Problemet er i høj grad VAR, når VAR er blevet solgt som noget, der kun skal intervenere ved klokkeklare fejlkendelser, hvad det her ingenlunde var.
Når adskellige (ex-)dommere så også er ude og sige, at den ikke skal dømmes - så er den vel næppe indenfor clear and obvious.
Jeg vil nødig lyde som en skolelærer med "lOvbOGen siger:", men clear and obvious er godt nok et misbrugt term efterhånden. Clear and obvious handler ikke om at armen skal være strakt ud i fuld længde, mega langt fra kroppen og så spilleren dasker til bolden før noget er skønnet clear and obvious. Clear and obvious handler om, om dommeren har foretaget et fejlskøn - store som små, som VAR må/skal korrigerer.
Nå, men synes VAR-fortalerne så, at det var en clear and obvious forseelse med påskudt bold på kort afstand på arm i naturlig position i kampen i går?
Der er ikke noget i lovbogen der hedder påskudt i fodboldloven længere. Det er virkelig mange år siden den ordlyd har figureret.. Og ja der er ting taler for ikke-strafbar hands men desværre også ting der taler for strafbar hands.
Lovbog:
Det er en forseelse, hvis en spiller:
• Forsætligt rører bolden med hånd/arm, for eksempel ved at bevæge hånden/ armen mod bolden.
• Rører bolden med hånd/arm, når denne har gjort spilleren unaturligt højere eller bredere (ikke-bevidst hands-forseelse). En spiller anses for at have gjort sig unaturligt højere eller bredere, når positionen for hånd/arm ikke er en naturlig konsekvens af eller kan retfærdiggøres af spillerens bevægelse i den pågældende situation. Ved at have hånden/armen i den pågældende position, spiller den pågældende med risiko for, at bolden kan ramme hånd eller arm og dermed udgøre en forseelse.
Efter at have set situationen igen, så, tror jeg, dømmer Krogh efter at MEM er unaturlig bred. At armene er løft op dog med albuen tæt på kroppen, men stadigvæk lidt ud af. Og du ser at MEM løber ind mod bolden/situationen. Det er uheldigt at den så rammer MEM på albuen.
Synes jeg selv den så skulle være fløjtet? Nej, men igen, efter at have set den igen og igen, så synes jeg også det mærkeligt at MEM løfter armene op på den måde, og netop gøre sig bred, og dermed RISIKO for at dommeren kan dømme ham for unaturlig bred. Jeg synes dommerens kald på banen burde at have være nok i sådan en situationen. Vi ved så ikke om Krogh rent faktisk har set situationen, men det må han nok ikke have gjort fordi ellers kunne han have stået ved sit oprindelig kald hvis han synes den er "for tynd".
Jeg tror elitedommergruppen og deres valideringsgruppe kommer frem til at den her er borderline og at det ikke er forkert at dømme straffe, men heller ikke forkert ikke at dømme den. Men det glæder jeg mig at høre om i VARrummet.