New posts

Ny Ceres Park

• Thread starter Thread starter mono
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 9K
  • Views Views: Views 776K
Ny Ceres Park
Nu tjekkede jeg ogs? snittene f?r og efter den store udvidelse af Br?ndby Stadion (udvidet i perioden 1999 - 2001). I de fem s?soner inden udvidelsen (fra 94/95 - 98/99) var det samlede snit p? 10.967. I de fem s?soner efter udvidelsen blev f?rdig var snittet 16.341 (svarende til +49%). I de fem seneste s?soner er snittet 14.058 (+28%). I hele perioden siden udvidelsen er snittet 14693 (+34%).

Ato Vari date=1571849656 said:
Det kan i ?vrigt ogs? v?re at DBU i sidste ende kan acceptere 24.000 eller 23.000. Det formelle krav til kategori 4 er kun 8.000, s? de 25.000 er formentlig bare et slag p? tasken.

Ja, eller m?ske lige afstemt p? forh?nd med AGF. Det lyder som om det passer perfekt til AGF's behov. Det kan v?re AGF der selvf?lgelig g?r ud og siger det faktisk er meget passende for dem, men vel meget sandsynligt man har talt sammen inden. Det er faktisk n?rliggende at t?nke at man har talt sammen langt tidligere i processen og at DBU er p? banen netop nu fordi man skal diskutere anl?gsudgifter i kommunen i n?ste m?ned. For DBU er den bedste mulighed for at f? et kategori 4-stadion af den st?rrelse i provinsen at man bygger det i ?rhus n?r man alligevel skal i gang.

Mht financiering m? det i ?vrigt ogs? give noget at DBU er inde over hvis man skal ud at s?ge hos fonde.

Martin Hansen date=1571847907 said:

Er der nogen der har kendskab til stadions i nogenlunde relevant st?rrelse i eet plan? Det ville v?re genialt, selvom det nok ikke er realistisk. Det vil vel fylde mere og et af hovedargumenterne har jo v?ret at tilskuerne sidder for langt v?k, hvor to plan flytter flere t?ttere p?.

En af fordelene udover stemningen og det visuelle kunne m?ske v?re hvordan man kan undg? at det bliver for stemningsforladt n?r der ikke er s? mange. Det er sv?rt at lukke for ?verste d?k n?r der er to, for der vil vel v?re en del pladser man s?lger s?sonkort til. Hvis ikke fansene absolut skal st? i enden kunne man dog lukke begge d?k der. Jeg ved ikke om man kunne lukke bagerste halvdel hvis man har eet plan, men man ville ikke adskille tilskuerne p? helt samme m?de og kunne m?ske stadig lukke nogle sektioner og presse folk lidt sammen. Der kunne man s? l?gge nogle store reklamer som opvejer den stribe reklamepladsens man mister hele vejen rundt p? kanten af et d?k.

Den store frygt m? n?sten v?re Silkeborg-l?sningen med et meget lavt nederste d?k, der vel bare er lavet for reklamepladsens skyld, s? den strive p? kanten af d?kket kommer i en bedre tv-h?jde.

[member=44]Winther[/member]

Jeg aner det faktisk ikke. 1-plan er kun mit eget personlige ?nske, men har som sagt ingen anelse om, det kan lade sige g?r hverken praktisk eller ?konomisk.

Uanset om det bliver et eller 2 plan, h?ber jeg p? s? stejle tribuner som muligt og s? t?t p? banen inden for reglerne.

Enig i Silkeborg l?sninger er skr?keksemplet.

Martin Hansen date=1571854316 said:
Det kommer da i h?j grad an p?, hvordan det nye stadion bliver designet og om vi f?r et discount stadion eller et topmoderne et. s? ja jeg tror, der vil v?re en v?sentlig negativ oplevelse, hvis ikke designet er optimalt.

Men er det ikke netop d?t - humlen i vores stadiondr?mme - der g?r det sindsygt interessant, n?r DBU melder sig ind i snakken med s? konkrete ?nsker som de g?r? -hvis ?rhus skal bygge "Nationalstadion nr 2", s? er det vel lige pr?cis foruds?tningen, at der opf?res et UEFA kat 4-stadion, hvilket implicit er et opl?g til, at det ikke bliver discountmodellen.

Min st?rste bekymring (min mavefornemmelse de sidste par ?r) har ikke for alvor v?ret, OM der kommer et nyt stadion ud af den proces, der er sat i bev?gelse, men snarere HVILKET stadion, der kommer ud af det. Frygten for et kompromisernes arena. For jeg f?ler mig egentlig ikke i tvivl om, at der kommer til at ske ting.
Men n?r DBUs flirt nu springer s? offentligt i flor, med ?nsker om et moderne "national"-fodboldstadion klar i 2025 - som tillige endda endelig har f?et Bundsgaard ud af sit totale flyverskjul - s? er jeg allermest sp?ndt p? i den kommende tid, hvordan kr?fterne i det her formidler det videre forl?b og de videre kampe, f?r en egentlig projektering og finansiering. Jeg ved simpelthen ikke om det er muligt til 2025, men det er jo ?jensynligt dr?mmen fra DBU, at det er tidsrammen, og at det bliver udf?rt ordentligt.

Jeg kan godt forst?, du bevarer din skepsis, men jeg giver dem den tiltro, at de godt kan s?tte et flag i en lort uden at ?del?gge begge dele, og p? den m?de har jeg sv?rt ved at have fantasi til (det er ?rhus - I know, but!!), at et nyt ?rhus Stadion bliver en "v?sentlig negativ oplevelse" i forhold til, hvad vi tr?kkes med i dag.

(og ja-tak til stejle tribuner i ?t plan, i hvert fald minimum bag "vores" m?l)

mondrup said:
Jeg ved simpelthen ikke om det er muligt til 2025, men det er jo ?jensynligt dr?mmen fra DBU, at det er tidsrammen, og at det bliver udf?rt ordentligt.
Tidsrammen passer igen fint til netop det der foreg?r i ?rhus. Stadion i K?benhavn er en langt sv?rere ?velse. Der er nok kommuner der vil kunne reagere hurtigere end ?rhus, H?je Taastrup er allerede p? banen, men hvis der er et Superligahold der skal have hjemmebane der m? det blive FCK eller Br?ndby og s? m? det blive en udvidelse, der alts? s? skal v?re af et privatejet stadion. FCK kan nok bedst finde pengene, sp?rgsm?let er om de har interesse i det og hvad de g?r med kontort?rnene. Det lyder ikke som om noget der lige er p? plads i 2025. Dermed skal man i ?rhus heller ikke p?regne U21- og kvindeslutrundekampe lige med det f?rste.

Noget helt andet: DBU skal ogs? bruge et tr?ningsanl?g - skal der v?re et eller andet i n?rheden af de to nationalstadioner? Jeg ved ikke hvor i ?rhus, udover Fredensvang, man har faciliteter der ikke er noget gammelt skrammel, og Fredensvang vil vel ikke v?re ledigt i en landskampspause. Hvis de ogs? kommer og bygger/opgraderer et andet sted, er det s? bare en enkelt bane de skal bruge og kunne det s? betale lidt for det 1900 skal bruge ved siden af, eller blive en opgradering i fx Viby, hvis 1900 kunne acceptere at v?re der?

Dichio date=1571851037 said:
Der bor "kun" 700.000 i Kbh Kommune og Frederiksberg - ude p? vestegnen holder man med Br?ndby og nord for med FCN, Lyngby, FCK, lidt Bif osv. i en sk?n blanding - s?dan meget groft sagt. Der byttes naturligvis lidt hen over "gr?nserne" - men selv inde i KBH Kommune er der jo folk der sv?rger til Frem, Amager, AB, Br?nsh?j og p? sydhavn er man nok liges? meget enten Frem eller sympatik med Vestegnen. Og ellers er der jo ogs? mange tilflyttere der holder med AGF, AaB osv.
Ja, der er nok en tendens til at t?nke FCKs fanbase som hele Stork?benhavn. Men n?r bor man herovre er der forbl?ffende f? FCK fans - jeg m?der langt flere BIF-fans. Blandt de voksne er der RIGTIGT mange tilflyttere, som holder med OB, AGF, AaB eller hvor de nu ellers kommer fra. Og blandt b?rnene flytter de fleste til forst?derne inden de bliver fodboldinteresserede, s? der holder de med Barca, Real Madrid o.lign. - eller evt. den lokale klub, hvis deres far ogs? er fan af den.

N?r det er sagt, s? er AGFs fanbase nok heller ikke st?rre end FCKs. Der er ogs? rigtigt mange tilflyttere i ?rhus - is?r blandt de studerende, som jo udg?r en stor del af byen.

Holmertz date=1571900123 said:
Dichio date=1571851037 said:
Der bor "kun" 700.000 i Kbh Kommune og Frederiksberg - ude p? vestegnen holder man med Br?ndby og nord for med FCN, Lyngby, FCK, lidt Bif osv. i en sk?n blanding - s?dan meget groft sagt. Der byttes naturligvis lidt hen over "gr?nserne" - men selv inde i KBH Kommune er der jo folk der sv?rger til Frem, Amager, AB, Br?nsh?j og p? sydhavn er man nok liges? meget enten Frem eller sympatik med Vestegnen. Og ellers er der jo ogs? mange tilflyttere der holder med AGF, AaB osv.
 Ja, der er nok en tendens til at t?nke FCKs fanbase som hele Stork?benhavn. Men n?r bor man herovre er der forbl?ffende f? FCK fans - jeg m?der langt flere BIF-fans. Blandt de voksne er der RIGTIGT mange tilflyttere, som holder med OB, AGF, AaB eller hvor de nu ellers kommer fra. Og blandt b?rnene flytter de fleste til forst?derne inden de bliver fodboldinteresserede, s? der holder de med Barca, Real Madrid o.lign. - eller evt. den lokale klub, hvis deres far ogs? er fan af den.

N?r det er sagt, s? er AGFs fanbase nok heller ikke st?rre end FCKs. Der er ogs? rigtigt mange tilflyttere i ?rhus - is?r blandt de studerende, som jo udg?r en stor del af byen og ofte flytter fra den igen efter studierne.

[member=19]mondrup[/member]

Men er det ikke netop d?t - humlen i vores stadiondr?mme - der g?r det sindsygt interessant, n?r DBU melder sig ind i snakken med s? konkrete ?nsker som de g?r? -hvis ?rhus skal bygge "Nationalstadion nr 2", s? er det vel lige pr?cis foruds?tningen, at der opf?res et UEFA kat 4-stadion, hvilket implicit er et opl?g til, at det ikke bliver discountmodellen.

Den eneste pris vi kender til er 300 mill. kr, det er det bel?b JN har meldt ud. Om et bl?stemplet DBU stadion bliver dyrere ved vi af gode grunde ikke, men for at tage et sammenligneligt eksempel, s? kostede Malm?s nye stadion efter dagens kurs 485 mill kr. (700 mill svenske kroner). Nu kender jeg ikke til kvaliteten af det stadion, men hvis et ny Ceres Park skal koste n?sten 200 mill. mindre, s? kan jeg da godt frygte for kvaliteten.

@ Holmertz og andre der bor i Kbh

Godt med lidt info fra en der bor derovre. I gamle dage holdt man jo med den klub fra bydelen man boede i, og s? var KB noget s?rligt (men ikke meget).

S? kom Bifs store periode fra midt 80 hvor de trak fra og matchede AGF i fanbase.
Siden 2000 har FCK domineret sportsligt ift Bif, men m?rker man s? at bif fans er den modne generation og FCK den yngre - der der nogen tendens?

Og hvad med de de helt nye fans p? 5-10 ?r - hvem holder de typisk med?

POTENTIALER

Tilskuere
Jeg tror egentlig AGF kan matche de to stort set mht tilskuere, hvis vi har har et godt stadion og endnu mere afg?rende ligger i top4 og dermed ogs? har profiler.

Sponsor
Mht sponsorer ligger vi jo allerede p? en delt 2. plads med Bif - faktisk ret flot n?r man t?nker p? at mange virksomheder har hoveds?de i Kbh. Tilgeng?ld er helt alene i ?rhus, hvor der er h?rd konkurrence i Kbh mellem de to, fcn og lyngby (som begge har st?rke talentmilj?er) og en hel r?kke divisionsklubber, AB m.fl. er jo fx stadig st?rke p? det felt.

Talenter
Hvad ang?r talenter, s? har de ogs? langt st?rre potentiale at tage af - men igen ogs? langt flere klubber der k?mper om dem. Der samme h?rde kamp i den ?stjyske region med agf, rfc, sif, horsens, vejle - og fcm der hapser overalt i DK.  Hvor fx OB og AaB er mere alene i deres region. Esbjerg og S?nderjyske har lidt halv fred men fcm og vejle hapser ogs? der.

Medie/TV
Ift medied?kning mangler AGF ikke noget ift fck og bif - vi mangler dog de attraktive placeringer ift TV og spilletidspunkt. Der burde  v?re lidt variation mellem de tre.

I 2001 gennemgik Aarhus Idr?tspark igen en st?rre ombygning, med renovering af stadion, samt opf?relse af Arenaen med plads til 4.700 tilskuere. Hele ombygningen kostede ca. 240 mill. kr.

Samme pris som Dokk1 i?vrigt - men dog langt fra de 4 mia Letbanen ca l?ber op i (dog "kun" en mia fra Kommunen samt en mia fra staten)

Men hvad kostede den n?r Arenaen tages ud?

M?ske man kan f? den filantropiske fond Realdania og andre indover -  n?r det nu ogs? bliver et DBU-projekt. De var smed ca. 300 mio til medfinansierinen af Royal Arena i ?restaden.

If?lge den oprindelige unders?gelse vil et stadion til 20.000 i kategori 4 koste 393 mio og et superligastsdion til 15.000 koste 304 mio.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://aarhus.dk/media/18303/20181204-stadionanalysen.pdf&ved=2ahUKEwjPseTN2rTlAhUqxosKHUxoCfEQFjACegQIBhAC&usg=AOvVaw3Xe6dtMPL--xD17lD90lzR&cshid=1571913642318

Martin Hansen date=1571908951 said:

Den eneste pris vi kender til er 300 mill. kr, det er det bel?b JN har meldt ud. Om et bl?stemplet DBU stadion bliver dyrere ved vi af gode grunde ikke, men for at tage et sammenligneligt eksempel, s? kostede Malm?s nye stadion efter dagens kurs 485 mill kr. (700 mill svenske kroner). Nu kender jeg ikke til kvaliteten af det stadion, men hvis et ny Ceres Park skal koste n?sten 200 mill. mindre, s? kan jeg da godt frygte for kvaliteten.
Det er jeg med p?, og jeg er af ?benlyse ?rsager heller ikke kvalificeret til byde ind p?, hvad man kan f? for hvilke penge.

Min pointe er - og det er i det lys, jeg dyrker min forsigtige optimisme - at hvis man bruger "DBUs nationalstadion nr.2" som l?ftestang og vejende, muligt afg?rende argument i en videre kommunal behandling, s? opf?rer man heller ikke i sidste ende en 25.000 menneskers-version af Viborg stadion forenden af Stadion All?, selvom det ogs? ville v?re en opgradering af, hvad vi har i dag.

Vi bliver i ?vrigt n?dt til at forholde os til, at de 300 millioner du n?vner, hverken er et budget eller et loft p?, hvad et stadion i ?rhus m? koste. Det er blot d?t, der tidligere i processen er n?vnt som et sk?n p?, hvad det forventeligt vil koste at opf?re et ~16-18.000 personers kat 3-stadion, og derfor er det heller ikke vores n?dvendige pejlem?rke, hvis investorer eller fonde ser ide i at deltage i DBU-2.

Ato Vari said:
If?lge den oprindelige unders?gelse vil et stadion til 20.000 i kategori 4 koste 393 mio og et superligastsdion til 15.000 koste 304 mio.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://aarhus.dk/media/18303/20181204-stadionanalysen.pdf&ved=2ahUKEwjPseTN2rTlAhUqxosKHUxoCfEQFjACegQIBhAC&usg=AOvVaw3Xe6dtMPL--xD17lD90lzR&cshid=1571913642318

For det budget som PwC opstiller kan man kun f? et stadion p? niveau med Silkeborgs discount model, det er ikke det JN sigter efter som jeg l?se det:

Men AGF-direkt?r Jacob Nielsen mener, at det skal v?re et helt nyt stadion.
- Vores plan har hele tiden v?ret et helt nyt stadion. Ikke en ombygning. For grundl?ggende er det nuv?rende stadion fyldt med konstruktionsfejl og slet ikke tidssvarende p? nogen som helst m?de. Det er ikke kun et sp?rgsm?l om l?bebane, siger Jacob Nielsen.

- Det er ogs? et sp?rgsm?l om overd?kning, vindforhold, toilet- og handicapforhold, familieomr?der, presse- og sponsorpladser. Det er alle facetter. Ogs? for de ud?vende med omkl?dningsfaciliteter, der er hundrede ?r gamle, lyder det fra ham.

https://www.dr.dk/sporten/fodbold/landsholdet/agf-direktoeren-er-klar-med-pengepungen-i-dbu-projekt-vil-have-et-nyt

Et stadion med plads til 25.000 tilskuere ville efter PwCs beregninger koste omkring 482 mio, men jeg ville nok ligge 20-30% ovenp? den pris s? der skal findes omkring 580-620 mio kr. for at f? et tidssvarende stadion som er langtidsholdbart og lever op til det komfortniveau som forventes af moderne kulturinstitutioner.

Den "billige" version af stadion til 300 mio. kr. kan sikkerhedsm?ssigt rumme de landskampe, som DBU ville placere i provinsen:

"Stadion har 15.000 siddepladser med mulighed for afholdelse af koncerter, superligakampe, venskabslandskampe, nations league kampe (Gruppe B-D) mv."

Til geng?ld kr?ves der vist Kat 4 for at have gruppespilskampe i Europa League.

Det er blot d?t, der tidligere i processen er n?vnt som et sk?n p?, hvad det forventeligt vil koste at opf?re et ~16-18.000 personers kat 3-stadion, og derfor er det heller ikke vores n?dvendige pejlem?rke

Rigtigt. Det er MT H?jgaard, som for nogle ?r siden mente et nyt stadion til 18000 i 2-etager inkl. VIP omr?de vil koste 300 mill kr. Vi m? forvente prisen p? et stadion, som lever op til DBUs krav, bliver h?jere.
Sp?rgsm?let er s? bare igen om prisen bliver s? meget h?jere, at vi ender med en discount model fremfor et mindre men mere moderne stadion.

Jeg er meget skeptisk is?r hvis kommunen vil have medindflydelse p? designet.

Latest posts

Back