 mio.) eller blot af den del som Kommunen har finansieret direkte? Det er alligevel en v?sentlig forskel.

Uden at have nogen anl?gs- eller ingeni?rtekniske indsigter s? virker det for mig som det mest logiske at stadion har f?rsteprioritet n?r hele processen skal s?ttes i gang. Det bliver det centrale punkt i omr?det, og det vil kr?ve en helvedes masse maskiner osv. og derfor kan jeg ikke se, at man laver noget p? det omkringliggende f?r stadion er mere eller mindre p? plads. Jeg vil sagtens kunne leve med en halv eller hel s?son i SIlkeborg, s?fremt man ikke kan spille p? stadion i hele processen med nedrivning og opbygning. Deres stadion er jo ogs? id?elt placeret lige ved motorvejen. Det tager jo ingen tid at komme dertil l?ngere. ?n ting er ihvertfald sikkert, og det er at jeg skal beholde mit s?sonkort, s? jeg kan beholde min plads gennem hele byggeriet og kan v?lg en god plads p? det nye stadion :)

Fredensvang date=1575362962 said:
fsc date=1575321499 said:
Ato Vari date=1575320322 said:

Tror egentligt bare at regningerne skal betales direkte af fonden fremfor en kommunal udgift balanceret af en indt?g - men er ikke helt skarp p? det. Det er dog ret g?ngs at store fonde som realdania, Velux, m?rsk etc finansierer anl?gsprojekter

Det er i den sammenh?ng ogs? interessant i forhold til hvor meget AGF i sidste ende skal betale i markedsleje for stadion. Er det af den fulde v?rdi af stadion (300-500 mio.) eller blot af den del som Kommunen har finansieret direkte? Det er alligevel en v?sentlig forskel.

Det er i det hele taget lidt sv?rt at gennemskue, hvordan det pr?cise setup med de donerede penge bliver. Da Henrik Lind og Salling-fonden snakkede, var det alene stadion de omtalte, som om deres penge kun skulle g? til det (det er jo trods alt ogs? den st?rste hurdle i omdannelsen af omr?det), mens JN bagefter gjorde meget ud af at nedtone AGFs indflydelse p? stadionnet.

Dr?mmescenariet er vel at AGF lejer grunden af kommunen i 100 ?r og selv bygger det for de donerede midler, men det lyder ikke til at blive l?sningen. I stedet er det vel kommunen der bygger hele anl?gget og s? lejer/forpagter det ud - dvs. et setup ligesom det nuv?rende. Hvordan markedslejen fasts?ttes for det aner jeg ikke - is?r ikke om AGF skal betale en forrentning af byggesummen, selvom den er doneret til kommunen. Men det er nok nogle af de ting, der skal afklares i den kommende proces.

Men jeg anser det for sandsynligt, at stadion bliver p? 25.000 siddepladser, s? det lever op til de h?jeste internationale kampe, og kan huse f.eks. et EM hos kvinderne, Nations League hos herrerne og hvad AGF m?tte kvalificere sig til. Optimalt set bliver det ogs? et stadion der kan lukkes helt ligesom Parken, s? det kan bruges til koncerter o.lign. hele ?ret rundt. Og s? h?ber jeg meget det bliver med en hvid version af Gelbe Wand fra Dortmund.

mondrup date=1575361777 said:
Er det muligvis p? sin plads med en 'Stadion ?nske-/dr?mme-tr?d', som handler om v?de dr?mme til udformning og faciliteter, mere end det finansielle eller politiske omkring projektet?
M?ske med en overordnet post, der kan samle nogle af ?nskerne, eller forslag p? stadions, vi kan kigge efter inspiration i.

Fin ide. Er det dig der opretter tr?den og vedligeholder den f?rste post?   

Holmertz said:
Fredensvang date=1575362962 said:
fsc date=1575321499 said:
Ato Vari date=1575320322 said:

Det er i det hele taget lidt sv?rt at gennemskue, hvordan det pr?cise setup med de donerede penge bliver. Da Henrik Lind og Salling-fonden snakkede, var det alene stadion de omtalte, som om deres penge kun skulle g? til det (det er jo trods alt ogs? den st?rste hurdle i omdannelsen af omr?det), mens JN bagefter gjorde meget ud af at nedtone AGFs indflydelse p? stadionnet.

Dr?mmescenariet er vel at AGF lejer grunden af kommunen i 100 ?r og selv bygger det for de donerede midler, men det lyder ikke til at blive l?sningen. I stedet er det vel kommunen der bygger hele anl?gget og s? lejer/forpagter det ud - dvs. et setup ligesom det nuv?rende. Hvordan markedslejen fasts?ttes for det aner jeg ikke - is?r ikke om AGF skal betale en forrentning af byggesummen, selvom den er doneret til kommunen. Men det er nok nogle af de ting, der skal afklares i den kommende proces.

Men jeg anser det for sandsynligt, at stadion bliver p? 25.000 siddepladser, s? det lever op til de h?jeste internationale kampe, og kan huse f.eks. et EM hos kvinderne, Nations League hos herrerne og hvad AGF m?tte kvalificere sig til. Optimalt set bliver det ogs? et stadion der kan lukkes helt ligesom Parken, s? det kan bruges til koncerter o.lign. hele ?ret rundt. Og s? h?ber jeg meget det bliver med en hvid version af Gelbe Wand fra Dortmund.

Den er lidt kringlet. Kommunen skal jo ikke have stort set hele omr?det doneret, og samtidig tjene penge p? at AGF skal leje sig ind p? stadion. Det lyder som om det er relativt begr?nset hvad kommunen skal byde ind med af finansiering, og det er jo et k?mpe omr?de som kommer kommunen til gode - ogs? blandt ikke-fodbold/sportsligt interesserede. Hvis stadion bygges udelukkende p? private donationer, og kommunen "kun" spytter i kassen til det omkringliggende rekreative omr?de, s? m? det alt andet lige ogs? betyde, at de ikke kan forlange en leje der h?mmer AGF. En af grundid?erne ved et nyt fodbold og underholdningsstadion er jo at det ogs? skal forbedre AGF's ?konomiske muligheder.

Nizzleroy date=1575368334 said:
Det lyder som om det er relativt begr?nset hvad kommunen skal byde ind med af finansiering
Er der nogen form for overblik over det? "Projekt Kongelunden" lyder i hvert fald noget dyrere end 500 mill, hvis vi antager at et nyt stadion koster 400 mill.  Men forh?bentlig kommer der ogs? flere private investeringer indover, nu hvor ikke l?ngere bare er et luftkastel.

En af grundid?erne ved et nyt fodbold og underholdningsstadion er jo at det ogs? skal forbedre AGF's ?konomiske muligheder.
Det tror jeg ikke at man kan bruge som argument i forhold til forvaltning af kommunale midler. AGF er en kommerciel forretning.

SteenA said:
En af grundid?erne ved et nyt fodbold og underholdningsstadion er jo at det ogs? skal forbedre AGF's ?konomiske muligheder.
Det tror jeg ikke at man kan bruge som argument i forhold til forvaltning af kommunale midler. AGF er en kommerciel forretning.
Nej det er jeg godt klar over, men derfor tror jeg nu alligevel ikke at kommunen kan forvente at f? alle goderne for?ret. AGF vil v?re den prim?re spiller i omr?det, og kommer jo ogs? selv med noget finansiering. Uden klubben var det store anl?gsarbejde jo aldrig blevet en realitet. S? jeg forventer da, at AGF ogs? f?r en betydelig ?konomisk gevinst ud af det. Byen tjener jo ogs? mange penge n?r der afholdes store begivenheder p? stadion. Jeg kan ikke forestille mig andet, end at l?sningen bliver en lejeaftale som nu, omend lejen nok lige skal revurderes :)

SteenA said:
Er der nogen form for overblik over det? "Projekt Kongelunden" lyder i hvert fald noget dyrere end 500 mill, hvis vi antager at et nyt stadion koster 400 mill.  Men forh?bentlig kommer der ogs? flere private investeringer indover, nu hvor ikke l?ngere bare er et luftkastel.

Jeg mindes jeg l?ste i g?r, at det er forventet at der kommer yderligere 250 mio. i investorer og kommunen s? skal finansiere de sidste 250 mio. Jeg kan simpelthen ikke huske hvor det var jeg l?ste det.

Jeg kan ikke forestille mig, nogen tror, Kongelunden kan finansers for de lovede 500 mill. kroner ellers s? snakker vi rent discount. Et topmoderne stadion kommer imo mindst til alene at koste omkring de 500 mill.

Men med Salling Fonden og en af de mest fremtr?dende ?rhusianske erhvervsfolk bl?stempling, tror jeg heller ikke det bliver et problem at finde yderligere finansiering. JN udtalte jo p? et tidspunkt, han ikke forventede, det blev et problem at finde penge til et nyt stadion og dengang tror jeg n?ppe, han regnede med 2 rene donationer p? i alt 500 mill.

Sneboldseffekten kan for alvor vise sig med g?rsdagens pressem?de.

Martin Hansen date=1575379540 said:
Jeg kan ikke forestille mig, nogen tror, Kongelunden kan finansers for de lovede 500 mill. kroner ellers s? snakker vi rent discount. Et topmoderne stadion kommer imo mindst til alene at koste omkring de 500 mill.

Men med Salling Fonden og en af de mest fremtr?dende ?rhusianske erhvervsfolk bl?stempling, tror jeg heller ikke det bliver et problem at finde yderligere finansiering. JN udtalte jo p? et tidspunkt, han ikke forventede, det blev et problem at finde penge til et nyt stadion og dengang tror jeg n?ppe, han regnede med 2 rene donationer p? i alt 500 mill.

Sneboldseffekten kan for alvor vise sig med g?rsdagens pressem?de.
Det bliver rigtig sp?ndende at f?lge udviklingen. De folkevalgte kan selvf?lgelig heller ikke ignorere et tilbud om 500 mio og ender man med et projekt til 1 mia, s? er det jo en fin investering for kommunen at bruge 250 mio. Vi kan vel ogs? forvente, at AGF vil smide op mod 100 mio, som ogs? kan blive en god investering, hvis det kan finansieres via en aktieudvidelse og samtidig give klubben en lavere leje. 

Jeg g?tter p?, at donationen p? 500 mio er til Aarhus Kommune. Det ?ndrer jo ikke p? v?rdis?tningen af stadion og derfor f?r AGF ikke automatisk en lavere leje. Men det er nok noget, som JN og LF b?r lave noget lobbyarbejde omkring (m?ske i forhold til Henrik Lind) i den kommende tid.

Latest posts

D
Replies
776
Views
52K
Back