New posts

Trænertråden

• Thread starter Thread starter Rastapopoulos
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 239K
Trænertråden
Jeg gad godt vide om Rasmus Monnerup fra Mediano egentlig kender dansk fodbold. Kommer han ud af sin københavnske egn? I Mediano breaking siger han at trænerjob i AGF kun er 4. mest måske endda 5. mest attraktiv. Samtlige foregående træner, og jeg giver dem ret, og de fleste andre eksperter, i nyere tid, siger det er top-3. Hvad fanden har jeg misset?

Jeg gad godt vide om Rasmus Monnerup fra Mediano egentlig kender dansk fodbold. Kommer han ud af sin københavnske egn? I Mediano breaking siger han at trænerjob i AGF kun er 4. mest måske endda 5. mest attraktiv. Samtlige foregående træner, og jeg giver dem ret, og de fleste andre eksperter, i nyere tid, siger det er top-3. Hvad fanden har jeg misset?
Jeg har ikke hørt Mediano. Men top 2 er givet. Det er FCK og FCM. Derefter kommer Brøndby nok med deres budget, stadion og fans.

For en DBU skolet træner, der har været til flere foredrag med Flemming P end han har været på Crazy Daisy, så er FCN nok fjerdevalget. Hvilket jeg til dels kan følge, da de jo hvert år får en 2-3 giga talenter op i truppen

Jeg tror ikke, det er helt skævt.

FCK og Brøndby er ubetinget over. Og nok også FCM med de muligheder, det giver. Og så er det FCN.

Der er forskel på, hvad trænere siger, når de bliver ansat, og hvad der sandheden.

Og der er sket meget, siden vi ansatte en dansker sidst.

I de her år er det vel lige præcis det 4. mest attraktive uden nogen større diskussion. Der er tre budgetter, der er langt større end vores, og i to af dem er der garanteret europæisk hvert år. Der er vel tre klubber, hvor man har gode chancer for at ryge til større klubber i udlandet (og de starter alle tre med FC), og der er AGF heller ikke en af dem.

Det virker oplagt at præsentere en ny træner lige før man starter igen efter ferien, uanset om det allerede er på plads eller ej. Har man fundet sin mand kan han selvfølgelig give lidt input til CV der er i gang med at se på truppen, men udadtil kan alle få lidt ferie nu, inklusiv den nye træner der så kan svare på alle spørgsmålene når han faktisk et startet i jobbet.
der er også balancen med hvor meget man vil ære Rösler og hvor uforberedt man ønsker at fremstå.

Det er upassende at præsentere en træner i dag og måske også i morgen. Men mandag starter en anden nedtælling, og hvis en træner ikke præsenteres snart, begynder man at virke som amatører.

Hvornår møder spillerne ind igen?(hvor god tid har vi til at finde en ny træner?)
Det er sandsynligvis omkring mandag d. 16/6. Altså 16 dage fra i dag. Så der er jo god tid, hvis en ny træner stort set er på plads. Mon ikke sidste halvdel af næste uge er en god periode at holde lidt ekstra øje med agf.dk? :)

Oprigtigt spørgsmål: Hvordan gik det? Altså kom der nogle gennem nåleøjet?
Det har jeg ikke overblik over, men Lars Friis har jo ikke kunnet gøre noget ved udvalget af spillere, så det kan nemt blive lidt uretfærdigt at måle ham på. Det vigtige er efter min mening, at det er en rolle, han har været udvalgt til, og noget han har erfaring med.

der er også balancen med hvor meget man vil ære Rösler og hvor uforberedt man ønsker at fremstå.

Det er upassende at præsentere en træner i dag og måske også i morgen. Men mandag starter en anden nedtælling, og hvis en træner ikke præsenteres snart, begynder man at virke som amatører.
Nej, med mindre det var en intern opgradering ville det signalere at man har forhandlet med afløseren uden at fortælle at Uwe at han var på vej ud. Det har man måske gjort, men man kan så lige give det lidt tid. Jeg synes dog uanset hvad at et par uger vil virke meget passende, uanset om det allerede er på plads eller der skal køres en hurtigt proces, og begynder vi ikke forberedelserne til næste sæson om et par uger? Så passer det jo fint at afsløre det lige inden.

FCK og Brøndby er ubetinget over. Og nok også FCM med de muligheder, det giver. Og så er det FCN.
FCK, Brøndby enig.
Der er forskel på, hvad trænere siger, når de bliver ansat, og hvad der sandheden.
Det er også når de ikke er ansat når de siger trænerjob er i top-3. Frimann og Peter Sørensen som de seneste jeg kan huske har sagt.
Og der er sket meget, siden vi ansatte en dansker sidst.
Jeg køber den ikke helt. Attraktivitet i et trænerjob er anderledes end en spiller der vælger klub. Potentiale i en klub tænker jeg må vægte højere end om man lige nu og her kan træne et hold der skal spille europæisk eksempelvis. Man ville heller ikke påstå at være træner for Manchester United ikke er attraktiv, selvom de roder rundt på 14. pladsen og uden Europa ?

Nej, med mindre det var en intern opgradering ville det signalere at man har forhandlet med afløseren uden at fortælle at Uwe at han var på vej ud. Det har man måske gjort, men man kan så lige give det lidt tid. Jeg synes dog uanset hvad at et par uger vil virke meget passende, uanset om det allerede er på plads eller der skal køres en hurtigt proces, og begynder vi ikke forberedelserne til næste sæson om et par uger? Så passer det jo fint at afsløre det lige inden.
I princippet kan man vente. Men vil man sende det signal st der ikke er styr på sagerne og man ikke har foretaget de nødvendige forberedelser inden fyringen?

Hvis AGF pt. står med et åbent kandidatfelt, bør man melde det ud, som efter David. Men jeg kan ikke forestille mig ret mange der vil være imponerede af den manglende accept af realiteterne.

Og hvis det er på plads, risikerer man at miste kontrollen over kommunikationen når pressen graver i sagen dagligt.

Det har jeg ikke overblik over, men Lars Friis har jo ikke kunnet gøre noget ved udvalget af spillere, så det kan nemt blive lidt uretfærdigt at måle ham på. Det vigtige er efter min mening, at det er en rolle, han har været udvalgt til, og noget han har erfaring med.

Hvis han har haft ansvaret for transitionen mellem U17/U19 og Superligatruppen, så skal han vel måles på om nogen er kommet igennem nåleøjet? Præcis som det også er Backmann's opgave og ansvar lige nu.

Det er også når de ikke er ansat når de siger trænerjob er i top-3. Frimann og Peter Sørensen som de seneste jeg kan huske har sagt.

Ok, fair pointe. Med det forbehold, at Viapjats eksperter vil suge hvad som helst for at blæse en vinkel op.

Jeg køber den ikke helt. Attraktivitet i et trænerjob er anderledes end en spiller der vælger klub. Potentiale i en klub tænker jeg må vægte højere end om man lige nu og her kan træne et hold der skal spille europæisk eksempelvis. Man ville heller ikke påstå at være træner for Manchester United ikke er attraktiv, selvom de roder rundt på 14. pladsen og uden Europa ?

Jeg tror i den grad at potentialet i en klub er interessant. Jeg tror bare ikke, trænere tænker over et potentiale, der strækker sig ud over et par år.

AGF har en gammel trup, der lige har fejlet. En træner holder måske tre år her. I størstedelen af den periode skal man spille på et glorificeret stillads og betingelserne for at tage klubben til næste niveau er svære. De fleste trænere når historisk heller ikke selv et højere niveau efter AGF.

I Herning får man en trup med kæmpestore talenter.Et tilsyneladende uudtømmeligt budget. Virkeligt gode betingelser for at komme i top to i ligaen. Europæisk fodbold. Og et rigtigt fodboldstadion. Og sikkert også bedre løn.

Personligt er jeg ikke i tvivl om, hvad jeg ville vælge, hvis jeg var træner.

Nogle trænere vil sikkert foretrække drømmen om at trække sværdet helt ud af stenen, presset fra folkedybet og fantasien om, at de holder indtil stadion indvies i 2047. Men det er langt fra alle tror jeg.

Men det er jo en ligegyldig diskussion. Vi skal jo heldigvis ikke konkurrere med FCM om et trænernavn lige nu.

Tjah....
FCK og Brøndby, tjek. De har større budgetter, større stadions, større setup og større opmærksomhed, og der er realistisk udsigt til europæisk hvert år - især i FCK.
FCM...mjahhh...den vender jeg lige tilbage til.
FCN, overhovedet ikke! Det er fodboldens svar på et beskyttet værksted - der er ingen konsekvenser af svingende resultater, der er ingen opmærksomhed og der er ingen pres fra fanbasen.

FCM: ligaens næststørste budget og bredeste trup og en organisation, der kører så velsmurt, at man bare må løfte på hatten. MEN, der er ikke rigtig nogen medier, der interesserer sig for dem og fanbasen kommer kun, når de ikke har travlt i marken. Spøg til side, jeg har indtryk af, at fanbasen vokser derude, men der stadig bare ikke det samme pres på, som i FCK, BIF og AGF.

Derfor ville jeg, hvis jeg skulle være (tilstræbt) objektiv, sige at AGF er det tredjemest interessante trænerjob i dansk klubfodbold, al den stund at det er her, der er mulighed for at lære mest, udrette mest og lære at navigere i kaos og cirkus.
En østtysk elitesportsmand, der har nedkæmpet kræft mod alle odds, kunne holde til tre år i AGF. Det var det.

I princippet kan man vente. Men vil man sende det signal st der ikke er styr på sagerne og man ikke har foretaget de nødvendige forberedelser inden fyringen?

Hvis AGF pt. står med et åbent kandidatfelt, bør man melde det ud, som efter David. Men jeg kan ikke forestille mig ret mange der vil være imponerede af den manglende accept af realiteterne.

Og hvis det er på plads, risikerer man at miste kontrollen over kommunikationen når pressen graver i sagen dagligt.
CV fortalte at “nu begynder arbejdet med at finde den næste cheftræner til AGF’s fortsatte rejse,” så officielt er der er ikke en afløser på plads og det er heller ikke helt troværdigt hvis han står der om et par dage. Man må antage at CV under alle omstændigheder har en slags skyggeliste klar, men efterhånden som nederlagene har hobet sig op nok også er begyndt at hive den op af skuffen med stigende hyppighed.

En rimelig antagelse kunne være, at han er begyndt at sende følere ud for relativt kort tid siden, men tids nok til på nuværende tidspunkt at have en ide om vi kan lande en af kandidaterne på et par uger. Friis kunne på den måde være i spil som en man føler sig sikker på at man kan ansætte, men hvor man først rykker på det når man testet et par andre muligheder. Vi kan vel også godt starte op med en assistent, men målet må være at det er på plads når spillerne møder ind igen efter ferien.

CV fortalte at “nu begynder arbejdet med at finde den næste cheftræner til AGF’s fortsatte rejse,” så officielt er der er ikke en afløser på plads og det er heller ikke helt troværdigt hvis han står der om et par dage.
Er du nu også begyndt at tage diverse udsagn som den rene ufortyndede og fuldstændige sandhed? 😀

Jeg er med på der ikke skal være en klar i dag eller i morgen, men de falder i min agtelse, hvis det ikke er annonceret ved Grundlovsdag.

Tjah....
FCK og Brøndby, tjek. De har større budgetter, større stadions, større setup og større opmærksomhed, og der er realistisk udsigt til europæisk hvert år - især i FCK.
FCM...mjahhh...den vender jeg lige tilbage til.
FCN, overhovedet ikke! Det er fodboldens svar på et beskyttet værksted - der er ingen konsekvenser af svingende resultater, der er ingen opmærksomhed og der er ingen pres fra fanbasen.

FCM: ligaens næststørste budget og bredeste trup og en organisation, der kører så velsmurt, at man bare må løfte på hatten. MEN, der er ikke rigtig nogen medier, der interesserer sig for dem og fanbasen kommer kun, når de ikke har travlt i marken. Spøg til side, jeg har indtryk af, at fanbasen vokser derude, men der stadig bare ikke det samme pres på, som i FCK, BIF og AGF.

Derfor ville jeg, hvis jeg skulle være (tilstræbt) objektiv, sige at AGF er det tredjemest interessante trænerjob i dansk klubfodbold, al den stund at det er her, der er mulighed for at lære mest, udrette mest og lære at navigere i kaos og cirkus.
En østtysk elitesportsmand, der har nedkæmpet kræft mod alle odds, kunne holde til tre år i AGF. Det var det.

Fair nok. Se mit svar, hvor jeg uddybet længere oppe.

Er du nu også begyndt at tage diverse udsagn som den rene ufortyndede og fuldstændige sandhed? 😀

Jeg er med på der ikke skal være en klar i dag eller i morgen, men de falder i min agtelse, hvis det ikke er annonceret ved Grundlovsdag.
Hehe, jeg ved nu heller ikke helt hvad du mener med det, for det jeg siger er at CV’s udtalelse er det der er officielt og det er vel i sagens natur sådan det er. Dernæst kommer så spekulationerne om hvor langt man faktisk er i processen, hvor jeg kunne forestille mig at der allerede er en mere eller mindre på plads eller at man har en back-up på plads, lod os sige et slags tredjevalg. Under alle omstændigheder synes jeg det giver fin mening at vente til lige inden ferien er slut med at skrive under, men en træner der går ledig behøver selvfølgelig ikke holde ferie og kunne komme ind og gå i gang med forberedelserne. Jeg ved ikke hvilken dag spillerne møder ind igen, men vi taler vel om en uge fra eller til. Jeg ved ikke hvorfor det skulle være så problematisk hvis der går lidt mere end fem dage før man annoncerer en afløser.

(Annoncering og kontraktunderskrivelse hører sammen da det skal meddeles Fondsbørsen, så det vi taler om er om man laver en mundtlig aftale inden man skriver under eller bare lader processen tage nogle dage. Mit udgangspunkt er at man er i gang men mangler lidt og har to uger eller hvor lang tid der nu er til spillerne møder ind efter ferien.)

Vi er en klub der gør de fleste ting "ordenligt". Og det elsker jeg.
Vi fyrer ikke bare Uwe som en bisætning, og sidder til pressemøde med den nye samme dag.

Vi gør det med den respekt - vi evner at have kontrol over.
I dag var Uwes dag.

Fra i morgen - kan vi melde den nye til ankomst - hvis der er fundet en.
Men jeg frygter - at vi står bag køen ift nogle af de trænere vi gerne vil have - og at man ikke bare kan "slå til" bare sådan - på dem vi ser an.

Men jeg håber, at nogle tænker "JN og CV, og AGF = perfekt projekt til mig".

Latest posts

Back