Trænertråden
Jeg har pointeret, at det ikke er Uwe som har bragt dem frem og ladet dem få de første mange spilleminutter. Jeg glæder mig til Uwe bringer et talent første gang, giver løbende spilletid og spilleren ender med at slå igennem i samme stil - måske Emmery kan men det er alt for tidligt at sige. Indtil videre tror jeg ikke han har gjort det.
Men Uwe brugte stadig TK, Bisseck og Hausner. Han indrettede endda sit system, så han kunne spille dem så meget som muligt. De var stadig talenter/unge spillere, da Uwe kom til klubben, og han udviklede dem betragteligt og prioriterede deres spilletid betragteligt. Det skal han have kredit for i debatten om hans evner til talentudvikling.
Jakob Andersen havde fået 11 minutter i en Superliga kamp inden Uwe. Det er så godt som den spiller, du efterspørger. Ham har Uwe bragt frem, bygget op, givet kontinuerlig spilletid og udviklet til en solid SL spiller. Men det ville klart være fedt, hvis der var flere eksempler.
Noget andet jeg har gået og tænkt på, fordi det ofte bliver fremført i debatten omkring talenter. Man skal ofte høre, at de skal have bygget muskler på kroppen og stå bedre fysisk. Men hvis de kan spille tidligere i andre klubber, så burde de vel også kunne gøre det her.
Eller? Bunder det i spillestilen med moslen, power og rigeligt fysik som vi praktiserer.
Jeg tænker, det i hvert fald spiller ind, at Uwe forventer, at spillerne har en del
muskelmasse for at kunne bidrage - netop på grund af spilletiden. Men spillestilen er forhåbentligt og sandsynligt afstemt med eller endda dikteret af den sportslige ledelse, så hvis set er tilfældet peger den pil altså nok OGSÅ på SIB og JN.
Men andre faktorer er selvfølgelig også, at man har satset på at den gamle garde kunne levere resultater og - for mig at se - at der ikke har været en kæmpestor overset talentmasse i klubben.