New posts

Kamptråd Superliga runde 9: AC Horsens - AGF, søndag d. 20. september kl 16.00

• Thread starter Thread starter Salling23
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 564
  • Views Views: Views 16K
Added to Calendar: 20-09-26

hvordan ender kampen?

• Total voters
    49
  • Poll closed .
Kamptråd Superliga runde 9: AC Horsens - AGF, søndag d. 20. september kl 16.00
Bagklogskabens lys lyser klarest. Tidligere har vi snakket om at Jørgensen har været god i denne sæson og det kan vel godt give mening at få en boldsikker spiller ind til at prøve at fastholde bolden. Noget som vi havde brug for. Tchamche må være virkelig virkelig virkelig god til træning siden han vælges før James for han intet vist i kamp.
Træneren er tættest på spillerne. Han ved hvad de kan præstere.

Derfor er præstationen også hans ansvar.

Vi er foran med 0-2, vi er ekstremt sårbare og vi ved vi kommer under et stort pres. Hvem vil man helst have inde, Sebastian Jørgensen eller Tobias Bech. Han vælger Sebastian Jørgensen.

Vi er foran med 0-2, vi forsvarer heroisk, de tre i forsvaret har holdt nullet i 84 minutter. Hvad giver bedst stabilitet, bytte om på dem eller fortsætte de sidste 8-10 minutter. Jakob Poulsen vælger løsningen med at flytte rundt på to ud af tre i forsvaret.

Jeg er med på det er som i pinball, hvor kuglen nogen gange har en bane hvor man ikke kan gøre noget. Eneste håb er en angriber rammer, så der er anledning til en redning.

Min antagelse er, at det ved folk bedre end jeg. Og det er en kompliceret sag, fordi selvfølgelig slår angrebet den bold, der generer mest muligt. Men det gælder i alle situationer, at man bliver bragt i valg. Som Stiften nævner, ville det være en god ide for Hedenstad at foretage sig noget - angrib bolden og grib før det bliver farligt, eller følg bolden og grib den når den har hoppet.

Hvis en forsvarer reagerer på 'pres op eller fald ned' med et funderende/paralyseret 'bliv stående', er der ikke mange roser herinde.
Så man vil have han skal ud og angribe den foran to af vores højeste spillere, en 5-7 meter foran stregen. To spillere der i øvrigt ikke springer

Attachments

• IMG_4549.webp
    IMG_4549.webp
    104.9 KB · Views: 39
Min antagelse er, at det ved folk bedre end jeg. Og det er en kompliceret sag, fordi selvfølgelig slår angrebet den bold, der generer mest muligt. Men det gælder i alle situationer, at man bliver bragt i valg. Som Stiften nævner, ville det være en god ide for Hedenstad at foretage sig noget - angrib bolden og grib før det bliver farligt, eller følg bolden og grib den når den har hoppet.

Jeg er enig i det her. Nu er det anden gang i sæsonen, at et frispark sejler gennem ingenmandsland og i mål - noget som ellers er ret ualmindeligt i fodbold.

Fool me once…

Det tyder på, at Hedenstad enten er for passiv eller at bagkæden står for højt. Når bagkæden skal stå så højt må det nødvendigvis også være fordi, at aftalen er, at Hedenstad ejet det rum, den efterlader. Oh det fungerer jo så overhovedet ikke.

Jeg ved ikke, om det er dårligt målmandsspil. Men hvis det ikke er dårligt målmandsspil, så ligner det ekstremt dårligt trænerarbejde.

Last edited:
Jeg er enig i det her. Nu er det anden gang i sæsonen, at et frispark sejler gennem ingenmandsland og i mål - noget som ellers er ret ualmindeligt i fodbold.

Fool me once…

Det tyder på, at Hedenstad enten er for passiv eller at bagkæden står for højt. Når bagkæden skal stå så højt må det nødvendigvis også være fordi, at aftalen er, at Hedenstad ejet det rum, den efterlader. Oh det fungerer jo så overhovedet ikke.

Jeg ved ikke, om det er dårligt målmandsspil. Men hvis det ikke er dårligt målmandsspil, så ligner det ekstremt dårligt trænerarbejde.
Mit gæt er at 9 ud af 10 gange i sidste sæson, så havde Patrick Mortensen stået på kanten af det lille felt og headed den væk.

Mit gæt er, at Jesper Hansen sidste sæson var gået ud og grebet bolden 0 ud af 10 gange.

Forsvarskæden står i min optik alt for højt, og hvis den skal stå så højt, så skal man være på en linje, så enkelte spillere ikke kan angribe målet. Mølgaard har det bedste overblik af alle, og er alligevel for lavt. Havde vi stået lavere, så havde Ringager stået mere med front til spillet, og bagerste forsvarer, Mølgaard, kunne være faldet ind i bagerste område.

Bolden er i en højde så en større spille, f.eks Gretarsson, Tingager eller Tchamche kan heade den væk. Tchamche går ind i boldens bane, og generer Tingager således ingen af dem springer. Det er simpelthen for dårligt.

Jeg freder sgu Hedenstad her, jeg har godt nok svært ved at se hvad han skal gøre. Vi har et forsvar der ikke jagter bolden og får den headet væk. Altså den er vel i 2 meters højde i det lille felt. Forsvaret har den store fordel, at de skal sørge for at bolden ikke rammer mål i den her situation, hvor angrebet alt andet lige skal ramme mål. Ingen som i ingen går forrest for at forsøge at heade bolden væk. Hedenstad bliver solgt da han skal agerer efter sidste mulighed ikke snitter bolden, men her er det for sent.

Det virker som der er noget helt galt på vores defensive dødbolde. Det er sket 2 gange nu. Derudover var 1-2 målet igen ekstremt passivt. Håber tinge fra start kan banke noget "kom nu forhelvede ind i defensiven". Der er for meget alibi.

Hvor er det bare tungt at se ind i tre uger under stregen. Det føles helt generelt, som om alt der kan gå galt, også gør det for tiden. Langt henad vejen var i går jo en fin udebanekamp, hvor vi så ud til at vinde sikkert og meget fortjent, men reduceringen fik spøgelserne til at vælte ud af skabet, og det føltes nærmest uundgåeligt, at de ville score igen. Så ufattelig tungt.

Vi har brug for en sejr mod SønderjyskE efter landskampspausen og forhåbentlig kan det være starten på lidt stabilisering, for lige nu har vi kurs mod nedrykning. Vanvittigt at sige få måneder efter vores mesterskab, men selvom vi har masser af gode spillere, som også er noget bedre end dem vi kæmper med i nederste halvdel, så er fodbold i høj grad et mentalt spil. Og så længe vi er under større pres end de andre, så kan vi smide point i alle kampe.

Jeg gider ikke at pege fingre af enkelte spillere, trænere eller CV, fordi jeg ser vores problem som kollektivt og mentalt. Ja, man kan pege på mangler i truppen, men vi smider point i kampe, hvor præstationen er til mere, og der er forskellige forklaringer i hver kamp - om det så er individuelle fejl, brændte chancer eller dommerfejl. Horsens-kampen er endnu én på listen over kampe, vi burde have vundet. Viborg, OB, Silkeborg, FCN (manglende rødt kort i starten) og Horsens kunne/burde have givet 12 point mere, og så havde vi ligget nummer tre med 17 point. Men det gør vi ikke, og nu må vi - for nu - se ind i en sæson, der handler om at overleve i Superligaen. Suk.

Jeg freder sgu Hedenstad her, jeg har godt nok svært ved at se hvad han skal gøre. Vi har et forsvar der ikke jagter bolden og får den headet væk. Altså den er vel i 2 meters højde i det lille felt. Forsvaret har den store fordel, at de skal sørge for at bolden ikke rammer mål i den her situation, hvor angrebet alt andet lige skal ramme mål. Ingen som i ingen går forrest for at forsøge at heade bolden væk. Hedenstad bliver solgt da han skal agerer efter sidste mulighed ikke snitter bolden, men her er det for sent.

Det virker som der er noget helt galt på vores defensive dødbolde. Det er sket 2 gange nu. Derudover var 1-2 målet igen ekstremt passivt. Håber tinge fra start kan banke noget "kom nu forhelvede ind i defensiven". Der er for meget alibi.
Måske vi har undervurderet hvor dygtig Patrick Mortensen var på de defensive dødbolde?

Hvor er det bare tungt at se ind i tre uger under stregen. Det føles helt generelt, som om alt der kan gå galt, også gør det for tiden. Langt henad vejen var i går jo en fin udebanekamp, hvor vi så ud til at vinde sikkert og meget fortjent, men reduceringen fik spøgelserne til at vælte ud af skabet, og det føltes nærmest uundgåeligt, at de ville score igen. Så ufattelig tungt.

Vi har brug for en sejr mod SønderjyskE efter landskampspausen og forhåbentlig kan det være starten på lidt stabilisering, for lige nu har vi kurs mod nedrykning. Vanvittigt at sige få måneder efter vores mesterskab, men selvom vi har masser af gode spillere, som også er noget bedre end dem vi kæmper med i nederste halvdel, så er fodbold i høj grad et mentalt spil. Og så længe vi er under større pres end de andre, så kan vi smide point i alle kampe.

Jeg gider ikke at pege fingre af enkelte spillere, trænere eller CV, fordi jeg ser vores problem som kollektivt og mentalt. Ja, man kan pege på mangler i truppen, men vi smider point i kampe, hvor præstationen er til mere, og der er forskellige forklaringer i hver kamp - om det så er individuelle fejl, brændte chancer eller dommerfejl. Horsens-kampen er endnu én på listen over kampe, vi burde have vundet. Viborg, OB, Silkeborg og Horsens kunne/burde have givet ni point mere, og så havde vi ligget nummer fem med 14 point. Men det gør vi ikke, og nu må vi - for nu - se ind i en sæson, der handler om at overleve i Superligaen. Suk.
Generelt meget enig.

Men jeg synes altså der er noget omkring truppens sammensætning der skriger til himmelen.

CV sidder med Bruchmann og siger vi nok var gået videre mod Sabah med flere ledere. Det er vel hans eget ansvar?

Jeg synes vores præstationerne virkelig indikerer at vi mangler et par stykker der tager det overordnede ansvar. En spiller der på banen sikre at Sebastian Jørgensen er ude og dække op, hele tiden og hver gang.

Der er alt for meget flinkeskole inde på banen. Kan ikke huske hvornår jeg sidst har set en få et møgfald som f.eks Højer gav dem. Og der har ellers været muligheder nok for at finde sådanne episoder

Generelt meget enig.

Men jeg synes altså der er noget omkring truppens sammensætning der skriger til himmelen.

CV sidder med Bruchmann og siger vi nok var gået videre mod Sabah med flere ledere. Det er vel hans eget ansvar?

Jeg synes vores præstationerne virkelig indikerer at vi mangler et par stykker der tager det overordnede ansvar. En spiller der på banen sikre at Sebastian Jørgensen er ude og dække op, hele tiden og hver gang.

Der er alt for meget flinkeskole inde på banen. Kan ikke huske hvornår jeg sidst har set en få et møgfald som f.eks Højer gav dem. Og der har ellers været muligheder nok for at finde sådanne episoder
Meget enig. Samme Horsens-spiller laver tre hårde frispark på MA, inden han får gult. Der skal vi altså veksle nogle af de øretæver - det er også en måde at tage hånd om kampen på.

NP plejer at tage ansvar for den slags - men hvordan stiller vi overhovedet op, hvis han fx er tilbage og kan starte i november?

Det er meget sjældent, at nogen bliver bedre, kæmper hårdere eller andet positivt af et møgfald. Møgfald er et til for at giveren kan komme af med sine frustrationer - ikke for at gøre modtageren bedre. Når det er sagt, ville jeg ønske, der var mere tydelig vilje i holdet i slutningen af kampen - af den slags, der smitter af på de andre - flere syngende tacklinger, flere højintense løb o.l.

Det er meget sjældent, at nogen bliver bedre, kæmper hårdere eller andet positivt af et møgfald. Møgfald er et til for at giveren kan komme af med sine frustrationer - ikke for at gøre modtageren bedre. Når det er sagt, ville jeg ønske, der var mere tydelig vilje i holdet i slutningen af kampen - af den slags, der smitter af på de andre - flere syngende tacklinger, flere højintense løb o.l.
Men du kan også coache Sebastian Jørgensen på en tydelig måde - uden at han opfatter det negativt. Det er den manglende kommunikation og overskuddet til at tage et medansvar for dem på holdet, der ikke lykkes taktisk med deres opgave, der er problemet.

Jer, der mener målet til 2-2 er Hedenstad’s fejl/skyld/whatever, kan I ikke fortælle mig hvad han skal gøre?

Det er et godt slået frispark, hvor han er nødt til at afvente om den bliver snittet af en, før han gør et udfald. Det efterlader ham utrolig kort tid tid at reagere i, og det når han desværre ikke at gøre.

Det var præcis samme situation for nogle kampe siden, hvor der også blev scoret direkte på frispark.

Enhver målmand hader den slags indlæg som pesten, for der skal intet til før de ser ud som en idiot.
Jeg synes der er del ting der går galt ved sidste frispark. Det er et virkelig godt indlæg og svært at håndtere, men alligevel:

- overhovedet at lave frisparket er skidt, da det ikke er ved optræk til en farlig situation, selv bolden er tæt på AGFs felt.
- opstillingen virker mærkelig. To mand i muren virker skørt her. ACH bringer 9 mand i feltet, hvilket selvfølgelig er mange. ACH står 4 mod 2 AGFere i bagrummet - skidt.
- Mølgaard ser ud til at være for langt tilbage
- Jeg synes ikke Hedenstad skal afvente om den bliver rettet af, men gå ud fra at den ikke gør eller at en afslutning der snittes typisk vil være bagerst i målet. Han skal være til klar til at bolden går igennem feltet hvis den har retning mod mål. Så gå ud fra den går mod bagerste del af målet og hav kort tid til at reagere hvis den afrettes til midt i målet. Jeg tænker Hansen kan træne det med Hedenstad, det er en af de ting Hansen normalt er virkelig god til at håndtere.

Jeg tror, når det virkelig brænder på inde på banen, forstår spillerne alvoren bedre, når f.eks. Nicolai Poulsen eller en anden råber, at nu skal koncentrationen op, og det her skal tages seriøst. For mig handler det om at tage ansvar for ham ved siden af sig.

Jeg siger ikke, at man skal svine hinanden til hele tiden. Men Peter Schmeichel gjorde efter min mening ikke forsvaret dårligere, når han en gang imellem gav folk omkring sig en opsang. Tværtimod. Nogle gange er det netop den slags, der skærper koncentrationen og løfter niveauet.

Last edited:
Jeg synes der er del ting der går galt ved sidste frispark. Det er et virkelig godt indlæg og svært at håndtere, men alligevel:

- overhovedet at lave frisparket er skidt, da det ikke er ved optræk til en farlig situation, selv bolden er tæt på AGFs felt.
- opstillingen virker mærkelig. To mand i muren virker skørt her. ACH bringer 9 mand i feltet, hvilket selvfølgelig er mange. ACH står 4 mod 2 AGFere i bagrummet - skidt.
- Mølgaard ser ud til at være for langt tilbage
- Jeg synes ikke Hedenstad skal afvente om den bliver rettet af, men gå ud fra at den ikke gør eller at en afslutning der snittes typisk vil være bagerst i målet. Han skal være til klar til at bolden går igennem feltet hvis den har retning mod mål. Så gå ud fra den går mod bagerste del af målet og hav kort tid til at reagere hvis den afrettes til midt i målet. Jeg tænker Hansen kan træne det med Hedenstad, det er en af de ting Hansen normalt er virkelig god til at håndtere.

Jeg ville egentlig gerne have set det frispark igen som MA laver - det så lidt tyndt ud men det blev jo givet.

Opstillingen virker helt væk i min verden. Hvem pokker er dødboldstræner og tillader den slags :rolleyes:

Som du nævner har de 4 mand mod 2 af vores bagerst i feltet - det er vel egentlig et af de oplagte steder, at sende bolden hen. Vi har til gengæld sat to mand i en mur, for et frispark som næsten er ude ved sidelinjen:oops: Bare for at gøre det endnu værre, så har vi sat en mand mere bag dem = 3 mand som slet ikke har en modstander. Nu er det ikke verdens største spillere men alligevel.

1789978366388.webp

De er heller ikke derude for at dække op for et kort frispark. Det er tilladt at tænke sig om som spiller.

1789978430818.webp

Jeg syntes det er hårdt at klandre Hedenstand og tror heller ikke Jesper Hansen havde nappet den. Horsens har også en spiller som kommer i bedre position end både Tingager og Tchamche inde foran. Det er vel vores to bedste headere - skal de virkelig løbe i vejen for hinanden, i stedet for at dække hver deres område. Knudsen er sat på deres nr. 11 som jeg ikke kan stave til men han slipper også hans markering.
Jeg er med Thomas K her - udover ovennævnte problemstillinger, tænker jeg den linje var sat for højt, når man nu ikke kan nå ind og heade den væk.

Her er deres nr. 26 forholdsvis tæt på bolden (som er over Tingagers hoved på billedet).

1789978818619.webp

1789978990974.webp

For pokker hvor er det bare ringe forsvarsspil. Der var også andre situationer i kampen, hvor man heller ikke får den headet væk. Et tilbagevendende problem i sæsonen som man skal have løst.

Igen er jeg tilbage ved, at jeg ikke forstår hvorfor JP skal ændre flere positioner i det forsvar til sidst i en kamp. Det virker mest som om, at det er for at give spilletid til dem på bænken men det er situationen altså ikke til. Carstensen kunne vel have spillet de sidste 10 minutter, det samme gælder Røsler og Tingager kunne have ventet til efter landskampspausen - de 10 minutter han får, er nok ikke dem som får ham i gear.

Vi er vel allerede der, hvor vi kan skyde en hvid pind efter top 6? Det vil kræve omkring 30 point og vi har 5 med 13 kampe tilbage af grundspillet. Så vi skal næsten op i to point pr kamp for at nå det. Det er urealistisk. I det mindste har vi tre kvart år til at begynde at præstere igen på et niveau, der redder os fra nedrykning. Det er lang tid i fodbold, så jeg ville have haft mere angst, hvis vi var på den anden side af årsskiftet.

Det er helt klart de to hold, som har fået spoleret forsvaret, der er i problemer i ligaen. Jeg synes offensiven har været nogenlunde ok, måske ikke for et mesterhold, men i sammenligning med bund 6. Så det er et forsvarsfiks, der skal få os tilbage i gænge.

Vi er vel allerede der, hvor vi kan skyde en hvid pind efter top 6? Det vil kræve omkring 30 point og vi har 5 med 13 kampe tilbage af grundspillet. Så vi skal næsten op i to point pr kamp for at nå det. Det er urealistisk. I det mindste har vi tre kvart år til at begynde at præstere igen på et niveau, der redder os fra nedrykning. Det er lang tid i fodbold, så jeg ville have haft mere angst, hvis vi var på den anden side af årsskiftet.

Det er helt klart de to hold, som har fået spoleret forsvaret, der er i problemer i ligaen. Jeg synes offensiven har været nogenlunde ok, måske ikke for et mesterhold, men i sammenligning med bund 6. Så det er et forsvarsfiks, der skal få os tilbage i gænge.

I min optik bør al snak om top 6 forstumme og burde været det for længst. Vi er på vej ind i sindsygt kompakt program med en trup der kan skubbes ud af kurs ved det mindste modgang. Alle røde lamper bør lyse, og det virker udadtil på alt fra spillere til bestyrelse at det gør det ikke.

Truppen er helt underligt skævt sammensat med 10'ere i hobetal, ingen kompetetiv angriber, og en målmand som godt nok ikke dropper, men heller ikke rigtig redder point.

Succeskriteriet i første omgang må være at komme over stregen inden vinter. Eller inden der brydes op. Jeg tror bare ikke på det. Det her hold ligner en nedrykker.

Top seks har været urealistisk længe. Vi er i kæmpe store problemer. Ligaen handler om at overleve, intet andet.

Jeg tror, når det virkelig brænder på inde på banen, forstår spillerne alvoren bedre, når f.eks. Nicolai Poulsen eller en anden råber, at nu skal koncentrationen op, og det her skal tages seriøst. For mig handler det om at tage ansvar for ham ved siden af sig.

Jeg siger ikke, at man skal svine hinanden til hele tiden. Men Peter Schmeichel gjorde efter min mening ikke forsvaret dårligere, når han en gang imellem gav folk omkring sig en opsang. Tværtimod. Nogle gange er det netop den slags, der skærper koncentrationen og
Vi har en forskellig forståelse af psykologi. Jeg har forsøgt at gøre mit perspektiv klart: Verbal (og visuel) coaching helt fint. Virker glimrende. Det tror jeg også der er både fra bænk og medspillere. Raserianfald derimod… rent kontraproduktivt.

Vi har en forskellig forståelse af psykologi. Jeg har forsøgt at gøre mit perspektiv klart: Verbal (og visuel) coaching helt fint. Virker glimrende. Det tror jeg også der er både fra bænk og medspillere. Raserianfald derimod… rent kontraproduktivt.
Ja, det har vi nok - jeg har sgu tit taget mig sammen, hvis jeg har fået at vide at det jeg præsterede ikke var godt nok, også gerne direkte. Det gælder både på banen og professoinelt. Samtidig har jeg det enormt svært ved, at være i noget hvor dårlig performance ikke bliver påpeget i dét øjeblik det er nødvendigt.

Ja, det har vi nok - jeg har sgu tit taget mig sammen, hvis jeg har fået at vide at det jeg præsterede ikke var godt nok, også gerne direkte. Det gælder både på banen og professoinelt. Samtidig har jeg det enormt svært ved, at være i noget hvor dårlig performance ikke bliver påpeget i dét øjeblik det er nødvendigt.
Og jeg har været i et elitemiljø, hvor alle godt vidste, at der skulle leveres 100 pct i kampene. Hvor der i stedet var behov for taktiske inputs/dialoger undervejs for at fintune holdet.

Latest posts

Back