New posts

Ny Ceres Park

• Thread starter Thread starter mono
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 9K
  • Views Views: Views 791K
Ny Ceres Park
Ja der er jo helt sikkert en million ting at gøre inde i VIP bygningen feks.
Og dertil kan der monteres tribuneelementer og tag i den ende, hvor der allerede er rejst søjler.
Ja, det vigtigste er bare at de er færdig til marts 2027 senest. Selvom det er sjovt at følge med, så begynder jeg først for alvor at få stiv dolk når man kan se græsset gro. Gad vide hvornår de anlægger plænen? Det er jo ikke den bedste tid hen over en vinter, så umiddelbart vil jeg da mene at det er bedst i det sene efterår, hvor der stadig er varmt nok til at de kan gro og få fat. Men det har de nok styr på. Man kan ikke undgå at blive lidt utålmodig.

Ja, det vigtigste er bare at de er færdig til marts 2027 senest. Selvom det er sjovt at følge med, så begynder jeg først for alvor at få stiv dolk når man kan se græsset gro. Gad vide hvornår de anlægger plænen? Det er jo ikke den bedste tid hen over en vinter, så umiddelbart vil jeg da mene at det er bedst i det sene efterår, hvor der stadig er varmt nok til at de kan gro og få fat. Men det har de nok styr på. Man kan ikke undgå at blive lidt utålmodig.

Plænen er nok trods alt noget af det aller sidste, når der kon resterer noget el og kosmetisk arbejde.
De kommer jo sikkert med noget græs, der "bare" skal rulles ud, og så have et par uger til at sætte sig.

Plænen er nok trods alt noget af det aller sidste, når der kon resterer noget el og kosmetisk arbejde.
De kommer jo sikkert med noget græs, der "bare" skal rulles ud, og så have et par uger til at sætte sig.
Selvom man kan bruge grolamper, så er december-februar bare ualmindeligt dårlige måneder at anlægge græs i. Jorden skal helst være minimum 7 grader og der skal være lys. September-oktober er ret optimalt, så jeg vil næsten tro, at man starter der, for at det kan få bedst mulig forudsætning for at sætte sig. Ruller du det bare ud og spiller på det for hurtigt, så tror jeg du vil få et pløretæppe ret hurtigt selvom det er hybrid. Bare se alle de hovsaløsninger de har lavet i Parken. Så snart man er sikker på, at man ikke skal køre rundt inde på plænen med store maskiner tror jeg man anlægger plænen. Men det bliver fedt at se grøn plæne og næsten færdige tribuner.

Selvom man kan bruge grolamper, så er december-februar bare ualmindeligt dårlige måneder at anlægge græs i. Jorden skal helst være minimum 7 grader og der skal være lys. September-oktober er ret optimalt, så jeg vil næsten tro, at man starter der, for at det kan få bedst mulig forudsætning for at sætte sig. Ruller du det bare ud og spiller på det for hurtigt, så tror jeg du vil få et pløretæppe ret hurtigt selvom det er hybrid. Bare se alle de hovsaløsninger de har lavet i Parken. Så snart man er sikker på, at man ikke skal køre rundt inde på plænen med store maskiner tror jeg man anlægger plænen. Men det bliver fedt at se grøn plæne og næsten færdige tribuner.
Varmeelementerne kan nok løfte jordtemperaturen til 7 grader kombineret med varme fra grolamper og overdækning. Det vil koste lidt, men i forhold til stadionets pris intet af relevans 😅

Har du spurgt Ena om hendes holdning hertil? Altså pris relevans? 😎
Hun kan vel få en kasse med lidt svampe og en sjælden orkide i et af hjørnerne.

Men det er da en pointe at man normalt ikke lige anlægger en ny bane om vinteren, så hvis man skal have den lagt i efteråret skal man selvfølgelig have det planlagt så man kan arbejde videre på resten henover vinteren. Det er sikkert muligt da man vel er færdig med de helt store maskiner og kan komme til udvendig fra med det der fx skal laves i concoursen. Der er nogle sæder og måske en storskærm osv der måske skal sættes op, men man kan vel også komme ind på stadion uden at pløje plænen op.

Hun kan vel få en kasse med lidt svampe og en sjælden orkide i et af hjørnerne.

Men det er da en pointe at man normalt ikke lige anlægger en ny bane om vinteren, så hvis man skal have den lagt i efteråret skal man selvfølgelig have det planlagt så man kan arbejde videre på resten henover vinteren. Det er sikkert muligt da man vel er færdig med de helt store maskiner og kan komme til udvendig fra med det der fx skal laves i concoursen. Der er nogle sæder og måske en storskærm osv der måske skal sættes op, men man kan vel også komme ind på stadion uden at pløje plænen op.
I forhold til tidspunktet er det værd at nævne, at den vi har i Vejlby blev anlagt i oktober (eller deromkring?) og blev taget i brug i slutningen af januar. Og i en periode var den i hvert fald én af de bedste i landet.

Tror ikke man skal undervurdere hvor længe al den indvendige aptering tager. Så tror godt man kan anlægge banen i sensommeren, så den kan nå at sætte sig ordentligt, mens der arbejdes på alt det indvendige i de sidste 7-8 måneder.
Mit gæt er, at banen bliver lagt i foråret og får fine grobetingelser frem til at vi spiller den 1. kamp i efteråret 2027. Jeg tror ikke et øjeblik på marts 2027. Min drøm er at stadion står klart i juli 2027 og at vi kan lægge ud med en kval. kamp til Europa. Men der har vist allerede været snakke om, at det bliver svært at nå.

I forhold til tidspunktet er det værd at nævne, at den vi har i Vejlby blev anlagt i oktober (eller deromkring?) og blev taget i brug i slutningen af januar. Og i en periode var den i hvert fald én af de bedste i landet.
Ja - her er det omkring et halvt år inden stadion skal tages i brug, men der vil formentlig være mange detaljer der skal ordnes og forhåbentlig er de større ting også på plads i god tid, så det må være et spørgsmål om at organisere det rigtigt.

Personligt vil jeg dog heller ikke blive helt vildt chokeret hvis vi først åbner stadion op til sæsonen efter...

Mit gæt er, at banen bliver lagt i foråret og får fine grobetingelser frem til at vi spiller den 1. kamp i efteråret 2027. Jeg tror ikke et øjeblik på marts 2027. Min drøm er at stadion står klart i juli 2027 og at vi kan lægge ud med en kval. kamp til Europa. Men der har vist allerede været snakke om, at det bliver svært at nå.
Medmindre du ved noget om forsinkelser som ikke er kommet ud, så tror jeg marts 27 holder. Alle overraskelserne i jorden er afklaret og resten af byggeprocessen er egentligt ret ligetil. Så der burde ikke være noget i den fremtidige byggeproces som kan give anledning til forsinkelser.

Medmindre du ved noget om forsinkelser som ikke er kommet ud, så tror jeg marts 27 holder. Alle overraskelserne i jorden er afklaret og resten af byggeprocessen er egentligt ret ligetil. Så der burde ikke være noget i den fremtidige byggeproces som kan give anledning til forsinkelser.

"Burde" is carrying a lot of weight....

Der kan stadig ske alt fra utætte tage, fejlkonstruktioner i trapper, sikkerhedsgodkendelser der fejles, til 117 andre fejl og mangler.

"Burde" is carrying a lot of weight....

Der kan stadig ske alt fra utætte tage, fejlkonstruktioner i trapper, sikkerhedsgodkendelser der fejles, til 117 andre fejl og mangler.
Hehe, det kan du sige. Men trods alt mere simpelt og forudsigeligt at bygge et stadion fra bunden (når fundamentet er på plads) end at renovere en gammel bygning. Eller bygge en lufthavn. Så medmindre totalentreprenøren er totalt inkompetent, så bør de have styr på processen herfra.

Last edited:
Altså, når der allerede her i 2025 begynder at blive talt om yderligere en forsinkelse, så tænker jeg at det hurtigt kan blive noget man inkorporerer i planlægningen.

Stiften og JP har selvfølgelig skrevet om det og vi har diskuteret det herinde.

Et alternativt (knapt så click-bait agtigt) link her:

Avisen henviser til et notat fra Kongelundens Sekretariat, som står for projektet på vegne af Aarhus Kommune.

Ifølge notatet arbejder man nu med muligheden for, at stadionet først står klar i august 2027.

Tror ikke man skal undervurdere hvor længe al den indvendige aptering tager. Så tror godt man kan anlægge banen i sensommeren, så den kan nå at sætte sig ordentligt, mens der arbejdes på alt det indvendige i de sidste 7-8 måneder.

Det tager rigtig lang tid ja - også derfor det var det første der blev rejst, så man kan begynde på det så hurtigt som muligt.

Altså, når der allerede her i 2025 begynder at blive talt om yderligere en forsinkelse, så tænker jeg at det hurtigt kan blive noget man inkorporerer i planlægningen.

Et alternativt (knapt så click-bait agtigt) link her:
Har godt set artiklerne. Men det er jo et worst case scenarie - ikke den forventede aflevering. Tværtimod har man jo senest talt om, at man har indhentet lidt af forsinkelsen, men stadig forventer at være færdige i marts 27.

Et alternativt link her:
Man skal passe på med at gøre journalister fra Stiften eller JP til sandhedssigere.
Det bedste for dem rent journalistisk er endnu en forsinkelse. Fordi så har de endnu forargelses-historie at brygge på med tilhørende clicks.

Det fra JP i oktober med yderligere forsinkelse er en historie om worst case. Det har Kongelunden så svaret på. Det var ikke hvad der var sandsynligt.

Det vi VED er oplysningerne fra juni 2025: "Der er aktuelt opgjort en forsinkelse på 84 arbejdsdage. Den hidtil aftalte afleveringstermin hedder ultimo december 2026. Det fælles mål er fortsat at kunne tage banen i brug til Superliga-sæsonen marts 2027 ved at optimere tidsplan og fremdrift yderligere". Denne blev efterfølgende korrigeret af hovedentreprenøren til 75 arbejdsdage.

Af dokumentet på Magistratens møde 7. oktober 2025 fremgår det, at det skrider godt fremad på byggepladsen, og at man nu er nede på 16% af den samlede økonomi, som der ikke er indgået aftaler om.

Senest har projektchefen på Insta fortalt, at de forventer at overholde tidsplanen, men at man selvfølgelig ikke kan garantere noget i så stort et projekt.

Så vidt jeg kan forstå på folk med forstand på den slags projekter, så er det i starten at de store forsinkelser ligger. Når man først er færdig med jord- og betonarbejdet, så kommer der sjældent nye forsinkelser.

Mit gæt er marts 2027. Hvad journalister siger kunne ikke rage mig mindre.

Latest posts

Back