New posts

Landsholdet - Den store VM 2026-tråd

• Thread starter Thread starter Winther
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 495
  • Views Views: Views 28K
Landsholdet - Den store VM 2026-tråd
Det her er ikke en enkeltstående situation – det er sådan, det fungerer i DBU-regi på tværs af alle årgange, helt op til seniorniveau.

Spillere, der passer ind i systemet og spiller den “rigtige” DBU-stil, bliver konsekvent prioriteret.

Jeg skrev også til dig tidligere og kommenterede i dag på netop dét opslag, at Provstgaard sagtens kunne blive udtaget før TK. Dengang blev jeg kaldt en troll for overhovedet at foreslå det, og du var uenig i hele præmissen.

Men det er præcis dér, vi står nu.

Og helt ærligt – der er flere spillere, som med god grund kan føle sig forbigået.

Jeg har altså ikke været uenig i nogen præmis på noget indlæg, du har skrevet i dag.

Altså troller du eller hvad? Jeg er helt oprigtig. Fucking Provstgaard?

Provsgaard har spillet 299 minutter i denne sæson. Sidste sæson spillede han 33 minutter for Lazio. Du mener helt oprigtigt, at han står foran TK til en landsholdsudtagelse, fordi han er førstevalg på U21-landsholdet. Det er jo absurd. Han spiller jo ikke. Han er en træningskegle.

Lazio og Udinese har iøvrigt begge 17 point i Serie A. De er vist lettere anekdotisk, at Lazio er stærkere.

Inden for det sidste halvår er TK rygtet til Tottenham, Aston Villa, AC Milan og Juventus. Så han er tilsyneladende et samtaleemne i nogle ret store klubber. Riemer har også selv fremhævet ham som en overvejelse. Så han har indiskutabelt også været et samtaleemne på DBUs kontorer.

Det var seævfølgelig godt set af Riemer at inkludere Høgsberg i truppen tidligt. Jeg argumenterer heller ikke for, at TK skulle med på bekostning af Høgsberg. Jeg argumenterer for, at det er en fejl af Brian, at han ikke har haft TK (eller et andet alternativ) med, når situationen er så skrøbelig som den er, og vi har haft udtagelser, hvor der har været rig mulighed for at prøve det af.

Vestergaard har gjort det fint. Men han har ikke spillet kontinuerligt på højere niveau end Championship og ikke haft niveau til PL siden 20/21. Det er fint, han er udtaget. Men jeg synes, det et problematisk, at der ikje er prøvet alternativer af.

Jeg undrer mig helt oprigtigt over, om du bare tager det ledige standpunkt for at diskutere? Det er i hvert fald nogle spændende ‘argumenter’, du finder frem.
@Uglen

I dette indlæg virker du ikke til at det, overhovedet, var en mulighed at Provstgaard kunne udtages før TK.

Men det var det.

Ahh ok. Du graver simpelthen et indlæg fra december frem. Altså fra dengang, Provstgaard fik splinter i røven. Jeg foreslår, at du læser hele den disputs til ende, før du tager den op igen.
Jeg påpegede allerede dengang at der i DBU regi sker vilde ting. Men blev kald en troll.

Faktum er dog, at Provstgaard er udtaget til det danske landshold og TK er ikke - selv med en 2-3 afbud.

Jeg påpegede allerede dengang at der i DBU regi sker vilde ting. Men blev kald en troll.

Faktum er dog, at Provstgaard er udtaget til det danske landshold og TK er ikke - selv med en 2-3 afbud.

Hvis du ud af det blå skal hive en tre måneder gammel diskussion frem igen, så skal du altså gøre det ordentligt. Jeg kaldte dig IKKE en troll. Det kunne aldrig falde mig ind. Jeg spurgte, om du trollede. Og der er stor forskel, i hvert fald for mig. Men jeg skal beklage, hvis det har betydet så meget for dig. Jeg kan dog også genlæse, at du heller ikke er bleg for at beskylde mig for at trolle i selvsamme debat.

Jeg spurgte, om du trollede, fordi du talte Provstgaard på landsholdet frem for TK, selvom Provstgaard på det tidspunkt kun havde spillet 299 minutter i Serie A totalt. Du argumenterede bl.a. med, at man ikke kunne sammenligne antal spillede minutter, fordi Provstgaard kun havde spillet 11 måneder i Serie A. Du talte i samme ombæring også Højlund på landsholdet i stedet for TK på trods af, at Højlund ikke er central forsvarsspiller. Og du ville også have NK til at være foran TK, selvom NK heller ikke er central forsvarsspiller. Jeg kunne på ingen måder følge rationalet i dine argumenter, og det kan jeg heller ikke den dag i dag.

Jeg tolkede det dengang som, at du mente, at Provstgaard, NK, Højlund mv burde stå foran TK. Hvis du i stedet mente, at det nok var sådan, DBU så det, så er det gået min næse forbi.

At udtage en Provstgaard med 299 Serie A minutter over en TK, som spiller fast, ville i min optik været ganske vanvittigt. Situationen er en anden i dag. Provstgaard har spillet kontinuerligt i 2026 og i det lys kan jeg ikke sætte en finger på, at han bliver udtaget. Heller ikke foran TK. Jeg kan være lidt bekymret for, at han ryger af Lazios hold igen, hvis Romangoli skal spille igen. Men helt overordnet er jeg tilfreds med, at Riemer begynder at indsluse nogle flere af de unge, lovende centrale forsvarsspillere, vi trods alt har.

Last edited:
Hvis du ud af det blå skal hive en tre måneder gammel diskussion frem igen, så skal du altså gøre det ordentligt. Jeg kaldte dig IKKE en troll. Det kunne aldrig falde mig ind. Jeg spurgte, om du trollede. Og der er stor forskel, i hvert fald for mig. Men jeg skal beklage, hvis det har betydet så meget for dig. Jeg kan dog også genlæse, at du heller ikke er bleg for at beskylde mig for at trolle i selvsamme debat.

Jeg spurgte, om du trollede, fordi du talte Provstgaard på landsholdet frem for TK, selvom Provstgaard på det tidspunkt kun havde spillet 299 minutter i Serie A totalt. Du argumenterede bl.a. med, at man ikke kunne sammenligne antal spillede minutter, fordi Provstgaard kun havde spillet 11 måneder i Serie A. Du talte i samme ombæring også Højlund på landsholdet i stedet for TK på trods af, at Højlund ikke er central forsvarsspiller. Og du ville også have NK til at være foran TK, selvom NK heller ikke er central forsvarsspiller. Jeg kunne på ingen måder følge rationalet i dine argumenter, og det kan jeg heller ikke den dag i dag.

Jeg tolkede det dengang som, at du mente, at Provstgaard, NK, Højlund mv burde stå foran TK. Hvis du i stedet mente, at det nok var sådan, DBU så det, så er det gået min næse forbi.

At udtage en Provstgaard med 299 Serie A minutter over en TK, som spiller fast, ville i min optik været ganske vanvittigt. Situationen er en anden i dag. Provstgaard har spillet kontinuerligt i 2026 og i det lys kan jeg ikke sætte en finger på, at han bliver udtaget. Heller ikke foran TK. Jeg kan være lidt bekymret for, at han ryger af Lazios hold igen, hvis Romangoli skal spille igen. Men helt overordnet er jeg tilfreds med, at Riemer begynder at indsluse nogle flere af de unge, lovende centrale forsvarsspillere, vi trods alt har.
Det er ikke fordi jeg nødvendigvis skal hive noget frem der er 3 måneder gammelt.

Men jeg tror, den gang som nu, ikke TK er så højt på Riemer liste som folk med en AGF baggrund. Der er også nogle der i dag mener Stage skulle have været med som venstre back?

Ja, NK har spillet højre stopper på landsholdet. Det har TK ikke.

Jeg prøvede dengang, som nu, at nuancere hvad der foregår når landshold udtages.

Jeg har aldrig sagt eller skrevet, at nogen skulle stå foran andre. Blot at jeg kunne forestille mig, at det var en reel mulighed. Jeg er ligeledes stadig usikker på hvem det først kommer på landsholdet af Højlund og TK.

Skulle jeg udtage landsholdet selv, så var en type som Christian Nørgaard ikke inde i overvejserne. Han har spillet alt for lidt.

Men DBU er, desværre, en lukket klub

EDIT: En af grundene til at jeg dengang foreslog Provstgaard først er, at TK under Uwe lærte at stå en i 3’er - nogle gange bygge op som back i en 4’er - og ikke tage chancer med bolden igennem midten. Som Udinese spiller på ud af fase 1, så tages der virkelig få chancer i opspillet. Det tror jeg kommer til at hæmme TKs landsholdskarriere

Det er ikke fordi jeg nødvendigvis skal hive noget frem der er 3 måneder gammelt.

Men jeg tror, den gang som nu, ikke TK er så højt på Riemer liste som folk med en AGF baggrund. Der er også nogle der i dag mener Stage skulle have været med som venstre back?

Ja, NK har spillet højre stopper på landsholdet. Det har TK ikke.

Jeg prøvede dengang, som nu, at nuancere hvad der foregår når landshold udtages.

Jeg har aldrig sagt eller skrevet, at nogen skulle stå foran andre. Blot at jeg kunne forestille mig, at det var en reel mulighed. Jeg er ligeledes stadig usikker på hvem det først kommer på landsholdet af Højlund og TK.

Skulle jeg udtage landsholdet selv, så var en type som Christian Nørgaard ikke inde i overvejserne. Han har spillet alt for lidt.

Men DBU er, desværre, en lukket klub

EDIT: En af grundene til at jeg dengang foreslog Provstgaard først er, at TK under Uwe lærte at stå en i 3’er - nogle gange bygge op som back i en 4’er - og ikke tage chancer med bolden igennem midten. Som Udinese spiller på ud af fase 1, så tages der virkelig få chancer i opspillet. Det tror jeg kommer til at hæmme TKs landsholdskarriere

Tak for at nuancere. Jeg troede dengang, vi havde en diskussion om, om de nævnte burde udtages inden TK - ikke om, hvad der faktisk ville ske. Som nævnt er der for mig intet odiøst i, at en Provstgaard, der spiller fast for Lazio er udtaget, men jeg tror næppe, han var blevet udtaget, hvis han havde haft spilletid på niveau med efteråret.

Jeg har ikke set hans seneste kamp. Men han er fx opgjort til (bl.a.) venstre back, og ikke højre på transfermarkt

Yes, det er jeg helt med på. Han er også venstrebenet mig bekendt. Men iføgle transfermarkt har han spillet 16 minutter som VB i sæsonen (i den allerførste kamp). Han har dog spillet højreback i to kampe på det seneste. De andre udtagne backs er Bah, Mæhle og Bak. Bah og Mæhle starter givetvis på højre og venstre back. Bak er udpræget venstreback. Så jeg gætter på, at Nartey i denne omgang primært er udtaget som højreback. Alternativt, at Riemer ikke planlægger at starte med Bah og Mæhle, men det tvivler jeg trods alt på.

Yes, det er jeg helt med på. Han er også venstrebenet mig bekendt. Men iføgle transfermarkt har han spillet 16 minutter som VB i sæsonen (i den allerførste kamp). Han har dog spillet højreback i to kampe på det seneste. De andre udtagne backs er Bah, Mæhle og Bak. Bah og Mæhle starter givetvis på højre og venstre back. Bak er udpræget venstreback. Så jeg gætter på, at Nartey i denne omgang primært er udtaget som højreback. Alternativt, at Riemer ikke planlægger at starte med Bah og Mæhle, men det tvivler jeg trods alt på.
Og jeg tror, du tager fejl. I alle interviews omkring Nartey har Reimer snakket om ham som venstre back - særligt ved sidste udtagelse. Både Bah og Mæhle har været tvivlsomme helt op til udtagelse med skader, så de starter næppe begge, men kan dele spilletiden på højre back.

Og jeg tror, du tager fejl. I alle interviews omkring Nartey har Reimer snakket om ham som venstre back - særligt ved sidste udtagelse. Både Bah og Mæhle har været tvivlsomme helt op til udtagelse med skader, så de starter næppe begge, men kan dele spilletiden på højre back.

Det kan sagtens være, du har ret. Jeg håber ikke, at vi skal starte med Bak eller Nartey som vb i en afgørende kamp.

Jeg er egentlig også mest kritisk ift. udtagelsen af Nartey som back generelt. Han var også med sidste som vb sidste gang, uden at få et eneste minut. Her spillede Riemer i stedet Andreas Christensen ude af position på vb. Siden da har Narteys spilletid været særdeles begrænset. Jeg har svært ved at se, hvorfor han skulle være blevet en bedre venstre back den seneste periode.

Jeg havde som anført tidligere gerne set Stage udtaget i stedet. Jeg vil påstå, at han sagtens kan spille en højreback på niveau med Nartey. Og han er i langt, langt bedre form.

Når jeg kigger i data, kan jeg på ingen måder se, hvad der retfærdiggør udtagelsen at storebror Nartey. Det er meget muligt, han har et stort potentiale og er meget dygtig. Men vi har at gøre med en 26-årig spiller, der har aldrig har spillet kontinuerlig seniorfodbold og som ikke kan etablere sig i Stuttgart.

Jeg synes, det er en yderst kritisabel udtagelse, og jeg savner, at der er nogle eksperter, der går lidt i flæsket på den.

(og så er jeg helt med på, at i din interesse primært går på, at han er venstre back og ikke højre back).

Den er sgu hård. Det er ikke en måde at slutte sin karriere på. Jeg ved godt, der er mange, der synes han er en klovn, men jeg har altid godt kunnet lide ham. Han virker langt mere sympatisk end sin far (ja OK, ikke en høj barre, men når det nu er manden han er opdraget af, så er det sgu da meget godt gået). Han var rigtig god i mange år, og så synes jeg bare det er vildt sejt, at han vælger at være målmand som sin far, når hans far er fucking Peter Schmeichel...

Jeg vil have meget lidt imod at Danmark misser det VM. Og faktisk burde man overveje at aflyse et VM, hvor arrangøren er involveret i en krig. Fra Iransk side begynder man nu at true med terrorangreb overalt i verden og jeg kan ikke forestille mig et mere oplagt mål for dem, end VM i fodbold. Derfor kommer VM til at ligne en total krigszone af militær og politi og ikke være den folkefest man have håbet på, før Trump blev valgt.

Der er naturligt nok debut til en målmand - Hermansen får chancen.

Jeg var bare nysgerrig på startopstillingen men der er frisk lingo på livebloggen hos Statsradiofonien :LOL:

View attachment 6510

Hele generationsskiftet snuppet i en startopstilling. Ingen Kasper Schmeichel, ingen Christian Eriksen en gennemsnitsalder på hvad ca. 26 år? Det bliver interessant at se om den nye generation kan løfte arven.

Latest posts

Back