New posts

Ny Ceres Park

• Thread starter Thread starter mono
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 9K
  • Views Views: Views 781K
Ny Ceres Park
Martinstranger date=1589701909 said:
Lige s? vel som debatten indimellem virker som om det er Agf's projekt og klubben bestemmer.
Ja, p? godt og ondt. Som fans vil vi gerne have at AGF "dikterer" hvordan stadion skal se ud, men p? den anden side er det ogs? rart at f? tydeliggjort at dette er et projekt der laves til fordel for hele byen og ikke bare handler om at man giver nogle penge til AGF. Den vinkel har nemlig ofte v?ret brugt af modstandere af et nyt stadion. 

Winther said:
Stone Cold said:
Jeg kan ikke se JN skifte. Helt ?rligt og n?gternt. I 2025 er AGF i bedste og mest optimistiske fald en fast del af top 6 og outsider til medaljer. Men jeg tror simpelthen ikke at JN stiller sig tilfreds med d?t. Jeg tror han vil sidde i direkt?rstolen for et mesterhold. D?t tror jeg realistisk set ikke sker f?r 2025. Bevares, vi kan ramme en dr?mmes?son, hvor FCM/K begge underpr?sterer og vi overpr?sterer betragtetligt. D?t scenarie er ikke l?ngere s? usandsynligt som for 2-3 ?r siden.
Jeg tror ogs? JN's ambitioner er at v?re med helt fremme i toppen. Det kunne v?re en genvej til det at skifte til FCK eller FCM, men dels virker det ikke s?rlig sandsynligt, dels tror jeg ogs? han v?rds?tter at bygge det op. Det ligger lidt i forl?ngelse af en hands-on tilgang (som vist ikke er det s? meget som tidligere.) Hans problem i Randers var begr?nsning i klubben, der kun med en meget stor investering udefra vil kunne blive et permanent tophold. Tilskuern?ssigt ville det stadig v?re lidt middelm?digt. AGF har st?rrelsen til det og det er, hvis det endelig skal v?re, ogs? mere sandsynligt vi henter et st?rre bel?b udefra. Jeg tror ogs? JN er indstillet p? at det tager lidt tid f?r vi bliver et tophold, alt andet ville v?re naivt, men han har jo kunnet se potentialet og at det kan forl?ses indenfor en rimelig tidshorisont. Hvis det nye stadion bliver det boost vi h?ber kan det godt v?re vi om ti ?r er mere eller mindre fast med i medaljekampen og kan have en s?son helt fremme i mesterskabskampen. Hvor vi ligger til den tid afh?nger dog ogs? af hvad andre klubber g?r. Det er v?rd at huske at vi de sidste par s?soner trods stor fremgang nok stadig er rykket l?ngere v?k fra FCK og FCM ?konomisk.

Her og nu har vi m?ske ikke halet ind p? de 2 klubber, men vi har bygget/er ved at bygge et solidt fundament i form af anl?g og akademi, der g?r vi p? sigt vil mindske forskellen. Forh?benligt.

I mit lille stille naive sind havde jeg h?bet p?, det ville v?re AGF som fik p?lagt rollen at bestemme stadion indenfor en ?konomisk ramme, men realistisk set skal b?de kommune, investorer og andre sikkert ogs? have deres besyv med, og s? frygter jeg, det igen bliver et stadion, som vi om f? ?r kritiserer for at v?re mangelfuldt.

Vi kan nemt ende med et for mange kokke scenarie.

Martinstranger said:
Langt de fleste af Kommunens borgere er nok mere interesserede i helhedsplanen for projektet, end for stadion sig selv. Det er et k?mpe byn?rt omr?de f? km. fra centrum. Det tror jeg er vigtigt at huske, n?r vi indimellem tager diskussionen omkring projektet. Agf kommer formentlig ikke til at kunne diktere noget men kun komme med indstillinger.

Jeg er bestemt en af dem der ser meget frem til det samlede Kongelunden projekt, de sammenligninger der bliver lavet med Tiergarden i Berlin er virkelig sp?ndende. Et omr?de der som turistattraktion har potentiale til at kunne konkurrere med Randers Regnskov, Djurs Sommerland og Ree Park, m?ske endda Legoland og Tivoli, med et muligt ?rligt bes?gstal p? mellem en halv og en hel mio. mennesker, det vil helt sikkert ogs? have en voldsom positiv effekt p? Stadion og AGF.

Der vil v?re et mylder af bes?gende, og med DBUs fodbold museum integreret i det nye stadion, vil en stor del af de fremtidige bes?gende ogs? komme forbi det stadion som AGF sandsynligvis ogs? fremadrettet kommer til at forpagte. S? der vil v?re masser af muligheder for caf?er, restauranter, butikker og andet, som kan give meroms?tning. Det kr?ver dog at stadions design t?nkes sammen med disse aktiviteter og funktioner i Kongelunden, s? det er n?dvendigt at tage tiden til at g?re det rigtigt.

Har JN noget at skulle have sagt? 
[member=56]Martinstranger[/member]? 

JN har liges? meget at skulle have sagt i den sag, som Dronningen IKKE har det n?r det kommer til at godtage indskrivning af love (alts? med omvendt fortegn)!

Forst?et p? den m?de, at JN teknisk set intet har at skulle bestemme, men n?rmest bestemmer mest af alle da man jo lytter ekstremt meget til hans anbefalinger, og stoler meget p? hans d?mmekraft p? bestyrelses/ledelsesplan.
Omvendt har dronningen teknisk set mest at bestemme af alle, men overhovedet ikke beregnes som faktor, og ej heller anses som en man b?r lytte til ift anbefalinger n?r der skal udformes love, men forbliver en teknikalitet at hun skal indover.

SteenA date=1589703541 said:
Martinstranger date=1589701909 said:
Lige s? vel som debatten indimellem virker som om det er Agf's projekt og klubben bestemmer.
 Ja, p? godt og ondt. Som fans vil vi gerne have at AGF "dikterer" hvordan stadion skal se ud, men p? den anden side er det ogs? rart at f? tydeliggjort at dette er et projekt der laves til fordel for hele byen og ikke bare handler om at man giver nogle penge til AGF. Den vinkel har nemlig ofte v?ret brugt af modstandere af et nyt stadion.

Martin Hansen date=1589711304 said:
I mit lille stille naive sind havde jeg h?bet p?, det ville v?re AGF som fik p?lagt rollen at bestemme stadion indenfor en ?konomisk ramme, men realistisk set skal b?de kommune, investorer og andre sikkert ogs? have deres besyv med, og s? frygter jeg, det igen bliver et stadion, som vi om f? ?r kritiserer for at v?re mangelfuldt.

Vi kan nemt ende med et for mange kokke scenarie.

Vigtigt er det at huske p?, at Salling og Lind ikke har doneret en krone til Kongelunden endnu. Salling og Lind har pr?senteret en hensigtserkl?ring om at for?re samlet en halv milliard kroner til ?rhus by til udvikling og etablering af Kongelunden som helhedsplan ud fra et par foruds?tninger, som kr?ves opfyldt ift. projektets udformning.

Salling og Lind har ikke en masse ultimative krav til den egentlige udformning, men deres donation foruds?tter helt grundl?ggende, at det bliver en
"helhedsl?sning, hvor alle interessenter bliver t?nkt ind"
og at den skal v?re med til at
"sikre et smukt og banebrydende stadion i absolut verdensklasse".
(citat hhv Lind og Salling Fonden).

Kan Salling og Lind ikke acceptere projektets kvalitet, s? udl?ses donationen ganske enkelt ikke, og derfor er styregruppen ogs? n?dt til at pr?sentere b?de en helhedsl?sning og et verdensklassestadion.
-og som en note til den uoverskuelige ventetid p? det nye stadion, jvf. f?rste pr?senterede udkast p? en projektplan, s? m? vi ogs? acceptere, at styregruppen har behov for at v?re s?rligt grundige i projekteringsfasen. (om de ikke skulle det i forvejen)

Martinstranger said:
Winther said:
Jeg synes JN har v?ret meget forsigtig med at sige det bliver p? den ene eller den anden m?de, men man kan da konstatere at stadion ikke er vendt p? den seneste visualisering. Han vil gerne undg? at skulle spille kampe andre steder, men man kan vel ogs? bygge det i etaper uden at vende banen.
Har JN noget at skulle have sagt?
Da donationen fra Lind og Salling kom p? banen, blev JN k?rt ud p? et sidespor. Nu skal han have arbejdet sig derind, hvor Agf kan komme med deres mening og f? opfyldt flest mulige ?nsker. Eller har jeg misset noget og han er kommet tilbage i f?rers?det?
Styregruppen (politisk) er her Organisering

Vi skal hele tiden huske, at Kongelunden er meget andet end stadion selvom det er langt det vigtigste for os:-)

Jeg bliver lidt skr?mt over, at se sammens?tningen af styregrupperne. Jeg frygter lidt en gang politisk makv?rk, som forslag om klapstole p? l?bebanen. Det kunne v?re rart om nogle af interessenterne i omr?det var repr?senteret, i stedet er en ordentlig flok embedsfolk og n?sten halvdelen af byr?det 😲😲

Jeg finder det ejendommeligt, at der ikke er oprettet en gruppe af interessenter, som travbanen, Aarhus h?ndbold, Atletikklubberne, Tennis klubberne og n? ja den nuv?rende forpagter.

Ellers ender vi med en r?dmand, der vil have stadion til at r?be bl? s?ndag...

Stig AKA Frank Heskj?r said:
Forst?et p? den m?de, at JN teknisk set intet har at skulle bestemme, men n?rmest bestemmer mest af alle da man jo lytter ekstremt meget til hans anbefalinger, og stoler meget p? hans d?mmekraft p? bestyrelses/ledelsesplan.
Jeg h?ber styregruppen vil lytte p? ham men er i tvivl om det er den bestyrelse/ledelse du mener? Jeg har ikke nok kendskab til dem og om de lytter ekstremt meget til hans anbefalinger. Det vil v?re perfekt.

Det var blot for at g?re opm?rksom p?, at det ikke kun drejer sig om stadion og ikke kun drejer sig om AGF men alle interessenter. P? mig har det virket som om AGF blev sat lidt udenfor men det beh?ver ikke forholde sig s?dan. Det bunder nok mest i historien om, at man vil g? efter en anden forpagter men jeg ved ikke om den blev skudt ned igen?

Columbo said:
Jeg bliver lidt skr?mt over, at se sammens?tningen af styregrupperne. Jeg frygter lidt en gang politisk makv?rk, som forslag om klapstole p? l?bebanen. Det kunne v?re rart om nogle af interessenterne i omr?det var repr?senteret, i stedet er en ordentlig flok embedsfolk og n?sten halvdelen af byr?det 😲😲

Jeg finder det ejendommeligt, at der ikke er oprettet en gruppe af interessenter, som travbanen, Aarhus h?ndbold, Atletikklubberne, Tennis klubberne og n? ja den nuv?rende forpagter.
Jeg h?ber brugerne/interessenterne kommer med p? sidelinjen og kan ikke forestille mig andet men er ogs? noget forundret over den "politiske" sammens?tning. Jeg tror faktisk at Salling Fondene (ved Jens Bjerg S?rensen) og Henrik Lind vil v?re garanter for et ordentligt stadion. Det vil ikke ende i en ny Aarhus-historie p? den front men det sp?ndende er hvor stor indflydelse AGF kan f? og om vi har mulighed for den fremtidige forpagtning.

Vi kan sagtens blive enige om at der findes  styregrupper, normal ledelse, og beslutningsprocessor i normale virksomheder. Men min klare vurdering er (uden at p?st? jeg har ret):

Hvis JN vil have et stadion til 25.000 tilskuere, s? er jeg ikke i tvivl om vi f?r et.
Hvis JN ikke vil have det, men vil have et p? 20.000, s? er jeg ikke i tvivl om at vi IKKE f?r et p? 25.000 uanset hvad DBU h?ber p?.

Det er jeg ikke et sekund i tvivl om.
Fordi jeg tror p? JN vil det bedste for klubben, har den helt rette indsigt i hvad der skal til for at v?re med til at bringe AGF et sted hen som vi ikke har v?ret f?r ?konomisk.
Og jeg er ikke i tvivl om, at JN har AGFs ledelse, Salling Group og Lind med i de visioner der ligges for projektet med AGF i centrum s?dan som DE ser det. Det er helt sikkert et projekt for hele byen, og meget andet end AGF. MEN: De 500.000.000kr som Lind/Salling kom med, det blev meget klart m?rket til AGFs vision af projektet. Og der blev tilmed n?vnt at vi skulle have et af de bedste stadion i hele Norden. Der bliver ikke bygget et stadion som AGF og JN ikke vil have.

S? uanset hvor lidt magt JN har p? papiret, s? er han den enkeltperson med den st?rste indflydelse s? l?nge han har opbakning fra sin ledelse og Lind/Salling.

Hvis JN vil have et stadion til 25.000 tilskuere, s? er jeg ikke i tvivl om vi f?r et.
Hvis JN ikke vil have det, men vil have et p? 20.000, s? er jeg ikke i tvivl om at vi IKKE f?r et p? 25.000 uanset hvad DBU h?ber p?.
Hvis DBU lokker med fast hjemmebane for Nations League, diverse andre landskampe, kvinde-EM og pokalfinaler osv lytter politikerne nok til det. Sp?rgsm?let er jo hvad den slags kan generere af indt?gt ift prisen p? de ekstra s?der. JN vil dog helt sikkert ogs? gerne have 25.000 s?der, s? det er nok en t?nkt konflikt, men mere generelt ser de vel b?de p? hvad brugerne, forpagteren (hvis ikke det er en af brugerne,) og byen som s?dan kan f? mest ud af.

Jeg ville I ?vrigt ikke sige at JN ligefrem bestemmer hvordan stadion skal vende og om det skal bygges i etaper, men donationerne er i h?j grad kommet p? baggrund af det forarbejde AGF har lavet s? jeg tror der bliver lyttet, og JN udtrykte at han h?bede man kunne blive ved med at spille der under opf?relsen og hvorfor skulle man ikke ogs? tage hensyn til det, hvis det ikke giver for mange andre problemer.

Vi kan sagtens blive enige om at der findes  styregrupper, normal ledelse, og beslutningsprocessor i normale virksomheder. Men min klare vurdering er (uden at p?st? jeg har ret):

Det er jeg ikke et sekund i tvivl om.
Fordi jeg tror p? JN vil det bedste for klubben, har den helt rette indsigt i hvad der skal til for at v?re med til at bringe AGF et sted hen som vi ikke har v?ret f?r ?konomisk.
Og jeg er ikke i tvivl om, at JN har AGFs ledelse, Salling Group og Lind med i de visioner der ligges for projektet med AGF i centrum s?dan som DE ser det. Det er helt sikkert et projekt for hele byen, og meget andet end AGF. MEN: De 500.000.000kr som Lind/Salling kom med, det blev meget klart m?rket til AGFs vision af projektet. Og der blev tilmed n?vnt at vi skulle have et af de bedste stadion i hele Norden. Der bliver ikke bygget et stadion som AGF og JN ikke vil have.

S? uanset hvor lidt magt JN har p? papiret, s? er han den enkeltperson med den st?rste indflydelse s? l?nge han har opbakning fra sin ledelse og Lind/Salling.
Nu har jeg hele tiden bakket op omkring JN's placering som direkt?r i AGF, da jeg mente han var manden der havde evner til at vende ?konomien. Derfor tror jeg naturligvis ogs? han vil det bedste for klubben.

Selvf?lgelig vil AGF have meget at skulle have sagt omkring stadion men der er stadig en del andre interessenter der skal tilgodeses og det bliver et sammensurium. Jeg h?ber det hele kan g? op i en h?jere enhed og forventer vi f?r et topklassestadion men der er mange hensyn at tage. Umiddelbart tror jeg dog ikke det bliver til diktat fra AGF's side og er ikke s? sikker p? om det bliver dem der definerer om det er 20.000 eller 25.000 tilskuere. Lige p? det punkt kunne der g? politik i den og/eller andre hensyn der skal p? plads (f.eks. en vis st?rrelse til koncerter eller DBU kampe, for at det kan generere fremtidige indt?gter).

F?rst og fremmest skal de have gang i de indledende ?velser og det lyder til at g? planm?ssigt. N?ste skridt er at inddrage alle parterne (der er mange), f?r man kan g? igang med de mere konkrete planer. Der har v?ret lidt politisk modstand i medierne, om at Kommunen da ikke burde bidrage med kr. 250 mio. som Bundsgaard n?vnte. Jeg tror (og h?ber) dog det er tomme t?nder der buldrer og som i sidste ende godt ved, at man ikke kan t?le at sige nej til en donation p? kr. 500 mio. P? trods af politiske st?steder, vil jeg have sv?rt ved at se nogen k?re den helt derud, hvor det ender med et nej tak til donationen. Jeg har ikke fulgt de politiske forhandlinger t?t, omkring Kommunens budget, her i for?ret men der skulle det behandles.

Er sikker p? det bliver et super stadion i mange henseender men er sp?ndt p? hvordan man sammens?tter den fremtidige drift som er et af kravene fra Lind/Salling for donationen. Der er s? mange muligheder i det omr?de og b?r kunne bygges et fantastisk frirum til ?rhusianerne der kan best? i lang tid. Det hele skal blot g? op i en h?jere enhed.

Ps: Det har v?ret et fantastisk arbejde fra JN's side de senere ?r, for at presse p?. Mange ans? det for en n?sten umulig mission men det er liges? stille g?et i den rigtige retning hele tiden.

Min st?rste pointe er, at JN arbejder for AGFs interesser, og er skide god til det, og har reelt set langt mere at skulle have sagt, end han har det p? papiret i hvordan stadion ender op. Selvf?lgelig er det teknisk set ude af hans h?nder meget af det. 

Og nej det er ikke op til Jacob om man vender banden. Men hvis Jacob som frontmand for AGF peger p? en l?sning der vender banen, s? kan jeg ikke se hvorfor banen ikke skulle ende op vendt :D

Jeg er helt med p? hvad I mener. Men jeg tror ikke man skal undervurdere JNs magt i disse beslutninger. Ift om han har magt til om det skal bygges i etaper, s? handler det jo om, at kommunen ikke bare kan sige at det synes de ikke, og s? efterlade AGF uden en hjemmebane i 2-3 ?r, vel? S? alts? ogs? der er jeg sikker p? at AGF med JN i spidsen f?r hjulpet kommunen/projektet med at finde den rigtige l?sning (som er den JN vurderer er den rigtige for AGF er jeg ikke i tvivl om)

Martinstranger date=1589745706 said:
Der har v?ret lidt politisk modstand i medierne, om at Kommunen da ikke burde bidrage med kr. 250 mio. som Bundsgaard n?vnte. Jeg tror (og h?ber) dog det er tomme t?nder der buldrer og som i sidste ende godt ved, at man ikke kan t?le at sige nej til en donation p? kr. 500 mio. P? trods af politiske st?steder, vil jeg have sv?rt ved at se nogen k?re den helt derud, hvor det ender med et nej tak til donationen.
Jeg gentager lige mig selv fra for lidt siden; der er ikke nogen donation at takke nej til. Donationen findes ikke. (endnu)
Der er en hensigtserkl?ring om at ville donere 500 millioner til 'det rigtige projekt'. F?rst den dag Lind og Salling kan godkende et s?dan tilfredsstillende udkast, som skal indeholde et "stadion i absolut verdensklasse", udl?ser de donationen.
-de sidder selv begge i den politiske styregruppe sammen med kommunens 3 mest indflydelsesrige politikere.
(som alle sidder om samme bord p? baggrund af JN/AGFs st?dige forarbejde - selvf?lgelig bliver klubben som initiativtager og prim?r bruger markant i deres indflydelse p? udformningen)

Om resten af kommunens politiske akt?rer s? samledes under f?lles fane for at forpure tilblivelsen af 'det rigtige projekt' i sidste ende, s? vil den modstand v?re klar over, at der hidtil kun er postet kommunale millioner i hele projektet, som herved vil v?re tabte kommunale millioner, samtidig med at de ville skulle st? p? m?l for, ikke at have villet udvikle folkekultur med en af lokalhistoriens st?rste ?konomiske invitationer til det.
Det kommer ikke til at ske, og kommunen bliver selv markant ?konomisk akt?r i projektet, modvilje eller ej. Husk liges? p?, at Lind og Sallings hensigtserkl?ring kun vil tegne sig for halvdelen af finansieringen, m?ske endda mindre. Hele Kongelunden er realistisk set et projekt til den anden side af en milliard, og n?vnte 500 mio. er kickstarteren, der ikke kan ignoreres af hverken med- eller modspillere.

[member=158]White Stripes[/member]? Det var en kommentar til eventuelt politisk modstand (se citering), og hvorfor, denne modstand netop ikke kommer til at v?lte projektet.

Men n?r du alligevel sp?rger, s? ER der jo
politisk modstand mod selve stadionprojektet, fordi det ikke kan realiseres uden ogs? at involvere en anseelig m?ngde kommunale millioner, og dermed er 'med-finansiering' og 'selve stadionprojekt' ufravigeligt to sider af samme sag. Du kan ikke skille de to ting ad i et projekt som dette, som er s? kommunalt forankret, som det er.

Kig p? t
idligere stillede forslag til sm?justeringen af nuv?rende stadion fra "seri?se" politikere, som har inviteret sig selv ind i debatten uden at form? eller gide at s?tte sig ind i debattens problemstillinger, samt oprigtige udtalelser med forslag om at h?ve kapacitet og banen?re oplevelser enten ved klapstole p? l?bebanen eller ved nedgravning og forl?ngelse af nedre tribuner, som dels absolut intet l?ser ved stadions vejrm?ssige udfordringer og manglende overd?kning, ligesom det i ?revis har v?ret kendt og endel?st gentaget, at en nedgravning ikke kan lade sig g?re uden ekstremt dyre foranstaltninger mod h?jtst?ende grundvand.
Der vil altid v?re politisk modstand mod store ?konomiske projekter - og det skal der ogs? v?re, s? l?nge indsparkene er saglige - og s? er vi tilbage ved f?rste linje af netop dette indl?g.

Derfor er det ogs? politisk set lidt sm?genialt at stadion blot er en del af en helhedsplan for omr?det. Mange ville v?re imod kommunal st?tte til et privat firma som AGF. Men langt f?rre vil v?re imod, at kommunen investerer et trecifret millionbel?b i infrastruktur til et byn?rt frirum for alle byens borgere. Det er godt politisk h?ndv?rk, formentlig i h?j grad af borgmesteren selv. Jeg h?rte i hvert fald rygter om s?dan en helhedsplan l?nge f?r offentligg?relsen af donationerne. Alts? en helhedsplan for et meget st?rre omr?de end det Rune Kilden og AGF m.fl. snakkede om.

""sikre et smukt og banebrydende stadion i absolut verdensklasse"

Jovist ambitionerne virker h?je, men det kan ende med at v?re lidt ligegyldigt, hvis for mange interessenter skal h?res og endnu v?rre have netop deres ?nsker opfyldt, ?nsker som ikke n?dvendigvis harmonerer godt med et ordentlig fodboldstadion.
Det kan nemt ende med et virvar, hvis Salling Fonden, Rune Kilden, AGF, Kommunen, andre investorer/fonde og en evt. anden forpagter alle skal h?res og alle skal have deres del af ?nskekagen opfyldt.

Jeg kan forst?, b?de Kilden og Salling skal give deres endelig accept, men hvad er deres kompetencer ud i at vurdere, hvad et "verdensklassestadion" egentlig er?
Meget firkantet kan jeg frygte, vi ender med et arkitektonisk super flot stadion, men som ikke adresserer de virkelige problemer som manglende stemning, vindbl?st, d?rlig logistik i forhold til mad og drikke osv.

Jeg h?ber inderligt, der bliver lyttet og respekteret, at det er AGF der sammen med fans - som JN ogs? ?nsker, skal inddrages -som har den virkelige ekspertise.

Sorgerne p? forskud, helt klart men min k?reste er bestyrelsesmedlem i Nyk?bing Falsters Football club (NFC) amat?r afdeling. De er i gang med at realisere et Campus med et budget p? 20-25 millioner kr. og det er grotesk, hvad der har v?ret af problemer og krav fra kommunen og fonde bl.a har styregruppen sammen med arkitektfirmaet brugt de sidste ca, 2 ?r p? tegninger, fordi der konstant kommer nye krav til eller utilfredshed med arkitekternes forslag, fordi de forskellige fonde alle har forskellige opfattelser af projektet trods de alle i begyndelsen k?bte sig ind p? Campus ideen.

Latest posts

Back