New posts

Den store underholdningstråd

• Thread starter Thread starter Deleted member 33
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 164K
Det er meget sjovt den lige nævner Wilczek, men måske baseret på den tidligere del. ChatGPT er ret fantastisk til nogle ting, men info er ikke helt opdateret med de sidste par år. Synes nu det må være længe siden han var oppe i det prisleje, det må være hentet på Transfermarkt eller noget.

Den har da et forslag til en højreback

Et bud på en højreback, der kunne hentes for under 1 million euro, kunne være Víctor Gómez fra den spanske klub UD Almería. Han er en ung og lovende spiller, der har vist sig at være solid på højrebacken i La Liga 2. Han har også international erfaring fra Spanien U21 nationalholdet. Det er vigtigt at bemærke at det er svært at give et konkret forslag uden at have fuld information om AGF's økonomi og konkurrencen om spilleren, der kan ændre prisen for spilleren.

Den har da et forslag til en højreback

Et bud på en højreback, der kunne hentes for under 1 million euro, kunne være Víctor Gómez fra den spanske klub UD Almería. Han er en ung og lovende spiller, der har vist sig at være solid på højrebacken i La Liga 2. Han har også international erfaring fra Spanien U21 nationalholdet. Det er vigtigt at bemærke at det er svært at give et konkret forslag uden at have fuld information om AGF's økonomi og konkurrencen om spilleren, der kan ændre prisen for spilleren.
Ikke helt dumt, men er det Victor Gomez Perea der spiller for Braga på lån fra Espanyol?

Det må det næsten være.
Den app er fortsat langt fra perfekt, men meget pudsigt bud den kom med.
Ja, interessant forslag, men den slags her kræver selvfølgelig opdateret viden og den skal måske også fodres med flere specifikationer. Jeg ved ikke så meget om hvordan de bruger data i praksis, men der sidder jo bl.a. nogle studerende og kigger på tal, og man kunne sagtens forestille sig noget AI inde over. Det skal nok komme til den slags også.

Der kommer en ny og opdateret version af robotten i februar, så måske det er vejen frem i sommerens vindue :)
Jeg har meget respekt for, hvad AI kan gøre på mange områder allerede nu, men jeg håber godt nok at der er mere fodboldfaglighed bag vores transfers. Men en robot kan bruges til at samle informationer og bringe informationer frem, som man måske ellers ikke havde fået øje på, så det kan da være et redskab til at finde transferemner. Jeg vil dog gætte på at der allerede findes en del mere specialudviklede programmer der også kan gøre det, med langt mere detaljerede stats.

Helt enig, jeg tror aldrig vi kommer dertil hvor en robot kan erstatte mennesket i forhold til en kompleks ting, som at finde den rigtige fodboldspiller til et fodboldhold. Men, som underviser på et gymnasium (i engelsk), så synes jeg godt nok, at det er noget af en udfordring. Men der er jo også en grund til, at Google har fået rigtig rigtig travlt med at lave deres egen version - for overtager AI-chatgtp pladsen som søgemaskine for mange, ja så er der pludselig ikke så meget brug for Google. Men, der vil gå ret meget tid før den bliver bedre til at behandle data i forhold til noget med så mange variabler som fodbold.

behandle data i forhold til noget med så mange variabler som fodbold.
Jeg er ikke ekspert i AI, men beskriver du ikke lige det som AI kan gøre markant bedre end mennesker? Så længe datagrundlaget er der, er en computer langt bedre til at gennemgå det end et menneske.

Jeg er jurist og der er AI også begyndt at gøre sit indtog. AI er nemlig også bedre end mennesker til at læse kontrakter (indtil videre dog kun de mest simple af dem) selvom, der også er voldsomt mange variabler i sådan en. Så inden for relativt få år vil det være AI der laver rugbrødsarbejdet, så vi jurister kan nøjes med at tage stilling til de muligheder den præsenterer. Tænker noget lignende sker på scouting-området (hvis det ikke allerede er sket) hvor AI knuser al dataen så sportschefen og hans team blot skal forholde sig til de muligheder der bliver præsenteret, men slipper for at lave al rugbrødsarbejdet i marken.

jo, i data delen. Men i fodbold tænker jeg også, at det er vigtigt med øje-testen og de personlige samtaler, så man har en ide om spilleren passer til dansk kultur og AGF som klub (hvis det nu var os). Men du har ret i den del, der kun handler om at sortere data. Men som andre tidligere har nævnt, der tænker jeg, at de programmer der findes allerede gør det for klubberne. Men, hvis AI kan få informationer fra alle platforme, så kan den vel blive vigtig. Men, så er AI måske også nødt til at kunne lave en kildeliste eller på anden måde fortælle hvor den har informationerne fra. Jeg ved ikke hvad den nye version kommer til at kunne, men jeg er sikker på, at vi vil komme til at se AI brugt rigtig mange steder, som ikke i dag bruger AI.

Vi kommer til at se AI indenfor alle områder i årene der kommer (snart). Men jeg tror stadig at der vil være forskel på en generel chatgtp og AI brugt specifikt på konkrete områder. Sådan lidt ligesom generel oplysning kontra specialviden. Som f.eks. et firma som DeepMind, som brød igennem ved at lave verdens suverænt bedste skak- og go-programmer med AI og siden har udviklet sig til at løse konkrete naturvidenskabelige problemstillinger, hvor deres løsning til beskrivelse af foldning af proteiner er ret banebrydende.

Men i princippet handler AI jo stadig meget om at kunne samle store mængder data.

Der er sket meget inden for AI de sidste år og det bliver kun endnu mere i fremtiden. Det bruges allerede mange steder og kommer ind flere og flere steder. På godt og ondt måske fordi det er noget der i sagens natur accelerer. Når det kommer til fodbold er det lidt interessant at forestille sig ift vurdering af spillere. Problemet i scouting er bl.a. hvor meget og præcis data man faktisk har. Det gælder jo også når man er ude at kigge på gammeldags vis, men fordelen der er måske nok så meget "maskinen" der er ude at samle ind - den kan fodres via øjnene. Efterhånden som alt bliver filmet skal de øjne, der kan indsamle mere information live, konkurrere med computeren der kan se flere videoer, men lige nu er det selvfølgelig en kombination der giver mest information at arbejde med.

Der er dog også en enorm mængde relevant information man ikke lige kan se til en kamp eller på en video. Noget af det er tilgængeligt og det går jeg ud fra indgår i alle de algoritmer man bruger når ser på spillere. Men meget må også være hemmeligt, eller kun tilgængeligt for spillerens klub der indsamler det. Jeg kom til at tænke på det ifm diskussion om Kahl. Mål og assists siger noget, men ikke ret meget, xA og xG osv er lidt mere nuanceret, men internt i klubben må de vel have langt flere parametre og bedre information, indsamlet og analyseret af både computer og mennesker og om alt fra det spillemæssigt, til det fysiske og psykiske. Der er sikkert mange virksomhedshemmeligheder her, men det kunne være interessant at vide mere om. Jeg mener også de nævnte på Mediano at det var et emne de ville berøre, det var måske noget om hvordan man scouter.

Det tror jeg helt sikkert klubberne har. Jeg hørte på et tidspunkt (kan ikke huske hvor) at AAB gerne ville have spillere, der havde mange højintense løb fordi det ofte var noget klubber i større ligaer kiggede efter, når de skulle scoute spillere. Så de tilpassede dele af deres spil til at kunne passe til spillere, som kunne komme til at løbe mange højintense løb (og derfor komme højt op på diverse lister). Det var naturligvis kun dele af deres taktik, og alle hold vil vel gerne have mange spillere, der kan holde til mange højintense løb, men det er sgu lidt vildt, at man rent faktisk tænker "hvad ser de købende klubber efter" ind i sin egen taktik. Omvendt er det jo også det Nordsjælland gør. "vi spiller med unge hurtige spillere, for alder og fart vil altid være interessant" - der er mere til det, det er jeg helt med på, men "de gamle" på FCNs hold spiller jo typisk på de pladser, hvor man ikke kan sælge spilleren for kæmpe beløb.

For FCN er det hele deres raison d'etre og derfor man ikke håber ret meget godt for dem, men i en udviklingsliga kan det jo føre til sportslig succes. Man kan ikke sige det har ført til en masse succes for AaB indtil videre, men det kan godt være et parameter det er fornuftigt at have med selvom det ikke er spillersalg der er ens primær mål, fordi større salg selvfølgelig kan financiere anden udvikling og andre spillere osv.

Det er interessant hvad der sker når mere af scoutingen overtages af algoritmer og hvis det er de samme der bruges rundt omkring. Man kan forestille sig det vil have en selvforstærkende effekt og udvikle spillet i den retning og det er måske ikke ideelt på lang sigt. Der kan dog også i den situation være en konkurrencefordel ved en anden tilgang eller algoritme. Vi er da trods alt indtil videre et stykke fra at kunne sætte det fuldstændig på formel.

Latest posts

Back