New posts

Ny Ceres Park

• Thread starter Thread starter mono
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 9K
  • Views Views: Views 780K
Det_Nye_AGF said:
Nogen der ved om der sker noget i hele stadion processen pt? Eller er alt skudt til hj?rne? Inkl de ?konomiske tilsagn?

S?ren H?jlund Carlsen har interviewet sin direkt?r omkring status p? stadion her:

AGF Podcast | Free Listening on SoundCloud

Jacob Nielsen siger at det var planen der skulle v?re nogle borgerarrangementer, som man har v?ret n?d til at uds?tte, men at der s? er blevet arbejdet med andre ting.

Imens vi venter p? nyt i udviklingen af planerne omkring et nyt stadion og p? at vi kan komme til at se fodbold igen live, kom jeg til at t?nke p? et citat fra David Nielsen, hvor han i et podcast p? JP sagde: "Jeg vil rigtig gerne have AGF til at v?re tophold i Europa".  Det varmer selvf?lgelig i f?rste omgang, at vi har en tr?ner, som er ambiti?s p? klubbens vegne. I anden omgang sp?rger man sig selv, om den udmelding ikke er lige lovlig frisk. Aarhus er en forholdsvis lille by i Europa, men faktisk er Aarhus ikke meget mindre end byer som Utrecht, Bochum, Florence, Bologne og Bratislave og Aarhus er st?rre end byer som, Bilbao, M?nchengladbach, Leicester, Malm?, Alkmaar, Groningen, Newcastle, Nice, Bielefeld, Wolverhampton, Bari, Karlsruhe og Mannheim.

Der findes meget mindre byer i Europa, som klarer sig ganske fint og ogs? har p?nt store stadioner i forhold til byernes st?rrelse:

Hoffenheim med 3-4.000 indbyggere og et stadion med 30.000 siddepladser.
Villarreal med 50.000 indbyggere, som spiller EL n?sten hvert ?r og har et stadion med kapacitet p? 25.000.
Monaco med 35.000 indbyggere og et stadion med kapacitet p? 18.000.
Br?gge med 117.000 indbyggere og et stadion med kapacitet p? 29.000

Det er 4 af de mest kendte klubber, som overpr?sterer i forhold til indbyggertal. Der er lavet et par videoer p? youtube med sm? byer, som har gode fodboldklubber:

[PART 1] TOP 10 SMALL TOWNS WITH STRONG TEAMS - 18/19 Season (Europe) - YouTube
[PART 2] TOP 10 "EXTREMELY" SMALL TOWNS WITH GOOD TEAMS - 18/19 Season...

N?r det er n?vnt, s? er der ogs? rigtig mange store byer, som ikke kan m?nstre et fodboldhold, der klarer sig s?rlig godt for tiden: Berlin, Hamborg, Leeds, K?ln, Frankfurt, Zaragoza, D?sseldorf, Essen og Haag.

Jeg tror, at der er et uudnyttet potentiale for fodbold i og omkring Aarhus. FCK og Br?ndby er klubber i Danmark, som i kraft af en ?rr?kke med gode resultater har en fanskare fra hele landet. AGF kunne ogs? erobre flere tilh?ngere i hele landet, hvis klubben bare kunne levere 3-4 ?r p? h?jt niveau og gerne med resultater, som giver genlyd i Europa, som FCK og Br?ndby har form?et p? forskellige tidspunkter. Det er jo afg?rende for, hvor stort et stadion, vi skal bygge. N?r det er sagt, s? er der forskel p?, om Aarhus ligger i Danmark eller i et land med st?rre ligaer, som Tyskland, England eller Spanien. FCK har oplevet tilbagegang i tilskuertal siden Don ? forlod foretagenet. Br?ndby er bedre til at holde p? fans i modgang. Sp?rgsm?let er hvor gode AGF er til at lokke folk p? stadion, hvis klubben leverer gode resultater i 3-4 ?r i tr?k.

Martin Hansen date=1589391869 said:
K?replanen er klar, nyt stadion forventes f?rdigt 2026

Tidsplan
Fint - og historisk - at der endelig kommer en deadline p? et nyt stadion. Men vildt nok at der skal g? 3? ?r af projektet f?r det f?rste spadestik kan tages. Vi mangler s? stadig et svar p?, om der s? slet ikke, eller i nogen grad, kan spilles kampe p? stadion fra sommeren 2023 frem til udgangen af 2026.

KejserJohn date=1589394022 said:
Det er urimelig lang planl?gningsforl?b! N?r kineserne kunne bygge et sygehus p? 10 dage....n?, m?ske lidt useri?st, men det er sgu for lang tid. Det er en ommer!
Udover at det s? vel nok netop er et u-rimeligt langt forl?b, s? er jeg enig. 

Men kommer det ikke ogs? an p? hvilket stadion vi ender med at ville bygge? Eller er alt sat i sten ift hvorn?r f?rste spadestik kan tages?

Mellem 5 og 6 ?r - you're kidding me??! 🤯
Brugerinvolvering, helhedsplan, udbud og eksekvering kunne g?res p? 3, hvis man (som JN) ville det. Jeg mangler ord.

Er der nogen der ved, om alle DBUs ?nsker for 2025 allerede er skubbet til '26, eller har indsigt eller fantasi til at byde p?, hvad den her syltning skyldes?

Fuck en skuffende nyhed. Det er helt urimelig lang tid. Minder mest af alt om noget fra en bananrepublik, hvor en projektleder skal holde sit job s? l?nge som muligt. M? indr?mme at jeg er blevet en lille smule ligeglad med det projekt. Det er starten p? en rigtig Aarhus historie. Vi ender sikkert med en hovsal?sning en gang i 2028, som ikke fungerer n?r der er frost. Hold k?ft det er en ommer.

Edit: kan se i et svar p? deres Facebook at de h?ber at kunne indvi stadion i sommeren 2025.

Nizzleroy date=1589440666 said:
Vi ender sikkert med en hovsal?sning

Jeg har trods alt sv?rt ved at udlede af tidsplanen, at det skulle blive en hovsal?sning. Det havde nok n?rmere v?ret tilf?ldet, hvis de havde meldt ud, at stadion stod klart i 2022.

Men man kan jo godt se af tidsplanen, at der er lagt god luft ind mellem de enkelte trin, hvor man bare t?nker, skal alt andet virkelig st? p? pause mellem hver del af processen. S?dan er det nok heller ikke helt i praksis, men den indledende del med h?ringer er bare meget tung, ligesom hele udbudsprocessen kommer til at v?re.

Det jeg mener med en hovsl?sning er, at man har alt for god tid til at t?nke alle mulige forskellige ting ind og tage hensyn til alle mulige forslag, som dybest set ikke giver mening, og s? ender vi med et stadion, som har bev?get sig for langt v?k fra den oprindelige id?, om et stadion med fokus p? fodbold og fodboldoplevelsen. Jeg kan bare godt frygte at det kommer til at g? op i frygtelig masse kv?ruleren og ender i hat og briller.

Nizzleroy date=1589443852 said:
Det jeg mener med en hovsl?sning er, at man har alt for god tid til at t?nke alle mulige forskellige ting ind og tage hensyn til alle mulige forslag, som dybest set ikke giver mening, og s? ender vi med et stadion, som har bev?get sig for langt v?k fra den oprindelige id?, om et stadion med fokus p? fodbold og fodboldoplevelsen. Jeg kan bare godt frygte at det kommer til at g? op i frygtelig masse kv?ruleren og ender i hat og briller.
Jeg kan sagtens f?lge tankegangen, men omvendt handler det her om mere end bare stadion. Der skal v?re en f?rdig plan for hele omr?det - og ja der er sikkert masser af hensyn og alternative forslag. Men jeg t?nker egentlig at meget fokus fra borgere i n?romr?det kommer til at blive p? alt andet end selve stadion. Stadion er jo bare stadion for dem, groft sagt. Men hvad indeb?rer "Kongelunden" i sin helhed? Det vil nok blive heftigt diskuteret.

SteenA said:
Nizzleroy date=1589443852 said:
Jeg kan sagtens f?lge tankegangen, men omvendt handler det her om mere end bare stadion. Der skal v?re en f?rdig plan for hele omr?det - og ja der er sikkert masser af hensyn og alternative forslag. Men jeg t?nker egentlig at meget fokus fra borgere i n?romr?det kommer til at blive p? alt andet end selve stadion. Stadion er jo bare stadion for dem, groft sagt. Men hvad indeb?rer "Kongelunden" i sin helhed? Det vil nok blive heftigt diskuteret.

D?t er lige pr?cis problemstillingen, det du skriver her!! Nemlig at alt andet end stadiondelen kommer til at fylde FOR meget i debatten; specielt her i starten hvor de overordnede rammer skal " sk?res til ".....jeg h?ber virkelig at AGF og dets interessenter g?r deres indflydelse g?ldende og vi hurtigst muligt f?r " stadion p? plads " s? der kan kappes et par ?r af den offentliggjorte tidsplan. Ellers synes jeg ogs? det hele er " hat og briller ".....

KejserJohn date=1589445965 said:
D?t er lige pr?cis problemstillingen, det du skriver her!! Nemlig at alt andet end stadiondelen kommer til at fylde FOR meget i debatten; specielt her i starten hvor de overordnede rammer skal " sk?res til ".....jeg h?ber virkelig at AGF og dets interessenter g?r deres indflydelse g?ldende og vi hurtigst muligt f?r " stadion p? plads " s? der kan kappes et par ?r af den offentliggjorte tidsplan. Ellers synes jeg ogs? det hele er " hat og briller ".....
Jeg synes ogs? tidligere at have set, at selve stadionbyggeriet kunne placeres (og afsluttes) i f?rste del af selve anl?gsarbejdet. I forhold til den offentliggjorte tidsplan, s? er det skuffende at anl?gsarbejdet f?rst kan starte om tre ?r. Jeg have h?bet og troet p? at der kunne graves i 2022, men tiden g?r og der sker ikke s? meget konkret. At der s? yderligere skal g? 2? ?r fra anl?gsstart til f?rdigg?relse af stadion er ogs? skuffende. Der mangler en detaljeret plan. M?ske er en del af grunden til langsommeligheden, at vi ogs? gerne vil spille kampe p? stedet, mens arbejdet st?r p?, men hvem ved?

I interviewet med JN for en m?ned siden, S?rpodcast fra AGF: Status p? Kongelunden by AGF Podcast | Free Listening on..., erkendte han at alle tidsplaner er sat ud af drift lige pt.  S? n?r der nu pludselig kommer en tidsplan midt i denne tid, kan man m?ske ogs? forestille sig at den bevidst er lavet meget forsigtig.

SteenA said:
Jeg synes ogs? tidligere at have set, at selve stadionbyggeriet kunne placeres (og afsluttes) i f?rste del af selve anl?gsarbejdet. I forhold til den offentliggjorte tidsplan, s? er det skuffende at anl?gsarbejdet f?rst kan starte om tre ?r. Jeg have h?bet og troet p? at der kunne graves i 2022, men tiden g?r og der sker ikke s? meget konkret. At der s? yderligere skal g? 2? ?r fra anl?gsstart til f?rdigg?relse af stadion er ogs? skuffende. Der mangler en detaljeret plan. M?ske er en del af grunden til langsommeligheden, at vi ogs? gerne vil spille kampe p? stedet, mens arbejdet st?r p?, men hvem ved?

I interviewet med JN for en m?ned siden, S?rpodcast fra AGF: Status p? Kongelunden by AGF Podcast | Free Listening on..., erkendte han at alle tidsplaner er sat ud af drift lige pt.  S? n?r der nu pludselig kommer en tidsplan midt i denne tid, kan man m?ske ogs? forestille sig at den bevidst er lavet meget forsigtig.

Enig. Mon ikke der er lagt godt med luft ind i planen. Det vil i givet fald give plads til positivt mediespin om at overholde vedtagne tidsplaner, frem for det modsatte.

Den store bagkant er kvinde-EM i 2025/26.

swharders said:
SteenA said:
Jeg synes ogs? tidligere at have set, at selve stadionbyggeriet kunne placeres (og afsluttes) i f?rste del af selve anl?gsarbejdet. I forhold til den offentliggjorte tidsplan, s? er det skuffende at anl?gsarbejdet f?rst kan starte om tre ?r. Jeg have h?bet og troet p? at der kunne graves i 2022, men tiden g?r og der sker ikke s? meget konkret. At der s? yderligere skal g? 2? ?r fra anl?gsstart til f?rdigg?relse af stadion er ogs? skuffende. Der mangler en detaljeret plan. M?ske er en del af grunden til langsommeligheden, at vi ogs? gerne vil spille kampe p? stedet, mens arbejdet st?r p?, men hvem ved?

I interviewet med JN for en m?ned siden, S?rpodcast fra AGF: Status p? Kongelunden by AGF Podcast | Free Listening on..., erkendte han at alle tidsplaner er sat ud af drift lige pt.  S? n?r der nu pludselig kommer en tidsplan midt i denne tid, kan man m?ske ogs? forestille sig at den bevidst er lavet meget forsigtig.

Enig. Mon ikke der er lagt godt med luft ind i planen. Det vil i givet fald give plads til positivt mediespin om at overholde vedtagne tidsplaner, frem for det modsatte.

Den store bagkant er kvinde-EM i 2025/26.
D?t h?ber jeg s? IKKE, det er.....vi skulle gerne kunne foretage ?rhus Walk i sommeren - 24 ud til indvielsen af det nye stadion! Alt andet er sgu uambiti?st.

Stig AKA Frank Heskj?r said:
Ok knips, s? hedder nyt stadion 2025.....

Tidsplan

De har ?ndret det (m?ske efter kritiken)
Jeg vil snart gerne se JNs kommentarer p? det.
Det kan v?re en simpel fejl, men min tanke var at de havde lagt det lidt ekstra langt frem i tiden fordi de t?nkte der ville komme en masse kritik hvis de blev forsinket og nu har de m?ske ?ndret til noget lidt t?ttere p? det de faktisk sigter efter fordi de har set at den anden taktik ikke er et v?rn mod kritik...

Winther date=1589489756 said:
Det kan v?re en simpel fejl, men min tanke var at de havde lagt det lidt ekstra langt frem i tiden fordi de t?nkte der ville komme en masse kritik hvis de blev forsinket og nu har de m?ske ?ndret til noget lidt t?ttere p? det de faktisk sigter efter fordi de har set at den anden taktik ikke er et v?rn mod kritik...
T?nker meget specifikt det handler om, at DBU har givet AGF til juni for at tilkendegive om Aarhus regner med at have et stadion med 25.000 tilskuere i 2025, hvor man gerne vil have Kvinde-EM til Danmark. 

Og da JN har snakket i retning af, at man rigtig gerne vil have et stadion der kan v?re med til at h?ndtere landskampe, slutrunder for kvinder & m?ndendes U21, s? tror jeg ogs? det ender s?dan. 

Et stadion der er f?rdigt i 2026 ville betyde at Aarhus ikke kan blive en del af det EM. S? jeg kan sagtens forestille mig JN presse p? for at sige: Det SKAL vi kunne n?, og garantere det, og s? arbejde p? at presse nogle ting igennem undervejs. 

Det kan ende med, at ?bningskampen p? det nye stadion bliver det danske kvindelandshold i en slutrunde p? hjemmebane. Det kan man s? mene om hvad man vil :D Jeg ville synes det er fedt nok. Og hvem siger at et stadion ikke kan st? klar april 2025, og v?re klar til top 6-medaljespillet i den s?son :D

Stig AKA Frank Heskj?r date=1589489467 said:
Ok knips, s? hedder nyt stadion 2025.....

Tidsplan

De har ?ndret det (m?ske efter kritiken)
Jeg vil snart gerne se JNs kommentarer p? det.
Gad vide, om ikke JN netop har v?ret ved at kommentere p? det internt. S? vidt jeg kan se, er tidsplanen rykket et halvt ?r frem og det indeb?rer dermed at stadionbyggeriet kommer til at vare i to s?soner, 23/24 og 24/25, hvis vi antager at planen holder. Udover stadion skal der vel ogs? v?re lavet en l?sning omkring parkering i omr?det, f?r vi kan invitere til en slutrunde. Der har v?ret n?vnt mange modeller. Bl.a. parkeringsk?lder med tennisanl?g ovenp?. S? det hele h?nger jo lidt sammen.

M?rkeligt at t?nke p?, at n?r det hele st?r klar, s? er langt de fleste af dagens hovedakt?rer, spillere, tr?nere og sandsynligvis ogs? sportschef og direkt?r, erstattet af andre. Men man kan da h?be at JN er ivrigt efter at blive og opleve stadion blive til virkelighed under hans ledelse.

Latest posts

Back