Jeg har ingen afsky for Uwe Rösler, og jeg bryde mig ikke om de personangreb der kommer fra nogle brugere herinde. Men jeg har en afsky for at ignorere klubbens talentudvikling - det er ikke i orden. Det er for letkøbt at sige at vi lige pludselig ikke har et eneste talent, når der investeres mere end nogensinde, og der allerede inden Uwe kom til var begyndt at komme talenter igennem.
Talenter skal behandles rigtigt, og når man kommer op i førsteholdstruppen så er det en “break og bust” situation, lykkes man ikke, så er det et enormt slag, som nogle aldrig kommer sig over, og andre ender med at være en skygge af sig selv bagefter. Så hvis man ikke bliver behandlet rigtigt af cheftrænere, så er det enormt demotiverende, se f.eks. dette interview med Jakob Trenskow:
Den 24-årige kantspiller har fået gang i karrieren i den hollandske Æresdivisionen.
campo.dk
Det samme med Frederik Ihler, der også ser ud til langsomt at komme tilbage og gør det fint i Elfsborg lige nu:
Selvom han er endt i en norsk storklub, har det tidligere AGF-talent været træt af, at gennembruddet ikke kom i Aarhus.
campo.dk
Hvis man hele tiden får at vide hvad man ikke er god nok til, i stedet for at blive bygget op, så får man aflivet mange talenter inden de får chancen for at bryde igennem, og så kan man ødelægge en hel karriere. Så spillere der kunne have blevet gode, ender med aldrig at blive til noget.
Det var sandsynligvis også grunden til at han f.eks. blev sendt videre i Malmø, der skete noget med talentudviklingen i den periode, som de ikke brød sig om. Det samme ser ud til at være tilfældet i AGF, talentstømmen er pludseligt stoppet, og A-Truppen består nu nærmest kun af ældre spillere, uden at der er en logisk forklaring på det, andet end at cheftræneren ikke ser talenter som en kvalitet i en trup.
Det vil gøre en verden til forskel for klubben at få en træner ind der har en “proven track record” med talenter, som f.eks. Kent Nielsen, Jesper Sørensen, eller Kasper Hjulmand. Hvis man får en træner ind der har forstand på talenter, så vil der komme flere talenter igennem, men har man en træner der ser problemer hele tiden, og som ikke forstår formålet med CV’s krav til brug af talenter, og kun bruger dem som indskiftere efter 88 minutter, så får man det vi har i AGF nu, en trup uden transferværdi, imens konkurrenter kommer til at sælge for trecifrede millionbeløb.
Det kommer til at svække AGF i de kommende år, og sætte klubben bagud. Når man så samtidig ikke har været i stand til at udnytte muligheden for ikke at udvikle talenter, til at opnå resultater, så har man fejlet som træner. Den situation som Uwe har sat os i efter denne sæson, resulteret i at klubben skal bruge de kommende år på at få økonomien tilbage på niveau, med dem der er ved at stikke af, og dermed at man har væsentligt forringede muligheder for at konkurrere i de kommende år.
Så jeg har virkeligt vanskeligt ved at forestille mig at man vil fortsætte i det spor - og hvis man ikke vil det, så er Uwe ikke den rette træner.