New posts

Landsholdet - Den store VM 2026-tråd

• Thread starter Thread starter Winther
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 495
  • Views Views: Views 28K
Landsholdet - Den store VM 2026-tråd
Nu har det ikke så meget med fodbold at gøre selvom det kan blive den udløsende faktor. Men det er heller ikke alle lande i EU som bakker specielt meget op omkring Danmark/Grønland pt.. De så måske hellere, at man bare fik givet den ø til Amerikanerne og så kunne komme videre (en nærliggende tanke, da vi ikke vil have den alligevel). De lande har nok bare ikke samme moralske kompas, førend det giver dem selv problemer i en situation.

Enig langt hen ad vejen.. I forholdet til Grønland, er det dog mest Ungarn og Tyrkiet der er tilbageholdende aktivt (Vil ikke blande sig...... ) Imens de baltiske lande og øst landende, ikke siger ret meget, hvilket nok i høj grad skyldes at de pt. er ret afhængige af USA i forhold til baser og tropper - så de vil ikke offentligt ligge sig ud med Trump.

De lande har nok bare ikke samme moralske kompas, førend det giver dem selv problemer i en situation.
Nej jeg tænker også den italienske højrefløj ville have en lidt anden tilgang, hvis det USA kom og sagde de ville have Sardinien (som også har lidt en selvstyre-status) for at sikre sikkerheden i Nordafrika og Mellemøsten.

Nej jeg tænker også den italienske højrefløj ville have en lidt anden tilgang, hvis det USA kom og sagde de ville have Sardinien (som også har lidt en selvstyre-status) for at sikre sikkerheden i Nordafrika og Mellemøsten.

Bare vent. Han stopper ikke ved Grønland.

Det tænker jeg efterhånden må gå op for de fleste, også alle dem i Sydeuropa som sidder og gemmer sig, udover når de skal modtage eu checken.

Enig langt hen ad vejen.. I forholdet til Grønland, er det dog mest Ungarn og Tyrkiet der er tilbageholdende aktivt (Vil ikke blande sig...... ) Imens de baltiske lande og øst landende, ikke siger ret meget, hvilket nok i høj grad skyldes at de pt. er ret afhængige af USA i forhold til baser og tropper - så de vil ikke offentligt ligge sig ud med Trump.
Hvis jeg ikke husker forkert, så var i hvert fald Estland klar til at sende tropper til Grønland og var med i koordineringen. Jeg mener også Donald Tusk har været på banen for Polen og meldt klart ud. Det ser nok lidt værre ud med Ungarn som sædvanligt. Dertil kommer de Sydeuropæiske lande som ofte mest er dem selv nærmest (Italien, Grækenland, Spanien). Indimellem tænker jeg vi burde omkalibrere EU til noget andet = f.eks. Norden+Tyskland+Polen+Frankrig+UK+Canada som vi har et stort fælles værdisæt med. På den anden side, så forsøger vi at få de andre med i vores (måske den rigtige) retning og det tager tid.

Jeg kan simpelthen ikke greje Trump. Indimellem virker det som om han enten går Putins ærinde, ønsker USA ud af Nato eller bare ønsker de tre supermagter sætter sig tungt på hver deres del af verdenen og så kan vi andre sejle vores egen sø. Vil han ud af Nato - så er det ekstremt vigtigt at få fingrene i Grønland først. Måske det er ønsket fra hans inderkreds som gerne vil have mineraler ud af undergrunden men jeg tvivler på resten af demokratiet gerne vil den vej. Han er i hvert fald irriteret på EU og gør hvad han kan for at splitte unionen - det er sgu også irriterende, at skulle forhandle med nogen som har stor magt;) Et af hans problemer kan blive, at Kina ligner en mere og mere attraktiv partner fremadrettet som man kan lave aftaler med.

Bottomline - det kan blive meget værre herfra og det kan sagtens gå ud over VM. Verdenen virker i opbrud og den (forholdsvise) fred vi har set de sidste mange år, virker som om den er på vej ud med badevandet😡 Bare se den tale fra Mark Carney fra Canada i går - den kan sagtens vise sig, at gå over i historiebøgerne. Der går lidt for meget politik i den - sorry.

Det bedste eksempel på det som Stone Cold mener, som jeg læser det, er VM i Qatar. For der blev råbt og sagt en masse, men det var kun fra lande i det nordlige/vestlige europa. Ikke engang et samlet UEFA. Lande som Italien, Balkan landende, østlige del af central europa sagde intet. Heller ikke fra andre verdensdele. Netop fordi at der rundt omkring i verden ikke er samme (gode) moralske kompas som i vores del af verden. Set på verdensplan er jeg sikker på at man vil betegne VM i Qatar som en succes.

Derudover så er debatten omkring UEFA skulle trække sig også meget problematisk - netop fordi alle landene i Europa ikke snakker med fælles stemme lige pt.
Jeg ved ikke hvad man mente ret mange steder, men det er muligvis rigtigt. Jeg erindrer nu heller ikke at DBU var så meget imod det, det var vel mere en del af befolkningen og nogle i medierne der stillede kritiske spørgsmål så de var nød til at forsvare det.

Det er ingen hemmelighed at jeg synes Danmarks udenrigspolitik er hyklerisk og fuldstændig fritaget for moral og etik, men jeg tror i det hele taget man skal være lidt forsigtig med at konstatere at vores moralske kompas er bedre end andre steder. I de lande jeg har boet med større korruption er der heller ikke ret mange der synes det er godt. Man accepterer at det er det man lever i eller man retfærdiggør det hvis man i den modtagende ende, men det vil også ofte være systemer der er sat op til at fremme snarere end minimere korruption fordi der er nogle der har gavn af at det er sådan.

Der var en der skrev en PhD for nogle år siden om hvordan enevælden havde spillet en rolle i at Danmark var blevet særligt ukorrupt, så det er på en måde lidt paradoksalt, med noget der kan udvikles over lang tid og bliver kulturelt i den forstand at de fleste slet ikke overvejer at give eller modtage direkte bestikkelse. Jeg tror dig ikke man skal forlade sig på at det så altid vil være sådan af særligt ophøjede moralske grunde.

Vi tænker sikkert hver især at vi ville sige nej til bestikkelse, men hvis risikoen ved det var meget lille og der ikke var gennemsigtighed i systemet, ville der være mere korruption og hvis vi ikke havde tillid til at resten af systemet er (generelt) ukorrupt, ville det til sidst være svært at undgå en eller anden form for korruption (det er også derfor det er enormt farligt når politikerne vil have mere lukkethed overfor journalister og når de slipper afsted med syltekrukker og glemte undersøgelser og slettede sms'er osv. Og korruption er naturligvis også andet end pengesedler i brune konvolutter.)

Helt præcist. Infantino og FIFA toppen har egentlig "bare" accepteret, at størstedelen af verden driver forretning på en noget anderledes måde end vi gør i det nordvestlige Europa. Heroppe rynker vi på næsen og kalder det korruption. I andre dele af verden er det egentlig bare en naturlig del af forhandlingerne.

Jeg synes det er pisse irriterende, men jeg kan godt se, at hvis vi mener noget med, at fodbold er for alle, så kan vi ikke udelukke alle dem, der ikke lever op til vores krav om ærlighed og menneskerettigheder - så bliver VM en ret lille turnering.
Jeg har ikke løsningen.
Mit svar før var selvfølgelig for sjov fordi jeg tænkte det nok ikke var det du mente, men ovenstående har jeg også lidt svært ved at læse som andet end at du mener at korruptionen er imod hans egentlige ønske og at alt andet ville udelukke en masse lande fra fællesskabet. FIFA er en korrupt organisation og Infantino kunne kun komme op og blive præsident fordi han er korrupt, men er det du mener ikke bare at det er svært at lave en global organisation med den form for økonomi, der fungerer uden korruption? Det er det selvfølgelig. Jeg tror dog godt at man kan mindske det noget, Infantino er trods alt også ret ekstrem, men det kræver at der kommer noget nedefra, der tvinger nogle vigtige medlemslande til at kræve reformer og større gennemsigtighed. Den overdrevne og åbenlyse korruption kan måske hjælpe det på vej (ligesom med Trump, nu synes de heller ikke de behøver at skjule eller forsvare det længere.)

Jeg ved ikke hvad man mente ret mange steder, men det er muligvis rigtigt. Jeg erindrer nu heller ikke at DBU var så meget imod det, det var vel mere en del af befolkningen og nogle i medierne der stillede kritiske spørgsmål så de var nød til at forsvare det.

Det er ingen hemmelighed at jeg synes Danmarks udenrigspolitik er hyklerisk og fuldstændig fritaget for moral og etik, men jeg tror i det hele taget man skal være lidt forsigtig med at konstatere at vores moralske kompas er bedre end andre steder. I de lande jeg har boet med større korruption er der heller ikke ret mange der synes det er godt. Man accepterer at det er det man lever i eller man retfærdiggør det hvis man i den modtagende ende, men det vil også ofte være systemer der er sat op til at fremme snarere end minimere korruption fordi der er nogle der har gavn af at det er sådan.

Der var en der skrev en PhD for nogle år siden om hvordan enevælden havde spillet en rolle i at Danmark var blevet særligt ukorrupt, så det er på en måde lidt paradoksalt, med noget der kan udvikles over lang tid og bliver kulturelt i den forstand at de fleste slet ikke overvejer at give eller modtage direkte bestikkelse. Jeg tror dig ikke man skal forlade sig på at det så altid vil være sådan af særligt ophøjede moralske grunde.

Vi tænker sikkert hver især at vi ville sige nej til bestikkelse, men hvis risikoen ved det var meget lille og der ikke var gennemsigtighed i systemet, ville der være mere korruption og hvis vi ikke havde tillid til at resten af systemet er (generelt) ukorrupt, ville det til sidst være svært at undgå en eller anden form for korruption (det er også derfor det er enormt farligt når politikerne vil have mere lukkethed overfor journalister og når de slipper afsted med syltekrukker og glemte undersøgelser og slettede sms'er osv. Og korruption er naturligvis også andet end pengesedler i brune konvolutter.)

Mit svar før var selvfølgelig for sjov fordi jeg tænkte det nok ikke var det du mente, men ovenstående har jeg også lidt svært ved at læse som andet end at du mener at korruptionen er imod hans egentlige ønske og at alt andet ville udelukke en masse lande fra fællesskabet. FIFA er en korrupt organisation og Infantino kunne kun komme op og blive præsident fordi han er korrupt, men er det du mener ikke bare at det er svært at lave en global organisation med den form for økonomi, der fungerer uden korruption? Det er det selvfølgelig. Jeg tror dog godt at man kan mindske det noget, Infantino er trods alt også ret ekstrem, men det kræver at der kommer noget nedefra, der tvinger nogle vigtige medlemslande til at kræve reformer og større gennemsigtighed. Den overdrevne og åbenlyse korruption kan måske hjælpe det på vej (ligesom med Trump, nu synes de heller ikke de behøver at skjule eller forsvare det længere.)
Jo, det er det jeg mener. Jeg tror ikke man kan lave en verdensomspændende organisation med medlemslande, hvor langt de fleste lande har et mere afslappet forhold til korruption end vi har. Vi kan ikke tvinge "vores måde" igennem på FIFA niveau.
Jeg tror ikke Infantino selv er klar over, hvor korrupt han er. Det er jo det, der sker, når folk er så længe i en organisation - de mister blik for, hvad der er galt med organisationen.

Alle lande har selvfølgelig deres egne interesser, Ungarn har deres alliance med Rusland som gerne vil tage Ukraine på samme måde som USA vil tage Grønland, Tyrkiet har også deres interesser i Syrien bl.a. og ikke så megen glæde af Grønland, mens nogle lande i Europa selvfølgelig kan se en strategisk og økonomisk fordel i det, Storbritannien har måske nogle interesser i Guyana de føler er truet eller hvad nu hvis Milei betaler nogle af de milliarder USA har givet dem tilbage til Trump for en invasion af Falklandsøerne hvis man skal overveje hvad den slags kan ende med, osv. Der er naturligvis også mange der af forskellige grunde gerne vil bevare Nato.

Det er klart, den Europæiske højrefløj, inklusiv i Danmark, der fundamentalt set er enige med Trump og som har vejret morgenluft med udviklingen derovre, har selvfølgelig et problem når det pludselig kolliderer med deres egen nationalisme.

Tjoo, de forsøgte med små protester og der var ikke meget tvivl om at de var imod den måde det var gjort på.. At man så ikke turde gøre så meget, fordi man alligevel jo gerne ville med til festen, og ikke var klar på at tage de ofre det måtte være, er en anden. Er ret sikker på man var imod måden det blev givet til Qatar og hvordan de havde bygget op osv.

Tjoo, den er i hvert fald anderledes, for hvad der er "bedre" er jo individuelt osv. Forskellen på de lande du har boet i og her er jo netop at man acceptere det i de lande, hvor mit indtryk er at det ikke er acceptabelt i befolkningen er. Bare til sammenligning ligge Danmark nummer 1 på de lister jeg kan finde over mindst korrupte lande.. Det er vel netop en DEL af Moral og Etik (ikke alt)

Og så skal vi ikke begynde på Danmarks udenrigspolitik eller politiske inkompetancer... "vi nedsætter et udvalg/Arbejdsgruppe" er blevet det nye motto.

Enig

Jeg tror først det er muligt at lave en verdensomspændende organisation (bygget på vækst) uden korruption, når de værdier der er i Vesten, her specielt Nordeuropa, Schwiez, Luxemboug, Irland og Holland (for at tage nogle) er mere udbredt.
Så det er vel det der er problemet, at befolkningen alle steder ser forskelligt på hvad der er okay - altså det moralske værdisæt.

Der var spørgsmålet til kulturministeren

Regeringen har samtaler med mange lande om løsninger på de nuværende problematikker, men boykot af VM i fodbold til sommer er pt. ikke en af dem. Så synes jeg i øvrigt, vi skal huske på, at Danmark endnu ikke er kvalificeret til VM-slutrunden – hvilket jeg som kæmpe fodboldfan selvfølgelig håber, vi gør.'

Hvis Trump på den ene eller anden måde indtager Grønland inden VM, så kommer Danmark selvfølgelig ikke til at deltage i et VM på amerikansk grund, og jeg tror egentlig, at de store europæiske nationer i det scenarium også vil boykotte. Det ligger i forlængelse af den måde, man behandlede Rusland efter invasionen i Ukraine. Det er egentlig ikke fordi, jeg tror Frankrig m.fl. kerer sig om anstændighed og moral eller Grønland som sådan. Men alle røde linjer bliver totalt opløst i den situation, og hvad så med Kina og Taiwan...? Og hvad så derefter...?

Bottomline - det kan blive meget værre herfra og det kan sagtens gå ud over VM. Verdenen virker i opbrud og den (forholdsvise) fred vi har set de sidste mange år, virker som om den er på vej ud med badevandet😡 Bare se den tale fra Mark Carney fra Canada i går - den kan sagtens vise sig, at gå over i historiebøgerne. Der går lidt for meget politik i den - sorry.
Du kan dog også hæfte dig ved at Carney trods alt anerkender noget hykleri. Det er en enormt farlig situation, men Folkeforbundet og FN blev skabt på ruinerne af første og anden verdenskrig, men i høj grad af og for kolonimagterne, og hvis det er truslen om krig, der nu skal til for at få os til at styrke fremfor at underminere international lov og til at erkende at de værdier vi ynder at hylde også skal gælde andre end os selv og når de er ubelejlige for os, kan man måske netop undgå en tilsvarende katastrofe. Jeg tror ikke vores politikere helt er der endnu, men nogle gange er det sikkert erkendelsen af at man ikke er de stærkeste, der skal til for at fremtvinge mere ligeværdighed og samarbejde. Jeg stoler ikke så meget på de store lande i Europa og tiden må vise om det kan gøres uden krig, men isoleret set er det nok meget godt at vi gør os mere uafhængige af USA.

Jo, det er det jeg mener. Jeg tror ikke man kan lave en verdensomspændende organisation med medlemslande, hvor langt de fleste lande har et mere afslappet forhold til korruption end vi har. Vi kan ikke tvinge "vores måde" igennem på FIFA niveau.
Jeg tror ikke Infantino selv er klar over, hvor korrupt han er. Det er jo det, der sker, når folk er så længe i en organisation - de mister blik for, hvad der er galt med organisationen.
Jeg synes bare det er forkert at gøre det til et spørgsmål om at vi som land eller befolkning har en højere moral end andre. FIFA er trods alt også fundamentalt en europæisk organisation med en europæer i spidsen. Ikke helt tilfældigt placeret i Schweiz. Danmark er lidt ligegyldige i de fleste sammenhænge, men hvis vi i Europa faktisk ville, kunne vi også godt gøre Fifa mindre korrupt. Og jeg tror da der er større sandsynlighed for at Spanien ville reagere end en del lande længere mod nord. I de nationale forbund tror jeg dog kun måske at Klaveness ville være villig til at ofre noget.

Infantino vil måske ikke kalde det korruption for han synes naturligvis at det er helt i orden, men han er nok klar over hvordan det fungerer. Han synes nok ikke der er noget galt med organisationen. Men altså Trump vil jo sikkert heller ikke kalde sig selv korrupt...

Tjoo, de forsøgte med små protester og der var ikke meget tvivl om at de var imod den måde det var gjort på.. At man så ikke turde gøre så meget, fordi man alligevel jo gerne ville med til festen, og ikke var klar på at tage de ofre det måtte være, er en anden. Er ret sikker på man var imod måden det blev givet til Qatar og hvordan de havde bygget op osv.
Mit indtryk er at de kun sagde det de følte var nødvendigt og aldrig ville have sagt det mindste hvis ikke de blev tvunget til det. Det er da heller ikke nemt at definere hvor grænsen for et acceptabelt værtsland skal gå, men Fifa som organisation kan reformeres og jeg er ikke overbevist om at Møller er en der gør det indefra.

Tjoo, den er i hvert fald anderledes, for hvad der er "bedre" er jo individuelt osv. Forskellen på de lande du har boet i og her er jo netop at man acceptere det i de lande, hvor mit indtryk er at det ikke er acceptabelt i befolkningen er. Bare til sammenligning ligge Danmark nummer 1 på de lister jeg kan finde over mindst korrupte lande.. Det er vel netop en DEL af Moral og Etik (ikke alt)

Og så skal vi ikke begynde på Danmarks udenrigspolitik eller politiske inkompetancer... "vi nedsætter et udvalg/Arbejdsgruppe" er blevet det nye motto.
Arbejdsgrupper er et effektivt våben - men også lidt bedre end at smide bomber som vi har gjort andre gange. Sammenhængende er komplicerede, men man kan da anføre at vi i Vesten og dermed Danmark er ansvarlige for mange af de mest korrupte systemer rundt om i verden. Fundamentalt set er min oplevelse af mennesker ikke er så forskellige, men påvirkes af mange af de samme ting som kan være mere eller mindre tilstede. Netop korruption kan de fleste ret intuitivt forholde sig til et forkert - selv i USA vil de være ret enige om det trods årtiers propaganda, der gør nogle i stand til undskylde det hvis er på ens eget hold.

Jeg mener, at de europæiske nationer er nødt til at sige fra overfor FIFA af mange årsager udover Trump.

Vi har stadig stort set alt kapitalen på området. Uden EU landende er VM stort set værdiløst, rent spillemæssigt. Vi har alt for lidt indflydelse ift. hvor afgørende vi er for produkter.

Uden de europæiske lande dør VM.

Det er på tide at stille krav.
Jeg er meget enig. Det nager mig bare at Agent Orange fremfører lignende argument ift NATO.

Jeg er meget enig. Det nager mig bare at Agent Orange fremfører lignende argument ift NATO.

Med fare for at ryge OT, så er jeg ikke enig i, at USA har alt kapital i NATO. De er de eneste, der nogensinde har aktiveret artikel fem. Og deres politiske dagsorden legitimeres af opbakning fra NATO. Uden NATO tror jeg, de ville for voldsomt meget mere kritik for f.eks. Venezuela. Men ja. Agent Orange er da irriterende.

Med fare for at ryge OT, så er jeg ikke enig i, at USA har alt kapital i NATO. De er de eneste, der nogensinde har aktiveret artikel fem. Og deres politiske dagsorden legitimeres af opbakning fra NATO. Uden NATO tror jeg, de ville for voldsomt meget mere kritik for f.eks. Venezuela. Men ja. Agent Orange er da irriterende.

Uden USA vile Nato stadig være en stormagt militært.. Antal Personel, skibe, fly, tanks, artelleri osv, er der rigeligt af. Problemet er nok mere Bureukrati i frohold til beslutningerne. Og der ligger Atom åben hos Frankrig og England, ikke nær så mange som USA og Rusland, men stadig rigeligt... at Trump så mener USA er hele NATOs styrke står for hans egen regning.

Men ja, samlet er det end mere skræmmende trussel. :)

Riemer udtaler sig offentligt tøvende omkring at udtage Kasper Høgh. Han henviser til, at vi jo også har Dolberg, Biereth og Osula. Jeg har meget svært ved at forstå, hvis han ikke tager Høgh med til forhåbentlig to så afgørende kampe på bekostning af en af de tre.

- Mika Biereth har scoret fem mål i sæsonen. Det er meget, meget lidt for en spiller, der i så udpræget grad er en fox in the box
- Osula har scoret fire mål i sæsonen. Han er spændende, men han har aldrig været med
- Dolberg har scoret ti mål i sæsonen, hvilket er pænt. Men kun tre i 2026. Han er en god linkup spiller, men han forsvinder også ofte ud af kampene.

Jeg har svært ved at se nogle af de tre komme på banen i stedet for Højlund og gøre en væsentlig forskel. Høgh er on fire, har scoret fem CL kasser i de sidste fem kampe. Selvom han vil være ny, og selvom det er nyt, han er så god, synes jeg helt klart, han skal udtages som den ene af de tre angribere, der forventeligt bliver plads til.

Riemer udtaler sig offentligt tøvende omkring at udtage Kasper Høgh. Han henviser til, at vi jo også har Dolberg, Biereth og Osula. Jeg har meget svært ved at forstå, hvis han ikke tager Høgh med til forhåbentlig to så afgørende kampe på bekostning af en af de tre.

- Mika Biereth har scoret fem mål i sæsonen. Det er meget, meget lidt for en spiller, der i så udpræget grad er en fox in the box
- Osula har scoret fire mål i sæsonen. Han er spændende, men han har aldrig været med
- Dolberg har scoret ti mål i sæsonen, hvilket er pænt. Men kun tre i 2026. Han er en god linkup spiller, men han forsvinder også ofte ud af kampene.

Jeg har svært ved at se nogle af de tre komme på banen i stedet for Højlund og gøre en væsentlig forskel. Høgh er on fire, har scoret fem CL kasser i de sidste fem kampe. Selvom han vil være ny, og selvom det er nyt, han er så god, synes jeg helt klart, han skal udtages som den ene af de tre angribere, der forventeligt bliver plads til.

Jeg er lidt skeptisk i forhold til Høgh. Jeg ser absolut ingen garanti for, at han kan overføre sit niveau til en anden spillestil og andre spillere, der ikke kender ham og hans løbemønstre.

Jeg er lidt skeptisk i forhold til Høgh. Jeg ser absolut ingen garanti for, at han kan overføre sit niveau til en anden spillestil og andre spillere, der ikke kender ham og hans løbemønstre.

Jeg kan sagtens følge din skepsis, og jeg er også selv bekymret i den retning. Men Biereth og Dolberg har heller ikke just fungeret på landsholdet under Riemer. Jeg ville derfor vælge den angriber, der scorer kasser mod Atletico, Sporting, Inter og City. Man kan have en vis tiltro til, at han sparker bolden ind, hvis han får chancen. Den tiltro har jeg slet ikke med de tre andre.

BT Fodbold havde en podcast med Riemer for nylig, hvor han lød rigtigt meget som om, han ville tage Høgh med. Han gik så langt som til at sige, at han garanterede, at der kom en debutant med, da han blev spurgt til Høgh. Jeg er heller ikke sikker på, at Høghs karriere bare går mod stjernerne herfra, men der er mål i angribere med selvtillid. Biereth gik jo også direkte ind og scorede, da han var i sin gode periode, ligesom Højlund gjorde, da han først kom ind på landsholdet. Så Høgh kan sagtens være manden, som redder Danmark til VM i 2026, uden at han derfor nødvendigvis kommer til at få en stor landsholdskarriere derefter.

Latest posts

Back