New posts

Trænertråden

• Thread starter Thread starter Rastapopoulos
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 239K
Trænertråden
Hvis han har haft ansvaret for transitionen mellem U17/U19 og Superligatruppen, så skal han vel måles på om nogen er kommet igennem nåleøjet? Præcis som det også er Backmann's opgave og ansvar lige nu.
Lars Friis var halvandet år i AGF i den rolle (fra sommeren '19 til januar '21), og i den periode fik Albert Grønbæk og Frederik Ihler debut for klubben, mens Thomas Kristensen blev udtaget til kamptruppen for første gang (dog uden at komme på banen, før Friis havde forladt klubben). Jacob Andersen fik også debut et par måneder efter, at Friis var væk (maj '21).

Dertil kommer spilletid til en række spillere, der ikke længere er i superligaen, men som får godt med spilletid i 1. division, fx Kasper T. Kristensen og Mikkel Lassen.

Formentligt nød Friis godt af, at der var en for AGF usædvanligt stærk gruppe af talenter parat til transitionen, men den ser altså også ud til at være lykkedes bedre end i de mange år før og end i de få år efter.

Hvordan ser Uwe Röslers chancer ud, i forhold til at finde et nyt trænerjob hurtigt?

Der var tilsyneladende bud efter ham sidste sommer, det var vel grunden til at han fik den forholdsvist lange forlængelse. men hvilken interesse der var tale om, er vanskeligt at vurdere, var det tysk 2. Bundsesliga, premiership, en norsk eller svensk klub eller noget større?

Trænere fra Superligaen havde stor succes sidste år, men siden er rigtigt mange af dem blevet fyret igen, så lige nu er det vel kun Thomas Frank og Bo Henriksen, der for alvor kan promovere Superligaen som et sted man kan finde interessante trænernavne. Spørgsmålet er om Uwe Röslers præstationer i AGF, kan få interessen fra sidste sæson vækket til live igen?

Siden da har han leveret en 6. Plads - hvilket må vurderes at være under niveau, i forhold til det han har fået at arbejde med, der er ligesom i hans Malmø tid, kritik af talentudviklingen under ham, han har vist at når han får en længerevarende ansættelse, så er han ikke en langtidsholdbar løsning.

Jeg kunne godt forestille mig, at man havde forventet at han ville være i stand til at opnå mere, med de rammer han havde i AGF, så selvom han i starten viste høj kvalitet, så har denne sæson nok gjort at mange er kommet meget i tvivl om hvorvidt han er den rette.

Så jeg kunne godt forestille mig at vi kommer til at sidde på hans løn i en rum tid.

I øvrigt stærkt pressehåndværk af Christian Thye-Petersen at drukne den dårlige nyhed omkring det opsagte samarbejde med Rösler, på en dag hvor OB offentliggør at Zorninger bliver deres nye træner, og Champions League finalen skal spilles. Han sender nyheden ud om morgenen, Rösler sender også sin meddelelse ud samme tid, og klubben ønsker ikke at udtale sig, så historien hurtigt drukner i andre nyheder. Dermed forsvinder interessen omkring Rösler hurtigt ud i glemslen, og mange vil ikke have opfattet at han er blevet sagt op.

Så kan han til gengæld gøre præcis det modsatte, når den nye træner skal præsenteres, så det er de positive historier der vinder, og de negative der bliver nedtonet.

Så selvom Uwe Rösler fortjener en stor tak for det han har gjort for klubben, i størstedelen af hans tid, så er det ikke i klubbens interesse, at pressen går alt for meget i selvsving omkring hans opsigelse.

Lars Friis var halvandet år i AGF i den rolle (fra sommeren '19 til januar '21), og i den periode fik Albert Grønbæk og Frederik Ihler debut for klubben, mens Thomas Kristensen blev udtaget til kamptruppen for første gang (dog uden at komme på banen, før Friis havde forladt klubben). Jacob Andersen fik også debut et par måneder efter, at Friis var væk (maj '21).

Dertil kommer spilletid til en række spillere, der ikke længere er i superligaen, men som får godt med spilletid i 1. division, fx Kasper T. Kristensen og Mikkel Lassen.

Formentligt nød Friis godt af, at der var en for AGF usædvanligt stærk gruppe af talenter parat til transitionen, men den ser altså også ud til at være lykkedes bedre end i de mange år før og end i de få år efter.
Hausner, Anbo, Lunding, Kaastrup og Duncan kom - så vidt jeg lige husker - også ind omkring holdet i den periode?

Jeg hører fra min ven i Haderslev at Nørgaard i Sønderjyske er en fantastisk træner, elsket af alle - både spillere og ledelse dernede - og at de ved at de mister ham, da han er vildt ombejlet og respekteret i fodboldmiljøet i DK. Meget dygtig på mandskabsbehandling og udvikling af talenter
Det er også mit indtryk. Jeg kan dog være i tvivl om ikke det er for stor en ændring ift. spillestil og den trup vi har?

Tænker truppen vil have godt af en anden type personlighed, men ift. spillestil synes jeg vi skal holde os relativt tæt på den stil vi har haft under David og Uwe (som jeg som værende ret tæt på hinanden).

Friis var i hvert fald dygtig nok til at arbejde med unge, til at Brentford ville have ham til at være individuel- og udviklingstræner for de 17-20 årige efter hans første ophold i AGF. Han blev også cheftræner for B-holdet(17-21 årige).
Brentford er lidt specielle i den forstand at de lukkede deres akademi i 2016 og ikke havde egentlige ungdomshold derefter, så hans rolle i deres ungdomsarbejde var meget stor. De satsede benhårdt på rekruttering. Akademiet åbnede først igen i 2021 efter oprykning til Premier League.

https://bold.dk/fodbold/nyheder/lars-friis-er-ny-udviklingstraener-i-brentford

Det er også mit indtryk. Jeg kan dog være i tvivl om ikke det er for stor en ændring ift. spillestil og den trup vi har?

Tænker truppen vil have godt af en anden type personlighed, men ift. spillestil synes jeg vi skal holde os relativt tæt på den stil vi har haft under David og Uwe (som jeg som værende ret tæt på hinanden).
Klubben skal være afklarede med hvilken spillestil man ønsker. En stor del af succesen med Uwe er man holdt stilen fra David.

Assad sagde efter FCN-kampen at der mangler en solid makker til Tingager og en dribler (men ikke hvor denne skulle spille). Men han sagde det i kontekst af en 4-3-3 formation.

Jeg vil ikke ophøje Assad til orakel, og han har heller ikke (delt) sammenhængende vision for truppen, fx målmand, PMs rolle osv. Men med mindre CV er klar med mirakler bør den nye træner kunne videreføre arbejdet på højt niveau, evt implementere ny formation og så bruge længere tid på at supplere/erstatte Power-tilgangen med den fremtidige stil.

Klubben skal være afklarede med hvilken spillestil man ønsker. En stor del af succesen med Uwe er man holdt stilen fra David.

Assad sagde efter FCN-kampen at der mangler en solid makker til Tingager og en dribler (men ikke hvor denne skulle spille). Men han sagde det i kontekst af en 4-3-3 formation.

Jeg vil ikke ophøje Assad til orakel, og han har heller ikke (delt) sammenhængende vision for truppen, fx målmand, PMs rolle osv. Men med mindre CV er klar med mirakler bør den nye træner kunne videreføre arbejdet på højt niveau, evt implementere ny formation og så bruge længere tid på at supplere/erstatte Power-tilgangen med den fremtidige stil.
Jeg har ikke hørt den Mediano udsendelse, men det er ret tydeligt at den eneste spiller der på holdet - pt - kan drible sig til et overtal er Mikael Anderson. Madsen, Bech m.fl er i langt højere grad relationsspilllere (kombination) og spillere der løber sig fri.

Derudover synes jeg de sidste 7 kampe tydeligt viser, at vores ultimative mand-mand tilgang i vores tre backkæde er for let at splitte ad. Wings søger centralt, derefter bredt og 90’erne falder ud i et halvrum og så kan 8’erne spadsere igennem.

Den her udtalelse fra Christian Thye-Petersen, kunne måske tyde på at der kommer en ny træner i morgen:

- Lad os snakke om det efter weekenden, afslutter pressechefen beskedudvekslingen.

Han virker virkelig ikke ret skarp.
Super sympatisk og flink, men hans fodboldfaglighed virker ærlig talt meget begrænset.

Jeg tror ikke at vi skal gøre Kuhn dårligere end han er. Han har, trods alt, vundet lidt;

2008 Superligaen (som assistent)
2014 Superligaen (som assistent)
2014 Pokalen (som assistent)
2016 Allsvenskan (som cheftræner)

Det ligger dog også nogle år tilbage, og han har ikke været i "gamet" siden 2019, hvor han blev fyret i Hobro.

Den her udtalelse fra Christian Thye-Petersen, kunne måske tyde på at der kommer en ny træner i morgen:

Så kan man jo spekulere i, om det kan have noget at gøre med en kamp, der spilles senere i dag.

Jeg tror ikke at vi skal gøre Kuhn dårligere end han er. Han har, trods alt, vundet lidt;

2008 Superligaen (som assistent)
2014 Superligaen (som assistent)
2014 Pokalen (som assistent)
2016 Allsvenskan (som cheftræner)

Det ligger dog også nogle år tilbage, og han har ikke været i "gamet" siden 2019, hvor han blev fyret i Hobro.
Jeg tænker på ingen måde vi skal have en der ikke har været på træningsbanen i 6 år.

Jeg tænker på ingen måde vi skal have en der ikke har været på træningsbanen i 6 år.
Nu har vi haft en motivator med taktisk opbakning i form af David (Selles), og vi har haft en taktiker med analytikere og engelsk disciplin i Uwe (crew).

Måske går man efter en motiverende taktiker og en pædagog nu. Her passer Kuhn i hvert fald ind som assistent.

Hausner, Anbo, Lunding, Kaastrup og Duncan kom - så vidt jeg lige husker - også ind omkring holdet i den periode?
Både og. Alle de nævnte havde fået førsteholdsdebut, inden Friis kom tilbage til klubben - med undtagelse af Duncan, der blev hentet direkte til førsteholdet og ikke som transition fra U17/U19. Hausner fik fx næsten fast spilletid i nedrykningsspillet i foråret inden Friis' ankomst. Dermed ikke sagt, at Friis ikke kan have haft en positiv rolle i forhold til de pågældende, for det kan sagtens være tilfældet (det aner jeg ikke, men det er da oplagt, at han har arbejdet med dem såvel som med de andre unge talenter).

Dine fem navne udgør dog også en gruppe, der af forskellige årsager ikke er helt så langt i karrieren i dag, som man/de kunne have håbet for fem år siden. Uden nærmere kendskab vil det dog også være svært at lægge skylden for det på Friis, men det er ikke entydige fortællinger om succesfulde transitioner.

Jeg ved ikke, om det har været oppe før, men hvordan rangerer I mulige kandidater til at blive ny AGF-træner.

Min umiddelbare favorit var Bo Svensson, men jeg har ikke haft nok viden om dem til at have en klar holdning til det. Jeg kontaktede derfor min gode ven Chat gpt for en indføring i trænerens ledelsesstil, spillestil og mentale forudsætninger for at håndtere presset i AGF samt en vurdering af trænerens evne til at arbejde med unge spillere og villighed til at bruge dem.

Jeg spurgte til:

Bo Svensson

Latest posts

Back