New posts

Ny Ceres Park

• Thread starter Thread starter mono
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 9K
  • Views Views: Views 791K
Ny Ceres Park
Fordi en byggeproces bliver markant mere forudsigelig så snart du er færdig med alt det der foregår i jorden. Det er der alt det ukendte befinder sig. Når først fundamentet er færdigt kan entreprenøren ramme rimeligt præcist med tidsplanen.
Ja, vi må se. Desværre læser jeg også at alle tager forbehold og det er jo heller ikke et parcelhus eller en anden hverdagsopgave de er i gang med. Jeg tænker at de støder på nye udfordringer hele tiden, hvilket i princippet også må være fedt nok for dem der arbejder med opgaven.

Det der taler for at nå tidsplanen er, at danske isvintre efterhånden er sjældne

Ja, vi må se. Desværre læser jeg også at alle tager forbehold og det er jo heller ikke et parcelhus eller en anden hverdagsopgave de er i gang med. Jeg tænker at de støder på nye udfordringer hele tiden, hvilket i princippet også må være fedt nok for dem der arbejder med opgaven.
Hvis det var mit nye parcelhus, de var i gang med at opføre, så ville jeg godt nok også være positivt overrasket over, hvor snorlige det hele har kørt, siden de blev færdige med at kompensere for den bløde jord i starten af projektet. Folk kommer på arbejde, ting bliver leveret til tiden, og hver eneste dag er der synlige fremskridt. Det er nok mere end man kan sige, om de fleste småprojekter rundt omkring på private byggegrunde 😅

Selvfølgelig kan der dukke problemer op ude i horisonten, men mon ikke også der er lagt luft ind i projektet til at tillade forskellige uforudsete problemer. Jeg forestiller mig, at alle de tre sidste tribuneafsnit kommer til at køre fuldstændig efter tidsplanen, og at det først bliver det sidste halve år, hvor alle detaljerne skal på plads, at det kan komme til at knibe. Men jeg tror faktisk ikke længere, at det er stor risiko for, at åbningen rykker sig med mere end få måneder. At det først skulle stå færdigt i efteråret 27, det har jeg svært ved at se for mig.

Selvfølgelig kan der dukke problemer op ude i horisonten, men mon ikke også der er lagt luft ind i projektet til at tillade forskellige uforudsete problemer. Jeg forestiller mig, at alle de tre sidste tribuneafsnit kommer til at køre fuldstændig efter tidsplanen, og at det først bliver det sidste halve år, hvor alle detaljerne skal på plads, at det kan komme til at knibe. Men jeg tror faktisk ikke længere, at det er stor risiko for, at åbningen rykker sig med mere end få måneder. At det først skulle stå færdigt i efteråret 27, det har jeg svært ved at se for mig.
I forhold til luft, ja så kan man håbe at det var lagt ind fra starten, men det vi hører er jo tværtimod at de kæmper med at indhente en forsinkelse. Det lækkede notat fra Kongelunden, hvor man skriver om august 2027 er vel heller ikke mere end en måned eller to gammelt? Nu har vi ikke hørt hvad notatet egentlig beror på, men det kan jo f.eks. handle om at man satser på en mild vinter i år for at tidsplanen skal holde?

I forhold til luft, ja så kan man håbe at det var lagt ind fra starten, men det vi hører er jo tværtimod at de kæmper med at indhente en forsinkelse. Det lækkede notat fra Kongelunden, hvor man skriver om august 2027 er vel heller ikke mere end en måned eller to gammelt? Nu har vi ikke hørt hvad notatet egentlig beror på, men det kan jo f.eks. handle om at man satser på en mild vinter i år for at tidsplanen skal holde?
Det notat med den dato er et worst case-scenarie (som flere allerede har påpeget). Det er ikke et best case- eller et realistisk case-scenarie. Mest realistiske bud lige nu er fortsat marts 2027.

Last edited:
Det notat med den dato er et worst case-scenarie (som flere allerede har påpeget). Det er ikke et best case- eller et realistisk case-scenarie. Mest realistiske bud lige nu er fortsat marts 2027.
Det kunne være interessant at høre, om de også har et notat liggende med et best case scenarie, som indebærer at stadion kan åbnes allerede i efteråret 2026 eller i det mindste 1. januar 2027, så man kan afholde træningskampe og forårspremieren på stadion. Det ville sikkert også være meget værd for AGF, hvis de kunne afslutte Vejlby allerede i 2026 og få afmontereret det der er lånt og leaset. Men mit gæt er at sådan et notat ikke findes og vi kan nok også alle blive enige om, at det ikke var noget Stiften ville gide at skrive om, hvis det fandtes.

Men jeg gætter på, at alle er meget klogere, når denne vinter er ovre.

Det kunne være interessant at høre, om de også har et notat liggende med et best case scenarie, som indebærer at stadion kan åbnes allerede i efteråret 2026 eller i det mindste 1. januar 2027, så man kan afholde træningskampe og forårspremieren på stadion. Det ville sikkert også være meget værd for AGF, hvis de kunne afslutte Vejlby allerede i 2026 og få afmontereret det der er lånt og leaset. Men mit gæt er at sådan et notat ikke findes og vi kan nok også alle blive enige om, at det ikke var noget Stiften ville gide at skrive om, hvis det fandtes.
Lige præcis. Skandaler sælger aviser og derfor er det vigtigt ikke at hoppe med på hysteriet.

Der er i marts-tidsplanen helt sikkert indlagt noget luft til mindre uforudsete ting. For det kommer der helt naturligt i enhver byggeproces. Men hvis man støder på færre ting end forventeligt er det nok maks en uge eller to man kan skære af.

Ift. worst case scenariet, så tror jeg primært det er vejret der kan være årsag til at det bliver en realitet. Får vi to hårde vintre (som vi nok skal 14-15 år tilbage for at finde sidst), kan vi godt have 3-4 måneder (samlet set), hvor der stort set ikke kan laves noget på pladsen. Især denne vinter, hvor alt stadig er helt åbent, er ret vigtigt for tidsplanen.

Hvorfor taler vi om et lækket notat fra Kongelunden ?

Notatet er jo fuldt tilgængeligt i den risikorapport fra Kongelunden, som var på Magistratens møde 7. oktober 2025:

Hvorfor taler vi om et lækket notat fra Kongelunden ?

Notatet er jo fuldt tilgængeligt i den risikorapport fra Kongelunden, som var på Magistratens møde 7. oktober 2025:

Tak for link. Det fremgår, at der kan være en forsinkelse på op til 4 måneder, og at det "er usandsynligt, at en forsinkelse helt kan undgås".

En forsinkelse i forhold til hvad?

Tak for link. Det fremgår, at der kan være en forsinkelse på op til 4 måneder, og at det "er usandsynligt, at en forsinkelse helt kan undgås".

I forhold til den hidtil aftalte afleveringstermin som hedder ultimo december 2026.

Og siden da, er det meldt ud, at det skrider godt frem og man er en smule foran marts-tidsplanen. Det er nok ikke meget, men skal man lukke ned pga. frost et par uger i vinter er det ikke sikkert, det betyder noget for den endelige aflevering.

For min skyld kan de godt åbne mens de gør concoursen færdig under de dødeliges tribuner. Det vigtigste må være at få banen, siddepladserne og A tribunen klar. Så kan jeg god leve med, at vi ikke har en fuldt funktionel og lækker concourse under C.
Det kræver en ibrugtagningstilladelse, inden der må lukkes tilskuere ind, og heri skal brand- og flugtvejsforhold kontrolleres og godkendes, jeg vil tro at Concoursen skal være tæt på færdig før det kan godkendes.

Til gengæld vil man kunne vente med apteringen i hovedbygningen, og så holde men lukket.

Jeg vil dog tro at det sidste der bliver lavet er tribunesæder, da hovedbygningen er længst og arbejdet kan udføres i en lukket bygning, så der er ikke problemer med vejret.

Jeg tror også meget af det sidste er finish.
Farver, lamper, højttalere, tvskærme, generelt elarbejde, opsætning af boder, infotavler osv, hvilket tager enormt lang tid, men ikke er ret synligt på et webcam.

Jeg fulgte også byggeriet af Evertons nye stadion, og det så jo på billeder fuldstændig klart ud de sidste 6 måneder, inden det blev taget i brug.

Latest posts

Back