New posts

Ny Ceres Park

• Thread starter Thread starter mono
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 9K
  • Views Views: Views 787K
Ny Ceres Park
Du bør så nok gøre en undtagelse her. Det er ret interessant, og så kan du jo få et indblik i, hvor innovativt de faktisk arbejder :).
Så fik jeg lyttet til den, og det var ganske fint, omend det jo stadig er på meget overordnet niveau. På den måde er der ikke meget nyt i det, for selvfølgelig vil man kigge på løsninger, der virker andre steder og på den omkringliggende infrastrukturen. Det bliver mere interessant senere på året, hvor der forhåbentlig ligger noget konkret fra tilbudsgivere.

DBU ser selvfølgelig også på økonomien og på hvor mange tilskuere der kan forventes at komme. I det her tilfælde peger det mod ingen eller nogle få hundrede, så det giver lidt mere frihed til at tage ud i landet og det er nok også en pointe at græstæppet måske vil være bedre i Herning. Parken ville vel ikke have været fyldt til en kamp mod Moldova, men spørgsmålet er om MCH Arena havde været stor nok og om man ville have flyttet kampen under normale omstændigheder. DBU kan samtidig lægge lidt pres på Parken ift fremtidige forhandlinger, men jeg troede faktisk de var kontraktligt forpligtede til at lægge de her kval-kampe der. Var der ikke noget ballade omkring Nations League fordi Parken også mente de havde ret til dem? Århus kan nok også se frem til flere landskampe på det nye stadion og der kommer kapaciteten også op hvor den dækker lidt bedre modstandere. Man har formentlig allerede fået nogle indikationer fra DBU om hvad det kan indebære, fx fast hjemmebane for Nations League hvis man ikke vil sprede dem ud i hele landet, eller måske nogle af EM- og VM-kval-kampene.

JP skriver om visionskonkurrencen

For nylig blev de tre vinderforslag så kåret. Et af dem er udarbejdet af lokale kræfter: det kreative bureau Culture Works, de unge arkitekter OVJ Arkitekter og Juul Carlsen Studio samt iværksætteren Martin Thim, der bl.a. er manden bag bæredygtighedsstrategien for festivalen NorthSide.

»De brillerer med en kæmpe idérigdom. De har 1.000 idéer til, hvad der skal ske i området,« siger Line Willacy.

Deres forslag skitserer f.eks. gangbroer i trækronerne, en adventure-park i Forsvarets gamle bunkere, en cirkulær såkaldt infinity-bro i skoven som et modstykke til Den Uendelige Bro ved stranden og et udsigtstårn a la det kendte Skovtårnet på Sjælland, her kaldet Dronningetårnet, med udsigt ind over Aarhus.

For at udnytte pladsen på sportscampus bedst muligt foreslår de bl.a. et parkeringshus i tre etager med et nyt atletikstadion på taget. Overordnet er tanken at skabe bedre orientering med hovedporte ind i Kongelunden, og at skov og idrætsfaciliteter fletter sig sammen og bliver et særkende for Aarhus.

Der har været lidt usikkerhed og forventninger om at AGF var medinvestor i det kommende stadion. Det er ikke afklaret endnu og dermed ikke sikkert det sker (jeg tvivler - da der så går politik i den).

»Skal vi finde flere penge til for eksempel et stadionprojekt, vil vi udbyde nye aktier, og forhåbentlig vil nogle af de gamle tegne nye aktier. Det er vi ikke kommet tættere på endnu, for det afhænger af den model, der kommer med det nye stadion. Vi vil gerne være medinvestor, hvis vi kan komme inde og eje nogle VIP-faciliteter for eksempel.«

"- Nogle tror, vi bygger et nyt stadion til AGF. Det er en misforståelse. Vi bygger et nyt stadion til ære for tilskuerne. Så tilskuerne kan ånde spillerne i nakken som den 12. spiller, uddybede Bünyamin Simsek."
Fed kommentar og endelig en der har forstået, hvorfor der skal være et ordentlig stadion i Danmarks største by 💪

Bundsgaard har også fanget pointen og ved det er med at smede, mens jernet er varmt(y)
Borgmester Jacob Bundsgaard roste ordene fra Venstres rådmand og tilføjede, at det er "en hundredårshændelse", at man kan skabe noget så spektakulært, som mange vil få glæde af. Og så rettede han på forhånd eventuelle misforståelser:

- Det, at vi rykker pengene frem, betyder ikke, at vi får bygget stadion hurtigere. Realistisk står det først færdigt i 2025-26, og Kongelunden falder nok først endeligt på plads lidt efter. Men vi fremrykker pengene nu, fordi vi er ved at have brugt de penge vi fik af Sallingfondene til forarbejderne, og dermed kan vi gøre arbejdet ordentligt.

Dejligt hvis der er (næsten) fuld politisk opbakning og de kan komme ud over stepper mens de sørger for det bliver det rigtige projekt.

• Like
Reactions: Tom
Knud N. Mathiesen (DF) støttede også indstillingen, men mener, man bør finde en helt anden placering til et nyt stadion.
- Jeg synes, vi skal gøre det godt for AGF, men der er også andre klubber, der vil få glæde af en anden placering med lettere adgang, mente han.
Og Dorte Borgkvist (løsgænger) mente, at man burde spørge borgere i en afstemning, om kommunen skal bruge 250 mio. kr. på Kongelunden eller hellere på social- og ældreområdet?
Nogle gange vil man helst ikke høre hvilke kommentarer der kommer i byrådet. Det er jo håbløst at fremføre den slags igen-igen længe efter det er vedtaget og der er brugt en masse penge.

Nogle gange vil man helst ikke høre hvilke kommentarer der kommer i byrådet. Det er jo håbløst at fremføre den slags igen-igen længe efter det er vedtaget og der er brugt en masse penge.
Det sidste er simpelthen et populistisk forslag for fuld udblæsning. Jeg vil vædde med, at mindst 50% af grunden til at hun stiller det forslag er for egen vindings skyld, 25% er fordi hun hader sport og så måske 25% fordi hun vitterligt mener at det forbedre ældreområdet. Og så kan man diskutere hvor meget en engangsbetaling på 250 mio. kr. hjælper på den lange bane på social- og ældreområdet. Meningen med denne investering er jo også at gøre Aarhus mere attraktiv på sigt. Ved alle sådanne forslag bør man bare pege på Hernings investeringer og hvor mange penge det trækker til byen i form af arrangementer.

"- Nogle tror, vi bygger et nyt stadion til AGF. Det er en misforståelse. Vi bygger et nyt stadion til ære for tilskuerne. Så tilskuerne kan ånde spillerne i nakken som den 12. spiller, uddybede Bünyamin Simsek."
Tillader mig lige at svare ovre i den her tråd.

Jeg gad nok vide, hvor mange penge, ud af de i alt 750 mio, der vil blive brugt før man overhovedet får taget en beslutning om stadion. Borgmesteren taler om at man har brugt de penge Salling har givet til forarbejdet. Ved nogen, hvor mange penge det var? Men nu lyder det altså til at der skal bruges 46 mio mere til forarbejdet. Mit skrækscenario er virkelig at vi ender med en skrabet version af stadion på omkring de 250 mio som Lind donerer, mens resten går til forarbejde og resten af Kongelunden.

Tillader mig lige at svare ovre i den her tråd.

Jeg gad nok vide, hvor mange penge, ud af de i alt 750 mio, der vil blive brugt før man overhovedet får taget en beslutning om stadion. Borgmesteren taler om at man har brugt de penge Salling har givet til forarbejdet. Ved nogen, hvor mange penge det var? Men nu lyder det altså til at der skal bruges 46 mio mere til forarbejdet. Mit skrækscenario er virkelig at vi ender med en skrabet version af stadion på omkring de 250 mio som Lind donerer, mens resten går til forarbejde og resten af Kongelunden.

Salling har givet 5 mio hvorfra der trækkes fondsmoms, så ca. 4,1 mio. Det er vel og mærket udover de 250 mio som jeg har forstået det. Kommunen har selv hidtil lagt ca. 3 mio.

Mon ikke det er penge som alligevel skulle bruges på det de nu fremrykkes til? Du kan jo ikke komme uden om det forarbejde. Nu bliver det bare fremrykket.

Det var i hvert fald tydeligt i investeringsplanen som var en del af sidste års budget, at dele af pengene formentlig ville komme i brug før 2024 som de blev afsat til

"Der vil komme behov for at udmønte midler til analyse, planlægning og projektering før 2024"

Last edited:
Mon ikke det er penge som alligevel skulle bruges på det de nu fremrykkes til? Du kan jo ikke komme uden om det forarbejde. Nu bliver det bare fremrykket.
Forarbejdet bliver vel ikke fremrykket? Er det ikke bare forbruget af penge, der bliver fremrykket? De har da i hvert fald ikke rykket den samlede plan og det er heller ikke helt efter mit temperament, at vi ikke kommer igang med et stadion-byggeri før tidligst i 2023 (og sandsynligvis senere).

Jeg noterer i øvrigt at den fine tidsplan man havde inde på kongelundens side, og som vi har linket til flere gange i denne tråd, nu ikke findes længere. Men måske ligger den et andet sted? Men det er selvfølgelig også en stress-faktor at der skal være en deadline...

Forarbejdet bliver vel ikke fremrykket? Er det ikke bare forbruget af penge, der bliver fremrykket? De har da i hvert fald ikke rykket den samlede plan og det er heller ikke helt efter mit temperament, at vi ikke kommer igang med et stadion-byggeri før tidligst i 2023 (og sandsynligvis senere).
Jeg ved ikke helt hvordan det skal forstås når de melder ud at man fremrykker finansieringen til forarbejdet men selve forarbejdet skal ikke udføres før tid. Det er svært at få det til at give mening. Jeg håber også at stadion er færdig før 2025/26. Jeg havde virkelig håbet at det ville stå færdig i 2024.

Latest posts

D
Replies
817
Views
55K
Back