New posts

Trænertråden

• Thread starter Thread starter Rastapopoulos
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 244K
Trænertråden
Selvfølgelig kan wingback systemer fungere, United har en træner som havde gigantisk succes med det i Portugals kun 3. største klub men netop Amorims tid i United viser også hvor pivhamrende svært det er at få til at fungere, hvis ikke du har de rigtige typer med tilstrækkelig højt niveau.
Min påstand er at, wingback systemer er sværere at implementere end andre systemer og ikke mindst vedligeholde.

Nu er jeg relativ tryg ved, at Amorim nok skal blive en succes, for United har trods alt midler til at hente spillere som er dygtige nok mens vi ikke har den samme økonomi relativt set til Superliga niveau.
Med andre ord enten skal vi have gang i Links og Beijmo igen eller også skal CV ramme plet på erstatningerne ellers forudser jeg, Svensson får det svært. Alt for meget ansvar bliver og er blev lagt over på Anderson når de 2 ikke rammer niveauet. Det gør det squ ret nemt for et forsvar at håndtere.

Fair nok. Virker bare lidt underligt, at en mand der har været i udlandet i så mange år, og senest har trænet i Østrig og Tyskland bor i Viby. Men Viby kan vel også et eller andet.

Og han ville da være et super spændende navn at trække til, hvis det er realistisk.
Det er vel ikke helt tilfældigt, at han køber en kæmpevilla, der ligger i en gåafstand fra både Ceres Park og Fredensvang for 3/4 år siden, med mindre hans næste job var timet til FCM 😉.

Uanset system og manglende fleksibilitet, så synes jeg virkeligt, at folk skal høre det seneste afsnit af "det Hvide Snit"
Det er jo vildt, hvor lidt der reelt er sket med vores trup på tre år, på trods af ufatteligt mange penge, der er brugt.

Startopstillingen i Uwes første kamp for tre år siden.

Hansen.
Hausner-Ting-Bissek
Mølgaard - Kahl
MEM - NP- MA
PM - Haugen

Ind kom bl.a Links og Brandhof

Der kan ikke være den mindste tvivl om, at AGFs offensive spil er stækket - det er til dels læst, og til dels er den fysiske power der er nødvendig, bare ikke til stede.

Men det er sjovt nok, at Kent Nielsen der fastholder samme spillestil og samme løbemønstre i 5 sæsoner i træk (og som ved gud også er blevet læst) er et geni - mens Uwe er en dinosaur.

Måske handler det ikke om, at 3-5-2 intrinsisk er ringere end fx 4-3-3, men om at energien mangler lidt.

Jeg vil for eksempel stadig hellere have Uwes 3-5-2 med en xG på over 1,6 for sæsonen end Morten Wieghorsts 4-3-3 med en xG på minus 1.

Har du måske tjekket, hvad Kent Nielsen har opnået som træner i SIF, selv med et meget mindre budget? Det er noget, vi kun kunne drømme om at nå, som han har formået med den klub.

Tipsbladet har også hørt navne de seneste par uger men nævner ikke hvem:

På Tipsbladets redaktion er andre navne ligeledes dukket op i de seneste par uger.

De spørger også Uwe omkring de mange rygter, som selvfølgelig svarer som han skal.

– Hvis man kun går med rygter, så er det ikke noget, jeg vil bruge tid på. Jeg kan ikke påvirke rygter, jeg ved ikke, hvem det er, der taler eller hvad deres agenda er. Jeg taler med spillerne, jeg taler med lederne, men rygter [beskæftiger jeg mig ikke med], siger Uwe Rösler

Fuld opbakning fra Anderson.

Hvis man lytter til deres podcast, så fortæller de, at Anderson signalerer fuld opbakning fra truppen og at han går langt videre end han egentlig behøver.

De fortæller også, at CV ikke virker som en mand, der skal ud og finde en ny cheftræner til sommer.

Last edited:
Jeg er meget enig. Som jeg ser det er vores primære problem ikke kvaliteten på wingbacks, men at vores ydre CB'ere af forskellige årsager ikke magter at gå med frem og skabe overtal osv.
Problemet er ét step før det, nemlig evnen til at dække op. Det har været problemet hele foråret at offensiven har knoklet forat skabe chancer, men defensiven har foræret mål væk.

Når defensiven lukker af, mangler der i høj grad også fremstød fra centerbacks. Mølgaard slog i øvrigt en fin bold til Anderson fra baglinjen, mod Randers (jeg var helt oppe at køre over aktionen fra Arnstad, indtil jeg så det var Mølgaard - så kampen fra en solvogn på terrassen, så der var ekstra langt til skærmen).

Problemet er ét step før det, nemlig evnen til at dække op. Det har været problemet hele foråret at offensiven har knoklet forat skabe chancer, men defensiven har foræret mål væk.
Ja, det har også været et problem, men årsagen er nok den samme. Udover Tingager har der ikke været kontinuitet omkring ham. Dalsgaard har været helt væk, Mølgaard har (forståeligt nok) kæmpet med at finde niveauet efter et års skadespause, AJ har ikke kunnet spille kontinuerligt osv., osv.

(Edit: Miles var lige en my hurtigere!)

Nu er Rubén Sellés i hvert fald også fri på markedet.

Som det tidligere er nævnt i tråden, så er det ikke fordi han har brilleret i sine cheftrænerjobs indtil videre, hvor han er blevet fyret eller ikke forlænget i to af de tre.

Jeg vil dog også mene at det har været "svære" jobs, med et nedrykningssikret Southampton og et rigtig dårligt Hull hold.

Det der skulle tale for, er at han kender byen, klubben og holdet og omvendt de kender ham.

Lige meget om det er Uwe eller en anden, så går vi en spændende sommer i møde!

I fht. spillertruppens niveau, som jeg kan se bliver hæftigt debateret i flere tråde, så vil jeg godt prøve at perspektivere eksempelvis Tobias Bachs karriere til en almindelig nyuddannet.

Som nyuddannet skal du tit vælge i mellem at starte i en lille virksomhed med stort ansvar eller en stor virksomhed med et lille ansvar.

Når du starter i en lille virksomhed, får du tit lov at sparre med erfarne ledere. Du får lov til at lave mange præsentationer med vigtige stakeholders, hvilket udvikler dine evne til at tage ordet. Det kan sammenlignes med Bachs tid i VSK og Fredericia.

Han er så kommet over til en stor virksomhed. Her giver hans leder ham meget småt ansvar, hvor han primært skal supportere en senior. Han har fået laveste rolle i medarbejder hierarkiet, og får dermed kun lov til at levere materialet der bliver snakket om på de vigtige møder. Derudover virker det til at der er en chef som knap nok kender hans navn og hans evner. Som Bachs tid i AGF.

Hvilken medarbejder tror i bliver bedst til at præsentere for vigtige stakeholders? Kan man sammenligne lederens rolle i virksomheder med en træners rolle i fodbold?

Jeg mener ikke at Bach skulle have spillet meget mere. Men havde han været inde i en rytme med at faktisk spille Superliga, tror jeg ikke han havde kostet i søndags. Han havde måske kostet en anden dag, men man vokser altså også med det ansvar man får tildelt.

Det samme kan siges om Kahl, AJ, Jacob, Callø, Arnstad, Emmery, Duelund, Badji, Gyamfi og flere. Både talenter og reserver kan nævnes. Se Hansi Flicks arbejde i FC Barcelona til sammenligning, hvor selv Ansu Fati og Pablo Torre har fået spilletid - spillere der ellers var afskrevet af alle.

Latest posts

Back