Brugernavn said:
Helt generelt er tilskuertallene i den norske liga tydeligvis skruet helt vildt meget op i forhold til virkeligheden. Jeg vil vurdere snittet i Superligaen til at v?re mindst dobbelt s? h?jt som den norske liga, hvad ang?r reelle tilskuertal.
Reelt vil der ikke v?re ret mange der har betalt af egen lomme, hvis 2/3 af det opgivede er uudnyttede sponsorbilletter. Man m? trods alt formode at nogle af de billetter ogs? bliver brugt.
M?ske er Norge heller ikke det bedste sammenligningsgrundlag fordi afstandene mellem byerne, udover lige omkring Oslo, er noget st?rre. Det betyder noget selvom nordm?nd m?ske har et lidt andet forhold til det.
N?r jeg ser p? AGF's potentiale betragter jeg i hvert fald ogs? omegnskommunerne som en del af det og til en hvis grad ogs? l?ngere v?k, n?r folk ikke n?dvendigvis 'optages' af andre klubber. I den situation hvor AGF k?mper med om mesterskaber og spiller i Europa, vil det tiltr?kke mange som m?ske ogs? kunne have valgt noget andet, men hvor man skal f?le meget for den by eller blive indrulleret af venner og familie, for at det vil kunne konkurrere med den stemning man bortset fra hos FCK og Br?ndby kun vil kunne opleve i ?rhus. Hvis man bor i Odder eller Skanderborg og starter som neutral skal man n?rmest v?re kontr?r for at v?lge Horsens eller Silkeborg, det vil aldrig blive s? sjovt som fuldt hus p? et moderne stadion i ?rhus. Selv i Horsens eller Silkeborg vil der nok v?re nogle der starter som "medl?bere" og de byer kan ogs? risikere nogle s?soner helt udenfor Superligaen.
I 2025 vil der v?re omkring 375.000 borgere i ?rhus kommune og omkring 100.000 i henholdsvis Horsens, Silkeborg og Randers. I Skanderborg m?ske 65.000 som en af de hurtigst voksende kommuner i landet. Derudover er der Favrskov og Djursland indenfor kort rejseafstand.
AGF's 'tilskueropland' er p? den m?de mere end dobbelt s? stort som ?rhus kommune. Selvf?lgelig kan vi ikke fiske alle fans i byerne rundt om, slet ikke hvis de holder sig i Superligaen, men en del af befolkningstilv?ksten der er ogs? fra ?rhus, unge der flytter ud efter at have studeret.
I gamle dage havde vi mange fans rundt om i Jylland og det kan m?ske ogs? genskabes i et vist omfang. Hvis man fx sidder i Skive er der ikke s? meget i n?rheden, men det naturlige valg er vel FCM nu. Det vil bare heller aldrig blive lige s? sjovt hvis AGF har samme sportslige niveau. Det er m?ske ikke dem der kommer hver gang, men mange starter jo ogs? p? tv og kommer s? til de st?rre kampe. Lidt som alle Br?ndbys fans i Jylland. Til den tid vil vi vel ogs? f? bedre sendetider.
Det korte af det lange er at jeg 'sagtens' kan se AGF udnytte et stadion til 25.000, dvs lave et snit p? 15.000, hvis vi spiller med i den helt sjove ende og vinder titler og spiller gode kampe i Europa osv. Problemet er mere om det er realistisk at komme derhen indenfor en overskuelig fremtid. Stadion er dog netop et vigtigt skridt imod det.