New posts

AGF's overordnede strategi vs. de andre

• Thread starter Thread starter Martinstranger
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 656
  • Views Views: Views 42K
Det vil være dejligt hvis klubben endelig kan komme videre på det punkt. Forhåbentlig kan vi skrue endnu højere op og nærme os de andre på ungdomsarbejdet.
“Solveig Munk kunne ikke tiltræde indstillingen, idet området ønskes opretholdt som rekreativt område.”
Hende Solveig virker lidt som om hun har trukket nej hatten så langt ned om ørerne, så hun ikke rigtig er modtagelig for fakta. Det er ikke et rekreativt område, og har aldrig været det. Sportsfaciliteter i Aarhusianske lokalplaner hører under den kategori, men burde måske retteligt kaldes område til offentlige formål, som i andre byer. Men det vil Solveig ikke forstå!?!

Men ja det er blevet vedtaget selv uden opbakning fra Solveig.

Lidt om hvorfor Fcm har engageret sig i Mafra fra den 2 bedste Portugisiske række. Det lyder som et fornuftigt træk når man tænker på alle de spillere de har på kontrakt og gerne vil have på græs - samtidig skiftede der i 2021 knap 500 spillere fra den Brasilien og til Portugal. Mon ikke det er en del af markedet de gerne vil ind på.

Burde vi gå samme vej som økonomien forbedres og vi skal satse mere på talenter? Vi har tidligere været dårlige til at leje spillere ud og få dem op på næste niveau og det gælder vel næsten stadig - eller har vi nogen nylige eksempler på spillere der er kommet tilbage fra leje og gør en forskel? Umiddelbart er det ofte sidste chance før vi lader dem gå.

Lidt om hvorfor Fcm har engageret sig i Mafra fra den 2 bedste Portugisiske række. Det lyder som et fornuftigt træk når man tænker på alle de spillere de har på kontrakt og gerne vil have på græs - samtidig skiftede der i 2021 knap 500 spillere fra den Brasilien og til Portugal. Mon ikke det er en del af markedet de gerne vil ind på.

Burde vi gå samme vej som økonomien forbedres og vi skal satse mere på talenter? Vi har tidligere været dårlige til at leje spillere ud og få dem op på næste niveau og det gælder vel næsten stadig - eller har vi nogen nylige eksempler på spillere der er kommet tilbage fra leje og gør en forskel? Umiddelbart er det ofte sidste chance før vi lader dem gå.
Jeg er noget loren ved at gå så vidt, men det er også symptomatisk for min tilgang til talentudvikling. AGF er en klub, ikke en fabrik med sub-outlets.

Jeg kan sagtens se fordelene ved at oprette et akademi i Aarhus for at udvikle spillere til klubbens førstehold, men kæden hopper af for mig, hvis vi i bedste FCN-stil begynder at fiske knægte helt ned i 12 års alderen (og lokker mor og far med) fra fjerne dele af landet. Eller er vi allerede i gang med det? Jeg har nok en romantisk tilgang til talentudvikling, hvor håbet er, at det er lokale drenge, som rekrutteres - men det er grundlaget næppe til i Østjylland. Selvfølgelig er det med det forbehold, at der fra tid til anden hentes spændende unge spillere ind fra andre lande eller verdensdele.

Jeg er nysgerrig på, hvad klubberne selv mener, er etisk forsvarligt. Er alle parter indforstået med, at alle kneb gælder? Jeg kigger særligt på FC-klubberne, som er påfaldende tavse om at kommentere på deres måder at rekruttere på.

Jeg synes jo egentlig det burde være forbudt for klubber at eje andre klubber eller at flere klubber har samme ejer. Det er nok svært at kontrollere, der vil være en gråzone, men i den kan måske også finde et eller andet form for mere eller mindre formaliseret samarbejde man kunne have med en klub.

Fordelen ved at eje en anden klub eller have et formaliseret arbejde er at man så kender hinanden og kan koordinere og være sikker på at den spiller man udlejer får spilletid osv (og det er også et af problemerne ved at klubber kontrollerer klubber,) men fordelen ved at sende dem til forskellige klubber er at man ideelt set kan finde den helt rigtige, på det rigtige niveau og med den rigtige spillestil osv. Det ene udelukker ikke det andet, men investerer man først i en klub man ejer skal fokus vel være der.

Det kan være det ender der hvor man ikke kan være med hvis man ikke har sådan en klub. Så længe vi ikke selv er junior i sådan en konstellation, det ville jeg have det svært med.

Jeg er noget loren ved at gå så vidt, men det er også symptomatisk for min tilgang til talentudvikling. AGF er en klub, ikke en fabrik med sub-outlets.

Jeg kan sagtens se fordelene ved at oprette et akademi i Aarhus for at udvikle spillere til klubbens førstehold, men kæden hopper af for mig, hvis vi i bedste FCN-stil begynder at fiske knægte helt ned i 12 års alderen (og lokker mor og far med) fra fjerne dele af landet. Eller er vi allerede i gang med det? Jeg har nok en romantisk tilgang til talentudvikling, hvor håbet er, at det er lokale drenge, som rekrutteres - men det er grundlaget næppe til i Østjylland. Selvfølgelig er det med det forbehold, at der fra tid til anden hentes spændende unge spillere ind fra andre lande eller verdensdele.

Jeg er nysgerrig på, hvad klubberne selv mener, er etisk forsvarligt. Er alle parter indforstået med, at alle kneb gælder? Jeg kigger særligt på FC-klubberne, som er påfaldende tavse om at kommentere på deres måder at rekruttere på.

Akademi i Aarhus = tjek det er på vej i ordentlig stil (15 år for sent).

Jeg prøver at kigge ud i fremtiden med ovenstående indlæg og provokere den lidt. Principielt har jeg samme (pladder ;) ) romantiske tilgang til det med talentudvikling som du har men jeg tvivler på det er nok på den lange bane.

Nu har vi stået i baggrunden de sidste mange år og derfor er vi måske nødt til at komme lidt frem i bussen. Medmindre vi kan "outspende" de andre her i Jylland og på den måde manifestere vores position. Det skal dog også siges at vi ikke har haft økonomi til det men det havde dem på Heden heller ikke for 10 år siden - de gjorde det alligevel og har tjent kassen på det.

Jeg mener ikke vi skal hente spillere ned i 12 års alderen og det kan man vel heller ikke ifølge reglerne (som jeg mener man skal overholde) men derfor kan man godt lave et interessant setup som talenterne køber ind på når alderen passer. Jeg har det stadig dårligt med de talenter der "flygtede" ud til Heden for at sikre deres egen udvikling, fremfor at blive i AGF (Duelund, Anderson mv.). Den udvikling håber jeg vi får stoppet, så talenterne i det Østjyske som minimum ser AGF som det bedste sted at være for deres udvikling.

Jeg synes jo egentlig det burde være forbudt for klubber at eje andre klubber eller at flere klubber har samme ejer. Det er nok svært at kontrollere, der vil være en gråzone, men i den kan måske også finde et eller andet form for mere eller mindre formaliseret samarbejde man kunne have med en klub.

Fordelen ved at eje en anden klub eller have et formaliseret arbejde er at man så kender hinanden og kan koordinere og være sikker på at den spiller man udlejer får spilletid osv (og det er også et af problemerne ved at klubber kontrollerer klubber,) men fordelen ved at sende dem til forskellige klubber er at man ideelt set kan finde den helt rigtige, på det rigtige niveau og med den rigtige spillestil osv. Det ene udelukker ikke det andet, men investerer man først i en klub man ejer skal fokus vel være der.

Det kan være det ender der hvor man ikke kan være med hvis man ikke har sådan en klub. Så længe vi ikke selv er junior i sådan en konstellation, det ville jeg have det svært med.
Det kan vi sagtens blive enige om og der er vist også regler på vej som skal forhindre noget al'a ovenstående. Men hvis de ikke rigtig bliver implementeret og andre klubber har/får en fordel, så mener jeg vi er tvunget i samme retning.
Spørgsmålet er om det skal være som de sidste der gør det eller denne gang i lidt bedre tid og ikke komme med på vognen for sent. Det er heller ikke sikkert vi har midlerne til det og tanken er formentlig utopisk de næste år men ting skal også modnes.

Vi har måske heller ikke haft talenterne/truppen til det med udlejninger i større stil. Men det er løbende blevet debatteret herinde, hvorfor vi ikke får udlejet nogle af talenterne så de får spilletid. Gid vi da kunne få gang i noget formaliseret samarbejde som gav fordele for både os og den lejende klub men det kræver selvfølgelig også at talenterne er gode nok.

Jeg mener ikke vi skal hente spillere ned i 12 års alderen og det kan man vel heller ikke ifølge reglerne (som jeg mener man skal overholde) men derfor kan man godt lave et interessant setup som talenterne køber ind på når alderen passer. Jeg har det stadig dårligt med de talenter der "flygtede" ud til Heden for at sikre deres egen udvikling, fremfor at blive i AGF (Duelund, Anderson mv.). Den udvikling håber jeg vi får stoppet, så talenterne i det Østjyske som minimum ser AGF som det bedste sted at være for deres udvikling.
Er der nogen, der ved, om vi stadig "bløder" talenter, som tilfældet var med netop Duelund og Anderson men også Fischer, Arrieta, Bo Storm, osv.? Storm og Arrieta smuttede pga. noget med alderen (udlandet kunne vist snuppe dem kontraktfrit, da de kun var 15 år), men Duelund, Anderson og Fischer forlod klubben, fordi FCM ganske enkelt havde et bedre set-up. Svært at bebrejde dem for det, men godt at se de to førstnævnte erkendte deres fejl og kom tilbage, mens sidstnævnte er i gang med at pisse sin karriere væk i bunden af Allsvenskan.

Men jeg synes ikke, at vi hører om det ellers - eller tager jeg fejl og overser enkelte sager? Jeg husker det bare som, at ovenstående spillere var oppe og vende flere steder, da de skred.

Fcn's strategi er meget tydelig men de har også fået den gearet gevaldigt op - der skal store transfers til for at betale for udviklingen af holdet.

Den løbende drift er dyr og lønomkostningerne er nu på kr. 108 mio. Jeg kan ikke huske vores tal men mener det er noget under.
Det vidner måske om, at de rent faktisk er gået efter mesterskabet i år og de kan da også stadig nå det.

Vores sportslige model har i 2022 båret præg af betydelige investeringer i et antal eksterne spillere, der har suppleret vores egne talenter, skriver ledelsen, som desuden har forsøgt at holde sammen på truppen.

Resultatet af driften endte i et minus på 60 millioner kroner, og det vidner altså om, at klubben skulle have solgt spillere for mange millioner for at kunne præsentere sorte tal på bundlinjen.

At der er blevet brugt penge i FC Nordsjælland, kan også ses på posten, der viser, hvor mange penge klubben brugte på at aflønne sine ansatte.

Den post steg med 24 millioner kroner til knap 108 millioner kroner fra 2021 til 2022. Klubben er dog fortrøstningsfuld.

Det er
Fcn's strategi er meget tydelig men de har også fået den gearet gevaldigt op - der skal store transfers til for at betale for udviklingen af holdet.

Den løbende drift er dyr og lønomkostningerne er nu på kr. 108 mio. Jeg kan ikke huske vores tal men mener det er noget under.
Det vidner måske om, at de rent faktisk er gået efter mesterskabet i år og de kan da også stadig nå det.

Det er egentlig befriende dejligt at læse. Man glemmer nogle gange hvor dyrt deres setup er, men kigger bare misundeligt på de vilde salg de laver.
Dem skal der så også laves nogle af for at få det til at løbe rundt.

Det skal nok lykkedes dem at lave nogle gode salg i år (udover Scheldrup) så når de om et år offentliggør næste årsregnskab er der formentlig igen et solidt overskud.
Men når sæsonen 23/24 starter, er det igen med et nyt kuld af unge i start 11'eren startende fra nul. Det kan blive både en fugl og en fisk resultatmæssigt. Sidste sæson lå de i nedrykingsfare i en periode.
Med et par magre år på ungdomsfronten, så kan det vel nemt skride økonomisk.

Det er egentlig befriende dejligt at læse. Man glemmer nogle gange hvor dyrt deres setup er, men kigger bare misundeligt på de vilde salg de laver.

Ja - det var nemlig lidt befriende at læse. Deres setup er dyrt og de har skruet gevaldigt op for deres samlede lønomkostninger. Tjekkede lige deres gamle tal ifølge Houmanns blog og der er en væsentlig forøgelse af udgifterne når de i 2022 rammer kr. 108 mio. i lønomkostninger.

image-3.png

Det kan det naturligvis og de har barberet godt af egenkapitalen men ejeren har vist midler nok, så mon ikke de har en langsigtet betragtning hvor udviklingen står over økonomi.

Det er

Det skal nok lykkedes dem at lave nogle gode salg i år (udover Scheldrup) så når de om et år offentliggør næste årsregnskab er der formentlig igen et solidt overskud.
Men når sæsonen 23/24 starter, er det igen med et nyt kuld af unge i start 11'eren startende fra nul. Det kan blive både en fugl og en fisk resultatmæssigt. Sidste sæson lå de i nedrykingsfare i en periode.
Nu har de, som du også nævner, allerede solgt Schjellerup for et anseeligt beløb, så det kan da godt tænkes, at de vil holde fast i truppen og måske kun lave et enkelt salg, hvis pengene bliver store nok. Det vil give mening at holde igen og prøve at gå efter mesterskabet og europæisk succes næste sæson, når nu man allerede har fået masser af penge i kassen i januar.

Last edited:
Yes. Helt på linje med det der, og det har også været min tanke i lang tid. FCK har mere eller mindre nået grænsen for, hvilken hylde de kan hente spillere fra. Det vi kan håbe på er, at deres dyre indkøb flopper og ødelægger sæsonen, som det har været tilfældet i år. Der skal vi være bedre til at gribe chancen, og gentager historien sig for FCK næste sæson, så tror jeg også vi vil ligger bedre til som udfordrer.

Jeg havde mine bange anelser da Brøndby blev mestre for et par år siden, men som sædvanlig sked de i sengen og pissede det hele væk.
Mesterskaber generer indtægter på flere planer både direkte og indirekte, men umiddelbart er problemet vel mest pengene fra CL og subsidiært EL hvor jeg tænker FCK er dem der er klart størst risiko for går i et CL-gruppespil. Ja, de er alligevel langt foran økonomisk, men det kan man vel også sige om FCN, det er mere et spørgsmål om hvordan de bruger pengene. FCK skal falde som et resultat af det salg de lægger op til, selvom det nok i første omgang bare vil give dem endnu flere penge, FCN fordi fokus er på talentudvikling og måske at noget fokus fra ham egypteren flyttes til USA eller andre klubber han går ind i.

FCN's regnskab bliver nævnt i en anden tråd, men jeg sad netop i går og tjekkede om Steen Houman havde lagt noget op om det. Spørgsmålet var lidt om den store stigning i personaleomkostninger var til spillere. Hvis tallet inkluderer deres talentfarme kan det alene være brugt i Egypten. Taler vi om spillerbudgettet i Danmark er det en voldsom stigning og så er det i hvert fald helt slut med at snakke om at deres budget ikke er i toppen, selv når man ser bort fra det der bruges på talenter (hvilket heller ikke rigtig gav mening.)

Af de andre top-6-hold skal Brøndby skal helst heller ikke have nogle store indtægter, de har en ejer man måske godt kunne forestille sig miste interessen, eller flytte fokus til andre klubber de er involveret i, mens Viborg kunne boostes en del, men vil få svært ved at få den grundlæggende økonomi der gør dem til et seriøst bud på et fast subtophold.

Vi er stadig langt efter toppen økonomisk, men jeg har en forestilling om at vi godt kan komme derop. Så kan man sige det er umuligt at indhente FCK, men jo mere de kikser jo bedre. Det er også bare trist hvis de lever op til deres økonomiske formåen for så har tyske tilstande hvor det er en mindre sensation når de ikke bliver mestre.

Edit: Flytter det her over.

Tegningsperioden for AaB’s aktieemission er nu udløbet og der kommer knap 30 mio i kassen. Det er, som det fremgår, cirka de 30 mio der var givet forhåndstilsagn om og knap 3/4 af de udbudte aktier. Jeg synes det lyder lidt som den seneste emission, der heller ikke blev fuldtegnet og det må være lidt bekymrende for dem. Tyskerne kommer tilsyneladende mest med ekspertise - der selvfølgelig også er ganske brugbart - men ikke mange midler til at implementere end ny strategi. Man kan sige at hverken 30 eller 40 mio batter helt vildt meget når forretningen i forvejen laver store underskud, men det har altså heller ikke været muligt at finde nogen, der ville lægge de 10 mio ekstra baseret på tysk ekspertise i ledelsen.

Bestyrelsesformanden siger at pengene skal kanaliseres ned i talentafdelingen, men mon ikke de lige først skal forbi kassemesteren der har et par huller at fylde ud. Der kan i hvert fald ikke være ret meget at investere for i førsteholdet frem mod næste sæson. Det er sikkert fornuftigt nok at investere i talenter, men det er dels i skarp konkurrence med flere andre klubber, heriblandt to andre i Jylland der vil være førende, dels et langsigtet mål, der kommer til at kræve store investeringer hvert år.

AaB har vist penge til et par sæsoner mere med samme overforbrug og de her millioner kan måske også forlænge det en anelse, men bestyrelsesformanden har vist også været ude at sige at der skal skæres i lønudgifterne, der ligger en del over de anbefalede 70% af nettoomsætningen. Så de er nok glade for at en spiller som Fossum forlader dem, det må frigive nogle lønkroner, men afløseren skal så også have lidt mindre. Eller helst findes internt, så man kan sige de har travlt med at få gang i deres talentsatsning. Jeg tror også de holdt Sander på holdet så længe som muligt fordi de har brug for det salg. Det kan måske også stadig realiseres så der bliver lidt at investere for, men efter mange dyre fejl står de måske ikke helt foran det gigantsalg de håbede på. Der kan sikkert også hentes lidt i et par andre spillere, som Ross, men de skal så også erstattes.

Alt i alt synes jeg det lyder problematisk for dem. Det vil hjælpe at blive i Superligaen og så må de håbe tyskerne kan finde nogle billige forstærkninger, måske et par lejemål via deres kontakter, men med mindre de kan ramme dem helt fantastisk, skal de nok satse på at holde den kørende i den nederste halvdel på et knap så overgearet budget indtil de måske får udviklet og solgt nogle talenter. Måske ultimativt håbe på europæisk kvalifikation via pokalen eller syvendepladsen. Det bliver et langt sejt træk at få økonomien til mere og konkurrencen i toppen er hård med fire-fem klubber der trækker fra. Rykker de ned koster det også en del, men de får dog faldskærmspenge der kan hjælpe dem den første sæson. De vil så være favoritter til at rykke op igen, men det ser meget problematisk ud hvis det så kikser i konkurrence med Horsens/Lyngby og Sønderjyske og hvem der ellers vil prøve at tage den frem dem. Det må siges at være en meget meget vigtig kamp for AaB i morgen!

Jeg følger op på denne tråd, som trådstarter gjorde med en Mediano Podcast, også med en dugfrisk mediano podcast :):

Denne gang handler det om at de laver en SWOT analyse på nogle klubber af gangen.
AGF er på fra minut 27.25 til ca minut 53.

The jist, alt er godt for AGF, men paneldeltager mener faktisk vi er nået et punkt, hvor, hvis man vil bokse med i toppen, som klubben jo har som vision, så er det ikke nok at være best of the rest.
Dan Hammer siger det ca. fra minut 31.50, det er en udfordring for klubbens vision at have en forsigtig økonomisk strategi, hvor man har forbedret sig fra bunden og midten af rækken, men konstant taber terræn til toppen.

Giv det et lyt, jeg bliver mere og mere overbevist om at denne forsigtige økonomisk tilgang, ikke længere rækker hvis vi vil være en fast del af toppen. Dermed ikke sagt der ikke kunne falde et mesterskab ud til et top4-hold. Det kræver blot de andre hold underpræsterer som det er det er set mange gange. Men det er jo ikke udgangspunktet. Og ja, måske er de kommende 2-3 år ikke tidspunktet at gøre det på med, stadionbyggeri osv. Men forøgede kommercielle indtægter gør det ikke alene når stadion står. Man skal stadig vinde fodboldkampe.
Der bliver også nævnt at vi er "fanget" i at være en storklub, og de forventninger til en strategi der er bundet med være dette, så vi kan ikke bare ændrer strategi og gå fuld-ud FCN vejen. Vi skal være med hvor de store klubber er, FCK, FCM, BIF.

Altså skal der mange flere penge ind i det sportslige budget, uden at det går udover klubbens operationelle niveau, så jeg er åben overfor et nyt troværdigt ejerskab, og vi behøver ikke at diskuterer fordele/ulemper ved nyt ejerskab. For nu, kun strategien om økonomien :)

Jeg følger op på denne tråd, som trådstarter gjorde med en Mediano Podcast, også med en dugfrisk mediano podcast :):

Denne gang handler det om at de laver en SWOT analyse på nogle klubber af gangen.
AGF er på fra minut 27.25 til ca minut 53.

The jist, alt er godt for AGF, men paneldeltager mener faktisk vi er nået et punkt, hvor, hvis man vil bokse med i toppen, som klubben jo har som vision, så er det ikke nok at være best of the rest.
Dan Hammer siger det ca. fra minut 31.50, det er en udfordring for klubbens vision at have en forsigtig økonomisk strategi, hvor man har forbedret sig fra bunden og midten af rækken, men konstant taber terræn til toppen.

Giv det et lyt, jeg bliver mere og mere overbevist om at denne forsigtige økonomisk tilgang, ikke længere rækker hvis vi vil være en fast del af toppen. Dermed ikke sagt der ikke kunne falde et mesterskab ud til et top4-hold. Det kræver blot de andre hold underpræsterer som det er det er set mange gange. Men det er jo ikke udgangspunktet. Og ja, måske er de kommende 2-3 år ikke tidspunktet at gøre det på med, stadionbyggeri osv. Men forøgede kommercielle indtægter gør det ikke alene når stadion står. Man skal stadig vinde fodboldkampe.
Der bliver også nævnt at vi er "fanget" i at være en storklub, og de forventninger til en strategi der er bundet med være dette, så vi kan ikke bare ændrer strategi og gå fuld-ud FCN vejen. Vi skal være med hvor de store klubber er, FCK, FCM, BIF.

Altså skal der mange flere penge ind i det sportslige budget, uden at det går udover klubbens operationelle niveau, så jeg er åben overfor et nyt troværdigt ejerskab, og vi behøver ikke at diskuterer fordele/ulemper ved nyt ejerskab. For nu, kun strategien om økonomien :)
Tak - den vil jeg se frem til at høre, når jeg får en længere køretur (y) Det lyder spændende.

Baseret på de sidste to transfervinduers debatter, er det nok ikke overraskende at jeg syntes vi kører lidt i slæbegear på den økonomiske satsning omkring førsteholdet men det det kan være flere (gode) grunde til.

Til gengæld virker det til, at vi (endelig) er ved at geare op på talentdelen og vil konkurrere med topklubberne på den del, så de ikke får det hele foræret. Det er dog en del af strategien, hvor man skal have det meget langsigtede blik og måske først forvente resultater om 3-10 år.
Transitionen fra talent vil førstehold (eller salg) virker det som om vi har fået optimeret på de senere år. Et stort plus men vi skal gerne have endnu flere igennem nåleøjet.

Det har jo været Dan Hammers eneste argument de sidste mange år - at man kun kan vinde, ved at én eller flere rigmænd smider mindst 300 mio i kassen.
Det er det helt sikkert en pointe i, men man har i hvert fald tidligere kunnet mærke på ham, at det pinte ham lidt, at AGF kunne have både sportslig fremgang og sorte tal på bundlinien med den nuværende strategi.

Jeg mener og tror stadig, at målet må være, at sætte sig ret solidt på 4 pladsen (holder lidt FCN ude af ligningen, da de ikke opererer med den samme sportslige strategi som andre)

I så fald vil der være jævnlige muligheder for europæsike gruppespil og derved indtægter, der kan give mulighed for at skifte til næste gear.

Det har jo været Dan Hammers eneste argument de sidste mange år - at man kun kan vinde, ved at én eller flere rigmænd smider mindst 300 mio i kassen.
Det er det helt sikkert en pointe i, men man har i hvert fald tidligere kunnet mærke på ham, at det pinte ham lidt, at AGF kunne have både sportslig fremgang og sorte tal på bundlinien med den nuværende strategi.

Jeg mener og tror stadig, at målet må være, at sætte sig ret solidt på 4 pladsen (holder lidt FCN ude af ligningen, da de ikke opererer med den samme sportslige strategi som andre)

I så fald vil der være jævnlige muligheder for europæsike gruppespil og derved indtægter, der kan give mulighed for at skifte til næste gear.
Oprigtigt spørgsmål:

Financial Fair Play findes ikke i suppen, men i eruopæisk fodbold gælder FFP vel. Risiskerer man udelukkelse fra fx Europa League ved at tage imod/bruge de 300 mio kr., som Dan Hammer mener vi skal finde?

Det er bare svært at komme udenom at diskutere ulemperne ved at sælge klubben, hvis man skal diskutere en fremtidig strategi, som involverer penge udefra.

Jeg synes at den nuværende strategi klæder klubben virkelig meget. Jeg tror også at AGF vinder meget sympati i disse år, ved at vise at man kan drive en fodboldklub i vækst uden lånte penge. Historisk har AGF bare SÅ mange gange forsøgt at skyde genvej mod toppen, hvor vi bare ikke var parat til det. Brugt penge vi ikke havde og kommet på randen af konkurs. Hentet succestrænere og troet at de alene kunne bringe os til tops. Jeg er glad for den realisme og det gode rugbrødsarbejde JN og LF har leveret. Vi står et rigtig godt sted og er ikke konjunkturfølsomme, som de øvrige tre tophold. Husk også på at FCK har været i et par alvorlige storme de senere år (gældsbyrde og covid med manglende indtægter). Brøndby er et sted, hvor de er 100% afhængige af deres udenlandske ejeres luner og de ved jo knapt nok i detaljer, hvem de er ejet af. Om et år kan de være ejet af nogle andre. Den situation vil jeg ikke bytte for selv et mesterskab.

Som jeg ser det, ville det være en halsløs gerning at løsne de økonomiske tøjler netop nu. Indtil det nye stadion står, tror jeg den kloge klubledelse holder lidt igen, og sørger for at have så meget buffer som muligt, til uforudsete udgifter og i øvrigt noget at tære på til, når der kommer færre indtægter.

Jeg har en klar fornemmelse af, at man er ved at bygge noget op, måske noget, der kan toppe i 26-27-28? Se på de indkøb, der er blevet gjort. Det er unge spillere med et anseeligt potentiale. Senest Bach og Jensen-Abbew.
Vi har også Tobias Bech, Sauer, Jacob Andersen, Julius Beck (hvis vi henter ham permanent), Kevin Yakob (hvis han kommer i omdrejninger igen efter sin skade), og Tobias Anker.
Der er faktisk nogen i hver kæde, som kan være en ny stamme på holdet, hvis Tinager, Polle og Paddy ikke stadig kan dominere, som de gør i øjeblikket.

Jeg har en snigende fornemmelse af, at man meget bevidst går efter at have en meget stærk stamme, i sin bedste fodboldalder, når vi kommer ind på det nye stadion.
Et stærkt, talentfuldt hold, der er sammenspillet og veltrænet, vil altid kunne konkurrere. Også selvom der er 3-4 trupper i superligaen, som har kostet markant mere.

Ellers er nogen nødt til at forklare mig hvorfor Leverkusen ligger nummer 1 i Bundesligaen.

Det er bare svært at komme udenom at diskutere ulemperne ved at sælge klubben, hvis man skal diskutere en fremtidig strategi, som involverer penge udefra.

Jeg synes at den nuværende strategi klæder klubben virkelig meget. Jeg tror også at AGF vinder meget sympati i disse år, ved at vise at man kan drive en fodboldklub i vækst uden lånte penge. Historisk har AGF bare SÅ mange gange forsøgt at skyde genvej mod toppen, hvor vi bare ikke var parat til det. Brugt penge vi ikke havde og kommet på randen af konkurs. Hentet succestrænere og troet at de alene kunne bringe os til tops. Jeg er glad for den realisme og det gode rugbrødsarbejde JN og LF har leveret. Vi står et rigtig godt sted og er ikke konjunkturfølsomme, som de øvrige tre tophold. Husk også på at FCK har været i et par alvorlige storme de senere år (gældsbyrde og covid med manglende indtægter). Brøndby er et sted, hvor de er 100% afhængige af deres udenlandske ejeres luner og de ved jo knapt nok i detaljer, hvem de er ejet af. Om et år kan de være ejet af nogle andre. Den situation vil jeg ikke bytte for selv et mesterskab.

Det var heller ikke decideret en udelukkelse af diskussionen af penge udefra hvis det blev gjort i sammenhængen af strategien, og ikke automatreaktionen "buuh udenlandsk ejerskab" osv. :)

Det er flot rugbrødsarbejd ingen tvivl, og danner netop baggrunden for hvornår klubben er klar til at tage næste skridt, og om man er tilfreds med status quo hvor de 3 andre løber stærkt, fordi så indfrier klubben ikke sin vision.

Latest posts

Back