New posts

Trænertråden

• Thread starter Thread starter Rastapopoulos
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 244K
Trænertråden
Jeg vil gerne at vi bliver bedre til løbende at sluse spillere ind. De bliver jo for f... kun klar ved at spille.

Det der med hele tiden at sige, at spillerne ikke gider jeg ikke høre på. Der skal være større strategisk fokus på at give spillere chancen, dels for at udvikle dem, dels for at se om de er klar. Det er simpelthen udtryk for alt for stor mistillid til de spillere der er i truppen
Så kan man jo lade værre med, at give træneren ligaens ældste trup

Hvis vi antager at vores stil/udtryk er højt Press, direkte med bolden kombinerer med en solid defensiv med lav risiko sådan lidt simpelt kaldt power fodbold samt en strategisk retning med at bruge flere unge spillere
Er Uwe så den rette mand og findes en mere kompetent træner derude(det gør der helt sikkert.
Det er også et mere relationelt element
At hans stil evt kører spillere mentalt trætte
Jeg synes sgu den er svær, egentlig synes jeg vores to sidste kampe har været godkendte inforhold til tilgang og udtryk.
De sidste tre kampe er mod hold som niveau mæssigt er tættere på os selv, hvis vi ikke formår at skrave flere point sammen samtidig kombineret med et gråt udtryk(Randers kampen bliver formentlig grim) så er jeg også klar til at lede efter en ny træner.
Mest af alt synes jeg faktisk at kritikken peger lige så meget på SIB i forhold til både handler og forlængelser.

Jeg vil gerne at vi bliver bedre til løbende at sluse spillere ind. De bliver jo for f... kun klar ved at spille.

Det der med hele tiden at sige, at spillerne ikke gider jeg ikke høre på. Der skal være større strategisk fokus på at give spillere chancen, dels for at udvikle dem, dels for at se om de er klar. Det er simpelthen udtryk for alt for stor mistillid til de spillere der er i truppen
Det er jo lidt en gratis omgang, når man dels ikke har ansvaret for præstationerne og dels ikke ser træningerne (der er vel kun en håndfuld her på forum der regelmæssigt ser træninger).

Men jeg er sådan set enig i, at det kræver en anden strategisk fokus, men mit indtryk er også, at den er på vej med ansættelsen af CV, hvor vi har set Uwe sige at Emmery er med på bænken frem for Duelund efter aftale med CV.

Og så skal vi huske på, at indtil for 5-6 kampe siden, lignede strategien, med at satse på en ældre, sammenspillet trup med lille rotation, også en "vinder" med en 3. plads, der ville være en overpræstation ift. budget. Samtidig er det nok også den strategi med lavest risiko ift. en dårlig sæson, hvilket bestemt ikke er uvæsentligt midt i et stadion-byggeri. Så egentligt kan jeg langt hen ad vejen sagtens følge den strategi.

Når det er sagt har det sidste 1,5 sæson også vist, at der nok ikke var den fødekæde af unge talenter som ledelsen nok havde håbet på, da man solgte Grønbæk, Bisseck, Daghim og TK indenfor en kort periode. De salg var måske i virkeligheden mere held end forstand for en klub uden et ordentligt talent-strategi - i hvert fald har det vist sig enddog meget svært at få nye talenter arbejdet ind på holdet. Men det har man så også taget konsekvensen af, ved at hente CV og bede ham få struktureret talent-arbejdet noget bedre - herunder ift. indslusning af unge spillere på holdet. Og jeg forventer at sommeren transfervindue bliver endnu et skridt i den retning, med udskiftning af noget ældre trupfyld (Power, Akoto m.fl.) mod indkøb af nye yngre spillere og måske en Callø hjem fra leje.

Alt det var en længere smøre bare for at pointere, at man ikke kan vurdere trænerens valg uden at se på ledelsens overordnede strategi. Og den har indtil i vinters været sikkerhed for top 6 over alt andet. Og i den ligning passer eksperimenter med unge spillere bare ikke særligt godt ind.

Om Uwe så er den rigtige til at eksekvere den nye strategi må tiden vise, men det lyder til, at han får i hvert fald efteråret til at bevise det, hvilket jeg sådan set godt kan forstå. Dels havde han succes med TK og Bisseck, viste villighed til at give Daghim spilletid OG er nok det tætteste vi kommer på en garanti for et højt bundniveau.

At særligt Badji og AJ ikke har spillet mere er i mine øjne en falliterklæring. Der er der simpelthen nødt til at komme en anden tilgang til hvordan man arbejder med truppen.
Jeg kan også undre mig en smule over Badji, især her i foråret. Men AJ har ikke vist meget denne sæson, der berettigede at man skulle satse på ham, nok dels på grund af et hav af småskader. Og svært at starte en mand inde, som man ved man bliver nødt til at skifte efter 60 minutter. Og svært at komme ind i en rytme og præstere godt, hvis man kun får 5-10 minutter her og der (fordi din erstatning godt kan holde til at spille 90 minutter).

Jeg læste i øvrigt for ikke så lang tid siden om udfordringen ved at hente unge spillere til topklubber i Premier League. Belastningen i kamp og træning var så høj, at de fleste spillere skulle igennem et par sæsoner med mange småskader, før kroppen kunne holde til at spille fast. Hvis vi antager, at AJ har skullet igennem en lignende process (det er jo velkendt at Uwes træninger er de hårdeste i superligaen) så kan man håber, at fysikken efterhånden er ved at være der, hvor han kan holde til at spille hele kampe. Og dermed kan komme i spil til startopstillingen.

Alt herinde er jo en gratis omgang i den forstand at vi ikke har samme viden som de der arbejder i klubben. Derfor kan man jo godt have en holdning til det man ser på banen i kamp:)

Men man kan jo i hvert fald se at AJ ikke spillede i ½ år efter hans uheldige optræden ude mod Viborg. Det kunne man jo så forsvare hvis alternativerne i form af særligt Dalsgaard og Mølgaard brændte banen af, men det har jo ikke været tilfældet.

Badji er underligt ja. Nu står man med en PM der er slidt og som intet har bidraget med i slutspillet, og det kunne man måske have undgået hvis man havde spillet Badji lidt mere.

Og Bach er også en spiller man investerer i, men som så slet ikke spiller - det er for mig underligt. Hvis man vurderer han ikke er klar, så kunne man jo ligeså godt have lejet ham ud som man har gjort med Gyamfi og Callø.

Man er simpelthen nødt til at have flere spillere i truppen igang - det skærper både konkurrencen i truppen, det gør at man kan give spillere et hvis, og det gør at man kan skifte spillere ind i løbet af kampene der har større sandsynlighed for at være afgørende.

Og så er det vel også rent strategisk sværere at tiltrække unge spillere til klubben, hvis de kan se at det er meget svært at få chancen.

Og så er det vel også rent strategisk sværere at tiltrække unge spillere til klubben, hvis de kan se at det er meget svært at få chancen.

Præcis. Jeg synes mange glemmer at tage det med.

Helt ærligt, hvis en ung spiller har valget mellem os og Silkeborg, så ville jeg, hvis det var mig da tage til Silkeborg, hvis jeg ville det bedste for min udvikling.

Præcis. Jeg synes mange glemmer at tage det med.

Helt ærligt, hvis en ung spiller har valget mellem os og Silkeborg, så ville jeg, hvis det var mig da tage til Silkeborg, hvis jeg ville det bedste for min udvikling.
Meget enig. AJ valgte vel nærmest os pga. vores succes med TK og Bisseck. Lige nu er der ikke meget der viser unge talenter, at de skal skifte til AGF. Især ikke hvis man er offensiv spiller.

Last edited:
Det er jo lidt en gratis omgang, når man dels ikke har ansvaret for præstationerne og dels ikke ser træningerne (der er vel kun en håndfuld her på forum der regelmæssigt ser træninger).

Men jeg er sådan set enig i, at det kræver en anden strategisk fokus, men mit indtryk er også, at den er på vej med ansættelsen af CV, hvor vi har set Uwe sige at Emmery er med på bænken frem for Duelund efter aftale med CV.

Og så skal vi huske på, at indtil for 5-6 kampe siden, lignede strategien, med at satse på en ældre, sammenspillet trup med lille rotation, også en "vinder" med en 3. plads, der ville være en overpræstation ift. budget. Samtidig er det nok også den strategi med lavest risiko ift. en dårlig sæson, hvilket bestemt ikke er uvæsentligt midt i et stadion-byggeri. Så egentligt kan jeg langt hen ad vejen sagtens følge den strategi.

Naturligvis - vi følger ikke alle træninger og deltager på ledermøderne.

Jeg vil dog opponere mod, at det kun er 5-6 kampe siden det så godt ud. Set over de sidste 21 kampe har vi haft et pointsnit på 1,1 pr. kamp. Det er en meget meget lang periode. Fjerdedårligst af alle hold. Måske de første kampe mere var udtryk for medvind på cykelstien og alt gik op i en højere enhed.

Diskussionen var allerede oppe efter efterårssæsonen men der var "undskyldningerne", at vi ville gøre det meget bedre i foråret pga. skader, kampprogram mv.

Om Uwe så er den rigtige til at eksekvere den nye strategi må tiden vise, men det lyder til, at han får i hvert fald efteråret til at bevise det, hvilket jeg sådan set godt kan forstå. Dels havde han succes med TK og Bisseck, viste villighed til at give Daghim spilletid OG er nok det tætteste vi kommer på en garanti for et højt bundniveau.

Han gav over 2 sæsoner hele 21 minutter til Daghim i Superligaen = ca. en trejdedel af den spilletid som DN gav ham sæsonen før. Han kan selvfølgelig have udviklet ham så godt på træningsbanen at han blev solgt men det var ikke pga. spilletid i Superligaen.
TK og Bisseck havde DN også startet op og det er nok der min største anke er omkring Uwe - jeg tror ikke han er manden som virkelig bringer talenter frem og giver dem chancen:oops: Spørgsmålet er om vi har "råd" til sådan en træner, hvis vi skal konkurrere med de andre:unsure:

Hvordan skal vi overhovedet tiltrække talenter, hvis de kan se vejen til førsteholdet er meget meget længere end den er i de andre klubber. De unge mennesker vil spille og udvikle sig.

Alt det var en længere smøre bare for at pointere, at man ikke kan vurdere trænerens valg uden at se på ledelsens overordnede strategi. Og den har indtil i vinters været sikkerhed for top 6 over alt andet. Og i den ligning passer eksperimenter med unge spillere bare ikke særligt godt ind.

Det mærkelige er at de andre klubber godt kan bringe unge spillere på holdet og måske knap så meget anser det for eksperimenter som det bliver udlagt til herinde i forsvaret af Uwe. Der ser man det nok nærmere som investeringer i fremtiden og en mulighed for at bringe energi/bredde til holdet.

Dog kan det sagtens have været en ledelsesstrategi, at man ville satse på gamle performancespillere men i så fald er den både fejlet og imod det JN/Fournais har sagt om udviling/spilletid til talenter. Alternativt er fødekæden nedefra den dårligste i Superligaen og man dermed ikke har givet træneren noget valg. Det vil være et kæmpe prestigetab for klubben.

Den del må ledelsen vurdere på og er baggrunden for, at jeg ikke straks råber "Uwe raus". Men det nærmer sig fordi jeg tvivler på han kan tilpasse sig og gå en anelse væk fra favoritterne. Nu har vi igen et hold som ser trætte ud og ikke er i stand til at fastholde det spil som de kunne i starten af sæsonen og det er ikke fordi vi har spillet i et væk i Europa eller gået hele vejen i pokalen. Det er heller ikke fordi vi har outperformet dem som spiller med unge spillere.

Håber stadig på en god afslutning på sæsonen - det trænger vi og spillerne til👌

Naturligvis - vi følger ikke alle træninger og deltager på ledermøderne.

Jeg vil dog opponere mod, at det kun er 5-6 kampe siden det så godt ud. Set over de sidste 21 kampe har vi haft et pointsnit på 1,1 pr. kamp. Det er en meget meget lang periode. Fjerdedårligst af alle hold. Måske de første kampe mere var udtryk for medvind på cykelstien og alt gik op i en højere enhed.

Diskussionen var allerede oppe efter efterårssæsonen men der var "undskyldningerne", at vi ville gøre det meget bedre i foråret pga. skader, kampprogram mv.

Han gav over 2 sæsoner hele 21 minutter til Daghim i Superligaen = ca. en trejdedel af den spilletid som DN gav ham sæsonen før. Han kan selvfølgelig have udviklet ham så godt på træningsbanen at han blev solgt men det var ikke pga. spilletid i Superligaen.
TK og Bisseck havde DN også startet op og det er nok der min største anke er omkring Uwe - jeg tror ikke han er manden som virkelig bringer talenter frem og giver dem chancen:oops: Spørgsmålet er om vi har "råd" til sådan en træner, hvis vi skal konkurrere med de andre:unsure:

Hvordan skal vi overhovedet tiltrække talenter, hvis de kan se vejen til førsteholdet er meget meget længere end den er i de andre klubber. De unge mennesker vil spille og udvikle sig.

Det mærkelige er at de andre klubber godt kan bringe unge spillere på holdet og måske knap så meget anser det for eksperimenter som det bliver udlagt til herinde i forsvaret af Uwe. Der ser man det nok nærmere som investeringer i fremtiden og en mulighed for at bringe energi/bredde til holdet.

Dog kan det sagtens have været en ledelsesstrategi, at man ville satse på gamle performancespillere men i så fald er den fejlet. Alternativt er fødekæden nedefra den dårligste i Superligaen og man dermed ikke har givet træneren noget valg. Det vil være et kæmpe prestigetab for klubben.

Den del må ledelsen vurdere på og er baggrunden for, at jeg ikke straks råber "Uwe raus". Men det nærmer sig fordi jeg tvivler på han kan tilpasse sig og gå en anelse væk fra favoritterne. Nu har vi igen et hold som ser trætte ud og ikke er i stand til at fastholde det spil som de kunne i starten af sæsonen og det er ikke fordi vi har spillet i et væk i Europa eller gået hele vejen i pokalen. Det er heller ikke fordi vi har outperformet dem som spiller med unge spillere.

Håber stadig på en god afslutning på sæsonen - det trænger vi og spillerne til👌
Jeg er enig i det principielle, men tror desværre ikke, at Uwe har efterladt ret meget guld på bænk eller uden for sine kamptrupper heller i denne sæson. Det her handler også om andres svigt: SIB, men også den øvrige ledelse, som i mine øjne, venligt udtrykt, har sendt tvetydige signaler om prioriteter og strategi.

Et trænerskifte kan sagtens begrundes med ønsket om at satse meget mere på at udvikle især de purunge offensivspillere med x-faktor, markedet efterspørger mere end noget andet, men hele dette fokus udfordrer AGF som klub benhårdt, hele kulturen. Der er udviklet UTROLIGT få spillere af den type i AGF gennem årtier. Der er selvfølgelig Grønbæk, men lidt hårdt sagt er Flemming Povlsen vel ellers det nyeste eksempel.

Men det er også med større risiko. BIF var f.eks. 1 mål fra at misse top 6.

Men jeg er også voldsomt i tvivl om Uwe kan eksekvere en strategi med mere fokus på talenter. Det synspunkt synes jeg dog ikke er i strid med, at synes, at Uwe også har fået en relativt dårlig/smal trup at arbejde med i de sidste par sæsoner. Uwe kan godt have fået tæt på det maksimale ud af den nuværende trup - uden at være den rette mand i fremtiden.

Altså hvis HELE pakken, med løn, bonus, længde, frikøbsklausul osv. osv. osv. Var den samme.. Enig. :)

Det ville komme an på talentet og muligheden for at blive solgt.

Hvis jeg var talent, så var det måske ikke værd at maksimere på lønnen her og nu men fokusere på hvad det kunne blive til ved et skifte. I det næste skifte, skulle der meget gerne være en løn som langt overgår en evt. lønforskel som talent. Hvis alternativet var at sidde ude på tribunen mens kammeraterne løb rundt på banen for Silkeborg og viste sig frem samt udviklede sig, så tænker jeg ikke valget var svært.
Btw. der går stadig rygter om talenter der fravælger AGF pga. lidt for meget næsen i sky og pusten sig op.

Jeg er enig i det principielle, men tror desværre ikke, at Uwe har efterladt ret meget guld på bænk eller uden for sine kamptrupper heller i denne sæson. Det her handler også om andres svigt: SIB, men også den øvrige ledelse, som i mine øjne, venligt udtrykt, har sendt tvetydige signaler om prioriteter og strategi.

Et trænerskifte kan sagtens begrundes med ønsket om at satse meget mere på at udvikle især de purunge offensivspillere med x-faktor, markedet efterspørger mere end noget andet, men hele dette fokus udfordrer AGF som klub benhårdt, hele kulturen. Der er udviklet UTROLIGT få spillere af den type i AGF gennem årtier. Der er selvfølgelig Grønbæk, men lidt hårdt sagt er Flemming Povlsen vel ellers det nyeste eksempel.
Der er lige Martin Jørgensen. Men det understreger stadig din pointe - der er så få, at man dårligt kan komme i tanke om dem.

Det kan jo også ses i antallet af AGF-udviklede spillere på landsholdet de sidste 20 år. Der er vi milevidt efter klubber som AaB, EfB og Lyngby for slet ikke at tale om FCN, BIF og FCK.

Alt herinde er jo en gratis omgang i den forstand at vi ikke har samme viden som de der arbejder i klubben. Derfor kan man jo godt have en holdning til det man ser på banen i kamp:)

Men man kan jo i hvert fald se at AJ ikke spillede i ½ år efter hans uheldige optræden ude mod Viborg. Det kunne man jo så forsvare hvis alternativerne i form af særligt Dalsgaard og Mølgaard brændte banen af, men det har jo ikke været tilfældet.

Badji er underligt ja. Nu står man med en PM der er slidt og som intet har bidraget med i slutspillet, og det kunne man måske have undgået hvis man havde spillet Badji lidt mere.

Og Bach er også en spiller man investerer i, men som så slet ikke spiller - det er for mig underligt. Hvis man vurderer han ikke er klar, så kunne man jo ligeså godt have lejet ham ud som man har gjort med Gyamfi og Callø.

Man er simpelthen nødt til at have flere spillere i truppen igang - det skærper både konkurrencen i truppen, det gør at man kan give spillere et hvis, og det gør at man kan skifte spillere ind i løbet af kampene der har større sandsynlighed for at være afgørende.

Det kan også være strategisk svært, at hente en spiller i midt tyverne der gerne tager AGF som et springbræt i 1-2 år, hvis han spilletid bliver 20-30 minutter mindre hver anden kamp, fordi man strategisk hellere vil bringe en ung spiller.

Men jeg er også voldsomt i tvivl om Uwe kan eksekvere en strategi med mere fokus på talenter. Det synspunkt synes jeg dog ikke er i strid med, at synes, at Uwe også har fået en relativt dårlig/smal trup at arbejde med i de sidste par sæsoner. Uwe kan godt have fået tæt på det maksimale ud af den nuværende trup - uden at være den rette mand i fremtiden.

BIF har vel nærmere holdt sammen på profilerne, for at levere resultater men vist sig stadig at komme i farezonen. Det er ikke nemt i Superligaen med den nuværende struktur.

Jeg vil ikke afvise truppen er for dårlig og som skrevet er det baggrunden for, at jeg ikke råber "Uwe raus". Men han virker noget stædig og som en der holder (lidt for) meget fast i stammen - der er ikke plads til rotation, udvikling og holde de andre spillere klar. Det kan sagtens tænkes han får efteråret med men hvis der ikke sker ændringer, så tror jeg det bliver et farvel.

Indimellem overvejer jeg om det allerede er aftalt - han virker meget afdæmpet i hans interview (uden jeg har set dem alle) set i forhold til tidligere.

Last edited:

FCK, FCM, FCN og BIF bruger flere unge spillere, ja, men deres unge spillere er i denne sæson over en bred kam meget bedre end vores, så de løber ikke nær så stor en risiko ved at bruge dem.

Indvendingen er så, at de er bedre, fordi de har spillet, men den køber jeg ikke helt. De nævnte klubber har ikke tolereret ufærdige og derfor dårligt præsterende unge spillere i månedsvis. Og vi har ikke nogen unge spillere, som ville kunne præstere på niveau med Froholdt, Gogorza, Bischoff, Høgsberg osv., da DE for alvor begyndte at få minutter for deres klubber.

BIF har vel nærmere holdt sammen på profilerne, for at levere resultater men vist sig stadig at komme i farezonen. Det er ikke nemt i Superligaen med den nuværende struktur.

Jeg vil ikke afvise truppen er for dårlig og som skrevet er det baggrunden for, at jeg ikke råber "Uwe raus". Men han virker noget stædig og som en der holder (lidt for) meget fast i stammen - der er ikke plads til rotation, udvikling og holde de andre spillere klar. Det kan sagtens tænkes han får efteråret med men hvis der ikke sker ændringer, så tror jeg det bliver et farvel.
BIF var måske heller ikke det bedste eksempel, men alt andet lige løber man bare større risiko, med en talentfokuseret tilgang.

Men ellers er jeg helt enig ift. Uwe. Der er både styrker og svagheder ved hans tilgang, men det virker unægteligt som om stamspillerne har svært ved at stå distancen enten mentalt eller fysisk til en hel sæson.

Der er lige Martin Jørgensen. Men det understreger stadig din pointe - der er så få, at man dårligt kan komme i tanke om dem.

Det kan jo også ses i antallet af AGF-udviklede spillere på landsholdet de sidste 20 år. Der er vi milevidt efter klubber som AaB, EfB og Lyngby for slet ikke at tale om FCN, BIF og FCK.
Glemte ham skam ikke, men jeg synes ikke, han passer helt på den profil, der kan give trecifrede mio.-beløb i salg fra suppen (som er det, det hele handler om, lidt hårdt tegnet op). Han har spillet knapt en sjettedel af sine kampe som wing, ja, men langt, langt de fleste som CM. Anyways, som du også skriver, hjælper det jo ikke ret meget på billedet at regne ham med... 🫣

Men alternativerne - forstået som forsvaret som helhed - har jo netop brændt banen af frem til de to sidste kampe i grundspillet. Vi har haft ligaens bedste defensiv. Kahl har gjort det flot på den position, som JJA er indkøbt til. Og jeg synes ikke, man kan fortænke Uwe i at forsøge at få Mølgaard tilbage på niveau med tanke på den spiller, han var.

Jeg er ikke uenig i, at JJA godt kunne have fået nogle flere chancer i løbet af foråret. Men jeg kan omvendt også godt se, hvorfor det har været svært for ham at generobre den plads i forsvaret, han retteligt selv mistede.

Latest posts

Back