New posts

Trænertråden

• Thread starter Thread starter Rastapopoulos
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 243K
Når man tæller Mortensens mål skal man først fratrække alle straffesparksmål, dernæst mål mod bundholdene og til sidst alle de nemme mål. Så ender man faktisk på nul.

Det er mig, der er den primære kritikker på PM, så jeg føler mig truffet på denne.

Jeg synes, sarkasmen er dårlig stil. Det er fair at være uenig i kritikken, men jeg har uddybet min kritik ret meget. Jeg synes, du skulle forholde dig til min uddybning og mit svar til dig i stedet for at være sarkastisk.

Er det simpelthen det, du udleder af mit indlæg?

Jeg har ingen steder skrevet, at det er let at score mod de dårligste hold. Tværtimod skriver jeg i det samme indlæg, at PMs kvaliteter OGSÅ virker mod FCK og FCM, og at det er holdets evne til at sætte PM i de situationer, der retfærdiggør at han spiller, der er problemet. I den del, du har citeret skriver jeg endda, at det handler om, at offensivens samlede betingelser for at skabe chancer, har været bedre mod de nemme hold (hvilket underforstået har givet PM bedre betingelser for at score mål).

Enten skal du genlæse mit indlæg eller pgså har jeg forklaret mig virkeligt dårligt😅
I en hurtig vending - kan man nogle gange "stejle" lidt på en sætning :D
Så var slet ikke ment som angreb på dit indlæg.

Det er ikke kun det jeg fik ud af dit indlæg. Det var bare lige det jeg ville kommentere videre ud fra.
At have PMs evner gør - at vi nærmest med samme trup her kan sikre os i top 6 - når han smadrer mål ind imod netop de hold - så længe Uwe spiller som han gør.
Det er en enorm styrke for holdet. At han så også evner at score imod de andre top 6 hold til tider - gør det bare bedre - og jeg ser derfor før PM på den anden plads/de andres output.

Det er jo ikke sådan, at PM får alle AGFs chancer. Jeg ville se et større problem omkring PM, hvis Anderson/MEM og de andre ingen chancer fik. Men de får mange... Anderson og co. brænder bare hele tiden. Jeg tænker ikke vi scorer mere ved at give Anderson/MEM flere chancer pt :D
Du skriver problemet er, at det er holdets evne til at sætte PM i de situationer (der retfærdiggør han spiller) der er problemet.. Jeg synes problemet til dels er, at Bech, Anderson, MEM, Arnstad, Links og Beijmo slet ikke har scoret nok i år. Og da slet ikke i foråret. Og så er spørgsmålet om det er fordi hele vores spil er lagt op på PMs evne til at score i boksen (som jeg synes du og flere antyder når kritikken af PM kommer)- eller om det er fordi - at uanset hvor store chancer de får - så brænder vores andre folk sgu hele tiden. Men det er klart - at hvis man kan finde en anden måde at spille på - hvor en anden angriber kun scorer 10 mål frem for PMs 20 - men holdets andre spillere scorer 20 flere tilsammen - så er det bedre. Men ak lige nu føles det som om Anderson kunne brænde alt fra friløbere og frie skud - fordi det har han gjort hele sæsonen nærmest.

For at skære den helt ud i pap. Hvis vi havde bolden 60% af tiden og havde holdet fuld af driblere, der kan skabe chancer på egen hånd og sætte PM i positioner, hvor han kan score, så ville jeg synes, det var super at have ham på banen. Men det har vi ikke. Vi har holdet fuld af spillere, der lever af relationer, hurtige pasninger og fysik. Og her er det et problem, ay vi har en ‘luksusspiller’ på banen, som ikke for alvor kan indgå i spillet.

Eller med andre ord. Når vi møder de bedste hold, er der ikke nok individuel kvalitet i vores øvrige offensive spillere til at vi kan servicere PM tilstrækkeligt til at vinde på den måde.

Jeg synes bare ikke Bech indgår en dyt bedre i det spil - men presser bedre end PM. Og vil hellere have en angriber der scorer bedre end presser bedre.
Bech synes jeg ikke bringer noget mere end PM faktisk. Jeg ønsker mig en anden end Bech - ikke PM. Kort fortalt.

Eller sagt på en anden måde: Lad os prøve det - at have en hurtig spiller med teknik sammen med PM - som Anderson/MEM/Arnstad kan finde i dybden - SAMMEN med PM... For satan en række assist til PM det kunne blive til :D PM skal nok score på dem - modsat de andre... Bech har kun fundet PM 2 gange hele sæsonen - og det er så vildt at tænke på - når PMs rolle så klart og åbenlyst er at ligge i boksen og afslutte. Hvordan så med Bech?

Manden har aldrig været i en klub i mere end tre år. Det er altså ikke kun "galehuse" som hurtigt skiller sig af med ham igen. Han lader ikke til, at være en mand, man bygger noget varigt op omkring. Det var også det, snakken gik på, da han blev ansat. Mon ikke det eneste, han dur til, er at få et hold på benene igen. Det gjorde han også fremragende. Men de sidste to sæsoner har han nærmere været en lænke om benene på klubben. Vi savner en retning. Noget med en fremtid. Det betyder også, at vi kan blive tvunget til at gå væk fra den simple, hårdt kæmpende stil, domineret af rutinerede spillere - fordi planen tydeligvis er, at vi skal tjene penge på talentudvikling. Det er jo usammenhængende - og for mig at se et tegn på dårlig ledelse, men hvad ved jeg...

Sidste gang jeg tjekkede Table of justice var vi nummer 3(den er nede i skrivende stund) - det er bestemt ikke en sandhed, men i hvert fald en mellemregning til at sætte sæsonen i perspektiv.
Jeg kunne/gad ikke se kampen i går, men de øvrige kampe, har oplevelsen ikke været i vi faldt sammen, sådan lidt simplificeret er vi i en minikrise, med Myrphy`s lov som et underliggende parameter. De negative historier begynder, med KEP og andre orakler, som snik-snakker uden videre substans.
Vi har været her før, de ser håbløst og perspektivløst ud.
Men jeg vil stadigvæk mene vi har en trup men kvalitet til top6, jeg tror 2-3 justeringer faktisk kan ændre rigtig meget til det bedre, vi har en meget erfaren sportsdirektør og en kompetent ledelse.
Jeg vil også mene at tiden er inde til at, prøve en ny træner, det modargument jeg læser er primært længden på hans kontrakt, hvilket bliver for tyndt et argument i min bog.
Uwe har gjort rigtigt meget godt, men fra sofaen virker det ikke til at han hverken har værktøjerne eller energien(100% subjektivt, men de interviews efter de sidste kampe, virker han lidt flad og uden overskud) til at genstarte projektet. En fyring er altid den nemme løsning.
Medmindre hans mandskabsbehandling virkelig er så konservativ, så synes jeg faktisk at rigtigt rigtig meget falder tilbage på SIB.
Jeg begejstret for Arnstadt, men jeg sidder med en følelse af vi som fans ikke kan vurdere om Gyamfi, Badji til dels Wahlstedt reelt har niveauet til at forstærke vores hold.
Til sidst synes jeg også vi skal tage os selv så tilpas seriøst, at AGF taber simpelthen ikke 6 kampe i træk, det gør store hold ikke.
Det kan godt være at Uwe til dels bliver offer for enden på en cyklus, men de bedste trænere formår at lave glidende overgange, det er jeg ikke overbevidst på at Uwe kan.

Sidste gang jeg tjekkede Table of justice var vi nummer 3(den er nede i skrivende stund) - det er bestemt ikke en sandhed, men i hvert fald en mellemregning til at sætte sæsonen i perspektiv.
Jeg kunne/gad ikke se kampen i går, men de øvrige kampe, har oplevelsen ikke været i vi faldt sammen, sådan lidt simplificeret er vi i en minikrise, med Myrphy`s lov som et underliggende parameter. De negative historier begynder, med KEP og andre orakler, som snik-snakker uden videre substans.
Vi har været her før, de ser håbløst og perspektivløst ud.
Men jeg vil stadigvæk mene vi har en trup men kvalitet til top6, jeg tror 2-3 justeringer faktisk kan ændre rigtig meget til det bedre, vi har en meget erfaren sportsdirektør og en kompetent ledelse.
Jeg vil også mene at tiden er inde til at, prøve en ny træner, det modargument jeg læser er primært længden på hans kontrakt, hvilket bliver for tyndt et argument i min bog.
Uwe har gjort rigtigt meget godt, men fra sofaen virker det ikke til at han hverken har værktøjerne eller energien(100% subjektivt, men de interviews efter de sidste kampe, virker han lidt flad og uden overskud) til at genstarte projektet. En fyring er altid den nemme løsning.
Medmindre hans mandskabsbehandling virkelig er så konservativ, så synes jeg faktisk at rigtigt rigtig meget falder tilbage på SIB.
Jeg begejstret for Arnstadt, men jeg sidder med en følelse af vi som fans ikke kan vurdere om Gyamfi, Badji til dels Wahlstedt reelt har niveauet til at forstærke vores hold.
Til sidst synes jeg også vi skal tage os selv så tilpas seriøst, at AGF taber simpelthen ikke 6 kampe i træk, det gør store hold ikke.
Det kan godt være at Uwe til dels bliver offer for enden på en cyklus, men de bedste trænere formår at lave glidende overgange, det er jeg ikke overbevidst på at Uwe kan.

Jeg synes virkelig heller ikke - at vi har været dygtige nok til at udnytte vores chancer.
Spillet har til tider set dårligt ud, og vi har haft perioder med opgivende attituder her på det sidste - men det hænger jo netop også sammen.

Men altså havde Anderson/MEM og Bech været bare halvt så skarp som PM denne sæson - så var vi som minimum på 3.pladsen pt...

I en hurtig vending - kan man nogle gange "stejle" lidt på en sætning :D
Så var slet ikke ment som angreb på dit indlæg.

Det er ikke kun det jeg fik ud af dit indlæg. Det var bare lige det jeg ville kommentere videre ud fra.
At have PMs evner gør - at vi nærmest med samme trup her kan sikre os i top 6 - når han smadrer mål ind imod netop de hold - så længe Uwe spiller som han gør.
Det er en enorm styrke for holdet. At han så også evner at score imod de andre top 6 hold til tider - gør det bare bedre - og jeg ser derfor før PM på den anden plads/de andres output.

Det er jo ikke sådan, at PM får alle AGFs chancer. Jeg ville se et større problem omkring PM, hvis Anderson/MEM og de andre ingen chancer fik. Men de får mange... Anderson og co. brænder bare hele tiden. Jeg tænker ikke vi scorer mere ved at give Anderson/MEM flere chancer pt :D
Du skriver problemet er, at det er holdets evne til at sætte PM i de situationer (der retfærdiggør han spiller) der er problemet.. Jeg synes problemet til dels er, at Bech, Anderson, MEM, Arnstad, Links og Beijmo slet ikke har scoret nok i år. Og da slet ikke i foråret. Og så er spørgsmålet om det er fordi hele vores spil er lagt op på PMs evne til at score i boksen (som jeg synes du og flere antyder når kritikken af PM kommer)- eller om det er fordi - at uanset hvor store chancer de får - så brænder vores andre folk sgu hele tiden. Men det er klart - at hvis man kan finde en anden måde at spille på - hvor en anden angriber kun scorer 10 mål frem for PMs 20 - men holdets andre spillere scorer 20 flere tilsammen - så er det bedre. Men ak lige nu føles det som om Anderson kunne brænde alt fra friløbere og frie skud - fordi det har han gjort hele sæsonen nærmest.

Jeg synes bare ikke Bech indgår en dyt bedre i det spil - men presser bedre end PM. Og vil hellere have en angriber der scorer bedre end presser bedre.
Bech synes jeg ikke bringer noget mere end PM faktisk. Jeg ønsker mig en anden end Bech - ikke PM. Kort fortalt.

Eller sagt på en anden måde: Lad os prøve det - at have en hurtig spiller med teknik sammen med PM - som Anderson/MEM/Arnstad kan finde i dybden - SAMMEN med PM... For satan en række assist til PM det kunne blive til :D PM skal nok score på dem - modsat de andre... Bech har kun fundet PM 2 gange hele sæsonen - og det er så vildt at tænke på - når PMs rolle så klart og åbenlyst er at ligge i boksen og afslutte. Hvordan så med Bech?

Haha, fair nok. I så fald beklager at jeg også stejlede.

Du har selvfølgelig en pointe i, at andre spillere også har fået og brændt chancer. Jeg ser det ikke nødvendigvis som en modsætning til min pointe. For hvis Anderson, Links, Bech, MEM, Arnstad osv skal bruge flere chancer på at score mål, så er vi nød til at producere væsentligt flere chancer. Og det TROR jeg, vi ville være bedre til, med Badji på banen i stedet for PM.

Men det er bo ikke sådan, at jeg mener, PM slet ikke skulle spille. Jeg ønskede mig, at man havde forsøgt med Badji fra start i stedet for PM i nogle kampe. Og i de selvsamme kampe kunne jeg se en gevinst i at indskifte PM efter 60 minutter, når de andre var møre og PMs fysiske forudsætninger bedre.

Jeg er enig i, at Bech heller ikke indgår sindsygt godt i spillet. Det er ikke hans spidskompetence. Men det gør det jo bare endnu mere problematisk at spille med PM og Bech.

Til gengæld kan jeg slet ikke se perspektivet i at parre PM med en hurtig spiller med teknik. PM når ikke med i feltet, hvis den hurtige spiller skal leve på sin fart. Og PM har ikke den fornødne fysik til at være opspilsstation. Og vi har næppe råd til en eksplosiv og teknisk stærk spiller med kvalitet til at sætte PM op i det omfang, han har brug for.

For mig at se bør PM ikke starte på banen for AGF efter denne sæson, og vi bør ikke længere forsøge at parre ham med nye angribere. Vi har brug for en afløser for PM, ikke et sidekick.

I de 25 sæsoner forud for Röslers ansættelse præsterede AGF ét sæt bronzemedaljer, én pokalfinale og fire top6-placeringer. Han kom til et hold, der var millimeter fra at rykke ud (for fjerde gang på 15 år).

Jeg kan godt forstå, at AGF gik efter én, der kunne stabilisere klubben på et tilfredsstillende højt niveau. Og det har de også fået med tre top 6-placering, ét sæt bronzemedaljer og én pokalfinale på tre sæsoner - nærmest lige så gode resultater som de 25 år forud.

I de 25 sæsoner forud for Röslers ansættelse præsterede AGF ét sæt bronzemedaljer, én pokalfinale og fire top6-placeringer. Han kom til et hold, der var millimeter fra at rykke ud (for fjerde gang på 15 år).

Jeg kan godt forstå, at AGF gik efter én, der kunne stabilisere klubben på et tilfredsstillende højt niveau. Og det har de også fået med tre top 6-placering, ét sæt bronzemedaljer og én pokalfinale på tre sæsoner - nærmest lige så gode resultater som de 25 år forud.
Ikke uenig, men der var også gode forudsætninger. Uwe har været en godkendt præstation, uanset hvordan man vender og drejer det. Men vi også hvad det gav klubben at sige farvel til David selvom han var en helt

Du har selvfølgelig en pointe i, at andre spillere også har fået og brændt chancer. Jeg ser det ikke nødvendigvis som en modsætning til min pointe. For hvis Anderson, Links, Bech, MEM, Arnstad osv skal bruge flere chancer på at score mål, så er vi nød til at producere væsentligt flere chancer. Og det TROR jeg, vi ville være bedre til, med Badji på banen i stedet for PM.

Eller.... Vi skulle have solgt Anderson og hentet en der kan score mere - når vi tillader at så meget af spillet går igennem 1 spiller offensivt?
Eller opgradere Bech/Links?
Eller spiller anderledes, så Arnstad mere kommer til sin ret?

Eller..
Altså jeg synes PM kan spille på mange typer hold. Jeg ønsker en angriber med fart, som Anderson/MEM/Arnstad kan spille i dybden, kan løbe selv, trække forbi en modstander - og score mere.
Og så er jeg SIKKER PÅ, at PM vil stå i boksen til de riposter/tap ins/chancer han får derigennem også.

Sagt på en anden måde: Jeg vil opgradere dem der ikke scorer før ham der er ligatopscorer.
Fodbold handler om at være" skarpe i felterne" - har vi hørt 100 gange denne sæson - fordi det er sandt. Hvor ofte har vi ikke set FCM vinde, selvom de har spillet dårligt - fordi de er skarpe..!? BIF? Randers? FCK?

Altså. Jeg er så træt af at se os brænde så store chancer - og så se vores modstander score på en af deres første chancer, og kampen blive nær umulig...

EDIT: Jeg synes ikke vi skulle have solgt Anderson - det er ikke det jeg siger vi skulle partout.
Men vi har lavet nogle valg - og vi har bygget spillet op omkring, at PM skal tilspilles chancer, og at Anderson skal være med til det - og selv skabe til sig selv/andre.

Anderson løser sin opgave om at skabe chancer - men ikke om at score selv.
PM løser sin fornemmeste opgave - at score mål - og fejler i at have høj nok kvalitet i presspil/opspil nu, hvilket er NATURLIGT for en 35-36'årig. Ligatopscorer.
Hvis Bech/Links og andre ikke scorer -så kommer det fra for få - og MEM/Arnstad skal i den grad også med i den kritik.

Eller.... Vi skulle have solgt Anderson og hentet en der kan score mere - når vi tillader at så meget af spillet går igennem 1 spiller offensivt?
Eller opgradere Bech/Links?
Eller spiller anderledes, så Arnstad mere kommer til sin ret?

Ja, der er mange muligheder. Jeg tror dig ikke løsningen er at forsøge at erstatte vores eneste driblestærke spiller med en anden driblestærk spiller. Dels fordi det netop er problematisk, at vi kun har en af dem i forvejen, dels fordi det nok er begrænset, hvad vi kan få for Anderson og dels fordi en Anderson type, der kan score mål, er virkeligt dyr.

Det samme kan man sige om Bech/Anderson. Bedre erstatninger er ret dyre.

Men klart. Et andet system kunne være et bud på at skabe flere chancer med PM på banen.

Eller..
Altså jeg synes PM kan spille på mange typer hold. Jeg ønsker en angriber med fart, som Anderson/MEM/Arnstad kan spille i dybden, kan løbe selv, trække forbi en modstander - og score mere.
Og så er jeg SIKKER PÅ, at PM vil stå i boksen til de riposter/tap ins/chancer han får derigennem også.

Nu kommer jeg til at lyde som en plade, der er gået i hak. Den spiller, du beskriver, vil jeg også gerne have. Det er vel en spiller med Gyamfis fart, Andersons driblefærdigheder og PMs skarphed. Hvis han skal være proven, har vi næppe råd, ligesom vi næppe er attraktive.

Fodbold handler om at være" skarpe i felterne" - har vi hørt 100 gange denne sæson - fordi det er sandt. Hvor ofte har vi ikke set FCM vinde, selvom de har spillet dårligt - fordi de er skarpe..!? BIF? Randers? FCK?

Altså. Jeg er så træt af at se os brænde så store chancer - og så se vores modstander score på en af deres første chancer, og kampen blive nær umulig...

Fodbold handler bestemt om at være skarpe i felterne. Hvis man ikke er skarp nok offensivt, må man kompensere ved at skabe flere chancer.

FCM lever på skarphed og individuel kvalitet. De spillere, der afgør kampene for dem har en individuel kvalitet, som er uden for vores rækkevidde.

Vi må kompensere. Det er fint med mig, hvis løsningen er at PM spiller, og det fungerer, og vi vinder kampe. Men det gør det ikke. Og nej, at skifte PM med Badji er ikke nødvendigvis løsningen. Problemet er, at det ikke ikke engang er forsøgt i et helt igennem miserabelt forår

Når man tæller Mortensens mål skal man først fratrække alle straffesparksmål, dernæst mål mod bundholdene og til sidst alle de nemme mål. Så ender man faktisk på nul.
Udover at dit opslag er sjovt (oprigtigt!), så hører det faktisk lidt med til historien om Patrick Mortensen, at AGF fortsat ikke har fået et straffespark dette forår.

Jeg ved ikke, om 14 kampe i rad er usædvanligt længe, men det gør trods alt PMs (mulige) topscorertitel lidt mere imponerende, og det fortæller også, at han meget vel kunne have haft en endnu mere afgørende rolle for AGF denne sæson.

Nogle tanker om Uwe.

1. Vi ved simpelthen ikke nok
Først og fremmest bunder den på en uvished om, hvor meget/lidt Uwe har været over indkøbene og beslutningerne.

Vi har hørt om højtråbende diskussioner medlem Uwe og SIB (som de har været åbne om).

Men det betyder også, at enhver sort/hvid og absolut konklusion omkring Uwes ansvar er useriøs, når man ikke lader noget rum være til andre muligheder.

2. Talenterne
Uwe brugte mange unge i starten, hvor der var noget at bruge. Og han fik udviklet JA til at være stærkt savnet dette forår.

Men hvilke 19-20 årige spillere er det lige, at han skulle bruge udover JA?

Alle de talenter vi ser nu på bænken eller med lidt tid, er kun lige fyldt 18 (eller 19 i Calløs tilfælde). Vi har haft en kæmpe hul i vores årgange.

Det siger jo en del, at vi hentede Halsgaard og senere Gyamfi, der udfylder et hul i årgangen. Ingen af dem har pt overbevist i deres lejeophold i 1, division, men vi må forstå, at Uwe skulle have brugt dem, så var alt blevet godt i talentudviklingens navn.

De næste år byder på langt flere muligheder talentmæssigt, end Uwes sidste to år har gjort. Jeg køber ikke den, at Uwe kun spiller med gamle. Måske er han lex TK, Bisseck og JA faktisk god til at bringe dem frem, når de er gode nok.

Som CV sagde: “Mit job er at sørge for, at de unge er gode nok til, at Uwe bruger dem”

3. Ansvaret
Man kan ikke slippe uden om, at Uwe bærer en del af ansvaret, for SÅ svag en pointhøst. Men trupsammensætningen har virkelig ikke gjort det let for ham. Og nu også et væld af skader, hvor vi kun har Paddy til angrebet.

Der er givet en meget stor grund til, at SIB er fyret. Giver det mening at fyre endnu en mand for resultatet af noget, hvor ét hovede er røget?

Det store spørgsmål er, om et dårligt forår, skal have så store konsekvenser.

4. Mere vil have mere
Uwe er den første træner, der overbevisende har fået os i top-6 tre år i træk.

Men vi har jo budget til top-4, lyder et modargumenter. Til det vil jeg sige, at vi har vel haft budget til top-6 i 20 år, uden at en træner har indfriet det.

Så nu, hvor vi har vænnet os til top-6, så vil mere have mere. Men er vi sikre på, at en anden kan gentage det?

5. CVs analyse
Det er jo det helt store spørgsmål: Hvad er CVs analyse?

Er det træning, formation og stil, der er problemet. Eller viser vores topniveau så meget potentiale, at træneren er rigtig, men det er bredden, der er problemet.

Ingen af os er inde i hans hovede, og få journalister har gået ham på klingen om, hvad han vil. Ret frustrerende. Det ville give et godt prej på vindretningen

6. Uwe
Jeg synes, at han er ret nytænkende og er kommet ind med spændende tanker. Jeg køber ikke, at han er gammeldags - i hvert fald ikke i hans fodboldstil og -filosofi.

Og det tyder på, at spillerne bakker ham op, om end vi ikke ved det. Virker til, at både MA, Paddy og MA har haft behov for at understrege det og lægge ansvaret over på spillerne. Det havde de ikke behøvet i den grad.

Men læg også mærke til, at Uwe er meget loyal i hans kommunikation. Han har altid bakket op om beslutninger offentligt.

Dermed gør mange ham medansvarlig for SIBs beslutninger. Men vi ved ikke, om han internt var rygende uenig med SIB i flere handler. Måske deres indrømmelse af højlydte diskussioner vidner om større uenighed end antaget.

Min konklusion er, at jeg tror, at han fortsætter.

Argumentet skal være i en forfærdelig trupsammensætning, der mangler bredde og kvalitet. Dertil, at træning og taktik bakkes op af spillerne (i hvert fald udadtil).

Hvis CV fokuserer på topniveauet, og hvordan vi kan fastholde det, så bliver Uwe.

Ja, der er mange muligheder. Jeg tror dig ikke løsningen er at forsøge at erstatte vores eneste driblestærke spiller med en anden driblestærk spiller. Dels fordi det netop er problematisk, at vi kun har en af dem i forvejen, dels fordi det nok er begrænset, hvad vi kan få for Anderson og dels fordi en Anderson type, der kan score mål, er virkeligt dyr.

Det samme kan man sige om Bech/Anderson. Bedre erstatninger er ret dyre.

Men en spiller der ikke så ofte som Anderson kommer flot frem til en chance - men som scorer på dem oftere - vil lave flere mål måske.
Anderson lykkes med rigtig mange ting - som ikke er slutprodukt.

Der findes spillere som er skarpe - men ikke kan så meget som ham i de andre aspekter.
En PM er jo et godt eksempel på en skarp angriber, der hverken er hurtig, kan drible eller lignende.

Man kan ikke få det hele - så spiller de ikke her.
Men vi skal have flere spillere der scorer oftere..!

Last edited:
Du mener simpelthen at det aldrig på nogen måde kan have noget med cheftræneren at gøre, at der ikke er et eneste talent der er brudt igennem i trænerens tid i klubben?! - Shit mand så er det sgu op ad bakke, et føre en sober diskussion.

Det har sgu da ikke en skid at gøre med som man kan li manden eller ej, men når han overhovedet ikke leverer på et af klubbens kerneparametre, så er det selvfølgelig ud af klappen!
Det korte svar er nok, at vi i de tre år ikke har haft et eneste talent, der er god nok, pånær Jakob Andersen, som har fået fint med spilletid. TK spillede også meget. Hvor er AGFs Nartey, Bischoff, Froholdt, Gogorza? Som jeg ser det har vi haft en rigtig sløj omgang talent de sidste mange år, og dem der er smuttet til andre klubber har heller ikke ligefrem vist noget efterfølgende. En meget ung Daghim fik endda chancen selvom han hver gang lignede bambi på glatis og blev så solgt.

Din afsky for Uwe slører din dømmekraft.

Jeg ser lidt Patrick Mortensen som Cristiano Ronaldo i hans sidste tid i United: Begge scorer de en del mål og kan sikkert "frikendes" på den bekostning, men målene opvejer ikke det komplet ødelæggende element de er for resten af spillet. En moderne 9'er skal mere end blot at være stærk i boksen. Ellers er det for let at lukke ned for holdets opbyggende spil som hele.

Det korte svar er nok, at vi i de tre år ikke har haft et eneste talent, der er god nok, pånær Jakob Andersen, som har fået fint med spilletid. TK spillede også meget. Hvor er AGFs Nartey, Bischoff, Froholdt, Gogorza? Som jeg ser det har vi haft en rigtig sløj omgang talent de sidste mange år, og dem der er smuttet til andre klubber har heller ikke ligefrem vist noget efterfølgende. En meget ung Daghim fik endda chancen selvom han hver gang lignede bambi på glatis og blev så solgt.

Din afsky for Uwe slører din dømmekraft.
Jeg har ingen afsky for Uwe Rösler, og jeg bryde mig ikke om de personangreb der kommer fra nogle brugere herinde. Men jeg har en afsky for at ignorere klubbens talentudvikling - det er ikke i orden. Det er for letkøbt at sige at vi lige pludselig ikke har et eneste talent, når der investeres mere end nogensinde, og der allerede inden Uwe kom til var begyndt at komme talenter igennem.

Talenter skal behandles rigtigt, og når man kommer op i førsteholdstruppen så er det en “break og bust” situation, lykkes man ikke, så er det et enormt slag, som nogle aldrig kommer sig over, og andre ender med at være en skygge af sig selv bagefter. Så hvis man ikke bliver behandlet rigtigt af cheftrænere, så er det enormt demotiverende, se f.eks. dette interview med Jakob Trenskow:

Det samme med Frederik Ihler, der også ser ud til langsomt at komme tilbage og gør det fint i Elfsborg lige nu:

Hvis man hele tiden får at vide hvad man ikke er god nok til, i stedet for at blive bygget op, så får man aflivet mange talenter inden de får chancen for at bryde igennem, og så kan man ødelægge en hel karriere. Så spillere der kunne have blevet gode, ender med aldrig at blive til noget.

Det var sandsynligvis også grunden til at han f.eks. blev sendt videre i Malmø, der skete noget med talentudviklingen i den periode, som de ikke brød sig om. Det samme ser ud til at være tilfældet i AGF, talentstømmen er pludseligt stoppet, og A-Truppen består nu nærmest kun af ældre spillere, uden at der er en logisk forklaring på det, andet end at cheftræneren ikke ser talenter som en kvalitet i en trup.

Det vil gøre en verden til forskel for klubben at få en træner ind der har en “proven track record” med talenter, som f.eks. Kent Nielsen, Jesper Sørensen, eller Kasper Hjulmand. Hvis man får en træner ind der har forstand på talenter, så vil der komme flere talenter igennem, men har man en træner der ser problemer hele tiden, og som ikke forstår formålet med CV’s krav til brug af talenter, og kun bruger dem som indskiftere efter 88 minutter, så får man det vi har i AGF nu, en trup uden transferværdi, imens konkurrenter kommer til at sælge for trecifrede millionbeløb.

Det kommer til at svække AGF i de kommende år, og sætte klubben bagud. Når man så samtidig ikke har været i stand til at udnytte muligheden for ikke at udvikle talenter, til at opnå resultater, så har man fejlet som træner. Den situation som Uwe har sat os i efter denne sæson, resulteret i at klubben skal bruge de kommende år på at få økonomien tilbage på niveau, med dem der er ved at stikke af, og dermed at man har væsentligt forringede muligheder for at konkurrere i de kommende år.

Så jeg har virkeligt vanskeligt ved at forestille mig at man vil fortsætte i det spor - og hvis man ikke vil det, så er Uwe ikke den rette træner.

Last edited:
Det jeg synes er “hårdt” er at der kommer ultimative udsagn.

Han KAN ikke spille med unge spillere er der nogle der siger. Så nævner andre Atk, Bisseck, Daghim osv. Så er der en fortælling om, at de IKKE tæller fordi dit og dat.

Jeg har pointeret, at det ikke er Uwe som har bragt dem frem og ladet dem få de første mange spilleminutter. Jeg glæder mig til Uwe bringer et talent første gang, giver løbende spilletid og spilleren ender med at slå igennem i samme stil - måske Emmery kan men det er alt for tidligt at sige. Indtil videre tror jeg ikke han har gjort det.

Det vil gøre en verden til forskel for klubben at få en træner ind der har en “proven track record” med talenter, som f.eks. Kent Nielsen, Jesper Sørensen, eller Kasper Hjulmand. Hvis man får en træner ind der har forstand på talenter, så vil der komme flere talenter igennem, men har man en træner der ser problemer hele tiden, og som ikke forstår formålet med CV’s krav til brug af talenter, og kun bruger dem som indskiftere efter 88 minutter, så får man det vi har i AGF nu, en trup uden transferværdi, imens konkurrenter kommer til at sælge for trecifrede millionbeløb.

Det kommer til at svække AGF i de kommende år, og sætte klubben bagud. Når man så samtidig ikke har været i stand til at udnytte muligheden for ikke at udvikle talenter, til at opnå resultater, så har man fejlet som træner. Den situation som Uwe har sat os i efter denne sæson, resulteret i at klubben skal bruge de kommende år på at få økonomien tilbage på niveau, med dem der er ved at stikke af, og dermed at man har væsentligt forringede muligheder for at konkurrere i de kommende år.

Så jeg har virkeligt vanskeligt ved at forestille mig at man vil fortsætte i det spor - og hvis man ikke vil det, så er Uwe ikke den rette træner.

Jeg tror den her del, er den største grund til man (muligvis) skifter træner. Vi har simpelthen ikke råd til, ikke at udvikle talenter. I fredags stod CV også på live-tv og sagde, at den vigtigste faktor for en spillers pris som talent var spilleminutter.

Måske har vi bare 2-3 rigtig rigtig rigtig dårlige årgange pt. men pilen har kun peget en vej siden Uwe. Det står i skarp kontrast til de 8 år før han kom til. Der kunne også være udsving i spilletiden men slet ikke på det nuværende lavpunkt. Måske fejlet strategi, måske en talentafdeling der må give fortabt eller en kombination af det hele.
(grafen er efter runde 30 og 24/25 omregnet til en fuld sæson).

1747551938691.webp

Noget andet jeg har gået og tænkt på, fordi det ofte bliver fremført i debatten omkring talenter. Man skal ofte høre, at de skal have bygget muskler på kroppen og stå bedre fysisk. Men hvis de kan spille tidligere i andre klubber, så burde de vel også kunne gøre det her.

Eller? Bunder det i spillestilen med moslen, power og rigeligt fysik som vi praktiserer. Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg gerne så os skifte til noget mere teknisk fodbold og hvis den nuværende stil samtidig er med til, at forsinke eller forhindre talenters gennembrud, virker det helt oplagt. Gad vide om det samtidig er derfor vi har svært ved at udvikle offensive spillere og vi dermed afskærer os fra den mest lukrative del af markedet?

Trenskow siger det i artiklen som @T-Knogle linker til ovenfor:
Jeg var ikke så stor eller fysisk stærk, og i AGF er det meget med power og sådan noget, sådan var det i hvert fald dengang. Så der kan jeg godt se, at jeg måske ikke passede super godt ind, siger Jacob Trenskow

Jeg har ingen afsky for Uwe Rösler, og jeg bryde mig ikke om de personangreb der kommer fra nogle brugere herinde. Men jeg har en afsky for at ignorere klubbens talentudvikling - det er ikke i orden. Det er for letkøbt at sige at vi lige pludselig ikke har et eneste talent, når der investeres mere end nogensinde, og der allerede inden Uwe kom til var begyndt at komme talenter igennem.

Det er omvendt også for letkøbt at soge, at der er en stor uforløst talentmasse, som Uwe har forsømt at bruge, uden at kunne pege på, hvilke talenter, han så åbentlyst skulle bruge.

Når du bliver bedt om det, name dropper du som regel samtluge spillere under29 i klubben, uden at forholde dig til, om de reelt har niveauet og er klar.

Der er vist ingen tvivl om, at Uwes primære fokus ikke er talentudvikling. Men der er virkeligt langt til det billede, du maler. Og så har du en tendens til at forsøge at slippe afsted med at tweake fakta, så det passer til dit argument. De to ting er vi flere, der stejler over, og det er ugensigtsmæssigt for dig, for din kritik er fair nok. Den bliver bare for voldsom og for unuanceret til, at man kan forholde sig til den.

I dit seneste indlæg er der tre tilfælde, hvir jeg vil mene, du tweaker sandheden.

1) Du skriver, at der investeres voldsomt i talenter, og at der derfor burde komme flere igennem. Sagen er jo - hvis jeg har forstået rigtigt - den, at de spillere, der skal komme ud af investeringerne i talentudvikling (akademi og El Cambio) ikke er gamle nok til seniorfodbold endnu. Det er svært at klandre Uwe Rössler for.

2) Du bringer et interview med Jakob Trenskow som eksempel på en fejlslagen vurdering ift. spilletid og en spiller, der udtrykker kritik af AGFs talentudvikling (sådan forstår jeg, hvorfor du bringer artiklen). I selvsamme artikel udtrykker spilleren faktisk forståelse for, hvorfor han ikke fik spilletid i AGF. Spilleren var iøvrigt skiftet til Horsens inden Uwe kom til klubben, så det er svært at klandre Uwe for.

3) Det samme med interviewet med Frederik Ihler. Han siger seriøst ikke en eneste kritisk ting om tiden i AGF, men han taler udelukkende om, at han gerne ville være slået igennem i klubben. Han måtte iøvrigt tilbringe et par år på væsentligt lavere niveau, før han blev en moderat succes i Norge og Sverige, så han er næppe noget tabt stortalent.

Det bliver svært at tage din kritik alvorligt, når det er niveauet.

Jeg vil opfordre dig til at pege på tre åbentlyse talenter, som Uwe Rössler har forsømt at give spilletid og argumentere for, hvorfor de er så store og så forsømte talenter. Det ville kvalificere din kritik væsentligt mere.

Latest posts

Back