Det er da træls med de bøder. Så langt kan vi i hvert fald være enige. Men jeg kan ikke lade være med at tænke, om alle de folk der bliver triggered så voldsomt af dem også uden videre ville acceptere legitimiteten af sådanne bøder hvis (når) UEFA/DBU begyndte at dele lignende ud på andre områder hvor de vil have fodboldfans til at rette ind? Det kunne være, at nu måtte man ikke rejse sig op, råbe grimme ord af dommeren, have flag med ind eller drikke fadøl.
Dit oplæg går i en anden retning end de svar du har fået.
Når vi taler om legitimiteten i de regler der indføres, og de sanktioner der gives, er det noget andet end om lovligt/ulovligt.
Jeg tror ikke vi er enige. For mig er et forbud ('nultolerance'?) mod romerlys helt rimeligt, ud fra den præmis at man som ansvarlig arrangør ikke kan tillade det, ydende også at hæfte for evt uheld i den forbindelse. Jeg ser det som 100% legitimt at man ikke vil tage ansvar for kombinationen af alkohol, tætheden på tribunen og en ukontrollabel faktor som
elektroner reaktioner på spillet på banen.
Til gengæld vil jeg sige, at skulle det blive forbudt at råbe abelyde efter sorte spillere, vil jeg se det som mod selve ånden i spillet og et angreb på stemningsskabelsens karakter og opfordre alle til at være civilt ulydige og gå imod det. Det var polemisk skrevet og ikke min holdning, men udtryk for en regelændring.
Hvis UEFA indfører at alkohol ikke må indtages på tribunen pga problemer med voldelige berusede fans eller at hverken mad eller drikke må medtages på tribunen, fx fordi nogle er så motorisk udfordrede at de taber diverse genstande, ofte i en underlig bue ud over andre mennesker, eller ind på banen. Ja, så ville jeg nok være utilfreds, men stadig acceptere at det ikke er min generelle frihedsrettighed der krænkes, blot en arrangør der opsætter sine regler for sin begivenhed. Jeg oplevede det på Loftus Road for nok 20 år siden, og drak irriteret min fadøl inden jeg gik på tribunen.
Man kunne også ryge ind i at rygning blev forbudt på stadion. Det ville jeg bifalde og have svært ved at bryde.
Jeg tror vi har meget forskellige perspektiver på vores rettigheder. Jeg har sympati for tilgangen med at 'vi yder et reelt bidrag og det giver os ekstra rettigheder'. Den køber jeg i nogen grad. Men jeg kan slet, slet ikke svinge mig op på det niveau du og andre stemningsskabere er. Them's the rules.