Debat om VAR
aight
Experienced member
IFABs mission generelt er at lave regler der bevæger sig hen imod “what does football expect” og helt helikopter perspektiv har de lavet handsreglerne efterhånden, for ikke at beskytte forsvarerne men faktisk for at fremme angriberne og deres muligheder fordi det handler om at score mål til syvende sidst. Derfor ser man flere straffespark nu især efter VAR.Var det et svar til mig?
Jeg mener reglerne for hands skal beskytte især forsvareren mod tilfældige bolde der rammer armen - og helt eksplicit skal den sikre mod en angriber der fx bevidst header en bold ned på armen af en forsvarer.
I min verden er der stor forskel på stationær forsvarer på tidspunktet hvor bolden sparkes, og/eller situationer hvor placeringen af armen er dikteret af naturlig bevægelse uafhængigt af hvor bolden kommer (man placerer armen før bolden sendes afsted, eller uden at kunne se den).
Jeg er helt enig. Han løber ind i situationen og spiller med risiko. Det havde været noget andet hvis armen pegede nedad (men dog stadig tæt ind til kroppen, og tæt ind til kroppen er Arnstad tæt, ikke klistret på kroppen).Mads-Emil rykker frem efter bolden er på sin bane. Jeg ser ingen intention om at begå hands eller blokere bolden, men hans bevægelse mod bolden er på et tidspunkt hvor boldens bane er forudsigelig. Derfor er det hans ansvar at undgå kontakt.
Spørgsmål generelt til alle: Hvis man er så frustreret hver gang en dansk dommer dømmer noget, hvorfor faen vil man ikke gøre sig en tjeneste og følge med i hvad der sker på lovbogsområdet?Noget af en påstand.. Måske de rent faktisk kender reglerne, og dømmer derefter - og man som legmand uden viden omkring reglerne skulle lytte til eksperterne på området.
Vi følger med i hvad alt vores klub gør, transfer, regnskaber, alt hvad divisionsforeningen gør, men arbejdet i regler og fortolkninger har jeg på fornemmelsen ingen gider at sætte sig ind i?
For et par år siden valgte jeg at følge med hvad fanden det IFAB er for noget, jeg fulgte med i Jan Carlsens klumme (RIP), selv Kenn Hansen og Leanders tweets fulgte jeg med i, fulgte med i alle opdateringer omkring fortolkninger.
Ovenstående har i hvert fald givet mig mere ro omkring dommerhændelser og knap så mange frustationer. Det kan kun anbefales!
Og nej, ikke alt der bliver dømt bifalder jeg, langt fra. Men man accepterer nemmere de subjektive afgørelser, der bliver træffet af den mand/kvinde ud fra hvad de har lært og fået at vide hvad der skal ske i den sæson de dømmer.