New posts

Trænertråden

• Thread starter Thread starter Rastapopoulos
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 243K
Trænertråden
Last edited:
Tobias Bech = Lars Friis
Kristian Arnstad = Brian Riemer
Jakob Andersen = David Nielsen

Du får ikke kredit for at bruge spillere der allerede har fået sine første +25 kampe på seniorniveau, men du får kritik for at stoppe med at bruge dem.

Så jeg spørger igen, hvor er det talent som Uwe Rösler har udviklet og ført ind på superligaholdet i de tre sæsoner han har været træner?

Det nytter ikke noget at man ikke vil udvikle talenter, men kun bruge dem andre har gjort klar - og det er det eneste Uwe har gjort i sin tid i AGF - bruge spillere der allerede var udviklet af andre, de eneste undtagelser er Callø, Bach og Emmery, og dem har han på ingen måde udviklet til at blive etablerede superligaspillere, (og i øvrigt kun brugt af nød, ikke fordi han på ingen måde har vist lyst til at bruge dem, hvis han havde et alternativ).

Så hvor er de?

Undskyld, jeg var ikke med på, at du definerede reglerne. Bare så jeg forstår dine regler for, hvornår Uwe skal have kredit for talentudvikling, så er de som følger:

Uwe må ikke få kredit for at udvikle TK, Bisseck, Arnstad og Bech, fordi andre trænere havde udviklet på dem tidligere.

Uwe har fejlet i ikke at bruge Daghim nok. Daghim havde spillet 65 minutter SL bold inden Uwe kom til, og spillede på andetholdet og i den østrigske andendivision i et år, efter han blev solgt.

Uwe har fejlet i at udvikle på Grønbæk. Det på trods af, at Grønbæk fik spilletid i alle fire SL runder i Uwes første sæson, før han blev splgt - og at Grønbæk faktisk startede inde i den sidste kamp inden salget.

Uwe skulle have spillet Callø i stedet for Dalsgaard, som var en vigtig del af Superligaens absolut bedste forsvar, alene fordi Callø var et ungt talent.

Jeg er ikke enig i dine regler. Og jeg er dybt uenig i alle dine konklusioner. Men lad os tage de spillere ud af ligningen, for dem bliver vi aldrig enige om.

Jeg er også dybt uenig i dit rationale om, at Uwe ikke må få kredit for at videreudvikle på talenter, men at han skal kritiseres, hvis han ikke gør det. Hvis en spiller ikke er at betragte som et talent, når han har spillet 25 kampe, så kan du heller ikke kritisere Uwe for ikke at ville spille med ‘talentet’ Grønbæk. For ifølge din definition, så må Grønbæk nødvendigvis bare betragtes som en spiller som så mange andre.

Men hvis jeg skal lege med på din præmis:

Uwe HAR udviklet Jakob Andersen efter dine logikker. JA havde spillet 11 minutter i SL i en kamp, før Uwe kom til. Han nåede at spille 400 SL minutter i denne sæson før sin skade.

Uwe har ikke udviklet andre talenter i AGF, hvis man skal følge dine præmisser.

Så vil jeg gerne høre, hvad det er for nogle talenter, Uwe har forsømt at udvikle på, når vi tager de ovenfor nævnte spillere ud af ligningen.

Med andre ord, hvilke talenter er det, Uwe har forsømt så grelt efter sin første sæson?

Edit: Et tillægsspørgsmål. Hvor meget skulle Uwe have spillet Grønbæk i de fire SL kampe han var til rådighed, for at Uwe ikke havde forsømt ham? Og er det ikke en formildende omstændighed, at Uwe skulle samle et hold op, der var mm fra nedrykning et par måneder forinden, og måske prioriterede niget andet end udvikling af Grønbæk i de fire kampe?

Last edited:
Den sad jeg også lige og tænkte på... Hæhæ. Jeg var fuld af håb dengang... JN havde jo rejst klubben økonomisk og ansat DN, som rejste holdet sportsligt. Det er stort set gået ned ad bakke siden.
Det er måske lige at stramme den :)

Davids 19/20 med bronze var fantastisk. Men allerede i foråret 2021 var han kørt fast. Vi havde dernæst en nærdødsoplevelse og forinden fadæsen mod Larne. Under David pissede vi også to pokalsemifinaler væk mod hhv Randers og AaB, som i begge tilfælde mødte Sønderjyske i finalen.

Uwe har stabiliseret os til tre gange top 6 uden skinger i valsen, ligaplaceringer der svarer til budgettet og en pokalfinale, hvor vi undervejs slog velspillende Brøndby og FCN.

Det hele stinker lige nu. Men jeg synes det er mere nuanceret end du får det til at lyde :)

Undskyld, jeg var ikke med på, at du definerede reglerne. Bare så jeg forstår dine regler for, hvornår Uwe skal have kredit for talentudvikling, så er de som følger:

Uwe må ikke få kredit for at udvikle TK, Bisseck, Arnstad og Bech, fordi andre trænere havde udviklet på dem tidligere.

Uwe har fejlet i ikke at bruge Daghim nok. Daghim havde spillet 65 minutter SL bold inden Uwe kom til, og spillede på andetholdet og i den østrigske andendivision i et år, efter han blev solgt.

Uwe har fejlet i at udvikle på Grønbæk. Det på trods af, at Grønbæk fik spilletid i alle fire SL runder i Uwes første sæson, før han blev splgt - og at Grønbæk faktisk startede inde i den sidste kamp inden salget.

Uwe skulle have spillet Callø i stedet for Dalsgaard, som var en vigtig del af Superligaens absolut bedste forsvar, alene fordi Callø var et ungt talent.

Jeg er ikke enig i dine regler. Og jeg er dybt uenig i alle dine konklusioner. Men lad os tage de spillere ud af ligningen, for dem bliver vi aldrig enige om.

Jeg er også dybt uenig i dit rationale om, at Uwe ikke må få kredit for at videreudvikle på talenter, men at han skal kritiseres, hvis han ikke gør det. Hvis en spiller ikke er at betragte som et talent, når han har spillet 25 kampe, så kan du heller ikke kritisere Uwe for ikke at ville spille med ‘talentet’ Grønbæk. For ifølge din definition, så må Grønbæk nødvendigvis bare betragtes som en spiller som så mange andre.

Men hvis jeg skal lege med på din præmis:

Uwe HAR udviklet Jakob Andersen efter dine logikker. JA havde spillet 11 minutter i SL i en kamp, før Uwe kom til. Han nåede at spille 400 SL minutter i denne sæson før sin skade.

Uwe har ikke udviklet andre talenter i AGF, hvis man skal følge dine præmisser.

Så vil jeg gerne høre, hvad det er for nogle talenter, Uwe har forsømt at udvikle på, når vi tager de ovenfor nævnte spillere ud af ligningen.

Med andre ord, hvilke talenter er det, Uwe har forsømt så grelt efter sin første sæson?
Man kan godt lade som om man er dum som skiltepap, og ikke kan forstå at der er forskel på at bruge spillere der allerede har fået debut og har spillet en stribe seniorkampe, og spillere som man selv er nød til at give debut. Men det er dog tvivlsom at man kan overbevise nogen om at man har det så vanskeligt med helt simple logiske ræsonnementer.

Problemet er vel, at du her udelader alle de spillere, som måske, måske ikke, kunne have vist sig frem på førsteholdet.
Mit modargument er, at hvis de undlader spillere var så gode, burde de være brudt igennem andetsteds.

Andre klubber ser også vores ungdomskampe.

Kannegaard er i øvrigt også interessant. For Uwe fremhævede ham i 2023. Som jeg forstår det, ville han sælges og ikke udlejes.

Skal man være kritisk overfor Uwe, så har vi en række eksempler på talenter, der har ønsket sig væk: Grønbæk, Kannegaard og hvis man er strammer: Bro Hansen, Ihler og for den sags skyld Gyamfi, der hellere ville udlejes end at blive og træne med.

Man kan godt lade som om man er dum som skiltepap, og ikke kan forstå at der er forskel på at bruge spillere der allerede har fået debut og har spillet en stribe seniorkampe, og spillere som man selv er nød til at give debut. Men det er dog tvivlsom at man kan overbevise nogen om at man har det så vanskeligt med helt simple logiske ræsonnementer.

I stedet for at svare på mit indlæg - hvor jeg forholder mig til alle dine kritikpunkter - kalder du mig dum som skiltepap? Efter du selv startede dagen med at brokke dig over personangreb?

Vi stopper bare her. Jeg kan ikke længere formulere en sætning til dig, der bare er marginalt imødekommende.

Jeg er nervøs for at vi både skal skifte et halvt hold og træneren. Det er virkelig ikke en ønskeposition vi er i.

Eneste som trækker lidt op er at vi har en bund erfaren sportschef som har prøvet lidt af hvert dog mest på øverste hylde.

Men det er virkelig skidt arbejde af ledelsen af klubben at vi står i denne situation. Især med forlængelsen af Uwe på et tidspunkt hvor det så lidt trægt ud.

Vi kan ihvertfald ikke klage over antallet af skader i denne sæson!

Uwe købte sig lidt ekstra tid ved at vinde de to sidste kampe i mesterskabsspillet sidste år. Sker det samme i år mod BIF hjemme?

Er det gået ned af bakke over de sidste 5 år? Seriøst?
Nu skal jeg ikke svare for andre, men for mit eget vedkommende er stagnation i sport tættere på tilbagegang end fremgang. Det er også fair at sige, at stagnation i top seks er klart at foretrække over tidligere tiders uduelighed.

Da vi tog det første bronze, var begejstringen høj, og vi havde en trup med potentiale.

Nu er begejstringen ikke høj, vi har klattet rigtig mange penge væk, og vi har ikke opnået et bedre resultat, selv om endnu en bronze og en flot kvalifikation til pokalfinalen trods alt ikke er helt dårligt.

I mellemtiden har både Randers og SIF vundet sølvtøj, og SIF har også en bronze.

Du definerer din præmis, som Uglen er uenig i, men i øvrigt svarer fair på. Derfor er det her ikke ok i min bog.

Jeg mener Uwe byggede meget på Bisseck, og havde det ikke været for den klausuler havde salget været endnu bedre, pga. Uwe.

Men din præmis er at introducere talentet, og der var Bisseck bestemt habil allerede inden. I det perspektiv er Arnstad heller ikke ny. Og jeg mener Uglen svarer korrekt at det er Jacob Andersen, og kun ham jf. definitionen.

Der kom en udfordring og et modsvar, men din præmis blev acceptere og besvaret.

Bisseck viste stort potentiale under David. Men ikke mere, end at han faktisk var sat af til et par kampe i det forfærdelige forår 2022.

Det var først under Uwe, at Bisseck blev en veritabel stjerne i ligaen. Det var Uwe der ændrede til 3-5-2, og så potentialet i en angrebsivrig ydre centerback i Bisseck.

Så nej, Uwe opdagede selvsagt ikke Bisseck. Men det var under Uwe, at Bisseck udviklede sig til den spiller, der blev solgt til Inter.

Du definerer din præmis, som Uglen er uenig i, men i øvrigt svarer fair på. Derfor er det her ikke ok i min bog.

Jeg mener Uwe byggede meget på Bisseck, og havde det ikke været for den klausuler havde salget været endnu bedre, pga. Uwe.

Men din præmis er at introducere talentet, og der var Bisseck bestemt habil allerede inden. I det perspektiv er Arnstad heller ikke ny. Og jeg mener Uglen svarer korrekt at det er Jacob Andersen, og kun ham jf. definitionen.

Der kom en udfordring og et modsvar, men din præmis blev acceptere og besvaret.
Der kommer et tidspunkt hvor Uwe løber tær for talenter, som den tidligere træner har “løbet i gang”, og man selv er nød til at gøre arbejdet helt fra bunden. Hvis man som cheftræner ikke kan finde ud af det, så kan man lige så godt lukke akademiet, som SIB udtrykte det. Jeg siger ikke at Uve ikke kan få spillere til at blive bedre end de var, det er åbenlyst at f.eks. Eric Kahl, Gift Links og Tobias Mølgaard er blevet væsentligt bedre fodboldspillere under Uwe Rösler. Det ændrer dog ikke på at en cheftræner også skal være i stand til at tage et helt råt talent fra akademiet, og føre ham ind på holdet, og give ham en seniorkarriere. Det er den eneste vej til at kunne matche de andre hold i ligaen økonomisk. Jeg vil våge den påstand, at det har Uwe aldrig gjort, og derfor er han ude.

Nu skal jeg ikke svare for andre, men for mit eget vedkommende er stagnation i sport tættere på tilbagegang end fremgang. Det er også fair at sige, at stagnation i top seks er klart at foretrække over tidligere tiders uduelighed.

Da vi tog det første bronze, var begejstringen høj, og vi havde en trup med potentiale.

Nu er begejstringen ikke høj, vi har klattet rigtig mange penge væk, og vi har ikke opnået et bedre resultat, selv om endnu en bronze og en flot kvalifikation til pokalfinalen trods alt ikke er helt dårligt.

I mellemtiden har både Randers og SIF vundet sølvtøj, og SIF har også en bronze.

Så du er enig, det er ikke gået ned af bakke de sidste 5 år 😊

Jeg tror ikke nødvendigvis der er behov for at vente til efter sidste runde med at evaluere sæsonen, den sidste kamp ændrer ingenting, så mon ikke den evaluering er i fuld gang?

Jo før den del er klaret, des tidligere kan CV gå i gang med arbejdet frem mod 2025-26, ikke mindst at finde den træner der skal stå i spidsen for det. Jeg tænker at Nicklas Backman er fungerende cheftræner indtil der kommer en aftale i hus, mon ikke man allerede nu har været ude og sondere markedet, og lagt nogle følere ud ved potentielle kandidater?

Der er et historisk stort udvalg af kompetente trænere at vælge imellem, uden kontrakt: Kasper Hjulmand, Lars Friis, Brian Priske, Johannes Hoff Thorup og Bo Svensson for at nævne en håndfuld, som alle kunne varetage jobbet. Men min favorit, skal købes fri, Kent Nielsen ville være den helt rigtige på nuværende tidspunkt, han har vist at han har de taktiske kompetencer, og så er han god til talenter.

Der kommer et tidspunkt hvor Uwe løber tær for talenter, som den tidligere træner har “løbet i gang”, og man selv er nød til at gøre arbejdet helt fra bunden. Hvis man som cheftræner ikke kan finde ud af det, så kan man lige så godt lukke akademiet, som SIB udtrykte det.
Og både Uglen og jeg giver dig ret i at ud over Jacob Andersen er der ikke flere.

Symptomerne er der enighed om. Men konklusionen er lidt mere varieret. Primært, hvor gode de tilgængelige talenter reelt har været.

Jeg ser en stringent tilgang fra din side og selvom der er nuancer, er jeg med. Det jeg ikke var så vild med var svaret til Uglen.

Last edited:
Du siger på en gang at talentmassen er for dårlig, og at det ikke har noget med Uwe at gøre at Mikkel Bro smuttede væk. Han er blevet en del af en seniortrup i Bodø, og har allerede fået seniorminutter. Det er sådan nogen historier der tiltrækker talenter til en klub og dermed gør talentmassen bedre, og det er da cheftræneren der har ansvaret for det. Når man har en træner der aldrig kunne drømme om at gøre noget tilsvarende, så bliver talentmassen ved med at være for dårlig, og konkurrenter bliver ved med at ligge afstand, via store transfers.

Så en klub der skal drives på et sundt økonomisk grundlag,kan ikke tåle at have en træner der sjofler talenterne, det er en dødsspiral.
Mikkel Bro smuttede fordi han var grådig…og AGF satte fornuftigt foden ned, så fremtidige talenter ikke bare malker klubben for penge.
Og vedr seniorminutter falder jeg ikke på halen fordi han har spillet mod et skraldehold fra den 5. bedste række i Norge.

Mikkel Bro smuttede fordi han var grådig…og AGF satte fornuftigt foden ned, så fremtidige talenter ikke bare malker klubben for penge.

Det er den forklaring vi er blevet tilbudt af AGF. Det skal vægtes, helt klart. Men klubben kunne jo ikke sige sandheden, hvis det var tab af tillid til AGF eller andet der reflekterer negativt på klubben.

Jeg vil også gerne drosle den med Mads Bro ned, spillere skifter og ind i mellem taber man gode folk. Og der kan sagtens have været dialog om spilletid og økonomi involveret, det ved vi reelt ikke.

Det er den forklaring vi er blevet tilbudt af AGF. Det skal vægtes, helt klart. Men klubben kunne jo ikke sige sandheden, hvis det var tab af tillid til AGF eller andet der reflekterer negativt på klubben.

Jeg vil også gerne drosle den med Mads Bro ned, spillere skifter og ind i mellem taber man gode folk. Og der kan sagtens have været dialog om spilletid og økonomi involveret, det ved vi reelt ikke.

Man kan i hvert fald med sikkerhed sige, at han smuttede, inden AGF havde mulighed for at spille for færstrholdet.

Latest posts

Back