New posts

Superligaen 2024/2025

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 206K
Superligaen 2024/2025
Jeg ser stadig en slut-top5, som kommer til at ligne den fra sidste år. FCN ser dog noget svagere ud og det ligner at vi kan snige os foran dem i år. Så er spørgsmålet, hvordan Brøndby står. Lige nu er de ramt af skader og de har også haft svære kampe i Europa, men alligevel er de a point med os. Det viser trods alt noget kvalitet og henover en hel sæson er de nok en my bedre end os. FCK og FCM kommer til at løbe fra os andre, er jeg sikker på. Men 3. pladsen kan blive tæt.

Mit take er blot, at hvis vi kan holde kadencen omkring 1.2-2 point pr kamp så bliver det rigtig spændende. På papiret har vi overstået nogle svære kampe (Og kunne endda med lidt held og dygtighed) have fået 2-3 point mere. Det er virkelig nu AGF holdet skal stå sin prøve.

Men jeg synes vi ser rigtig gode ude. MEM betyder uendeligt for vores hold, han frigiver så meget til de andre.
Jeg synes faktisk Nicolai Poulsens rolle er blevet mere i øjnefaldende efter Mads Emil er blomstret. Det er som om, at holdene har indset Mads Emil er pisse god, og derfor indentificeret Poulsen som svageste led på vores midtbane, og derfor er det ham de giver mest plads i vores opspil. Han klarede det fint mod Vejle, jeg er meget spændt på hvordan han håndtere det hårde pres fra f.eks AaB

Vores bane er en hybrid bane, populært sagt forstærket græs. Det har helt samme egenskaber som en "ægte" græsbane.
Hybridgræs er en blanding af kunstgræs og rigtig græs. Men det ægte græs får det til at fremstå og virke som en rigtig græsplæne. Den er bare meget mere holdbar.

Hybridgræs er en blanding af kunstgræs og rigtig græs. Men det ægte græs får det til at fremstå og virke som en rigtig græsplæne. Den er bare meget mere holdbar.
Er det ikke omkring 90% rigtig græs, dvs næsten ikke noget kunst, men den lille andel der er, er nok til at gøre den meget mere slidstærk, samtidig med at den føles som en Alm græsbane i perfekt stand. Hybridbaner skal naturligvis være tilladt, som alle klubber pånær de to plasticbaner har. Men ren plastic bør ikke være tilladt. Jeg fatter stadig ikke at de ti klubber ikke har gjort noget ved det.

Spørger du alle fodboldspillere under 20 år - tror jeg 90% siger, at de hellere vil spille på kunst.
Med mindre du er i en top-top klub med perfekte græsbaner.

Ikke dem jeg kender. De vælter i skader fordi de spiller på plastik baner. Samtidig med at de river benene op når man glider.

Den eneste fordel for små klubber er at man kan spille året rundt på kunst.

Ikke dem jeg kender. De vælter i skader fordi de spiller på plastik baner. Samtidig med at de river benene op når man glider.

Den eneste fordel for små klubber er at man kan spille året rundt på kunst.

For mit U16 hold er der i hvert fald ingen tvivl om at kunst er foretukket.
Og det med at rive benene op.. er det ikke en gammel skrøne tilbage fra de første generationer?

For mit U16 hold er der i hvert fald ingen tvivl om at kunst er foretukket.
Og det med at rive benene op.. er det ikke en gammel skrøne tilbage fra de første generationer?
David Nielsen sagde i går at det handler om at man bliver sårbar for skader når man spiller på et type underlag hele tiden også skal skifte til et andet i en højintens konkurrencesituation. Jeg vil skyde på at der er nul data på det postulat.

Last edited:
Dette er strengt taget ikke vedrørende denne sæson, men jeg kunne ikke finde et mere oplagt sted.

Ahem... Det antages af mange, at hakkeordnen i Suppen og specifikt mellem FCM (herefter FC Bestseller) og AGF ligger fast, så langt øjet rækker. Og ofte implicit at FC Bestsellers status som næsten økonomisk og sportsligt jævnbyrdig med PSE er en stort set given ting. Det forstår jeg egentlig ikke.

Ok, den tykke milliardær er en kæmpe joker i denne sammenhæng - vil han også på langt sigt pumpe penge i klubben (både indirekte og direkte)? Personligt tror jeg ikke på sidstnævnte scenario. Man kan sige meget om ham, men han er kræmmer til benet og meget, meget glad for penge. Udvikler tingene sig sådan, at hans klub skal dopes kontinuerligt, hvis den på langt sigt skal være troværdig dansk kandidat til europæiske gruppespil (helt afgørende for deres strategi), tror jeg, han bliver træt af det i løbet af forholdsvis kort tid. Hvorfor? Fordi han ikke er blevet så rig, som han er, uden at have solid forståelse for, hvordan man som virksomhed kan opnå holdbare konkurrencefordele. Og her taler meget for, at FC Bestseller står dårligt på længere sigt.

Hvad er kilden til deres tydelige konkurrencefordel (vis-a-vis fx AGF) lige nu? For mig at se to ting: Deres akkumulerede knowhow og 'brand' i forhold til at sælge spillere til store millionbeløb og deres evne til jævnligt at komme i europæiske gruppespil. Dette er en risikabel strategisk position, da begge dele over tid kan kopieres af andre, hvis bare de er dygtige nok (dvs. lige så dygtige som FC Bestseller). Hverken deres ungdomsafdeling eller scouting er længere indlysende 'best in class'.

I forhold til kommercielt potentiale (herunder tyngden af det lokale erhvervsliv, den lokale økonomi) og befolkningsunderlag (spillerrekruttering, tilskuertal) er de indiskutabelt dårligere stillet end især AGF og PSE, men også GFH. De kan forsøge sig med en stadionudvidelse og prøve at kopiere Jacob Nielsens tilgang til det kommercielle, men kan de på langt sigt følge med PSE og AGF (på et nyt stadion med 24.000 pladser og et langt bedre produkt mht. sponsorpleje og liveoplevelsen, end tilfældet er i dag)? Det tvivler jeg stærkt på. Jeg tror fuldt og fast på, at hierarkiet i dansk fodbold er ændret om fem år (til ugunst for FC Bestseller).

Vis mig, hvor jeg tager fejl...! Håber virkelig ikke det lykkes for nogen. 🤞:sneaky:

Edit: Ved nærmere omtanke tror jeg også FC Bestseller er handicappet i forhold til 'x-faktor' (defineret som den generelle nationale interesse for klubben) i den forstand, at selv AGF typisk matcher og ofte overgår dem på seertal set over en sæson trods deres meget bedre resultater (PSE og GFH er selvfølgelig altid langt foran dem på denne konto). Tvivler på, at de ville påkalde sig ret meget mere generel interesse end fx FC Rendos, hvis de mistede deres topholdsstatus. Dette er meget svært at rokke ved. Siden 2000-2001 er de sluttet over AGF (som oftest har spillet utrolig grimt og dårligt) i samtlige sæsoner bortset fra 2022-2023 - og stadigvæk har de typisk ikke flere seere end AGF...

Mit take er blot, at hvis vi kan holde kadencen omkring 1.2-2 point pr kamp så bliver det rigtig spændende. På papiret har vi overstået nogle svære kampe (Og kunne endda med lidt held og dygtighed) have fået 2-3 point mere. Det er virkelig nu AGF holdet skal stå sin prøve.

Men jeg synes vi ser rigtig gode ude. MEM betyder uendeligt for vores hold, han frigiver så meget til de andre.

1,5 i snit giver som udgangspunkt ALTID top 6.
1,5 i snit kan endda give top 4, og faktisk helt i nærheden af bronze. Mener

1,38 i snit gav os en 5.plads sidste år, hvor 4.pladsen var meget "dyr" med hele 1,81 point i snit til FCN. 1,8 kan give et billigt mesterskab!!!
2. pladsen FCN i 22/23 fik sølle 55 point, hvilket svarer til 1,72 point i snit. AGF lavede 1,59 i snit det år og vandt bronze.
SIF tog bronzen med 1,53 point i snit året før.

Vi ligger lige nu, efter et svært program, med 2,0 point i snit.
Vi skal bare fortsætte - så kan det blive rigtig sjovt. Snit regnet over så få kampe som 5 er, kan ikke bruges til så meget.

Men hvad det kræves for at komme i top 6 over 22 runder er faktisk ret stabilt mellem 1,30 og 1,45.
Men sidste år var det absurd lave 1,23 hos SIF, og OB lå jo kun med 1,09 i snit, som var dem man skulle være over på 7.pladsen for at være i top 6 ved runde 22.

Det var ABSURD LAVT. Omvendt var bronzen og faktisk tilmed 4.pladsen ABSURDT høj sidste år.
1,5 er et godt snit at holde sig over, og det gjorde vi allerede efter SøE-kampen med 7 point for 4 kampe = 1,75 i snit.
Allerede der lå vi på det der normalt giver mindst bronze.

Jeg så også Tirsdagstrænerne og det var en interessant diskussion ang. kunstgræs og øget antal skader. Junker efterlyste noget forskning og der er faktisk lavet en i 2023 og den viser, der tilsyneladende er større risiko for eksempelvis ankelskader både på ældre generationer af kunstgræs og nye generationer.
Forbyd lortet og kræv enten ren græs eller hybrid.

The available body of literature suggests a higher rate of foot and ankle injuries on artificial turf, both old-generation and new-generation turf, compared with natural grass. High-quality studies also suggest that the rates of knee injuries and hip injuries are similar between playing surfaces, although elite-level football athletes may be more predisposed to knee injuries on artificial turf compared with natural grass.

Jeg har ikke læst hans bog. Har han knaldet hende :)
Nu er det mange år siden jeg læste den, men som jeg husker det, var han meget ombejlet i sin tid i Aalborg.
Historien er vist noget i retning af, at han efter en kamp kom hjem på sit hotelværelse og blev mødt uden forudgående aftale af en splitternøgen "kendt TV2 vært".... dengang var Sisse Fisker med afstand VÆRTEN når det galdt sport på TV2.

Nu er det mange år siden jeg læste den, men som jeg husker det, var han meget ombejlet i sin tid i Aalborg.
Historien er vist noget i retning af, at han efter en kamp kom hjem på sit hotelværelse og blev mødt uden forudgående aftale af en splitternøgen "kendt TV2 vært".... dengang var Sisse Fisker med afstand VÆRTEN når det galdt sport på TV2.
Jeg har altid haft den opfattelse, at der var tale om Tina Müller, men de to har tilbragt en del tid sammen i studiet uden noget at notere 🤷🏼‍♂️

Det var i øvrigt hans lejlighed, som den omtalte frille havde skaffet sig adgang til gennem en låsesmed(!)

Latest posts

Back