New posts

Trænertråden

• Thread starter Thread starter Rastapopoulos
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 243K
Trænertråden
Det ved jeg nu ikke. Jeg synes, han lignede en solid SL spiller i slutningen af sidste sæson. Ikke en profil. Men en solid trupspiller og en spiller, der ville starte inde på i hvert fald de fire dårligste hold.

Jeg synes, fortællingen om JA er ubetinget positiv bortset fra skaden. Den taler netop for, at Uwe godt kan udvikle og bruge talenter.

I din betragtning om hans spilletid er du også nød til at medtænke, at han var inde i en rigtig fin udvikling, at meldingerne fra vinteropstarten var enormt positive og at Uwe offentligt var ude og fortælle, at kampen om HWB var ret åben mellem Beijmo og JA. Som Beijmo har spillet dette forår og med Links skade in mente vil jeg vurdere det som enddog meget sandsynligt, at JA var endt på minimum 900 SL minutter for sæsonen, hvis han ikke var blevet skadet. Det er trods alt kun ni minutter mere i snit per kamp, end han nåede i efteråret.

Det bliver jo noget kontrafaktisk noget. Men det er et væsentligt perspektiv, når man diskutterer JAs spilletid i relation til Uwes manglende brug af talenter.

Han ville også give Sauer en ordentlig chance i opstarten og så et potentiale i ham ;) Sorry men jeg vil helst vurdere Uwe på handlinger og der er den overordnede spilletid for unge spillere i frit fald. Vi bliver ikke enige om JA (endnu) - efter min mening afventer vi stadig hans endelig gennembrud, hvor han bliver fast starter. Forhåbentlig bliver han det, når han er retur fra skade🤞

Men i stedet for den navneleg, syntes jeg det ville være langt bedre at diskutere det andet jeg lagde op til. Er spillestilen og de medfølgende krav til den, en hæmsko for at udvikle offensive talenter?

Jeg har ingen afsky for Uwe Rösler, og jeg bryde mig ikke om de personangreb der kommer fra nogle brugere herinde. Men jeg har en afsky for at ignorere klubbens talentudvikling - det er ikke i orden. Det er for letkøbt at sige at vi lige pludselig ikke har et eneste talent, når der investeres mere end nogensinde, og der allerede inden Uwe kom til var begyndt at komme talenter igennem.

Talenter skal behandles rigtigt, og når man kommer op i førsteholdstruppen så er det en “break og bust” situation, lykkes man ikke, så er det et enormt slag, som nogle aldrig kommer sig over, og andre ender med at være en skygge af sig selv bagefter. Så hvis man ikke bliver behandlet rigtigt af cheftrænere, så er det enormt demotiverende, se f.eks. dette interview med Jakob Trenskow:

Det samme med Frederik Ihler, der også ser ud til langsomt at komme tilbage og gør det fint i Elfsborg lige nu:

Hvis man hele tiden får at vide hvad man ikke er god nok til, i stedet for at blive bygget op, så får man aflivet mange talenter inden de får chancen for at bryde igennem, og så kan man ødelægge en hel karriere. Så spillere der kunne have blevet gode, ender med aldrig at blive til noget.

Det var sandsynligvis også grunden til at han f.eks. blev sendt videre i Malmø, der skete noget med talentudviklingen i den periode, som de ikke brød sig om. Det samme ser ud til at være tilfældet i AGF, talentstømmen er pludseligt stoppet, og A-Truppen består nu nærmest kun af ældre spillere, uden at der er en logisk forklaring på det, andet end at cheftræneren ikke ser talenter som en kvalitet i en trup.

Det vil gøre en verden til forskel for klubben at få en træner ind der har en “proven track record” med talenter, som f.eks. Kent Nielsen, Jesper Sørensen, eller Kasper Hjulmand. Hvis man får en træner ind der har forstand på talenter, så vil der komme flere talenter igennem, men har man en træner der ser problemer hele tiden, og som ikke forstår formålet med CV’s krav til brug af talenter, og kun bruger dem som indskiftere efter 88 minutter, så får man det vi har i AGF nu, en trup uden transferværdi, imens konkurrenter kommer til at sælge for trecifrede millionbeløb.

Det kommer til at svække AGF i de kommende år, og sætte klubben bagud. Når man så samtidig ikke har været i stand til at udnytte muligheden for ikke at udvikle talenter, til at opnå resultater, så har man fejlet som træner. Den situation som Uwe har sat os i efter denne sæson, resulteret i at klubben skal bruge de kommende år på at få økonomien tilbage på niveau, med dem der er ved at stikke af, og dermed at man har væsentligt forringede muligheder for at konkurrere i de kommende år.

Så jeg har virkeligt vanskeligt ved at forestille mig at man vil fortsætte i det spor - og hvis man ikke vil det, så er Uwe ikke den rette træner.
Det er vitterligt ikke særlig lang tid siden du klandrede mig for at måtte afsky Duelund. De ting du siger om Uwe er langt langt værre, så jeg må jo konkludere ud fra din egen måde at beskylde mig, at du mindst har det på samme måde.

Jeg ser intet i dit indlæg der bakker op om den reelle talentmasse i agf. Vi gør endda som rigtig mange af vores konkurrenter når vi lejer spillere ud til 1. division og Norge/sverige. Indtil videre er der bare ikke én eneste spiller der har vist sig at være en fejlslagen beslutning. Vi kan jo ikke have 40 Trenskow’er rendende rundt indtil de er 24 år.

Callø har fået chancen i en meget ung alder og er så blevet lejet ud til 1. Division hvor det tog noget tid at få spilletid. Gyamfi blev købt, set an og lejet tilbage for at få spilletid. Det er ren FCM model. Andersen har fået masser af spilletid. Emmery får lidt her og der selvom han ligner en spiller der er meget langt fra superliganiveau. Et par andre spillere kommer ind i truppen.

Men rent talentmæssigt har det været ultra sløjt for agf i mange år pånær TK og Grønbæk og daghim som blev solgt me det samme, og i øvrigt gik ind på Salzburg reservehold.

Man kan tage alle muligt hypotetiske diskussioner om at talenter kunne være braget igennem hvis de havde fået chancen, men i virkelighedens verden kan du ikke pege på en eneste spiller hvor agf har taget fejl.

Men i stedet for den navneleg, syntes jeg det ville være langt bedre at diskutere det andet jeg lagde op til. Er spillestilen og de medfølgende krav til den, en hæmsko for at udvikle offensive talenter?
Uden tvivl. Der er ikke rigtig plads til fløje og 10’ere og heller ikke rigtig en ung angriber, fordi der er så meget pres på at angriberne skal præstere, når nu de er de eneste to deciderede offensive spillere. Som offensivt talent er det ultra svært at komme ind på AGF’s hold. Jeg kan faktisk overhovedet ikke se hvor Emmery passer ind. Så samtidig med at han ikke ligner en der er klar, så bliver han også smidt ind på et hold der ikke rigtig er sat op til at spille med fløje, som jeg har opfattelsen af at han er.

Gad vide om der i ungdomsrækkerne skal skubbes ved den historie jeg har hørt siden ca. 80 om, at for at være AGF’er skal du først og fremmest kunne præstere tacklinger der kan høres på øverste række, blod og fråde?
Eller er det sket for længe siden?
(Edit stavefejl)
Vi hører den jo også herinde fra tid til anden - dog ikke helt så skarpt. Man skal kunne fighte, skralde igennem og virkelig gå til stålet.

Måske vi faktisk burde gå i en anden retning, hvis forretningen skal optimeres på den lange bane. Det er formentlig sværere at uddanne teknisk gode spillere men det er også dem der ryger for langt de højeste transferpriser.
Nu sammenlignede de med Fcn i studiet i fredags og tænker jeg ikke vi skal hen men vi burde vel gå et stykke af vejen. De kan sagtens bringe spillerne i en alder af 17-18-19 år men det har vi så uendeligt svært ved. Vi må da have nogen i klubben som har set deres playbook og hvordan de gør hele vejen op igennem systemet.

Gad vide om der i ungdomsrækkerne skal skubbes ved den historie jeg har hørt siden ca. 80 om, at for at være AGF’er skal du først og fremmest kunne præstere tacklinger der kan høres på øverste række, blod og fråde?
Eller er det sket for længe siden?
(Edit stavefejl)
Ah mon dog det er sådan. Man skal selvfølgelig viser vilje, vinderinstinkt osv men det er næppe nok at du bare kan lave en glidende tackling i regnvejr.

Nu sammenlignede de med Fcn i studiet i fredags og tænker jeg ikke vi skal hen men vi burde vel gå et stykke af vejen. De kan sagtens bringe spillerne i en alder af 17-18-19 år men det har vi så uendeligt svært ved. Vi må da have nogen i klubben som har set deres playbook og hvordan de gør hele vejen op igennem systemet.

Fra min stol virker FCNs model, fordi alle talenthold har den samme spillestil og formation som 1. holdet. Det er en strategi, de har haft i årevis og en strategi som kun bliver små justeret henad vejen.
Deres træner sagde det i en eller anden optakt, at det gør transitionen fra ungdomsfodbold til seniorfodbold meget nemmere.
Det har også været en af mine kæpheste helt tilbage til dengang BSN blev ansat. Her havde jeg håbet, at med ansættelsen af den længe ønsket sportschef, der kom også en klar sportslig strategi som gennemsyrede klubben. Den kom ikke før den Hvide Tråd som igen hurtigt blev glemt.

Håber CV, indfører en strategi hvor talentholdene har samme spillestil og grundlæggende samme formation og hvor tekniske typer kan blomstre.

Ah mon dog det er sådan. Man skal selvfølgelig viser vilje, vinderinstinkt osv men det er næppe nok at du bare kan lave en glidende tackling i regnvejr.
Spørgsmålet er nok ikke, om det er kvalificerende at kunne tackle igennem, men om det er diskvalificerende ikke at kunne det.

Emmery fremstår som en der i så fald burde have været diskvalificeret.

Der ligger en rimelig analytisk gennemgang i Støt Mediano fra i Fredags.

Overskriften er kogt ned at det på sin vis kan give mening at lade spillertruppen få noget frisk blod, før man siger farvel til Uwe.

Der ligger grundet ansættelsen af CV et oplagt vindue for ledelsen til at tage ansvaret for, at den nuværende performance strategi skal omsadles, og det arbejde kan passende begynde med at få noget frisk blod ind i truppen. CV har jo også indikeret sit, når han taler om spille minutter til de unge.

Hvis tingene ikke er forbedret til Januar, så er det der man kan kigge på hvad der skal ske med træneren. Og uanset hvad Uwes præference er på spillerens alder, så er det hans job at adaptere den strategi klubben vælger.

Spørgsmålet er nok ikke, om det er kvalificerende at kunne tackle igennem, men om det er diskvalificerende ikke at kunne det.

Emmery fremstår som en der i så fald burde have været diskvalificeret.
Det tvivler jeg på er tilfældet. Men det er sikkert diskvalificerende ikke at have lysten og viljen til at kæmpe og ofre sig. Men sådan er det nok over det hele.

Jeg forstår rationalet, at give Uwe noget frisk blod men gør man det, så er det fordi spillestilen fremover også er power fodbolden. Det vil være at vende tilbage til nogen af de helt store fejl under BSN at bruge penge på spillere til Uwes form for fodbold og evt. ændre retning til eks. det Hoff-Thorup står for (nævner ham, fordi flere og flere spekulerer i ham bl.a BT) og det vil være bindegalt, hvis det sker midt i næste sæson.

Nu er der strategimøde mellem bestyrelsen og Uwe få dage efter sæsonen er slut og jeg håber klubben vil fremlægge en strategi. Hvordan skal vi spille ikke bare nu men i fremtiden? Men jeg holder ikke vejret.
Spillestilen er så vigtigt både i forhold til talentudvikling men også indkøb og (tvungen salg).

Asger Beck spiller en stor rolle i Viborg - tidligere vraget AGFer - just saying:-)
Det er hans 5 kamp som starter i superligaen og han bliver 22 i juli. Han har haft to år i 1. division før et bund 6 hold gav ham chancen. Det virker ikke rigtig som en spiller vi skulle have haft tålmodighed med. Igen, så kan vi jo ikke holde på alle der blot viser at de måske kan gøre sig i 1. division. Det er jo heller ikke sikkert, at de selv har lyst til at være en del af en større udlejningskarussel.

….men det er vel også trænerens ansvar at truppen skuffer, er det ikke?

Baseret på hvad? En udtalelse fra Mikael Anderson? Det villa da have været en katastrofe, hvis han havde sagt det modsatte, så det synes jeg det er vanskeligt at drage klippefaste konklusioner ud fra.

Uwe overtog TK, Bisseck, Grønbæk og Daghim, der allerede var spillet godt ind på holdet af den forrige træner, selv Jacob Andersen fik debut 24. maj 2021, mere end et år inden Uwe kom til. De spillere fortsatte han med at benytte, men hvilke nye talenter har Uwe ført frem?

Jeg kan ikke finde en eneste som han har været i stand til at få godt ind på førsteholdet, og det er et KÆMPE problem i enhver Superligaklub, når FCM samtidig har tilbud liggende på samlet en halv milliard liggende for deres talenter.

Og hvis du giver alle andre end Uwe ansvaret for det katastrofale udbytte over 3 år, så har du ikke forstået en cheftræners rolle i en klub.
Måske er problemet at du sammenligner os med FCM.....

Så du kan altså ikke pege på tre åbentlyse talenter, som Uwe har forsømt at udvikle?

Albert fik nemlig spilletid af Uwe. Han var ikke førstevalg, men han fik spilletid. Vi fik et tilbud, der gjorde ham til vores dyreste spiller nogensinde. Det var derfor, vi solgte ham, ikke fordi, Uwe ikke ville bruge ham.

Daghim fil spilletid under Uwe og var i truppen. Han blev solgt, før man kunne tælle til fem, for en for os ret høj pris. Så spillede han en hel sæson i den østrigske andendivision, før han var klar til et højere niveau. Der var ingen indikationer på, at Uwe ikke ville bruge og udvikle ham, og du aner ikke, hvordan det var endt, hvis han var blevet.

Det er nonsens, at vi kunne have solgt Albert og Daghim for 100 millioner med anden træner. Det er dybt useriøst skrevet. Vi tjente for klubben kæmpe summer på dem. Hvis vi skal sælge spillere for 100 millioner, skal vi først bygge vores transferhistorik op. Det begyndt vi på med de to spillere, og det betød, at vi senere kunne hæve prisen på Bisseck og TK.

Callø var oppe mod konkurrence fra Superligaens bedste forsvar. Uwe kunne sagtens have givet ham mere spilletid. Men det var nogle virkeligt dygtige spillere, han skulle slå af for at få drn spilletid. Og der var mange af dem.

Det kan der i den grad være to meninger om.

Hvis vi bare kigger på fakta, så har klubben aldrig været i nærheden af at tjene så mange penge på transfers, som vi har gjort efter Uwe blev træner.
Du kan ikke pege på 3 talenter som han har udviklet og integreret i truppen?

Albert Grønbæk ville væk, fordi han ikke udviklede sig som ønsket under Uwe

Daghim fik mere spilletid under David Nielsen, så selvom han havde udviklet sig et år mere under Uwe, så blev han alligevel fravalgt i stort omfang.

Talenter bliver mere værd med spilletid, og når træneren ikke vil bruge talenterne, så gælder det om at sælge, til det man kan få for dem, inden de falder for meget i værdi. Bodø solgte Grønbæk for 150 mio, vi fik 35 for ham, det er ikke en god case.

Callø skulle slå Henrik Dalsgaard af, for at få spilletid, jeg ved ikke om det var SIB eller Uwe, eller dem begge i fællesskab, der besluttede at Callø skulle skubbes et trin ned, får at give plads til en 35 årig.

De talenter der blev solgt imens Uwe var træner, fik alle deres gennembrud under DN, ikke Uwe - der er ikke en eneste spiller som Uwe har udviklet, som er blevet solgt med profit.

Albert Grønbæk ville væk, fordi han ikke udviklede sig som ønsket under Uwe.
Det er faktuelt forkert. Grønbæk ville væk før Uwe kom til, hvilket var grunden til, at Uwe ikke brugte ham så meget (han kunne naturligvis ikke bygge et hold op om en spiller, der var på vej videre). Du digter desværre for meget til, at dine pointer kommer ordentligt frem.

Det er faktuelt forkert. Grønbæk ville væk før Uwe kom til, hvilket var grunden til, at Uwe ikke brugte ham så meget (han kunne naturligvis ikke bygge et hold op om en spiller, der var på vej videre). Du digter desværre for meget til, at dine pointer kommer ordentligt frem.

• Like
Reactions: fsc

Latest posts

Back