New posts

Trænertråden

• Thread starter Thread starter Rastapopoulos
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 244K
Trænertråden
Hvis Uwe ikke ryger, altså hvornår gør man så?

Der har vel sjældent været dårligere?
Finder sin høtyv, sine fakler, indkøber tjære og fjer samt noget reb.(ikke randers) - og afventer lynchstemningen herinde???

Man kunne også give manden et bedre spillermateriale at køre sit spil på......altså afventer transfer karrusellen.

SIB bærer et gigantisk ansvar og har allerede måttet mærke konsekvensen.

Men det er jo vildt, at vi i de sidste mange kampe har haft en elendig start 11er, med 2-4 spillere, der simpelthen har mistet deres kvalitet.. men vi har bare intet haft af sætte ind i stedet for.

Mod Uwe taler den evindelige fastholden i samme stil og energiniveau. Intet prøves for at forandre situationen.. men det er faktisk også svært at se, hvad han reelt skal kunne gøre med den trup.

Jeg forventer virkeligt mindst 4-5 voldsomme indkøb, med mindre det viser sig, at JA og Yakob er meget tæt på at kunne spille igen.

• Like
Reactions: fsc
Jeg vil vove den påstand, at hvis PM havde været et nyindkøb fra i sommers og 30 år gammel, så var han blevet prist som det eneste lyspunkt i sæsonen. Nu lader folk sig farve af hans alder og af at vi har kigget på ham i mange år. Det er ekstremt svært at score 20 mål i en superligasæson og en kæmpe gevinst for enhver klub.

Hvis jeg skal være lidt kæk, så ville en 30-årig PM stadig være en styrke i opspillet, og så ville jeg ikke være krotisk indstillet over for han.

Jeg synes omvendt, man bliver nød til at kigge lidt mere i dybden på de 20 mål, han har scoret, hvis man ikke skal lade sig farve af dem.

I mesterskabsspillet har PM scoret fem mål på 725 minutter. Det vil sige, han har brugt 145 minutter per mål. I de 9 kampe, han har spillet, har vi fået fire point.

Det er bestemt stadig et fint målsnit, især for et bundhold (som vi ret beset er i mesterskabsspillet). Men det er også lidt mere en tre halvlege på at score et mål.

I min bog er det slet ikke nok, når det er det eneste bidrag, man har til en offensiv.

Min kritik handler dog ikke så meget om PM. For han er fantastisk til det, han gør, og han kan også sagtens score mod FCK og FCM, hvis han kommer i de rigtige positioner. Men holdet er ikke godt nok til at skabe chancerne til PM, når modstanderen er tilpas god. Og så bliver det for mig at se en hæmsko, at alle de andres offensive spilleres primære opgave er at servicere PM, og at hele spillet er lagt op på, at PM skal serviceres.

For den anden side af mønten er jo, at PM ikke længere gør sine offensive medspillere bedre. Han kan ikke længere vinde en nærkamp. Han kan ikke bruges som opspilsstation. Og han kan slet indgå i en løbeduel. Fysisk er han alt for langt fra skiven, og man kan argumentere for, at f.eks. Bech bliver en dårligere angriber, fordi han skal lave alt det beskidte arbejde.

Hvis man kigget på alle PMs 20 mål i sæsonen, så er 12 af dem scoret mod de fire absolut ringeste hold i ligaen. Altså hold, hvor vores offensive spillere har været tilpas gode til at dominere på trods af, at ‘være en mand i undertal’.

Jeg synes ikke, at 145 min per mål er videre imponerende, hvis man ikke gør sine medspillere bedre. Og jeg tror, offensiven havde scoret flere mål per 145 minutter i foråret, hvis vi havde spillet med en angriber, der kunne gøre de andre bedre.

Det kan jeg naturligvis ikke vide. Og jeg kan heller ikke vide, om Badji kunne gøre de andre bedre. Men jeg er også primært kritisk over for, at det slet ikke er forsøgt i et forår, hvor vi har været gennemgående elendige.

Ja, men har du tillid til at Uwe kan få holdet tilbage i gear?
Ja.
Men først efter sommerpausen med de tilgange det giver - men jeg kommer heller ikke til at græde snot over han bliver fyret hvis vi ender der.
Jeg TROR personligt at Uwe får efteråret med inden der er landet en deal med en ny Kalif - istedet for Kalliffen - uanset resultaterne.
CV har ikke den rigtige mand i værktøjskassen pt.

Jeg synes ikke Badji har været god nok i sine indhop, og når det gælder er han desværre skadet. Wahlstedt har holdt ret lavt niveau, jeg kan slet ikke se kritikken.

Det er heller ikke fordi, jeg har set en lysende stjerne i Badji. Men jeg har set følgende kvaliteter:

- En imponerende fysik. Han kan være en god opspilsstation mod alle hold.
- En vis hurtighed. Han kan rent faktisk løbe i dybden.
- En relativt god næse for at komme frem til chancer.

Det ville jeg gerne have set prøvet rigtigt af, og det piner lig, at han skal vente på at PMer sladet, før han kan få chancen.

Ja.
Men først efter sommerpausen med de tilgange det giver - men jeg kommer heller ikke til at græde snot over han bliver fyret hvis vi ender der.
Jeg TROR personligt at Uwe får efteråret med inden der er landet en deal med en ny Kalif - istedet for Kalliffen - uanset resultaterne.
CV har ikke den rigtige mand i værktøjskassen pt.
Ved jeg heller ikke om han har. Men en mand som Bo Svensson kunne godt være en han har bearbejdet på i længere tid.
Og bare for og konspirere lidt, så er det vel også lidt mærkeligt, at han ikke har fundet nyt job endnu? Med det CV burde han i hvert fald ikke være arbejdsløs ret længe :)

Ved jeg heller ikke om han har. Men en mand som Bo Svensson kunne godt være en han har bearbejdet på i længere tid.
Og bare for og konspirere lidt, så er det vel også lidt mærkeligt, at han ikke har fundet nyt job endnu? Med det CV burde han i hvert fald ikke være arbejdsløs ret længe :)
Så håber jeg det bliver Liefering udgaven, og ikke Union Berlin

Jeg synes Uwe er og har været en god træner. Vi har set noget af det bedste fodbold i AGF i mange år. Vi har som klub, ikke kun pga. Uwe, løftet os fra fast bund 6 til fast top 6. Lige nu er alt dårligt. Man skal passe på med at lade sig blænde af det. En negativ spiral er svær at komme ud af, men det betyder ikke at de spillere der tidligere gjorde det så godt, pludselig ikke kan spille fodbold (selvom det ser sådan ud. Jeg ser en klar styrkelse af organisationen med CVs tilgang. Han er meget obs på vigtigheden af spilletid til talenter. Modsat SIB har han tvunget Uwe til at indlemme flere talenter i truppen. Og netop spilletid til talenter og breddespillere over en sæson er alfa og omega for mig, og det eneste kritikpunkt jeg har af Uwe, men det er også et KÆMPE punkt for mig, og et kriterie for at han kan fortsætte. Jeg forventer ikke mesterskaber af Uwe/AGF. Det er vi ikke gearet til økonomisk. En rigtig god sæson er en 3. Plads. eller pokaltitel. Hvis man beslutter sig for en ny træner skal han kunne se sig selv i den strategi. Hvis vi skifter træner kunne jeg også ønske at man fokuserede på en mere boldbaserwt stil og med wings, da vi i ungdomsafdelingen har en del gode wingtyper, som ikke er deciderede wingbacks (Emmery, Frøkjær, Kristjansson, Svendegaard, Friis Mortensen). Men en fortsættelse med Uwe vil også kræve et opgør med den gamle garde. Er han klar til det? Det vil også kræve en pæn investering i nye spillere. Er klubben klar til det? Det bliver spændende at følge...

I mesterskabsspillet har PM scoret fem mål på 725 minutter. Det vil sige, han har brugt 145 minutter per mål. I de 9 kampe, han har spillet, har vi fået fire point.

Det er bestemt stadig et fint målsnit, især for et bundhold (som vi ret beset er i mesterskabsspillet). Men det er også lidt mere en tre halvlege på at score et mål.

I min bog er det slet ikke nok, når det er det eneste bidrag, man har til en offensiv.
Det er godt nok vilde krav, du har til en angriber. Du har pillet den dårligste periode for AGF ud (i mange år), og han har stadig et voldsomt godt snit. For sæsonen har han scoret et mål pr 131 minutter. Det er der ikke en ligatopscorer, der har gjort bedre siden 2019, hvor Robert Skov blev topscorer med 29 mål.

Det er heller ikke fordi, jeg har set en lysende stjerne i Badji. Men jeg har set følgende kvaliteter:

- En imponerende fysik. Han kan være en god opspilsstation mod alle hold.
- En vis hurtighed. Han kan rent faktisk løbe i dybden.
- En relativt god næse for at komme frem til chancer.

Det ville jeg gerne have set prøvet rigtigt af, og det piner lig, at han skal vente på at PMer sladet, før han kan få chancen.
Arnstad har rykket sig meget og AGF er stadig ved at finde ud af hvordan han benyttes bedst. Jeg er væsentligt mindre begejstret end de fleste andre, men kan da se mening med galskaben.

Vi er nok ca på samme niveau ift Badji. Når han er i truppen skal han benyttes (når det giver mening). Og her hvor PM er slidt ville det være oplagt at prøve ham ordentligt af. Jeg tror gerne alle havde set en eller flere (gratis) kampe med Bech og Badji sammen. Jeg nævner Arnstad fordi Badji måske også kan rykke sig, det vil ændre den generelle vurdering.

Hvis jeg skal være lidt kæk, så ville en 30-årig PM stadig være en styrke i opspillet, og så ville jeg ikke være krotisk indstillet over for han.

Jeg synes omvendt, man bliver nød til at kigge lidt mere i dybden på de 20 mål, han har scoret, hvis man ikke skal lade sig farve af dem.

Min kritik handler dog ikke så meget om PM. For han er fantastisk til det, han gør, og han kan også sagtens score mod FCK og FCM, hvis han kommer i de rigtige positioner. Men holdet er ikke godt nok til at skabe chancerne til PM, når modstanderen er tilpas god. Og så bliver det for mig at se en hæmsko, at alle de andres offensive spilleres primære opgave er at servicere PM, og at hele spillet er lagt op på, at PM skal serviceres.

For den anden side af mønten er jo, at PM ikke længere gør sine offensive medspillere bedre. Han kan ikke længere vinde en nærkamp. Han kan ikke bruges som opspilsstation. Og han kan slet indgå i en løbeduel. Fysisk er han alt for langt fra skiven, og man kan argumentere for, at f.eks. Bech bliver en dårligere angriber, fordi han skal lave alt det beskidte arbejde.

Hvis man kigget på alle PMs 20 mål i sæsonen, så er 12 af dem scoret mod de fire absolut ringeste hold i ligaen. Altså hold, hvor vores offensive spillere har været tilpas gode til at dominere på trods af, at ‘være en mand i undertal’.

Jeg synes ikke, at 145 min per mål er videre imponerende, hvis man ikke gør sine medspillere bedre. Og jeg tror, offensiven havde scoret flere mål per 145 minutter i foråret, hvis vi havde spillet med en angriber, der kunne gøre de andre bedre.

Det kan jeg naturligvis ikke vide. Og jeg kan heller ikke vide, om Badji kunne gøre de andre bedre. Men jeg er også primært kritisk over for, at det slet ikke er forsøgt i et forår, hvor vi har været gennemgående elendige.
Meget enig

Og så ift. hvorvidt Badji har vist noget - det er jo netop pointen. Manden skal jo have minutter i benene for at kunne vise det, og det har han ikke fået.

Ja, men har du tillid til at Uwe kan få holdet tilbage i gear?
Han overtog jo et hold i langt værre forfatning (to kampe fra nedryking, i bedste fald) og fik vredet en bronzemedalje ud af sin første sæson. Spørgsmålet er så, om det er "nyt er altid bedre" og fordelen ved ikke at være kendt af ligaen endnu, eller om han kan gøre det igen?
Mod Uwe taler den evindelige fastholden i samme stil og energiniveau. Intet prøves for at forandre situationen.. men det er faktisk også svært at se, hvad han reelt skal kunne gøre med den trup.
Jeg er enig med dig i, at han ikke har ret mange valgmuligheder pt., med Links, Kahl, Badji skadet og Bech i karantæne og Gyamfi og Calløe på udlån.
Men han HAR faktisk prøvet at justere lidt. Mod Randers bemærkede jeg fra min plads på C-tribunen, at vi forsvarede i 4-4-2 med AJ på venstre dør og Tobias Bach som venstre kant. Jeg forestiller mig, at det var for at udnytte Bachs fart i eventuelle omstillinger, men vores presfælder fungerede ikke (måske fordi vi ikke stod som vi plejede?).
Tidligere i sæsonen spillede vi 60 minutter i en 4-4-2 lignende formation, hvor Uwe efterfølgende fik kras kritik herinde for, stædigt at fastholde et eksperiment efter pausen, som helt åbenlyst ikke fungerede. Vi havde også virkelig mange fejlafleveringer i den kamp (jeg har glemt modstanderen, men vil gerne påstå FCM?).
Han startede jo faktisk også med en 3-4-2-1 lignende formation og skiftede til 3-5-2 som så pludselig klikkede. Det er nok også grunden til Duelund-misæren; at Duen ikke passer ind i den måde vi endte med at have succes med at spille.

Jeg har selv deltaget i fortællingen om en stædig træner, men når jeg tænker over det, har han egentlig været vidt omkring. I de sidste mange kampe er vores pres også mere varierende i intensitet, vi kommer ikke bare buldrende længere, men accepterer at modstanderen spiller på forsiden af os i længere perioder. Det er med til at give et indtryk af, vi bliver domineret, men det er ikke nødvendigvis sandt.

Det var også Uwe der "opfandt" Links på VWB, en opfindelse jeg ikke tøver med at kalde genial, til et punkt hvor alle kommentatorer i flæng nævner det som et problem, når Links ikke er med.

Jeg hælder til at farvel og tak, med tryk på tak. Men som jeg har skrevet tidligere, kan jeg uden at anstrenge mig nævneværdigt, godt se, at der kan tales en god sag for at fortsætte samarbejdet og lade CV give manden bedre arbejdsbetingelser.
Mit fokus til næste sæson er fortsat på, at jeg vil se flere minutter til de unge, altså markant flere! Og så vil jeg gerne se tidligere udskiftninger i kampene (her forudsætter jeg, at CV lykkes med sin del af opgaven, uanset trænerens navn).

Helt overordnet er jeg efterhånden godt træt af at være fan af et AGFs hold hvis største styrke er "power", og hvor mange spillere er stærkt begrænsede teknisk og ift. overblik mv..

- Det er så uendeligt svært at fastholde den power over flere kampe endsige over en hel kamp.
- Det er utrolig nemt at dæmme op for, for modstanderen skal bare stå at parere i de perioder, velvidende at AGF i hvert fald ikke kommer til at spille sig igennem en lav blok.

Der mangler simpelthen visioner og idéer i spillet.

Efter at Silkeborg i runde 7 havde vist alle andre hold opskriften, så har sæsonen været en stor pinsel.

Og så er jeg også træt af, at man konstant skifter ligegyldige spillere som Power og Brandhof ind. Det er som Uwe er meget bange for spillere der kan lave fejl, at han spiller med håndbremsen trukket. Det får vel egentlig bare spillerne til at blive endnu mere nervøse og så kommer der flere store fejl som vi har set her i foråret....

Ny stil, ny træner, tak!

Jeg tror det er en misforståelse af præmissen fra Ato Vari. Hvis PM havde leveret det samme på banen, men været 30 i stedet, ville fokus være på noget andet.

PM binder stadig folk i feltet og kan rykke dem rundt med sin placering og dermed skabe rum til andre.

Når man ser på AGFs manglende evne til at omsætte xG, er PM en modvægt. Det er ærgerligt at fx MA har så begrænset held med sine afslutninger. Man kan være ærgerlig over PM ikke kommer til flere chancer i feltet, men det er nok resultatet af den opmærksomhed han tiltrækker sig.

Hvis defensiven holdt niveau, ville PM være folkehelt i Århus.

Jeg har ikke noget problem med PM starter hver gang, som det er. Han er med afstand bedste mand i feltet, og det er en sindsygt vigtig egenskab. Men jeg har kritiseret købet af Badji for at være svagt, og manglende køb af en 9'er i vinter.

Som det har været, skulle man sætte Badji ind for at være flink ved ham, ikke fordi han har sparket døren ind og det er helt forkert i mine øjne.

Han overtog jo et hold i langt værre forfatning (to kampe fra nedryking, i bedste fald) og fik vredet en bronzemedalje ud af sin første sæson. Spørgsmålet er så, om det er "nyt er altid bedre" og fordelen ved ikke at være kendt af ligaen endnu, eller om han kan gøre det igen?

Det var også Uwe der "opfandt" Links på VWB, en opfindelse jeg ikke tøver med at kalde genial, til et punkt hvor alle kommentatorer i flæng nævner det som et problem, når Links ikke er med.

Jeg hælder til at farvel og tak, med tryk på tak. Men som jeg har skrevet tidligere, kan jeg uden at anstrenge mig nævneværdigt, godt se, at der kan tales en god sag for at fortsætte samarbejdet og lade CV give manden bedre arbejdsbetingelser.
Mit fokus til næste sæson er fortsat på, at jeg vil se flere minutter til de unge, altså markant flere! Og så vil jeg gerne se tidligere udskiftninger i kampene (her forudsætter jeg, at CV lykkes med sin del af opgaven, uanset trænerens navn).
ENIG, TAK !
Jeg er nok også der efterhånden, som tidligere skrevet, at jeg hælder mest til et Uwe-exit, men jeg synes det er ærgeligt, hvis folk i deres (af og til unuancerede, ensidige) vrede IKKE anerkender at Uwe har været KLART MEST godt for AGF.

ENIG, TAK !
Jeg er nok også der efterhånden, som tidligere skrevet, at jeg hælder mest til et Uwe-exit, men jeg synes det er ærgeligt, hvis folk i deres (af og til unuancerede, ensidige) vrede IKKE anerkender at Uwe har været KLART MEST godt for AGF.
Selvfølgelig har han det. Han har været rigtignok for klubben. De sidste 6 måneder efterlader dog et surt indtryk men det gør det ofte med trænere, som har været gode men fejler mod slutningen. Pochettino i Tottenham led lidt samme skæbne. Selv sportchefens dårlige ageren på transfermarkedet bærer en stor del af skylden, så er det desværre bare ofte træneren der også bliver straffet. Jeg kan slet ikke se ham komme tilbage efter det her forår. Dertil er hullet simpelthen for stort.

Måske vi kan have Uwe om efteråret og Berthelsen om foråret. Så kan de skiftes til at holde 6 måneders betalt ferie😂

ENIG, TAK !

Det anerkender de fleste vel forhåbentlig også?

Jeg er selv først stået endeligt på Uwe ud toget for nylig, fordi jeg synes han virker til fuldstændig at have givet op. Han har ingen modtræk til noget som helst, og det har han ikke haft længe. Selv i en sæson hvor vi ikke rigtigt har haft skader.

Uwe er stadigvæk klart i top 3 af trænere over de sidste 35 år, no doubt. Men man kan altså godt ønske en ny træner uden at hade Uwe.

Faktuelt har Uwe på 3 år bragt os en bronze og en pokalfinale. Sidst vi havde en mere succesfuld træner var i 1996.

Så kritikken af ham er også utrolig hård pt.

Jeg har i længere tid ønsket ham videre. Mere fordi jeg tror han slider på omgivelserne, og fordi det er svært at forandre sin tilgang til spillet markant alt imens man prøver at lægge skinnerne alt imens toget kører.

Når man dog bruger lidt tid på, at se tingene lidt oppe fra, så har han heller ikke fået hjælp.

SIB har fejlet. Indiskutabelt

JN og Co satte heller ikke en stopper for SIBs fejl. Der er der naturligvis regler for hvor mange spillere i forskellige kategorier man har 18-21 år, 22-27 år osv. Sommerens vindue var det værste.

Dertil er vi for alvor ramt af, at vi møder holdene 4 gange. Når man bliver “læst” af et par af de andre hold, så er det naturligvis frustrerende at møde den samme modstander igen 2-3 uger efter. Det at vi møder holdene 4 gange kan selvfølgelig også blive en kæmpe fordel, når vi rammer momentum (som Uwe’s første sæson). Jeg hørte en podcast for 2-3 år siden, hvor de fortalte om hvor meget man bruge analytikerne i grundspillet og hvor lidt man gør i slutspillet. Ret spændende.

Latest posts

Back