New posts

Trænertråden

• Thread starter Thread starter Rastapopoulos
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 243K
Trænertråden
Det er et virkelig godt spørgsmål !

Mit take er, at vi ikke har de samme individualister der afgør kampe, som FCK, FCM og BIF.

For at kunne matche disse tre har Uwe satset på kollektivet i form af dødbolde, indøvede relationer og hårdt presspil.

Denne tilgang fra Uwe kræver formentlig både fysik og megen kollektiv træning. Og måske sværere vilkår for unge offensive individualister, som ofte mangler muskler når de rykkes op.

Jeg gætter på, at ovenstående er en del af CVs overvejelser frem mod næste sæson.
Det er klart, at når man prøver at bokse meget over egen vægtklasse. Så er fokus på hvad du selv kan gøre. AGF kan ikke hente Osorio, Franculino, Achouri osv.

Så kigger man på, hvordan man kan lukke dem ned, uden at ødelægge sit eget udtryk helt.

Vil man spille flere unge, flere 10er typer eller kanter osv. så bliver kampene mere åbne og vi vil sikkert have færre tætte kampe mod FCK, FCM osv.

Det synes jeg er helt okay. Det er en del af en process og en del af en udvikling. Over tid kan man forhåbentlig lukke hullerne ved store salg, og dermed øget budget.

Nu skal klubben holde tungen lige i munden, må indrømme, at sporene fra AaB, Esbjerg og OB skræmmer mig lidt, en alt for stor udskiftning i truppen og en ny træner kan give uro. Jeg mener dog den nuværende trup er rigeligt stærk til top 6. Skal der skiftes træner, skal det være her og nu og ikke midt i sæsonen, har ikke glemt skiftet fra Ive P til Erik R. Og Peter S. til Jesper F. Det var en ren katastrofe og jeg glemmer det aldrig. I øvrigt nej tak til Hoff Thorup det er klubbens DNA sket ikke gearet til og man har aldrig spillet, som FCN eller Barcelona ej heller da vi blev mestre i 1986 eller pokal mestre i 1996

Hvis man skal følge din logik, og du ikke vil give Uwe kredit for at udvikle TK og Bisseck, så kan man heller ikke betragte Grønbæk som et talent, da Uwe kom til klubben. Han havde også fået sit gennembrud under David. Så ifølge din egen logik giver det ikke mening at kritisere Uwe for ikke at udvikle Grønbæk.

Jeg er uenig i dine tre eksempler. Men det fremgår af mine tidlige indlæg til dig, så det gider jeg ikke padle rundt i.

Iøvrigt: Tobias Bech. Kristian Arnstad. Jakob Andersen.
Tobias Bech = Lars Friis
Kristian Arnstad = Brian Riemer
Jakob Andersen = David Nielsen

Du får ikke kredit for at bruge spillere der allerede har fået sine første +25 kampe på seniorniveau, men du får kritik for at stoppe med at bruge dem.

Så jeg spørger igen, hvor er det talent som Uwe Rösler har udviklet og ført ind på superligaholdet i de tre sæsoner han har været træner?

Det nytter ikke noget at man ikke vil udvikle talenter, men kun bruge dem andre har gjort klar - og det er det eneste Uwe har gjort i sin tid i AGF - bruge spillere der allerede var udviklet af andre, de eneste undtagelser er Callø, Bach og Emmery, og dem har han på ingen måde udviklet til at blive etablerede superligaspillere, (og i øvrigt kun brugt af nød, ikke fordi han på ingen måde har vist lyst til at bruge dem, hvis han havde et alternativ).

Så hvor er de?

Der skulle gøres noget, når man var ny træner og han fik vendt skuden. Tænker stadig det var rigtig set af Grønbæk og det var heller ikke fordi han rigtig fik spilletid, i de kampe under Uwe. Der var ikke umiddelbart noget der tydede på, at han skulle forvente samme tillid som under David (men det sluttede heller ikke godt). Om det så var pga. forhandlinger eller taktik - det er svært at vide.
View attachment 4775

Det er en antagelse og andet kan vi ikke gøre. For begge er samplet meget lille.

Udover indhoppet mod Club Brugge som måske var desperation eller mangel på alternativer (mener selv PM startede på bænken), var det ikke meget tillid han fik under Uwe.
Det var lidt som Grønbæk, noget der lignede en nedadgående tendens. Nogen kaldte det "skraldeminutter" herinde og det er måske ikke ønsket, når man som talent kommer op og gerne vil have flere og flere spilleminutter fra sæson til sæson.

View attachment 4776
Daghim var jo decideret elendig når han fik chancen og lignede på ingen måde en spiller der skulle have mere spilletid. Bevares han var naturligvis et talent men han fik den spilletid hans indsats berettigede. Vi havde næppe solgt ham for 5 mio kr men det var jo et decideret vanvittigt bud vi fik. Der var jo også en grund til at han røg direkte videre til Lieferingen, for han var slet ikke klar til det her niveau. Det svarede jo til at vi havde udlejet ham til 1. eller 2. Division men det havde du måske synes var bedre end at sælge til den pris vi fik tilbudt? Salzburg havde bare råd til at gamble på potentialet. Det havde AGF ikke og det var næppe uwes valg at sælge med i stedet JN, Stig og Fournais. Men lad os da endelig bare give uwe skylden for det. Vi kan spare mange penge ved både at gøre uwe til træner, sportschef, direktør og bestyrelsesformand.

Grænbæks exit havde intet med Uwe at gøre. Det er ret åbenlyst at han var skiftet uanset træner. Bodø var et super skifte for ham og agf fik igen rigtig mange penge og en god videresalgsklausul. Det kan man satme ikke klandre Uwe for.

Til gengæld glemmer man belejligt hvad Uwe rent faktisk gjorde for TK og Bisseck.

En anden nævner også Mikkel Bro. Er det også Uwes skyld at en 15 årig vælger at skifte til Bodø. Forventer i virkelig at Uwe skal smide alle 15, 16 og 17 årige på holdet så de ikke vælger en anden karrierevej. Måske en af dem viser sig at blive til noget om 3-5 år.

Jeg er helt med på at vi er for ringe til at bruge talenter, men det har i høj grad også noget med talentmassen at gøre. Den er slet og ret for dårlig. Forhåbentlig kan CV rette lidt op på det og ikke fyldte truppen med gamle spillere som Stig gjorde for meget.

Nu blev du lige citeret pga det med Daghim og så kom der en masse andet 😀

Daghim var jo decideret elendig når han fik chancen og lignede på ingen måde en spiller der skulle have mere spilletid. Bevares han var naturligvis et talent men han fik den spilletid hans indsats berettigede. Vi havde næppe solgt ham for 5 mio kr men det var jo et decideret vanvittigt bud vi fik. Der var jo også en grund til at han røg direkte videre til Lieferingen, for han var slet ikke klar til det her niveau. Det svarede jo til at vi havde udlejet ham til 1. eller 2. Division men det havde du måske synes var bedre end at sælge til den pris vi fik tilbudt? Salzburg havde bare råd til at gamble på potentialet. Det havde AGF ikke og det var næppe uwes valg at sælge med i stedet JN, Stig og Fournais. Men lad os da endelig bare give uwe skylden for det. Vi kan spare mange penge ved både at gøre uwe til træner, sportschef, direktør og bestyrelsesformand.

Grænbæks exit havde intet med Uwe at gøre. Det er ret åbenlyst at han var skiftet uanset træner. Bodø var et super skifte for ham og agf fik igen rigtig mange penge og en god videresalgsklausul. Det kan man satme ikke klandre Uwe for.

Til gengæld glemmer man belejligt hvad Uwe rent faktisk gjorde for TK og Bisseck.

En anden nævner også Mikkel Bro. Er det også Uwes skyld at en 15 årig vælger at skifte til Bodø. Forventer i virkelig at Uwe skal smide alle 15, 16 og 17 årige på holdet så de ikke vælger en anden karrierevej. Måske en af dem viser sig at blive til noget om 3-5 år.

Jeg er helt med på at vi er for ringe til at bruge talenter, men det har i høj grad også noget med talentmassen at gøre. Den er slet og ret for dårlig. Forhåbentlig kan CV rette lidt op på det og ikke fyldte truppen med gamle spillere som Stig gjorde for meget.

Ja talentmassen er for dårlig, fordi danske klubber skal konkurrere med klubber i udlandet, på at have en kortere vej til førsteholdet - det er bare ikke tilfældet i AGF, og derfor er talentmassen for dårlig.

Tobias Bech = Lars Friis
Kristian Arnstad = Brian Riemer
Jakob Andersen = David Nielsen

Du får ikke kredit for at bruge spillere der allerede har fået sine første +25 kampe på seniorniveau, men du får kritik for at stoppe med at bruge dem.

Så jeg spørger igen, hvor er det talent som Uwe Rösler har udviklet og ført ind på superligaholdet i de tre sæsoner han har været træner?

Det nytter ikke noget at man ikke vil udvikle talenter, men kun bruge dem andre har gjort klar - og det er det eneste Uwe har gjort i sin tid i AGF - bruge spillere der allerede var udviklet af andre, de eneste undtagelser er Callø, Bach og Emmery, og dem har han på ingen måde udviklet til at blive etablerede superligaspillere, (og i øvrigt kun brugt af nød, ikke fordi han på ingen måde har vist lyst til at bruge dem, hvis han havde et alternativ).

Så hvor er de?
Du ved det tilsyneladende så lad os da høre. Hvor er alle AGFs store superligatalenter som vi alle skal falde på halen over? Og nu skal du ikke bare smide random U19 navne men komme med deciderede indsigtsfulde anbefalinger som overbeviser os om at de er gode nok til at spille superliga. Indsigter som du har fra dine tusindevis af timer på agfs træningsbane.

Ja talentmassen er for dårlig, fordi danske klubber skal konkurrere med klubber i udlandet, på at have en kortere vej til førsteholdet - det er bare ikke tilfældet i AGF, og derfor er talentmassen for dårlig.
Ja det er næsten ikke til at sparke sig frem for kæmpetalenter som agf har mistet. Hvem tror du der solgte Daghim? Uwe eller ledelsen? Han røg direkte på Salzburg reservehold så han havde længere til førsteholdet end hos AGF. Men det glemmer du belejligt.

Jeg påpeger, at der ikke så ud til at være tiltro til projektet og der ikke blev øget spilletid selvom han blev et år ældre fra DN og til Uwes første sæson. Det er for at påpege tendensen/forskelligheden i tilgang til talenter. Jeg mener ikke han er et godt eksempel på, at Uwe vil bringe unge spillere.

Hvis du læser det jeg skriver, så vil du notere dig at jeg forsøger at diskutere om vi har den rigtige spillestil, til at udvikle offensive talenter? Er det tid til vi skal noget andet, end det vi har gjort tidligere. Der røg både Grønbæk og Mikkel Bro i gryden, da Bodø tilsyneladende var mere attraktive end vi er/var.

Nu skal klubben holde tungen lige i munden, må indrømme, at sporene fra AaB, Esbjerg og OB skræmmer mig lidt, en alt for stor udskiftning i truppen og en ny træner kan give uro. Jeg mener dog den nuværende trup er rigeligt stærk til top 6. Skal der skiftes træner, skal det være her og nu og ikke midt i sæsonen, har ikke glemt skiftet fra Ive P til Erik R. Og Peter S. til Jesper F. Det var en ren katastrofe og jeg glemmer det aldrig. I øvrigt nej tak til Hoff Thorup det er klubbens DNA sket ikke gearet til og man har aldrig spillet, som FCN eller Barcelona ej heller da vi blev mestre i 1986 eller pokal mestre i 1996

Helt enig i, at det er farligt at skifte træner kort inde i sæsonen. Det var jeg selv inde på tidligere i tråden.

Vi har lige leveret 24 point i løbet af de sidste 24 kampe, så bliver det en dårlig sæsonstart i de første 5-6 kampe tænker jeg der kommer et kæmpe pres fra omverdenen.

Skal den historiske spillestil diktere den fremtidige eller er man nødt til at flytte sig som tiderne skifter? Da vi blev mester i 1986 eller vandt pokalen i 1996 var der slet ikke samme midler i spillersalg - kunne tingene hænge sammen og spillestilen faktisk er med til at begrænse klubben?

Altså klubber som Bodø Glimt og FC Midtjylland?
Det er jo ligesom den vej, vinden blæser. Særligt når man ser på Superligaen i et internationalt perspektiv og indser, at vi praktisk talt bare er rugekasse for de store hold i de mellemstore ligaer og de mellemstore hold i de store ligaer - som er rugekasser for de største hold. Nu har vi efterhånden også set hvor håbløst ustabilt det er, at skulle købe nye spillere hele tiden.

Spændende bliver det i alle fald, hvad der sker i dagene efter BIF kampen - annonceres Uwes farvel?
Nogen tænker det er en god ide at slutte med ham nu, andre tænker at han skal have en chance mere med nogle nye spillere til rådighed.
Det er vel indiskutabelt, at Uwe ikke er den man skal satse på, hvis talentudvikling er højeste prioritet - men han kan være garant for en vis kontinuitet og måske sikre et vist bundniveau.
Jeg håber AGF sadler om nu, og kommer op med en anden type træner - og gerne en lidt mere udfordrende spillestil med plads til flere talenter og lidt mindre maskinbold!
Diskussionen her på Forum går i ring - og bliver meget personlig mellem enkelte deltagere, det er lidt trættende at læse de samme postulater på begge sider igen og igen og igen!

Spændende bliver det i alle fald, hvad der sker i dagene efter BIF kampen - annonceres Uwes farvel?
Nogen tænker det er en god ide at slutte med ham nu, andre tænker at han skal have en chance mere med nogle nye spillere til rådighed.
Det er vel indiskutabelt, at Uwe ikke er den man skal satse på, hvis talentudvikling er højeste prioritet - men han kan være garant for en vis kontinuitet og måske sikre et vist bundniveau.
Jeg håber AGF sadler om nu, og kommer op med en anden type træner - og gerne en lidt mere udfordrende spillestil med plads til flere talenter og lidt mindre maskinbold!
Diskussionen her på Forum går i ring - og bliver meget personlig mellem enkelte deltagere, det er lidt trættende at læse de samme postulater på begge sider igen og igen og igen!
Man kan kun håbe, Uwe må væk nu!!!!

Du siger på en gang at talentmassen er for dårlig, og at det ikke har noget med Uwe at gøre at Mikkel Bro smuttede væk. Han er blevet en del af en seniortrup i Bodø, og har allerede fået seniorminutter. Det er sådan nogen historier der tiltrækker talenter til en klub og dermed gør talentmassen bedre, og det er da cheftræneren der har ansvaret for det. Når man har en træner der aldrig kunne drømme om at gøre noget tilsvarende, så bliver talentmassen ved med at være for dårlig, og konkurrenter bliver ved med at ligge afstand, via store transfers.

Så en klub der skal drives på et sundt økonomisk grundlag,kan ikke tåle at have en træner der sjofler talenterne, det er en dødsspiral.

Latest posts

Back