New posts

Den store tribune-tråd

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 755
  • Views Views: Views 48K
Den store tribune-tråd
Ja, det er træls, vi har fået så hysteriske regler omkring pyro.

Det er et sæt konstruerede regler i en "privat" organisation, de kan ændre dem med det samme hvis de ønsker. Jeg synes også det var hysterisk at vi skulle spille for tomme tribuner mod Brøndby på baggrund af en marginal udsættelse. Det er kun i DK sådan en handling sker, og siger lidt om vores kultur arv på godt og ondt.

Janni Serra´s karantæne var også helt i hampen, jeg har svært ved at se noget værdi i den beslutning.

Reglerne er dog kommet på baggrund af skandaløse scener i FCK og Brøndby, hvilke jeg også synes var langt over stregen. Det handler om rå vold og panikscener og ikke så meget om fankultur.

Ligenu er vi på den del af kurven, hvor vi slår ned på alt og alle. Måske det ændrer sig i fremtiden, så man godt kan fyre lidt pyro uden at alle tribuner skal lukkes.

Så du mener oprigtigt, at det er så en god forretning for AGF, at den såkaldte (og misforståede) civile ulydighed bare skal fortsætte?
Tror sgu ikke indtægter overstiger udgifter på dette punkt

Jeg har ikke de eksakte tal, men vi ved at beløbende tilbageføres, vi ved at AGF ingen problemer har med at sælge billetter eller sponsorpladser, mit sidste "vidne" handler om JN. Han er meget økonomisk anlagt, så hans reaktion på emner af økonomisk karakter afspejler mit syn på sagen. JN udtaler jeg helst ikke om pyro, kun når han skal, også siger han jo det som der skal siges. Hvis JN synes det var et kæmpe problem, så var det lukket ned for længe siden.

Men vi kommer det nok aldrig nærmere, for især det med sponsorerne er svært at gøre op.

Jeg kender i sagens natur ikke detaljerne, det ville nu ellers være fedt. Jeg læner mig af de svar jeg har fået, de gange jeg har undersøgt hvad de penge går til.

Vi har debatteret de bøder før, især størrelsen og det logiske faktum at de koster klubben penge. Jeg reflekterede så bare lidt over dengang: "hvor fanden ryger de penge så hen og hvem forgylder de"? Det er jo anseelige beløb, det er vi enige om. Jeg er nået frem til den konklusion, at de bøder reelt ikke koster os penge, vi får dem retur via den pulje og resten kommer fra sponsorer som strømmer til klubben fordi der er en fantastisk stemning, som vi ALLE er med til at skabe.

Det var måske et emne for en journalist på et medie som dækker AGF at undersøge fordelingen af beløbet til de enkelte klubber og dermed komme et svar nærmere?

Umiddelbart må man antage at AGF i de her år har haft travlt med at søge, først med Vejlby og nu med "ny ceres park".

De puljer kan ansøges af klubber fra Superligaen til 3 division. Nu kender jeg ikke helt til grundlaget for bøder i de lavere divisioner men et godt gæt er, at de søger om flere midler, end der kommer ind i bøder. På den måde kan Superligaklubberne, være med til at betale forbedringer for de lavere rangerende klubber.

Det er et sæt konstruerede regler i en "privat" organisation, de kan ændre dem med det samme hvis de ønsker. Jeg synes også det var hysterisk at vi skulle spille for tomme tribuner mod Brøndby på baggrund af en marginal udsættelse. Det er kun i DK sådan en handling sker, og siger lidt om vores kultur arv på godt og ondt.

Nødblus er sjovt nok til nødssituationer og lovbestemt. Fyrværkeri må du som privatperson skyde af den 31 december till og med den 1 januar kl. 24. Regler.

Ligenu er vi på den del af kurven, hvor vi slår ned på alt og alle. Måske det ændrer sig i fremtiden, så man godt kan fyre lidt pyro uden at alle tribuner skal lukkes.

Jeg har før spurgt fortalerne for Pyro om de er med på den Norske model - der gør de det under forsvarlige forhold.

Sjovt nok er der nærmest (måske aldrig) aldrig nogen af dem som syntes det er en god ide. Dvs. de skal have det der lille kick med at begå noget ulovligt = det har principielt ikke noget med stemningen at gøre ;)

Last edited:
I øvrigt er det hele tiden med fornemmelsen af, at klubberne og kamparrangørerne vil markere nok modstand til pyroteknik til ikke at være ansvarlige ved en evt ulykke (som er en sjælden begivenhed), men samtidig ikke nok til at stoppe praksis helt.

Jeg vil ikke selv deltage i det, og holder mig selv og familie et stykke væk fra områder hvor det sker (kom uforvarrende tæt på en uorganiseret afbrænding for år tilbage). At klubben får bøder tager jeg nogenlunde roligt - det er dumme penge, men trods alt til at leve med. Når en tribune bliver lukket er det et problem og ikke acceptabelt.

eg har før spurgt fortalerne for Pyro om de er med på den Norske model - der gør de det under forsvarlige forhold.

Sjovt nok er der nærmest (måske aldrig) aldrig nogen af dem som syntes det er en god ide. Dvs. de skal have det der lille kick med at begå noget ulovligt = det har principielt ikke noget med stemningen at gøre

Det viser jo også bare at hele pyro "reglerne" er konstruerede. Norge har så godkendt affyring af pyro i en bestemt model med bestemte kriterier overholdt.

Selv i skandinavien er vi ikke enige, og vi ligner ellers hinanden kulturelt. Jeg synes karantænen mod BIF og Serra var skudt langt over målet.
Så jeg ser enhver lempelse som et skridt frem og imødekommelse af et stort publikum.

Jeg så nu helst at man kun skred ind ved grove tilfælde, aka FCK / Brøndby gate, samt det fyrværkeri angreb udover cinders banen på eget stadium for 2 år siden.
Det var langt over det jeg vil kalde drengestreger og ungdoms kådhed.

Men enhver form for lempelse fra de her tåbelige og rigide regler vil jeg hilse velkommen.

Nødblus er sjovt nok til nødssituationer og lovbestemt. Fyrværkeri må du som privatperson skyde af den 31 december till og med den 1 januar kl. 24.

Tak for oplysning af loven. ;)

De puljer kan ansøges af klubber fra Superligaen til 3 division. Nu kender jeg ikke helt til grundlaget for bøder i de lavere divisioner men et godt gæt er, at de søger om flere midler, end der kommer ind i bøder. På den måde kan Superligaklubberne, være med til at betale forbedringer for de lavere rangerende klubber.

Ja, det kan vel ikke udelukkes. Tvivler på at Brabrand har de samme behov som os.

HVIS beløbene tilbageføres så kan det dokumenteres.
Den dokumentation mangler jeg.

Du er velkommen til at søge efter det hvis du ønsker mere info.

Forbud er jo en sjov ting, nogen giver mening, andre bliver sådan lidt mere...tjaaa...tjooo...måske

Tag nu forbuds tiden i USA, hvor alkohol var forbudt landsdækkende i 13 år. Hvis et lignende forbud kommer i DK, kan I se ser selv undvære en kold øl, glas vin
eller en skarp til julemaden i 13 år?

Hvis man kan det, så tager jeg hatten af for viljen til lovlydigheden, personligt havde jeg nok selv sørget for lidt import så jeg havde til husbehov,
og dermed brudt loven.

Jeg har ikke de eksakte tal, men vi ved at beløbende tilbageføres, vi ved at AGF ingen problemer har med at sælge billetter eller sponsorpladser, mit sidste "vidne" handler om JN. Han er meget økonomisk anlagt, så hans reaktion på emner af økonomisk karakter afspejler mit syn på sagen. JN udtaler jeg helst ikke om pyro, kun når han skal, også siger han jo det som der skal siges. Hvis JN synes det var et kæmpe problem, så var det lukket ned for længe siden.

Men vi kommer det nok aldrig nærmere, for især det med sponsorerne er svært at gøre op.

Dit argument er følgende, hvis jeg forstår dig ret?
  1. Pyro er ikke farligt, medmindre det går helt amok
  2. Bøderne er ligegyldige, fordi AGF alligevel får pengene ind igen fra den der pulje igen?
  3. Ellers havde JN nok brokket sig noget mere
  4. Og derfor er det ikke noget problem, at de stemningsskabende bryder reglerne?
Jeg synes kun, den argumentrække holder, hvis du kan redegøre helt faktuelt for, at AGF faktisk ikke taber penge på det her.

At du tror/gætter/vurderer/estimerer, at AGF ikke taber penge på pyrobøderne er et sørgeligt argument. Du kan ikke redegøre for, hvor mange penge AGF trækker ud af den pulje, kontra hvad de får ind. Du kan ikke sandsynliggøre, at der ville være færre sponsorindtægter til kampene, hvis der ikke var pyro. Og du kan ikke sandsynliggøre, at der ville komme færre tilskuere til kampene, hvis der ikke var pyro.

Jeg tror personligt ikke, det ville påvirke interessen for AGFs kampe specielt negativt, hvis de stemningsskabende lavede stemning uden at lave pyro. Tværtimod tror jeg, det kunne tiltrække flere til at deltage i stemningsarbejdet.

Jeg tror også sponsorerne går mere op i spillet på banen, kommunikationen udadtil, resultaterne og stemningen omkring klubben end de går op i, at der bliver fyret pyro af. Jeg tror f.eks. ikke Power ville trække deres sponsorat, hvis pyrofolket stoppede med at fyre pyro af.

Mine gæt er hverken bedre eller dårligere end dine gæt. Vi kan begge tage fejl. Men hvis du vil bruge økonomien som et argument, så bør det gøre helt faktuelt. Ellers er det bare ligegyldigt. Og helt faktuelt ved vi kun, at pyro er en udgift for klubben gennem bøder.

Jeg køber til fulde, at man kan synes, pyro er fedt. Jeg køber til fulde, at det kan give et kick til dem, der fyrer det af.

Jeg køber til fulde, at vi i Danmark sjældent eller aldrig ser ulykker som følge af pyro. Til gengæld er jeg også ret overbevist om, at pyrofolket ville gå ret langt for at skjule mindre skader som følge af pyro, så jeg er ikke sikker på, at offentligheden har det fulde billede her. Men det er rent gætværk.

Til gengæld synes jeg, at det er voldsomt forkælet at bruge som undskyldning, at det er reglerne, der er forkerte, og at vi alle bryder loven i ny og næ.

Og så køber jeg ikke, at pyro er en nødvendighed for at skabe god stemning. Det er muligt, det skaber stemning på tribunen. Men for alle andre er det altså primært det vokale, der udgør stemningen.

Min opfattelse er faktisk nærmere, at det ødelægger stemningen, når der skal fyres pyro af, fordi det stjæler fokus.

Min opfattelse er faktisk nærmere, at det ødelægger stemningen, når der skal fyres pyro af, fordi det stjæler fokus.
Enig - bedst eksemplificeret ved afbrydelsen af Pokalfinalen 2024, hvor vi var startet rigtig godt, tåberne fik jern på og skød krudt af, kampen afbrudt, SIF justerede deres gameplan…
Havde vi tabt alligevel? Måske. Men hvis man kan argumentere for pyro ved ikke at kunne bevise at vi ikke mister penge på det, kan jeg også påstå ovenstående 😎🤩

Tak for oplysning af loven. ;)

Velbekomme - alle love er jo konstruerede som du argumenterer for disse er. Det er bare ikke kun et privat påfund som du skrev.

Det viser jo også bare at hele pyro "reglerne" er konstruerede. Norge har så godkendt affyring af pyro i en bestemt model med bestemte kriterier overholdt.

Selv i skandinavien er vi ikke enige, og vi ligner ellers hinanden kulturelt. Jeg synes karantænen mod BIF og Serra var skudt langt over målet.
Så jeg ser enhver lempelse som et skridt frem og imødekommelse af et stort publikum.

Jeg så nu helst at man kun skred ind ved grove tilfælde, aka FCK / Brøndby gate, samt det fyrværkeri angreb udover cinders banen på eget stadium for 2 år siden.
Det var langt over det jeg vil kalde drengestreger og ungdoms kådhed.

Men enhver form for lempelse fra de her tåbelige og rigide regler vil jeg hilse velkommen.

Man har i hvert fald "konstrueret" nogle regler i Norge, så det er muligt at fyre pyro af under ordnede forhold. Men der skal både kursus og tilladelser til fra Politiet (så vidt jeg husker). Man har endda forlænget de første par års prøveperiode - så måske det ikke er helt skidt.

Hvis pyromanerne herhjemme er interesserede i det, så syntes jeg de skal melde sig på banen og arbejde den vej? De svarer bare helst ikke, når man foreslår det - det kan man så gætte på hvorfor ;)

Må hellere drible ud af den her diskussion igen - det kører altid i ring og bliver ikke anderledes:sleep:

Tag nu forbuds tiden i USA, hvor alkohol var forbudt landsdækkende i 13 år. Hvis et lignende forbud kommer i DK, kan I se ser selv undvære en kold øl, glas vin
eller en skarp til julemaden i 13 år?

Hvis man kan det, så tager jeg hatten af for viljen til lovlydigheden, personligt havde jeg nok selv sørget for lidt import så jeg havde til husbehov,
og dermed brudt loven.
Men hvis du bestiller hjem til husbehov og bliver opdaget, tager du så selv konsekvensen? For lige nu er det reelt klubben og ikke pyro tilhængerne som gør det.

Og hvis DBU/divisionsforeringen ikke havde indført en konsekvens for det, så havde den kommet fra Christiansborg i stedet.

• Like
Reactions: Tom
Velbekomme - alle love er jo konstruerede som du argumenterer for disse er. Det er bare ikke kun et privat påfund som du skrev.

Man har i hvert fald "konstrueret" nogle regler i Norge, så det er muligt at fyre pyro af under ordnede forhold. Men der skal både kursus og tilladelser til fra Politiet (så vidt jeg husker). Man har endda forlænget de første par års prøveperiode - så måske det ikke er helt skidt.

Hvis pyromanerne herhjemme er interesserede i det, så syntes jeg de skal melde sig på banen og arbejde den vej? De svarer bare helst ikke, når man foreslår det - det kan man så gætte på hvorfor ;)

Må hellere drible ud af den her diskussion igen - det kører altid i ring og bliver ikke anderledes:sleep:
Altså hvis man ser æstetikken i seneste video fra Samlet for Aarhus på Facebook er det nok ikke lige ordnede forhold med sikkerhedsbriller og onkelfremvisning af fyrværkeri i sikker afstand, som er det fede. Det er mere noget med masker, slørede ansigter og et anarkistisk hav af pyro. Jeg er blevet for gammel til det, som vises på den video (og har nok heller aldrig været mande-mand eller stammemenneske nok til det). Men derfor kan jeg alligevel godt se, at Norge-modellen aldrig vil blive andet end en voksen-løsning, der slet ikke taler ind i den virkelighed, der er blandt de unge mænd på tribunen. Det er ligesom at foreslå BZ'ere om de mon ikke kunne overtage et faldefærdigt hus på Lolland.

Jeg synes kun, den argumentrække holder, hvis du kan redegøre helt faktuelt for, at AGF faktisk ikke taber penge på det her.

Ok, der ser vi så bare forskelligt på det. Held og lykke næste gang du skal argumentere for en blød værdi hos en spiller og ikke kun de hårde facts. :)

At du tror/gætter/vurderer/estimerer, at AGF ikke taber penge på pyrobøderne er et sørgeligt argument. Du kan ikke redegøre for, hvor mange penge AGF trækker ud af den pulje, kontra hvad de får ind. Du kan ikke sandsynliggøre, at der ville være færre sponsorindtægter til kampene, hvis der ikke var pyro. Og du kan ikke sandsynliggøre, at der ville komme færre tilskuere til kampene, hvis der ikke var pyro.

Det er ok du ikke anerkender det, det må du egentlig også selv bestemme. Det er helt fair.

Enig - bedst eksemplificeret ved afbrydelsen af Pokalfinalen 2024, hvor vi var startet rigtig godt, tåberne fik jern på og skød krudt af, kampen afbrudt, SIF justerede deres gameplan…
Havde vi tabt alligevel? Måske. Men hvis man kan argumentere for pyro ved ikke at kunne bevise at vi ikke mister penge på det, kan jeg også påstå ovenstående

Jeg er helt enig, det er skandaløst når det tager overhånd.

Udformning af bøderne håndteres internt af Divisions foreningen, hvis der er vilje til at ændre, så kan de gøre det imorgen.

Bøder der tilbageføres........
Jeg gad godt vide helt præcist hvor det fremgår af AGFs regnskab og hvad jeg skal søge efter.
Smart manøvre!!!
Det er såmænd bare det jeg høfligt beder om
Fordi det er sgu ikke det der er ideen i en bøde, at man får pengene igen.

Jeg synes også det er smart formuleret og gemt væk. Man sender et signal, og bag om rykken, så flytter man pengende retur.

Ok, der ser vi så bare forskelligt på det. Held og lykke næste gang du skal argumentere for en blød værdi hos en spiller og ikke kun de hårde facts. :)

Jeg ved ikke, hvad en blød værdi er. Men jeg ville aldrig modargumentere en faktuelt udmeldt pris for en spiller med en økonomi, jeg ikke kunne redegøre for, men som jeg selv gættede på. Og det er vel det, du gør.

Det er ok du ikke anerkender det, det må du egentlig også selv bestemme. Det er helt fair.

Naturligvis er det ok. Jeg gætter på, at ingen herinde - udover måske de, der er for pyro - anerkende lige præcis det argument. Det er jo tilsyneladende frit opfundet til lejligheden.

• Like
Reactions: Tom
Nu starter jeg sikkert et shitshow :)

Det er da træls med de bøder. Så langt kan vi i hvert fald være enige. Men jeg kan ikke lade være med at tænke, om alle de folk der bliver triggered så voldsomt af dem også uden videre ville acceptere legitimiteten af sådanne bøder hvis (når) UEFA/DBU begyndte at dele lignende ud på andre områder hvor de vil have fodboldfans til at rette ind? Det kunne være, at nu måtte man ikke rejse sig op, råbe grimme ord af dommeren, have flag med ind eller drikke fadøl. Brug jeres fantasi. Der er mange andre ting end romerlys de allerede sådan så småt er begyndt at sætte ind overfor for at strømligne det hele. Jeg er oprigtigt interesseret i at vide, om folk herinde så også ville svine de folk der egoistisk rejste sig op og "skadede klubben"? Eller om nok på et tidspunkt ville være nok, og i ville hoppe over på den anden side og være en del af den civile ulydighed og protest imod udviklingen?
Først og fremmest.. Så er der regler. De skal overholdes... Sådan er det kort sagt hele vejen rundt.

HVIS de (til dels latterlige) eksempler blev ti lvirkelighed, så ville jeg ikke bare bryde dem fordi jeg er imod, så ville jeg prøve at få dem ændret igennem de rigitge instanser - hvilket ville være den rigtige måde at gøre det på.

Det ramaskrig de får herinde med de arbitrære bøder, og den måde de derigennem lykkes med at skabe splid og spille fodboldfans ud imod hinanden er jo tydeligvis hele formålet. De har det altså for nemt.

Dem der skaber splid er dem der ødelægger det for andre, ved at blive ved med at bryde reglerne. Skader klubben, omdømmet i samfundet og får tribuner lukket.. Ikke DBU

Det er heller ikke lovgiverne der er skyld i at folk er sure på dem der kører for stærkt...

Der er noget du har misforstået. At forholde sig til noget er ikke det samme som at jeg skal give dig ret. Jeg har forholdt mig til det adskillige gange. Jeg har forklaret at jeg (og mange andre) ikke køber præmissen om “det er ulovligt så stop det basta”. Og i øvrigt pointeret, at i er hyklere hvis i bruger den argumentation og ikke selv kan leve op til det fundamentalistiske regelrytteri i gør jer selv til fortalere for. Så er i udelukkende smagsdommere.

Se du, der forholdte jeg mig lige til det igen.

Det siger alt...

"Jeg anerkender ikke loven når det ikke passer mig Basta".....

Det siger alt...

"Jeg anerkender ikke loven når det ikke passer mig Basta".....

Jamen sådan er de fleste af os når det kommer til stykket, bare på forskellige områder. Jeg håber for dig, at du udenfor AGF kontekst/uden for det her forum kan leve op til det ideal og det kompromisløse regelrytteri du er fortaler for herinde. Hvis du kan er det prisværdigt. Hvis du ikke kan er du en hykler.

Jamen sådan er de fleste af os når det kommer til stykket, bare på forskellige områder. Jeg håber for dig, at du udenfor AGF kontekst/uden for det her forum kan leve op til det ideal og det kompromisløse regelrytteri du er fortaler for herinde. Hvis du kan er det prisværdigt. Hvis du ikke kan er du en hykler.
Jeg håber alle der går ind for andre skal tage konsekvensen for ens handlinger også acceptere hvis det sker ude i resten af samfundet.

Jeg ser hvert fald ikke nogen, som prædiker om, at de aldrig begår fejl eller overtræder loven/regelsættet. Men jeg ser heller ikke nogen, som ikke også påtager sig ansvaret, hvis de bliver opdaget i det.

Latest posts

Back