New posts

Ny Ceres Park

• Thread starter Thread starter mono
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 9K
  • Views Views: Views 793K
Ny Ceres Park
Man skal passe på med at gøre journalister fra Stiften eller JP til sandhedssigere.
Det bedste for dem rent journalistisk er endnu en forsinkelse. Fordi så har de endnu forargelses-historie at brygge på med tilhørende clicks.

Det fra JP i oktober med yderligere forsinkelse er en historie om worst case. Det har Kongelunden så svaret på. Det var ikke hvad der var sandsynligt.

Det vi VED er oplysningerne fra juni 2025: "Der er aktuelt opgjort en forsinkelse på 84 arbejdsdage. Den hidtil aftalte afleveringstermin hedder ultimo december 2026. Det fælles mål er fortsat at kunne tage banen i brug til Superliga-sæsonen marts 2027 ved at optimere tidsplan og fremdrift yderligere". Denne blev efterfølgende korrigeret af hovedentreprenøren til 75 arbejdsdage.

Af dokumentet på Magistratens møde 7. oktober 2025 fremgår det, at det skrider godt fremad på byggepladsen, og at man nu er nede på 16% af den samlede økonomi, som der ikke er indgået aftaler om.

Senest har projektchefen på Insta fortalt, at de forventer at overholde tidsplanen, men at man selvfølgelig ikke kan garantere noget i så stort et projekt.

Så vidt jeg kan forstå på folk med forstand på den slags projekter, så er det i starten at de store forsinkelser ligger. Når man først er færdig med jord- og betonarbejdet, så kommer der sjældent nye forsinkelser.

Mit gæt er marts 2027. Hvad journalister siger kunne ikke rage mig mindre.

Din opsummering er 100 gange mere præcis end noget, Stiften har skrevet om sagen

Problemet er vel også lidt at det kan blive enten-eller på den måde at hvis man lige misser starten af et slutspil kan det måske blive svært at flytte til midt i slutspillet. Jeg tænker i hvert fald man gerne vil starte med en træningskamp eller måske en kvindelandskamp for at teste det og der er der vel en termin lige efter grundspillet. Det ville være ideelt hvis AGF har spillet en træningskamp der inden det gælder, også selvom det skulle blive mod Fremad, men så skal det vel næsten være klar op til forårssæsonen eller først blive om sommeren.

Det er virkelig vigtigt at huske journalisme nu om dage er at sælge clicks og sensationer. Mange tidligere nyheder fra stadion projektet er jo taget op flere gange, blot med en anden vinkel, men dog uden at have noget nyt på sig.

Blot en 2 dages yderligere forsinkelse sælger de ind som breaking, og ringer til alle der måtte have en mening om projektet.

Ja det er rigtigt hun snakker om siddepladser, det er ikke så meget dem fokus er på normalt, men kapaciteten. Ikke noget ændret der men det ville selvfølgelig også være mærkeligt på det her tidspunkt.
Præcis.

Men de opfordrer jo til at man stiller flere spørgsmål, så det er jo bare at komme i gang. Det kan dog være svært at stille et spørgsmål der fordrer at de skal komme ud med en helt ny oplysning. Informationsniveauet er ret højt.

"Burde" is carrying a lot of weight....

Der kan stadig ske alt fra utætte tage, fejlkonstruktioner i trapper, sikkerhedsgodkendelser der fejles, til 117 andre fejl og mangler.
Det kan det selvfølgelig, men så kan vi jo også begynde at snakke 2028 eller måske 2029 hvis der pludselig opstår jordfaldshul og endetribunen begynder at synke ;)

De officielle udmelding fra Kongelunden er marts 2027, og så må man jo tage det for gode varer. Man kan altid tilføje alle mulige tænkte scenarier for at gøre det værre. Indtil videre kan vi kun forholde os til marts 2027. Men der er selvfølgelig altid en risiko ved byggeri.

Præcis.

Men de opfordrer jo til at man stiller flere spørgsmål, så det er jo bare at komme i gang. Det kan dog være svært at stille et spørgsmål der fordrer at de skal komme ud med en helt ny oplysning. Informationsniveauet er ret højt.
Ja, det er meget positivt at de er opmærksomme på at så mange er interesserede i projektet og bliver ved med at informere om det og tage imod spørgsmål - men så er meget af det selvfølgelig også allerede besvaret for dem der følger med. Men det er fint at de også efterspørger flere spørgsmål, der kan da helt sikkert også komme flere som projekter skrider frem.

Det er virkelig vigtigt at huske journalisme nu om dage er at sælge clicks og sensationer. Mange tidligere nyheder fra stadion projektet er jo taget op flere gange, blot med en anden vinkel, men dog uden at have noget nyt på sig.

Blot en 2 dages yderligere forsinkelse sælger de ind som breaking, og ringer til alle der måtte have en mening om projektet.
Journalisme, et låneord fra fransk, er per definition det, du beskriver, så sådan har det "altid" været 🙂

Jeg giver dig helt ret i, at journalistikken er under pres fra journalismen. Det er hverken kønt eller værdigt.

Varmeelementerne kan nok løfte jordtemperaturen til 7 grader kombineret med varme fra grolamper og overdækning. Det vil koste lidt, men i forhold til stadionets pris intet af relevans 😅
Der er sket meget med jord til jord varmepumper, siden det gamle varmeanlæg blev etableret, så det er slet ikke så dyrt længere, som det var med det gamle system. Man kan ovenikøbet drive pumperne med solceller, så bliver det også en mere klimavenlig løsning.

Last edited by a moderator:
Medmindre du ved noget om forsinkelser som ikke er kommet ud, så tror jeg marts 27 holder. Alle overraskelserne i jorden er afklaret og resten af byggeprocessen er egentligt ret ligetil. Så der burde ikke være noget i den fremtidige byggeproces som kan give anledning til forsinkelser.
Ja jeg hørte endda at de kan optimere yderligere, hvis de er heldige med en mild vinter, så man skal måske krydse fingre for lidt lokal-global opvarmning her til vinter?

Journalisme, et låneord fra fransk, er per definition det, du beskriver, så sådan har det "altid" været 🙂

Jeg giver dig helt ret i, at journalistikken er under pres fra journalismen. Det er hverken kønt eller værdigt.
Totalt OT, men jeg blev lidt nysgerrig. Journalisme på fransk må være det substantiv der beskriver professionen, mens journalistique som et ord der lydmæssigt er tættere på journalistik må være et adjektiv og på dansk må journalistik vel også være med det samme suffix som i fx gymnastik hvor det betegner et "system." Din beskrivelse af betydningen af journalisme på dansk er korrekt, men ret beset er journalisme på fransk nok også bedst oversat til journalistik, så hvis jeg opfatter det rigtigt kan man måske anføre at journalisme som låneord ikke per definition har den negative betydning, selvom det så har den definition på dansk. Nå, en smule nørdet - og jeg kan ikke engang rigtig sige det er forkert - men det skal jo deles når først jeg har brugt tid på at overveje det ;)

Totalt OT, men jeg blev lidt nysgerrig. Journalisme på fransk må være det substantiv der beskriver professionen, mens journalistique som et ord der lydmæssigt er tættere på journalistik må være et adjektiv og på dansk må journalistik vel også være med det samme suffix som i fx gymnastik hvor det betegner et "system." Din beskrivelse af betydningen af journalisme på dansk er korrekt, men ret beset er journalisme på fransk nok også bedst oversat til journalistik, så hvis jeg opfatter det rigtigt kan man måske anføre at journalisme som låneord ikke per definition har den negative betydning, selvom det så har den definition på dansk. Nå, en smule nørdet - og jeg kan ikke engang rigtig sige det er forkert - men det skal jo deles når først jeg har brugt tid på at overveje det ;)
Man skal imø aldrig beklage at være en nørd! 😛

Journalisme er typisk blevet brugt nedsættende, og derfor fandt jeg det passende at nuancere brugen af begrebet, som jo altså ganske rigtigt på dansk er et låneord, men oprindeligt har den klassiske betydning.

Vi taler trods alt stadig mest dansk i Danmark, selv om amerikaniseringen af sproget presser sig på 🙂

De officielle udmelding fra Kongelunden er marts 2027, og så må man jo tage det for gode varer. Man kan altid tilføje alle mulige tænkte scenarier for at gøre det værre. Indtil videre kan vi kun forholde os til marts 2027. Men der er selvfølgelig altid en risiko ved byggeri.
Men nu taler du så ikke om de første 2-3 officielle udmeldinger, så hvorfor skal vi tro specielt på denne her?

Man skal imø aldrig beklage at være en nørd! 😛

Journalisme er typisk blevet brugt nedsættende, og derfor fandt jeg det passende at nuancere brugen af begrebet, som jo altså ganske rigtigt på dansk er et låneord, men oprindeligt har den klassiske betydning.

Vi taler trods alt stadig mest dansk i Danmark, selv om amerikaniseringen af sproget presser sig på 🙂
Ja, det var nok mest en anglicisme, der bare førte mig ned i et kaninhul, for nu at bruge en anden anglicisme, da du nævnte det franske ophav og at det faktisk er et ord på dansk. Ifølge Ordnet er 'journalisme' kendt siden 1984, så det har sikkert altid kun haft den negative betydning på dansk.

For at hoppe tilbage til 'topic' er et af spørgsmålene hvor forsigtige man er med udmeldingerne. Der er nok større usikkerhed i starten, men også større incitament til at være optimistisk med tidsrammen. Jeg kunne forestille mig at man nødig vil have endnu en forsinkelse nu, men omvendt skal der sikkert ikke så meget til før det ender med at blive et par måneder senere og dermed til sæsonen efter.

Men nu taler du så ikke om de første 2-3 officielle udmeldinger, så hvorfor skal vi tro specielt på denne her?
Fordi en byggeproces bliver markant mere forudsigelig så snart du er færdig med alt det der foregår i jorden. Det er der alt det ukendte befinder sig. Når først fundamentet er færdigt kan entreprenøren ramme rimeligt præcist med tidsplanen.

Latest posts

Back