New posts

Superligaen 2024/2025

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 205K
Superligaen 2024/2025
Jeg er bare så pissetræt af, at samtlige medier igen og igen gentager, at vi GF supportere tror, den står på CL næst år, når vi har vundet tre i træk
Noget siger mig, at det er Jan Schouby der har fundet på den med "Hvis AGF vinder to kampe i træk, så tror de straks at de vinder CL". Og noget siger mig også, at den stammer fra tiden med Kong Kurt og Åkeby.

Ting der opstår i pressen som en påstand eller sladrehistorier kan brænde sig fast. Så ingen kan tænke en klar tanke om, at det jo måske nok ikke hænger sammen som man tror. Fra nyere tid, har jeg det virkelig stramt med den med, at AGF og Nielsen har påstået, at FCK bestikker dommere. Det er der ALDRIG nogen der så meget som har overvejet en tanke om at påstå.

Jeg ved sgu ikke, hvor jeg skal skrive det her
Men her kommer den...
Jeg er bare så pissetræt af, at samtlige medier igen og igen gentager, at vi GF supportere tror, den står på CL næst år, når vi har vundet tre i træk

Gu gør vi ej.
Det er folk som ham den nye Ålleren, der holder liv i myten...
Jeg synes faktisk tråden her bekræfter myten lidt. Der overrasker mig faktisk. Men selvfølgelig har folk lov at være lalleglade.

Jeg synes faktisk tråden her bekræfter myten lidt. Der overrasker mig faktisk. Men selvfølgelig har folk lov at være lalleglade.
Jeg kan godt rationelt se, at man kan virke en lille smule lalleglad, når man begynder at drømme om mesterskabet, selvom eksperter vurderer sandsynligheden til at ligge omkring de 6%. Jeg har til gengæld bare også svært ved at se, hvem der skulle kunne stoppe os. Måske vores smalle trup bliver vores problem senere på sæsonen. Eller måske bliver vi tilsmilet af heldet som Brøndby sidste år, og slipper for skader. Hvem ved. Men som tingene ser ud lige nu, er vi ikke noget dumt bud på en mesterskabskandidat.

Jeg har til gengæld meget sværere ved at forstå den med Champions League-hymnen. Der ved man som regel, at man har tabt folk, og at man bevæger sig over i noget komik fremfor forudsigelser. Vi er notorisk dårlige i Europa, og det kommer til at tage flere år, før vi med vores seedning slår os igennem til gruppespillet. Så den gruppe hører jeg trods alt ikke til. Og jeg synes ikke en gang, joken er speciel sjov. Men jeg holder utrolig meget af omverdenens billede af os som drømmere og optimister, så jeg lader den gladeligt leve videre.

Jeg formulerede mig ikke tydeligt nok. Jeg tror bestemt ikke, at FC Midtjylland er en døgnflue. Slet ikke. De er helt sikkert med i topkampen en del år frem i tiden og måske også så langt øjet rækker (der er jeg nu mere i tvivl). Det, jeg prøvede at sige, er, at det altid er væsentligt at skelne mellem konkurrencefordele, som kan kopieres, hvis man er dygtig, og dem, som det er umuligt eller meget, meget svært at kopiere, uanset hvad man gør. Anskuer man deres potentiale i det lys, bør det ikke være muligt for dem at fastholde status som klar nr. 2, ganske tæt på FCK.

Målt på de ting som falder i sidstnævnte kategori: Styrken af den lokale økonomi, befolkningsunderlaget og 'x-faktor' er de objektivt bag fx AGF. En strategianalyse vil sige, at hvis AGF på det grundlag i det lange løb klarer sig dårligere end FCM, vil det være på grund af udygtighed. For det, der lige nu giver FCM en klar fordel, er noget, man kan kopiere, hvis man gør sit arbejde ordentligt (og har lidt tålmodighed). Meget taler IMØ for, at den nuværende AGF-organisation er i stand til netop det - udtrykt bl.a. ved stor vækst i kommercielle indtægter og kraftigt stigende kurve på spillersalgskontoen. Og i horisonten venter stadion, akademi, Uganda osv. Især førstnævnte vil give et kæmpe ryk, som FCM ikke vil have noget svar på, tror jeg.

Hvis man ser ud over Europa er der meget få eksempler på klubber fra byer, der så små som Herning, som i det lange løb ligger i toppen af deres nationale liga. I dette lys har de allerede overpræsteret HELT VILDT (mens BIF, OB og især AGF har underpræsteret i samme periode i forhold til potentialet). Lige nu er Bodø/Glimt et eksempel, men jeg tvivler også på, at de kan bevare deres nuværende status på langt sigt.

I forhold til FCK: De sælger altså også spillere for flest penge. De sidste fire sæsoner er deres total ifølge Transfermarkt 112m euro - både FCM og FCN har hentet ca. 93m euro på den konto i samme periode (og AGF knapt 22m euro). Lige nu karter de lidt rundt, men jeg tror ikke på, at noget andet hold kan skubbe dem fra pladsen som den langsigtede nr. 1 i DK. Håber meget, jeg tager fejl!
Tror ikke at by størrelsen har så stor betydning. Man har jo ført set at en stor virksomhed har haft større betydning aka bestseller/phillips/volkswagen etc.

Men der er self også en del emperi for at hovedstaden i landet vinder flest mesterskaber men tror ikke det er pga befolkningsstørrelsen.

Spiller de absurd ringe? Uanset hvad ens subjektive holding til deres måde at spille på er, så vandt de DM sidste år. Måske ikke på kønt spil, men til gengæld på effektivt spil
Jeg synes de spiller virkelig ringe med det materiale de har. Ligesom fck pt. De moser ingen modstandere. Har meget svært ved at se hvad deres plan er. Godt illustreret i Europa. Men på en eller anden måde har de selvtillid og dygtighed til at holde kampene på vippen og få sat en enkelt scoring eller to ind. De vinder sidste år ligaen med det laveste målforskel af de øverste 4 hold. Det er da en bedrift.. endda med en forskel på 7 mål. Havde de ikke haft en absurd dommertække var det ikke gået i ligaen.

Auxerre gjorde for et par årtier noget tilsvarende.

Jeg har kun stor respekt for det de laver i FCM pt., men jeg tror - omvendt - at f.eks deres ejerskab, som vi kender det nu, af Mafra om 4-5 sæsoner ikke længere er tilladt.

Ja, Auxerre er netop et godt eksempel. Dog har de aldrig præsterer bare i nærheden af FCM-niveau, når det kommer til antal ligasejre og gennemsnitlige placeringer i tabellen. Og ingen betragter dem jo i dag som kandidater til mesterskabet.

Tror ikke at by størrelsen har så stor betydning. Man har jo ført set at en stor virksomhed har haft større betydning aka bestseller/phillips/volkswagen etc.

Men der er self også en del emperi for at hovedstaden i landet vinder flest mesterskaber men tror ikke det er pga befolkningsstørrelsen.

Hvorfor egentlig ikke? Hvis der er en meget, meget stærk tendens til, at de dominerende klubber over tid i en given liga kommer fra byer som i den nationale kontekst er forholdsvis store - og det er der - så er det, i mine øjne, svært ikke at forbinde dette med befolkningsunderlaget og den ‘nære’ økonomis størrelse og styrke.

Bortset fra det har du selvfølgelig ret i at PSV Eindhoven er et glimrende eksempel på en af de få undtagelser fra ‘min’ regel. Men her er der jo en forklaring i, at de har haft en ekstraordinær sponsor gennem alle årene. FCM ville så fx skulle dopes år efter år og på langt sigt af Holck Povlsen, for at noget tilsvarende skulle ske.

Det syntes jeg faktisk ikke overhovedet. Myten er vel, at vinder AGF et par stykker i streg, så forventer fans et mesterskab, uanset hvordan de sejrer er kommet i hus.

I denne sæson har vi ifølge flere eksperter været det bedste hold i ligaen. Vi har scoret flest mål, vi har højest xg og vi har en god defensiv. Alligevel er brugere i denne tråd helt afklarede med, at trupbredden nok gør, at det bliver svært. Den generelle holdning er vel, at fortsætter vi vores spil, og undgår vi skader, såer vi en kandidat til mesterskabet (men så meget går tingene nok ikke op i en højere enhed).

Det eneste, der bliver bekræftet i denne sammenhæng er i min optik, at medier har et enormt bias ift. at insistere på, at AGF fans er jubeloptimister og at der er læsere i fuldstændigt usagligt at hænge AGF ud for at være ude af takt med virkeligheden, selvom det er en historie, man et medie opfinder.

Jeg kan også sige det på en anden måde. Hvis man ikke må være meget optimistisk på AGFs vegne nu, hvornår må man så?

Hvorfor egentlig ikke? Hvis der er en meget, meget stærk tendens til, at de dominerende klubber over tid i en given liga kommer fra byer som i den nationale kontekst er forholdsvis store - og det er der - så er det, i mine øjne, svært ikke at forbinde dette med befolkningsunderlaget og den ‘nære’ økonomis størrelse og styrke.

Bortset fra det har du selvfølgelig ret i at PSV Eindhoven er et glimrende eksempel på en af de få undtagelser fra ‘min’ regel. Men her er der jo en forklaring i, at de har haft en ekstraordinær sponsor gennem alle årene. FCM ville så fx skulle dopes år efter år og på langt sigt af Holck Povlsen, for at noget tilsvarende skulle ske.
Forskellen med f.eks Wolfsburg og PSV Eindhoven er også, at de er en integreret del af moderselskabet. Således aflægger de regnskab igennem f.eks VW koncernen.

Anders H. Povlsen er hovedaktionær i FCM, ikke eneejer, igennem et Holdingselskab. Så FCM er sidestillet med f.eks Nemlig og Zalando.

Den struktur er mere sammenlignelig med SAP i Hoffenheim f.eks

Jeg hader den myte så fucking meget, og jeg tøver ikke et sekund med at tørre argumentatorisk gulv med enhver, der præsenterer mig for den mundtligt. Som regel har de heller ikke andet modsvar en ‘øh bøh’, og så afslutter jeg med at fortælle dem, at det er utiltalende og uintelligent at gå og fortælle sådanne historier, som har absolut ingen bund i virkeligheden.

Det syntes jeg faktisk ikke overhovedet. Myten er vel, at vinder AGF et par stykker i streg, så forventer fans et mesterskab, uanset hvordan de sejrer er kommet i hus.

I denne sæson har vi ifølge flere eksperter været det bedste hold i ligaen. Vi har scoret flest mål, vi har højest xg og vi har en god defensiv. Alligevel er brugere i denne tråd helt afklarede med, at trupbredden nok gør, at det bliver svært. Den generelle holdning er vel, at fortsætter vi vores spil, og undgår vi skader, såer vi en kandidat til mesterskabet (men så meget går tingene nok ikke op i en højere enhed).

Det eneste, der bliver bekræftet i denne sammenhæng er i min optik, at medier har et enormt bias ift. at insistere på, at AGF fans er jubeloptimister og at der er læsere i fuldstændigt usagligt at hænge AGF ud for at være ude af takt med virkeligheden, selvom det er en historie, man et medie opfinder.

Jeg kan også sige det på en anden måde. Hvis man ikke må være meget optimistisk på AGFs vegne nu, hvornår må man så?
This!
Dertil vil jeg tilføje, at hvis ikke vi i AGF skulle nyde en stime af sejre og drømme søde drømme, hvem skulle så? De er så utroligt sjældne, at de altså skal nydes for fuld smæk.
Det er i øvrigt i kategori med "AGF fejrer top 6/bronzemedaljer som om det var et mesterskab". Næh, at DU tror, det dér er den vildest mulige fest, ligger på dig. Bare vent til mesterskabet en dag kommer hjem...SÅ skal du se fest! ;)

Det er bestemt ikke uden ironi, at jeg hele ugen har nynnet "GF VINDER GULD I ÅR" for mig selv. Men det er heller ikke uden håb. Det kræver mindst 3 ting går op:

1. SIB skal være knivskarp her sidst i vinduet.
2. Vi skal have en BIF-agtig sæson i forhold til skader (inklusive Due og Yacob, der skal komme tilbage på fuld styrke OG ikke opleve tilbagefald/følgeskader)
3. FCM/K og til dels -N skal alle 3 have en sæson mere eller mindre under vanlig standard.

Går de ting op, samtidig med at vi holder snuden i sporet - så vil jeg ikke udelukke, at vi laver sensationen.

Og jeg fastholder, at det vil være noget af det mest AGF'ske overhovedet, at skulle fejre mesterskabet i Vejlby!

Jeg tror som sådan ikke på guld, men som topholdene hakker i det lige nu, og med FCK og FCM på vej i Europa, så kan det her være en af de sæsoner, hvor 1., 2. og 3. plads er "up for grabs".

Hele AGFs chance budgetmæssigt er jo - ligesom AaB i '14 - at være dem, der er heldige at steppe up, når de andre snubler.

Jeg ved sgu ikke, hvor jeg skal skrive det her
Men her kommer den...

Gu gør vi ej.
Det er folk som ham den nye Ålleren, der holder liv i myten...
Men der er jo noget om det. Klubben puster også til det, når de bevidst smider pokalfinalen, fordi man kun vil spille CL, hvis man endelig skal i Europa.

Jeg har meddelt konen at dagen AGF bliver mester og dagen efter har jeg børne fri!
- uagtet hvornår!
Jeg tog afsted i morges og sagde, at hun nok hellere må redde op til mig i gæsteværelset. Jeg tager direkte fra arbejde og til Aalborg med fanbussen sammen med to kollegaer. Jeg kunne godt drikke en Top lige nu.

Jeg tror som sådan ikke på guld, men som topholdene hakker i det lige nu, og med FCK og FCM på vej i Europa, så kan det her være en af de sæsoner, hvor 1., 2. og 3. plads er "up for grabs".

Hele AGFs chance budgetmæssigt er jo - ligesom AaB i '14 - at være dem, der er heldige at steppe up, når de andre snubler.
Jeg tænker, at AGF godt kan minde lidt om Brøndby sidste sæson. HVIS man kan undgå skader og spille stort set hele sæsonen med de 16 stærkeste, og HVIS de øvrige tophold er tilpas svingende, så kan intet rigtigt udelukkes.

Et par skader til AGF eller hvis mindst én af FCK og FCM endeligt for alvor finder formen, og så kan det pludseligt se åndssvagt ud alene at have tænkt tanken.

Latest posts

Back