New posts

Ny Ceres Park

• Thread starter Thread starter mono
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 9K
  • Views Views: Views 778K
Ny Ceres Park
De 500 mio er vel ikke kun til stadion, til geng?ld er det nok ogs? langt fra det samlede bel?b der vil ende med at blive brugt. Der kommer andre investorer og fonde osv indover, vel ogs? noget fra kommunen og AGF har jo ogs? givet tilsagn om mindst 50 mio. Det tyder dog kraftigt p? at det ikke bliver den helt skrabede version af stadion som sidst. UEFA-krav blev n?vn specifikt, det ville ogs? v?re lidt vanvittigt ikke lave det i h?jeste kategori, men derudover er det jo ikke s? konkret endnu. Det er en super nyhed, selvf?lgelig fordi et nyt stadion er rykket betydeligt n?rmere, men ogs? fordi man g?r efter et ambiti?st projekt for hele omr?det. Det kan blive supergodt for byen.

swharders date=1575283766 said:
Lur mig om ikke der st?r et topmoderne stadion parat i 2025, s? DBU kan byde p? kvindeEM.  https://www.dr.dk/sporten/fodbold/landsholdet/dbu-formand-om-muligt-nyt-nationalstadion-det-er-saerdeles-realistisk

Det lyder som en meget sandsynlig milep?l. Men det tager vel ogs? under to ?r, at bygge selve stadion. S? hvis man er klar til at s?tte spaden i jorden i 2022, s? burde det fint kunne n?s.

Mikkel_K date=1575284160 said:
Uden at have fulgt detaljerne i dag s?rligt n?je: Hvis der doneres 500 mio kr i private midler, n?rmer vi os s? et punkt, hvor det kan lade sig g?re, at AGF selv rejser resten (specifikt til stadion) som b?de driftsherre og ejer?

Jeg ved slet ikke om det er n?dvendigt at rejse yderligere? Har man ikke hidtil sigtet efter et budget p? 400 mio? Og det kan jo v?re andre fonde f?r lyst til at spytte i kassen eller m?ske DBU?

I ?vrigt en vanvittig konkurrencefordel vi kan f?, hvis vi bliver ejer af et nyt stadion til 500 mio. uden at skulle servicere nogen g?ld p? det overhovedet. Uden g?ld der skal serviceres, burde det ikke v?re sv?rt at f? driften til at l?be rundt.

fsc said:
Mikkel_K said:
Uden at have fulgt detaljerne i dag s?rligt n?je: Hvis der doneres 500 mio kr i private midler, n?rmer vi os s? et punkt, hvor det kan lade sig g?re, at AGF selv rejser resten (specifikt til stadion) som b?de driftsherre og ejer?
Jeg tror ikke kommunen har t?nkt sig at s?lge grunden.

Nej, det er selvf?lgeligt afg?rende, medmindre AGF kan eje dele af det, der findes p? grunden uden at eje grunden selv (?).

Men, generelt: Hvis pengene til selve stadion stort set er rejst, s? ville AGF vel godt b?de kunne rejse og servicere 1-200 millioner kroner til at k?be grund mm. fri for at placere sig i en helt perfekt situation at bygge fremtiden p?. Det kommer sikkert ikke til at ske, men muligheden skal vel afs?ges.

Med nyt stadion, styr p? ?konomien, strategierne, rammerne p? Fredensvang, st?rk ledelse med kontinuitet, talentarbejdet i sporet mod at blive nr 1 som i 80-90'erne,

DKs bedste fans (st?et der mandag efter mandag i modgang - og ikke s?ndag kl. 16 som rygklappere), et sponsorbudget der vokser og er n?sth?jest i DK p? linje med bif - trods placeringer som nr 7-11, ja selv sportslig succes pt. - dertil en ung meget talentfuld trup, top3 tilskuererm?ssigt p? ringe stadion og mindre sportslig succes.

S? nu er rammerne sat for at Henrik Lind og andre investorer med succes kan g? ind med kapital og arbejdshandsker og l?fte AGF op p? rette niveau og blive en del af udbrydergruppen i top4 der k?mper om DM og Europa Cup kampe.

Han har allerede k?bt aktier i klubben, og b?de Salling Fonden og Lind har allerede gjort alt for byen med deres arbejdspladser, fredensvang, st?tte til alle mulige herunder svage og udsatte borgere.  STOR TAK OG RESPEKT.

Kunne v?re fedt hvis man kunne f? andre store spillere i byen med hoveds?de eller tilknytning til byen til at l?fte os op i top4 permanent. Bestseller og JYSK (de kunne godt b?de st?tte os og Sif) osv.

Alle mener jo AGF har n?stbedste potentiale i DK, h?ber det bilver forl?st nu. Og ift nr 1, s? er vi en rigtig fodboldklub med ?gte b?nd og ?gte r?dder i byen, hvor FCK mere er en medgangsklub. Ikke sikkert de s?lger s? mange sponsor-tilskuerer billetter og billetter den dag modgangen rammer. Det har de ikke pr?vet siden 90'erne.

Teknisk er det nok muligt at kommunen udlejer grunden p? en 100 ?rs lejeaftale eller lignende til 1 kr pr ?r i "sokkelleje". Det er set f?r, og fx ejer Staten og K?benahvns Kommune jorden under Royal Arena.

Jeg tror dog, at kommunen har en interesse i at fastholde ejerskab om komplekset, for det er alts? en strategisk meget vigtig placering i byen, plus at det stadig er politisk ?mt?leligt at for?re kommunal ejendom v?k til AGF.

[member=95]andrewdk[/member]

Det er alts? ogs? noget af en bl?stempling af JN & Co's arbejde. Jeg tror ikke fonden og Lind vil g? ind i det her med s? mange penge, hvis ledelsen i klubben stadig blev opfattet som lallende amat?rer.

Siger det igen. JN er det bedste, som er sket for AGF i ?rtier. Hvis ikke det ?rhusianske erhvervsliv anerkender hans og bestyrelsens arbejde, s? ved jeg ikke l?ngere, hvad der skal til.
Med mindre der sker en total nedsmeltning i klubben, s? kan selv den st?rste pessimist i mig ikke l?ngere se andet end en lys fremtid, s? l?nge JN er ved roret.

[member=24]Holmertz[/member]

I alle de scenarier og muligheder der har v?ret diskuteret herinde, tror jeg ikke muligheden for, at der blev doneret 500 mio. (eller bare noget i n?rheden) har v?ret n?vnt. Det er s? meget vildere end ethvert dr?mmescenarie, som vi kunne finde p?. Realistisk s? st?r der vel et spritnyt og topmoderne stadion i 2025 eller 2026. Og med et budget i den kaliber, s? er det n?sten kun fantasien der s?tter gr?nser for, hvor l?kkert det kan blive.

Det er helt vanvittig. Ikke i min vildeste fantasi havde jeg forestillet mig 500 mill. i ren donation. Jeg troede m?ske 100 mill. fra Salling og en 50-100 mill. fra Lind men hans penge ans? jeg for en forventning om et afkast.
Muligheden for et state-of-the art idr?tsanl?g herunder stadion har aldrig og vil aldrig blive st?rre. Dont fuck it up ?rhus Kommune!

fsc said:
Teknisk er det nok muligt at kommunen udlejer grunden p? en 100 ?rs lejeaftale eller lignende til 1 kr pr ?r i "sokkelleje". Det er set f?r, og fx ejer Staten og K?benahvns Kommune jorden under Royal Arena.

Jeg tror dog, at kommunen har en interesse i at fastholde ejerskab om komplekset, for det er alts? en strategisk meget vigtig placering i byen, plus at det stadig er politisk ?mt?leligt at for?re kommunal ejendom v?k til AGF.

Du har nok ret, men der er vel en forskel p? at for?re kommunal ejendom v?k og s? s?lge en grund for fx 200 mio. kr. ?

De 500 millioner er b?de til stadion og en samlet vision, som ogs? inkluderer en samling af hele omr?det, samt nye faciliteter til andet end blot fodbold. Det er indskuddet til at ?bne ballet, og jeg forestiller mig ikke i min vildeste fantasi, at vi for hele visionen ender meget under en milliard for hele projektet, hvis ikke p? den anden side.

Kommunen kommer til at skulle st? bag det overordnede projekt, og ligesom de selv har v?ret med til at finde penge til ?vrige kulturelle projekter, s? kommer de i denne samlede ligning - Vision Kongelunden - ogs? til selv at l?gge en eller anden portion midler.  Det vil ikke kunne undg?s. Sp?rgsm?let er n?rmere, om de kommer af sted med 100 eller 200 millioner, eller m?ske endda endnu mere.
Men Kongelunden er ogs? et projekt, der ville kunne pr?senteres, forsvares og b?re en s?dan kommunal investering side om side med de private penge. Det er inkludering af alle sportsgrene i omr?det, af v?ddel?bsbanen, Mindeparken og mulige ?vrige offentlige tiltag.
Endeligt, s? bem?rkes det, at det ikke er en lukket fest, og at der med startindskuddet nu er ?bnet for, at ?vrige investorer vil kunne komme p? banen, hvor AGF med deres lovning ogs? findes herunder, men ogs? ?vrige mulige interessenter.

Med Lind, Salling, kommunen og AGF, s? er det min forestilling, at der her vil ligge minimum ~750 millioner kroner, og jeg tror ogs? at ?vrige investorer eller fonde vil bringe dette tal p? den anden side af en milliard.

Det handler alts? ikke om, at vi, AGF, bliver ejere af et nyt moderne, g?ldsfrit stadion - det er ikke en halv milliard i gave til AGF - men at ?rhus bliver ejere af en ny "Kongelunden".
Det er en donation til ?rhus, med krav om at det er en holistisk vision, som kommer til at r?kke noget ud over opf?rslen af et nyt stadion alene, men som ogs? inkluderer det nye stadion.

Yes, kommunen skal selv l?gge den anden halvdel af billetten i form af 500 mio., men der st?r ogs? at de vil g?re det gennem investorer. Ordet investor d?kker bredt, men jeg kunne da godt forestille mig at staten og andre fonde ville komme en tur indover, hvor kommunen overvejende vil sige at tilsagnet nu er til stadion, mens de n?ste donationer/investeringer kommer til at d?kke de gr?nne omr?der og andet der er langt mere alment.

Det bliver s? fedt. Hold k?ft jeg gl?der mig til at se planerne. Og s? h?ber jeg man starter med at bygge stadion, og s? udenomsarealerne bagefter, s? vi hurtigst muligt kan komme til at spille p? et rigtigt fodboldstadion. Det bliver s? fedt at h?re "Kom s? de hvii'e - kom s? de hvii'e" gjalde frem og tilbage p? et lukket, intimt fodboldstadion. Det kommer spillerne til at kunne m?rke p? banen.

Jeg er vild med de her udtalelser fra JN:

Lidt mere tilbageholden er direkt?r i AGF, Jacob Nielsen, der ikke ?nsker at stille krav til bygherre, Aarhus Kommune.

- Vi kan ikke tillade os at stille krav. Det er ikke vores stadion. Jeg h?ber, vi bliver h?rt. Men vi er ekstremt taknemmelige for de donationer, som Salling Fondene og Lind Invest st?r bag. Og s? m? det v?re dem, der sp?rger os. Vi er ikke i en position, hvor vi kan stille krav.

[font=Lora, serif]Men det vil da v?re vanvittigt at bruge s? mange penge p? at bygge et nyt stadion som du i v?rste tilf?lde ender med at sige, at det ikke var d?t, I ?nskede?
[/font]

- Jo, det har du selvf?lgelig ret i. Der er ogs? en grund til, at de to organisationer har tjent s? mange penge, det er fordi, de t?nker sig om. Og det er jeg sikker p?, at de ogs? g?r i dette tilf?lde. S? jeg h?ber da, de vil inddrage os, men vi kan ikke stille krav, det vil v?re mangel p? ydmyghed. Og man kan ikke v?re andet end ramt af taknemmelighed og ydmyghed p? en dag som i dag, siger Jacob Nielsen.

Taget fra AGF jubler: - Vi skal bygge Nordens bedste fodboldstadion | stiften.dk

Hvorn?r forventer du, AGF kan spille p? et nyt stadion?

- Det har v?ret en lang proces, men den har ogs? v?ret n?dvendig. Set i det lys skal jeg ikke st? at sige, at stadion skal v?re klar i 2023, som jeg kan se p? planen, at det kan lade sig g?re hvis stadion er f?rst i k?en i projektet. Det vil v?re mangel p? ydmyghed hvis vi ikke lader parterne blive en del af processen f?rst, siger Jacob Nielsen.

Eller oversat:
"Jeg er ydmyg og siger derfor ikke, at stadion skal st? klar i 2023, hvilket godt vil kunne lade sig g?re, s? det skal det helst"  :D

Latest posts

D
Replies
776
Views
52K
Back