New posts

Trænertråden

• Thread starter Thread starter Rastapopoulos
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 243K
Trænertråden
Han kunne sagtens have sagt, at Uwe har en kontrakt, og det forholder vi os til.

Men han sagde klart og tydeligt JA, da han blev spurgt, om Uwe også er træner, når næste sæson starter.

Den formulering er netop at vise mistillid.

Det er altså helt almindeligt, at træneren får entydig opbakning indtil fyringen eksekveres.

Jeg synes også, det er på tide, at præve noget nyt. Statistikken er tydelig.

Men ligeså meget statistikken taler for, at vi skifter træner, ligeså meget synes jeg, at truppens meget udtalte opbakning, det faktum, at vi har spillet til mere og humøret hos både Uwe, JN og CV taker for, at Uwe fortsætter.

Jeg stoler egentlig på, at CV kigger på andet og mere end de overliggende parametrer og træffer den rigtige beslutning - og først og fremmest er det vigtigste for mig, at man effektuerer beslutningen hurtigst muligt. Så enten fortæller man Uwe, at han også er træner næste år. Eller også trykker man på knappen og har en ny mand og en ny plan klar ret hurtigt.
Men i forhold til at gøre noget nyt, så udskiftede AGF den ansvarlige for det samlede sportslige ansvar i vinters.

Den formulering er netop at vise mistillid.

Det er altså helt almindeligt, at træneren får entydig opbakning indtil fyringen eksekveres.
Og præcis derfor vil man sige "intet", såfremt der var tvivl.

Det er også almindeligt, at der ikke er entydig opbakning, når skuden tager vand ind.

Vi er også på et tidspunkt på året, hvor der er bedre tid end fx i oktober, så hvis man ville have ny træner, kunne man allerede have det på plads.

Men i forhold til at gøre noget nyt, så udskiftede AGF den ansvarlige for det samlede sportslige ansvar i vinters.

Det er en helt fair betragtning, og jeg er enig i, at det bør vægte. Jeg er som sagt heller ikke mere fir en fyring end, at jeg stoler på, at CV tager den rigtige beslutning, uagtet hvad den bliver.

Uwe påpegede dertil selv at han er på kontrakt og at klubben er stabiliseret med 3 x top 6 i streg, implicit, altså under hans ledelse

Og også derfor - man med god grund kan give Uwe en sæson mere - hvis man vil lave en transitionssæson, hvor målet stadig er top 4, jagt på en medalje, pokal og europæisk, men faktisk vil acceptere endnu en "blot top 6"-sæson - mens der ryddes op, og skiftes ud - og bygges en lidt anderledes/ny trup op undervejs.

Afvikling: PM, NP, Hansen, Tingager, Dalsgaard over det næste år - måske Tingager over lidt længere tid.
Udvikling: Flere typer som Andersen, Emmery, Arnstad etc.
Afløsning: Ingen nævnt ingen glemt. Mange skal udskiftes - og nogle fra afviklingsbrættet også måske før end vi ved af det.

Uwe stiller med de bedste selv mod bundholdene - og vinder 4-0.
Så er der ikke kræfter/spillere klar nok til, at vi møder de bedre hold og får point der - så tophold bliver man ikke for alvor.
Men man rykker altså ikke ned med Uwe tror jeg. Der eksperimenteres ikke særligt meget - for han vil vinde de kampe der. Og det har vi vist os ret dygtige til.

At det så ikke er nok i top 6 - med det vi har nu - og måden vi har gjort det på - er en anden sag.
Jeg tror at hvis vi spiller den kamp i dag 10 gange - med det spil/chancer - midt i sæsonen - så vinder vi flere af de kampe.
Vi har en lang række større chancer i 2.halvleg men scorer ikke. Med alle de chancer i dag - at der så skulle 2 langskudsmål til - og at vi ikke evnede at score på en eneste af de store vi lavede - er symptomatisk for sæsonen som den har udviklet sig.

Men 2 profiler på holdet - Andersen/Yakob tilbage - og en frisk start - så kan det hold her sagtens lave point nok mod OB, Fredericia, Vejle, Sønderjyske, Viborg og SIF til at overleve - selv inden vi har snakket top 6.

Davids hold var i frit fald - mod alle de interne bundhold også - også spillemæssigt.
Sidst vi mødte bundholdene i foråret vandt vi 4-1, 4-0 og spillede 1-1 og tabte knebent 2-3.
Den slags rykker man ikke ud af.

Men man rykker altså ikke ned med Uwe tror jeg. Der eksperimenteres ikke særligt meget - for han vil vinde de kampe der. Og det har vi vist os ret dygtige til.
Man rykker ikke ned med Uwe, fordi han vægter rutine over alt andet, og foretrækker spillere som Power, Akoto og Brandhof, over Yakob, Duelund og Badji når et truende nederlag skal vendes til point. Men hvis man tager rutinen og kontinuiteten fra Uwes trup, så er jeg ikke sikker på at hans spillestil fungerer, og derfor er han nød til at genopfinde sig selv ligesom David Nielsen var, i hans sidste sæson - og det var sgu tæt på nedrykning, det kan også ske med Uwe og et sæt spilleregler som han ikke er tryg ved.

Men man rykker altså ikke ned med Uwe tror jeg.
Du kan have ret i meget af det du skriver - men er det virkelig et realistisk scenarie at diskutere træner ud fra?

Vi skal da diskutere træner ud fra hvem der kan bringe os til næste niveau og ikke hvem der kan forhindre en nedrykning.

Der er helt sikkert mange gode argumenter for hvorfor vi skal beholde Uwe men nedrykning, det bør vi altså ikke tale om.

Jeg kan sagtens se ham fortsætte men også en fodbolddirektør som så skal være meget skarp på hvilke spillere han får til rådighed (og det kan næsten være farligere, hvis han skal agere modvægt). Alternativt skal vi bare acceptere, at spille med en aldrende trup i de kommende år men syntes ikke helt det lød sådan på JN.

Du kan have ret i meget af det du skriver - men er det virkelig et realistisk scenarie at diskutere træner ud fra?

Vi bliver nødt til at tage konteksten med om, at Uwe har 3 år tilbage af kontrakten - og ifølge Stiften får mellem 3-3,3 mio kroner om året.
Derfor vil det koste mange millioner at fyre ham - selv hvis man aftaler 1 års løn med eller lignende (faktisk det mest realistiske jeg kan se - hvis man skal kunne sige farvel til Uwe).

Så er det realistisk - at vi ikke kan/vurderer det er økonomisk rigtige - eller ligefrem den rette timing samlet set - ja det synes jeg man kan diskutere.

Vi skal da diskutere træner ud fra hvem der kan bringe os til næste niveau og ikke hvem der kan forhindre en nedrykning.

Der er helt sikkert mange gode argumenter for hvorfor vi skal beholde Uwe men nedrykning, det bør vi altså ikke tale om.
Enig.

Altså hvis vi havde Uwe med udløb nu, og snakken gik på, hvorvidt han var den rette til at udvikle os til næste niveau - så var snakken en anden.
Men selv der - hvis Uwe havde 1 år tilbage - så kan jeg se noget logik i, at overgangen til det næste vi vil - kunne forvaltes af Uwe - al den stund, at det ikke ville være den mest oplagte situation for en ny træner at komme ind til Hansen, Dalsgaard og PM som synger på sidste vers, og NP/Tingager som er i gang med omkvædet lige inden. Samtidig med - at vi ikke kan sælge meget - har både Gyamfi, Haugen og Serra retur udleje, men jo ikke er oplagte salg heller.

Jeg kan sagtens se ham fortsætte men også en fodbolddirektør som så skal være meget skarp på hvilke spillere han får til rådighed (og det kan næsten være farligere, hvis han skal agere modvægt). Alternativt skal vi bare acceptere, at spille med en aldrende trup i de kommende år men syntes ikke helt det lød sådan på JN.
Ikke "i de kommende år" - men i 25/26 - som er sidste sæson, hvor vi ikke på vej ind på det nye stadion.
Jeg ser kun på næste år - i det jeg skriver om.

For 26/27 er sæsonen, hvor vi om foråret står med et stadion, som snart er klar til at kunne spilles på. Det forår i 2027, skal der være tegning til et hold der kan toppe/peake i 2027/2028. Og hvis skifter for meget ud nu, så kan flere af dem vi henter blive af for lav kvalitet - da transfermidlerne ikke er til vild kvalitet.
Sæsonen før stadion-indvielse - vil alt pege hen mod det. Endnu mere end nu.

Jeg tror vi ser et par transferfrie spillere på 2-3 års kontrakter, suppleret med 1-2 profiler.
Og et forsøg på at udvikle på Gyamfi, Emmery og Andersen/Arnstad.

Hvis det er en angrebsprofil der kommer - så overgår vi måske til 3-4-3. Men ikke før tror jeg. Og det kan jo blive til vinter -ikke nu. Who knows...
Men vi har haft ekstraordinært mange udgifter - og lavere indtægter, og har ramt forkert med adskillige indkøb, som straffer os pt.
Man kan ikke spare sig til succes - men vi skal heller ikke købe flere i AJ-klassen til 10 mio.
Så enten skal der være lidt mere alder på den angriber vi køber, fx en 27-årig til 15 mio - eller også skal det måske være noget transferfrit. Men hvor mange gode angribere render transferfrie rundt!?

En Klynge til midtbanen (transferfri) kan jo erstatte Power/Duelund. Suppleret med Yakob der snart er klar. Tror ikke vi gør meget der. Selv hvis man gerne vil Jønsson.

Vi bliver nødt til at tage konteksten med om, at Uwe har 3 år tilbage af kontrakten - og ifølge Stiften får mellem 3-3,3 mio kroner om året.
Derfor vil det koste mange millioner at fyre ham - selv hvis man aftaler 1 års løn med eller lignende (faktisk det mest realistiske jeg kan se - hvis man skal kunne sige farvel til Uwe).

Så er det realistisk - at vi ikke kan/vurderer det er økonomisk rigtige - eller ligefrem den rette timing samlet set - ja det synes jeg man kan diskutere.

Enig.

Altså hvis vi havde Uwe med udløb nu, og snakken gik på, hvorvidt han var den rette til at udvikle os til næste niveau - så var snakken en anden.
Men selv der - hvis Uwe havde 1 år tilbage - så kan jeg se noget logik i, at overgangen til det næste vi vil - kunne forvaltes af Uwe - al den stund, at det ikke ville være den mest oplagte situation for en ny træner at komme ind til Hansen, Dalsgaard og PM som synger på sidste vers, og NP/Tingager som er i gang med omkvædet lige inden. Samtidig med - at vi ikke kan sælge meget - har både Gyamfi, Haugen og Serra retur udleje, men jo ikke er oplagte salg heller.

Ikke "i de kommende år" - men i 25/26 - som er sidste sæson, hvor vi ikke på vej ind på det nye stadion.

For 26/27 er sæsonen, hvor vi om foråret står med et stadion, som snart er klar til at kunne spilles på. Det forår i 2027, skal der være tegning til et hold der kan toppe/peake i 2027/2028. Og hvis skifter for meget ud nu, så kan flere af dem vi henter blive af for lav kvalitet - da transfermidlerne ikke er til vild kvalitet.

Jeg tror vi ser et par transferfrie spillere på 2-3 års kontrakter, suppleret med 1-2 profiler.

Hvis det er en angrebsprofil der kommer - så overgår vi måske til 3-4-3. Men ikke før tror jeg. Og det kan jo blive til vinter -ikke nu. Who knows...
Men vi har haft ekstraordinært mange udgifter - og lavere indtægter, og har ramt forkert med adskillige indkøb, som straffer os pt.
Man kan ikke spare sig til succes - men vi skal heller ikke købe flere i AJ-klassen til 10 mio.
Så enten skal der være lidt mere alder på den angriber vi køber, fx en 27-årig til 15 mio - eller også skal det måske være noget transferfrit. Men hvor mange gode angribere render transferfrie rundt!?

En Klynge til midtbanen (transferfri) kan jo erstatte Power/Duelund. Suppleret med Yakob der snart er klar. Tror ikke vi gør meget der. Selv hvis man gerne vil Jønsson.
Jeg tror simpelthen ikke på, at man ser mod Uwe's løn som et problem mht en fyring.

Han har ikke været uden job mere end 7 måneder nogensinde. Priske og Hoff Thorup er begge afskediget for nylig, og på vej i job. Trænerne skifter jobs så ofte, at Uwe naturligvis hurtigt finder noget nyt, og dermed ikke længere er et ækonomisk klods om benet i AGF. Måske han endda får et TV job i Norge, ligesom tidligere.

Jeg tror simpelthen ikke på, at man ser mod Uwe's løn som et problem mht en fyring.

Han har ikke været uden job mere end 7 måneder nogensinde. Priske og Hoff Thorup er begge afskediget for nylig, og på vej i job. Trænerne skifter jobs så ofte, at Uwe naturligvis hurtigt finder noget nyt, og dermed ikke længere er et ækonomisk klods om benet i AGF. Måske han endda får et TV job i Norge, ligesom tidligere.

Ja altså jeg er helt med på - at hvis Uwe finder et job inden for et år - så er det max 3,3 mio vi snakker om - og det skal handle om noget andet.
Men en fyring uden aftale - ville faktuelt være en afskrivning på 10 mio.
Som man så ville få frigivet - den dag Uwe tog sig et nyt job. Men tror man ville acceptere en fratrædelsesaftale med et aftalt/specifikt beløb, hvis det var.
Det andet er ret for lemfældig omgang med penge.

Hvad hvis Uwe ikke kan finde et job - der giver nær det samme?
Man kan ikke udleje ham som Haugen etc.

Det kan ende med, at han går længere end vi bryder os om.

"Måske han endda får et TV job i Norge, ligesom tidligere."
Så skal det fandme give godt - hvis han skal sige ja til det - hvis det betyder ophævelse af AGF-lønnen hvor han stadig er på den :D

MEN - det mest sandsynlige scenarie når der sker trænerskifter er - at man aftaler en periode med løn. Det går de som regel med til.
Fordi de netop selv tror de er i job før det.

Hvis Uwe tror han er i job med det samme - eller senest 6 måneder efter til vinter - så ville han vel netop sige ja tak til 9-12 måneders løn?

Hvad enten Uwe fortsætter eller ej, så håber jeg de kommer med en afklaring meget hurtigt. Gerne inden Kristi HImmelfartsdag, hvis muligt.

Altså da CV i vinters ikke hentede en eneste til Uwe - der fik jeg første tanke om, at foråret skulle vise - hvad der skulle ske med trup/situationen omkring den.
Jeg tror man gør alvor af - at evaluere sammen "bredt" - og derefter komme ud med det.

Med mindre - at beslutningen allerede er truffet - fordi evalueringen traf sted efter sæsonens målsætning om europæisk chance blev glippet mod Randers i 3.sidste runde!?

Altså da CV i vinters ikke hentede en eneste til Uwe - der fik jeg første tanke om, at foråret skulle vise - hvad der skulle ske med trup/situationen omkring den.
Jeg tror man gør alvor af - at evaluere sammen "bredt" - og derefter komme ud med det.

Det var vel stadig SIB der var primus motor for vintervinduet?
Det er i hvert fald ikke ud fra transfervinduet jeg synes, at jeg kan læse hvad der kommer til at ske.

Det var vel stadig SIB der var primus motor for vintervinduet?
Det er i hvert fald ikke ud fra transfervinduet jeg synes, at jeg kan læse hvad der kommer til at ske.
Men CV blev ansat 7.januar - altså lige i starten af vinduet.

Vi ved ikke hvad SIB havde planlagt af handler der -eller om planen var - ikke at hente nogen (og kun forlænge med 2).
Men det mindede jo lidt om dengang, hvor JN tog over for PC, og Haysen ikke var startet førend han var ude igen, og inden SIB kom til.

Så altså måske var SIB "Primus motor".
Måske blev det han havde tænkt sig blokeret af en ledelse der var uenige/ikke ville lade SIB handle længere.

Men synes det var meget benærkelsesværdigt - at AGF ingen købte - i en sæson, hvor vi få runder før havde ligger nummer 1.

Ja altså jeg er helt med på - at hvis Uwe finder et job inden for et år - så er det max 3,3 mio vi snakker om - og det skal handle om noget andet.
Men en fyring uden aftale - ville faktuelt være en afskrivning på 10 mio.
Som man så ville få frigivet - den dag Uwe tog sig et nyt job. Men tror man ville acceptere en fratrædelsesaftale med et aftalt/specifikt beløb, hvis det var.
Det andet er ret for lemfældig omgang med penge.

Hvad hvis Uwe ikke kan finde et job - der giver nær det samme?
Man kan ikke udleje ham som Haugen etc.

Det kan ende med, at han går længere end vi bryder os om.

"Måske han endda får et TV job i Norge, ligesom tidligere."
Så skal det fandme give godt - hvis han skal sige ja til det - hvis det betyder ophævelse af AGF-lønnen hvor han stadig er på den :D

MEN - det mest sandsynlige scenarie når der sker trænerskifter er - at man aftaler en periode med løn. Det går de som regel med til.
Fordi de netop selv tror de er i job før det.

Hvis Uwe tror han er i job med det samme - eller senest 6 måneder efter til vinter - så ville han vel netop sige ja tak til 9-12 måneders løn?
Nu forudsætter du, med kommetaren omkring jobbet som ekspert på TV, at Uwe hellere vil gå uden arbejde hvis det betaler mindre end det AGF skylder ham. - Det er jo ikke utænkeligt, at Uwe også kan se en fidus i, at være eksponeret overfor "markedet" og ikke bare vil gå derhjemme i 3 år og gå i glemsel. Personligt ville jeg ikke, gide at trille tommelfingre i 3 år, og så derefter begynde på et nyt arbejde.

Jeg er temmelig sikker på, at de holder ham på lønningslisten de kommende tre år, men naturligvis ikke betaler ham løn i det øjeblik han findet et andet job. Bliver et et markant anderledes, uden for fodbolden, og med væsentlig lavere løn, så er der sikkert en modregning.

Afklaringen kom i dag.
CV var tydelig.. hvordan skal det kunne afklares yderligere?

Jeg har ikke set det interview, men hvis de i yderste konsekvens vil fyre ham, så kan CV jo ikke gøre det på TV.
Selvom direktør og sportschef er i løbende dialog og nok har en formodning om hvad planen er, så tænker jeg da også at de lige tager en endelig sæsonevaulering en af dagene.

Jeg vil i hvert gerne se en understregning af de ord andetsted, end blot til en TV-journalist lige efter en kamp.

Enig.

Jeg ville egentlig bare opponere mod din holding om, at Uwe kunne sikre vi ikke rykkede ned. Ikke alle dine mellemregninger.

Der mener jeg vi står et helt andet sted og skal være langt mere ambitiøse. Vi kan som klub ikke sidde og sigte mod en træner som sørger for vi ikke rykker ned. Vi skal sigte mod en træner som kan tage os til næste niveau.

Ps: Ellers enig med Thomas - det er ikke længden af kontrakten som skal afgøre om Uwe bliver.

Latest posts

Back