New posts

Trænertråden

• Thread starter Thread starter Rastapopoulos
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 243K
Trænertråden
RYGTE...jeg vurderer det som 50/50 ift troværdighed. Uwe stopper....og der er et navn i spil som tidligere har været i klubben.
Personligt håber jeg nok mest på at Uwe fortsætter, men med ny " tilgang " til meget....
Det er jo en interessant formulering, at han "stopper". Hvis Uwes ønske er ikke at fortsætte, kan det sagtens give mening, at han henviste til sin kontrakt, som jo er gældende.

Det fjerner også al ansvar for en fratrædelse fra klubbens skuldre. Lad os se.

Det er jo en interessant formulering, at han "stopper". Hvis Uwes ønske er ikke at fortsætte, kan det sagtens give mening, at han henviste til sin kontrakt, som jo er gældende.

Det fjerner også al ansvar for en fratrædelse fra klubbens skuldre. Lad os se.
Sådan en slags mellemting mellem Klopp's og DN's farvel: "Jeg er løbet tør for energi og inspiration, og nu må en anden overtage denne fantastiske trup og klub" ... Maybe so. så sparer vi jo nok (noget af) hans løn ...

Sådan en slags mellemting mellem Klopp's og DN's farvel: "Jeg er løbet tør for energi og inspiration, og nu må en anden overtage denne fantastiske trup og klub" ... Maybe so. så sparer vi jo nok (noget af) hans løn ...
Præcis. Alle kan se hinanden i øjnene, ingen sure miner, og AGF sparer nogle penge.

I så fald er det jo tæt på en lille genistreg.

I det hvide snit havde de lidt omkring trupsammensætningen og hvad der var sagt efter kampen.

Btw. var lidt overrasket over hverken spillerne eller Uwe gik ud til stemningsafsnittet undervejs men det bunder nok i sidste kamp og det der skete der. Det viser (måske) spillernes opbakning til Uwe og det er altafgørende for en træner.

Uwe havde sagt der skulle ske noget med alderen og tilføres nyt blod. Han ville dog ikke sige om det var unge spillere som skulle op eller tilføres udefra = den del er CV's bord.

Allan Hvid skrev forresten denne blog inden kampen i går.

Det lyder meget som det man ellers hører om Uwe - det er professionelt arbejde han laver og han har løftet klubbens niveau.

Men af alle de trænere, jeg er stødt på i min karriere som sportsjournalist, der er han blandt de allermest passionerede og engagerede, jeg har mødt, og hans træningspas er intense og yderst velforberedte. Uwe Rösler brænder igennem som cheftræner i AGF. Syv dage om ugen!

Men han har som beskrevet brug for at få forstærket sit hold. Midtbanen kan begå sig, men der mangler forstærkninger til angreb og forsvar, og så skal der et ordentligt alternativ ind til Jesper Hansen. Leopold Wahlstedt er ikke en løsning for en klub, der vil spille med helt i toppen af Superligaen. Slet ikke faktisk. Konkurrenternes keepere hedder Ramaj, Pentz, Lössl og Izzo. De er langt foran AGF’s unge svensker, som lige nu står til at skulle løfte arven efter Jesper Hansen en dag.

Jeg har faktisk intet at udsætte på Lars Friis. Han virker til at være en rigtig god fyr og fodboldfagligt dygtig.
Han virker desværre også til at være en bedre assistent end chef.

Men det kan jo være han virkelig har lært noget, de seneste 12 måneder i Prag.
Sådan noget er egentlig lidt svært at vurdere. Han har trods alt over 100 kampe com cheftræner i hhv. Viborg, AaB og Sparta Prag. Derudover 1,5 år i Brentford som træner. Det er et ganske fint CV han er ved at have, og specielt det seneste år har jo faktisk været et ret stort job selvom det jo har været skuffende at de er gået fra mestre til en 4. plads. Dog har han vunder pokalen, så den erfaring har han da :) Det er ikke sådan en wow signing, men stadig et nogenlunde sikkert valg. Han kender ihvertfald Superligaen og ved hvad der skal til. Han virker i den grad oplagt.

Set udefra har Uwe gjort det godt og jeg tror sagtens han kan tage holdet endnu et skridt videre opad. Kvaliteten hos spillerne afhænger selvfølgelig af hvor godt de bliver trænet og udviklet - men det afhænger i høj grad også af rekrutteringen af spillere, og den har set skidt ud gennem de sidste 2-3 år. De spillere på topniveau der er i truppen (Tingager, Anderson, Madsen, Links) er alle blevet bedre under Uwe - kan man klandre Uwe for ikke at løfte flere op på det niveau? Måske, men det handler også om hvad der tilføres fra akademi og signings.

Når det er sagt, håber jeg slutspillet har været et wake-up call til at få mere og bedre træning af det tekniske og pasningsspillet.

Allan Hvid skrev forresten denne blog inden kampen i går.

Det lyder meget som det man ellers hører om Uwe - det er professionelt arbejde han laver og han har løftet klubbens niveau.

Jeg synes det giver mening, og det er i tråd med hvad jeg selv har skrevet.

Træner
Trup

Mindst en af de to forhold skal justeres mærkbart.

Jeg tror også Uwe er en dygtig træner, så bevæbnet med (større) kvalitet får man mere output. Men han er konservativ. Og jeg er i sandhed 50/50.

Hvis man ikke tror totalt på Uwe, skal han ud. Hvis man beholder Uwe vil jeg være nysgerrig og stole på det er gennemtænkt.

Forklaringsproblem er størst, hvis man beholder Uwe. Det håbet jeg man i givet fald indser og adresserer.

Jeg synes det giver mening, og det er i tråd med hvad jeg selv har skrevet.

Træner
Trup

Mindst en af de to forhold skal justeres mærkbart.

Jeg tror også Uwe er en dygtig træner, så bevæbnet med (større) kvalitet får man mere output. Men han er konservativ. Og jeg er i sandhed 50/50.

Hvis man ikke tror totalt på Uwe, skal han ud. Hvis man beholder Uwe vil jeg være nysgerrig og stole på det er gennemtænkt.

Forklaringsproblem er størst, hvis man beholder Uwe. Det håbet jeg man i givet fald indser og adresserer.

Jeg syntes det er fedt at høre, at han har gjort hele setuppet rundt omkring træneren mere professionelt👌 Det lyder som om han stille krav til omgivelserne og selv arbejder på at levere 24/7. Man kan så overveje, hvad trænerne faktisk gjorde tidligere :unsure:

At jeg så kan være uenig i taktiske dispostioner, startellever og manglende indskiftninger er en helt anden sag. Det er vel derfor vi har et debatforum og derfor han er til diskussion. I sidste ende, er det resultater der tæller.

Hvis beslutningen ligger hos bestyrelsen, der først vil evaluere og træffe endelige beslutning om et par dage er CV nødt til at holde sig helt loyal til den situation at Uwe ikke er fyret af bestyrelsen (endnu) og derfor har han ikke andet budskab end at Uwe er træner frem til den nye sæson. Og det er uanset om han selv vil kyle Uwe ud fra 3. Sal eller beholde ham - når bestyrelsen bestemmer lader man bestyrelsen bestemme.

Der er ingen i pressen der vil tage de ilde op (er mit gæt). Alt andet end fuldtonet opbakning er reelt forvarsel for en fyreseddel, og den beslutning vil Fournais træffe i ro og mag.
CV kan også være ved at sælge ham, hvis han kan få en transfer, er det jo dumt bare at forære ham væk. Der har jo åbenbart været interesse for ham tidligere.

Jeg er ikke enig med Jan Schouboe, men det er jeg sjældent:-)
Håber på et nyt træneransigt på Fredensvang, men fortsætter Uwe, ja så må vi vel bakke ham op og forsøge at tro på ham. Lederen skriver at Uwe ikke har tabt omklædningsrummet - det tror jeg ikke helt på!

Jeg er ikke enig med Jan Schouboe, men det er jeg sjældent:-)
Håber på et nyt træneransigt på Fredensvang, men fortsætter Uwe, ja så må vi vel bakke ham op og forsøge at tro på ham. Lederen skriver at Uwe ikke har tabt omklædningsrummet - det tror jeg ikke helt på!

Sjovt men jeg tvivler lidt på hans så mere end de første 7-8 kampe det efterår - for derefter var det ikke stolpe-ind som han hævder.

Dernæst er det mærkeligt som den nu fyrede sportschef får hele skylden. Det var stadig den cheftræner der meldte ud, at dette var den bedste trup han havde haft i AGF - for derefter at levere et horribelt slutspil🫣

Jeg ved ikke hvad det rette er men jeg tvivler meget på om Uwe virkelig kan/vil spille med unge spillere. Der er meget tale nu men tiden må vise om der også er handling.

Jeg er stadig delt præcis på midten i det her spørgsmål.

Jeg accepterer klubbens beslutning, for jeg kan ikke gennemskue, hvad der er det rigtige:

På den ene side, kan man relativt problemfrit føre argument for, at Uwe ikke har haft de nemmeste arbejdsbetingelser med de skader, der har været og en trup, der egentlig blev ret meget ældre på en vinterferie, samtidig med at talentmassen slet, slet ikke har været god nok.
På den anden side kan man relativt problemfrit føre argument for, at Uwe har svigtet groft og været alt, alt for konservativ og pure nægtet at bruge talenter, som måske kunne have vist sig at være gode nok.

Jeg ved det bare ikke.

Det jeg til gengæld tænker, som gør at jeg måske hælder en lille smule til at beholde Uwe er følgende:
Sommerpausen er vanvittigt kort. Hvis CV nu passer sit arbejde og giver Uwe (endnu) bedre arbejdsbetingelser, så kan vi evaluere i december, og evt. bruge den lange vinterpause til at køre en ny træner ind, hvis Uwe ikke lykkes med at få forynget holdet og forbedret præstationerne markant.

Jeg er stadig delt præcis på midten i det her spørgsmål.

Jeg accepterer klubbens beslutning, for jeg kan ikke gennemskue, hvad der er det rigtige:

På den ene side, kan man relativt problemfrit føre argument for, at Uwe ikke har haft de nemmeste arbejdsbetingelser med de skader, der har været og en trup, der egentlig blev ret meget ældre på en vinterferie, samtidig med at talentmassen slet, slet ikke har været god nok.
På den anden side kan man relativt problemfrit føre argument for, at Uwe har svigtet groft og været alt, alt for konservativ og pure nægtet at bruge talenter, som måske kunne have vist sig at være gode nok.

Jeg ved det bare ikke.

Det jeg til gengæld tænker, som gør at jeg måske hælder en lille smule til at beholde Uwe er følgende:
Sommerpausen er vanvittigt kort. Hvis CV nu passer sit arbejde og giver Uwe (endnu) bedre arbejdsbetingelser, så kan vi evaluere i december, og evt. bruge den lange vinterpause til at køre en ny træner ind, hvis Uwe ikke lykkes med at få forynget holdet og forbedret præstationerne markant.
Men det medfører dog en betydelig risiko for at blive sat endnu mere bagud i forhold til talentudviklingen, eller at Uwe bliver presset til at stille med spillere, som han ikke er tryg ved, og dermed gør usikre på deres egne evner. Så det ender med at skade både talenternes udvikling, og holdets resultater.

Hvis man får en træner som f.eks. Kent Nielsen ind i stedet, så får man talenter der ikke føler sig som en byrde for cheftræneren, men som en kvalitet i truppen og på banen. Det giver talenter der har langt større sandsynlighed for at få det afgørende gennembrud som senior, i stedet for at glide ud i glemselen i 1.- eller 2. Division.

Hvis CV nu passer sit arbejde og giver Uwe (endnu) bedre arbejdsbetingelser, så kan vi evaluere i december, og evt. bruge den lange vinterpause til at køre en ny træner ind, hvis Uwe ikke lykkes med at få forynget holdet og forbedret præstationerne markant.
Så er det godt CV er kendt for at handle tidligt i vinduerne😉

Hvad nu hvis pointsnittet fra de sidste 25 kampe fortsætter 8 kampe ind i den nye sæson? Så har vi ca 8 point og panikken indfinder sig i september (har vi ikke spillet 8 kampe der).

Btw har det ellers på samme måde som dig omkring Uwe. Det er ikke nemt men det har været en ørkenvandring længe.

Latest posts

Back