New posts

Ny Ceres Park

• Thread starter Thread starter mono
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 9K
  • Views Views: Views 784K
Ny Ceres Park
Supertanker analogien er ofte blevet brugt om AGF, lad os h?be det passer, at n?r en supertanker f?rst er kommet op i fart, s? tager det lang tid at f? den stoppet.

Jeg venter dog stadig p?, der sker et eller andet helt vanvittig negativt, for alt den medgang kan jo ikke passe, right?

Martin Hansen said:
Supertanker analogien er ofte blevet brugt om AGF, lad os h?be det passer, at n?r en supertanker f?rst er kommet op i fart, s? tager det lang tid at f? den stoppet.

Jeg venter dog stadig p?, der sker et eller andet helt vanvittig negativt, for alt den medgang kan jo ikke passe, right?

Efter 23 ?r med n?sten kun modgang, s? lyder 23 ?rs medgang nu meget fair i mine ?rer  ;)

SteenA said:
Martinstranger date=1597829927 said:
DBU ?nsker ogs? at rykke sit hovedkvarter fra Br?ndby til kontorer ved siden af Parken i K?benhavn. Her skal ogs? v?re plads til Divisionsforeningen og Kvindedivisionsforeningen.
Jeg ved ikke, om Br?ndby ligefrem har tjent penge p? at have DBU som naboer, men det her m? alligevel v?re en nyhed der g?r ondt p? vestegnen. F?rst og fremmest er de p? vej til at miste status som nr. 2 stadion i Danmark, med de muligheder der er for at tjene penge/status p? landskampe.
De har vel ikke haft ret mange direkte indt?gter i hvert fald og Br?ndby stadion er vel heller ikke blevet brugt s?rlig ofte til landskampe - n?r landsholdet tager ud i landet skal de prim?rt vest for Storeb?lt - s? umiddelbart har det nok ikke den store betydning. Br?ndby IF forsvinder heller ikke lige s?dan for de har stadig traditionerne og mange fans, men i det store billede p? l?ngere sigt kan det ses som et element i en udvikling der kan blive problematisk for Br?ndby. Fodboldens Hus er trods alt med til at give lidt ekstra aura af fodbold i forstaden. Udviklingen har v?ret at de var f?rende, derefter lige med FCK, s? en masse kaos, s? et par s?soner i toppen og nu en placering i subtoppen. Hvis de nu skal til i h?jere grad at s?tte t?ring efter n?ring og ikke bare f?r pumpet millioner ind fra Jan Bech, synker de m?ske ned i brede midterfelt, hvor der ikke engang er sikkerhed for top-6 hvert ?r l?ngere. Sp?rgsm?let er s? hvor stort et naturligt tilskuergrundlag der er og om de altid kan finde de helt store sponsorer og nogle der vil investere mange penge i klubben osv eller om de kan risikere at ende som en mere fast del af det samme lag som fx AaB og OB. Sidstn?vnte f?r n?rhed til et forsknings- og udviklingscenter, som m?ske kan v?re en fordel selvom de forh?bentlig ikke f?r lov til at hijacke det som de har pr?vet f?r.

Samtidig konsoliderer FCM sin position i toppen og kan m?ske holde den i mange ?r og s? det det drejer sig om: AGF, hvor et nyt stadion og mere konsolideret center for fodbolden i Vestdanmark spiller lidt ind i en udvikling hvor AGF i endnu h?jere grad bliver den store klub udenfor K?benhavn bortset fra i f?rste omgang det sportslige, hvor AGF-FCK, ?rhus-K?benhavn, Vest-?st, vil kunne blive den store kamp i dansk fodbold. Br?ndby-FCK kan miste noget af hypen - den er i forvejen ikke den samme n?r det ikke helt er topkamp - og Br?ndby kan blive udfordret ift altid at spille p? bedste sendetidspunkt osv. Noget af det her er selvf?lgelig det samme som JN henviste til da han sagde at FCM ikke var glade for planerne om nyt stadion i ?rhus. Der er s? lidt plads i toppen og AGF har de grundl?ggende foruds?tninger der g?r klubben til en naturlig del af den, s? der er mange klubber der m? kigge nerv?st til det der foreg?r i ?rhus. Det drejer sig ogs? om klubber som AaB og OB, der dermed f?r sv?rere ved at poppe op en gang imellem og en af grundene til at PO-k?bet er s? alvorligt et signal. Vi taler ikke indenfor de n?ste par ?r f?r det hele er ?disrupted? s? der kan ske meget i mellemtiden, pludselig f?r en klub m?ske tilf?rt en masse penge osv, men det er en sp?ndende udvikling som AGF-fan.

[member=44]Winther[/member]

Super indl?g! Jeg har virkelig sv?rt ved at se, hvad der i det lange l?b - og hvis AGF's ledelse holder kursen - kan holde FCM over os i hakkeordnen. Det eneste, de for alvor har p? os lige nu, er (1) mere veletableret topklassetalentarbejde; (2) bedre (og mindre ?konomisk belastende) stadionforhold; og IS?R (3) evnen til at lave rigtigt store salg.

Holder den nuv?rende tendens kan jeg simpelthen ikke se, hvordan de skal kunne forhindre, at deres fordele forsvinder lige s? stille. Og p? alle andre parametre har AGF klart bedre foruds?tninger.

Ok, m?ske er ovenst?ende LIDT farvet af, at jeg HADER den klub (og i s?rdeleshed Rasmus F*cking Ankersen) s? intenst.  :P

Rockstr?m date=1598252292 said:
Super indl?g! Jeg har virkelig sv?rt ved at se, hvad der i det lange l?b - og hvis AGF's ledelse holder kursen - kan holde FCM over os i hakkeordnen. Det eneste, de for alvor har p? os lige nu, er (1) mere veletableret topklassetalentarbejde; (2) bedre (og mindre ?konomisk belastende) stadionforhold; og IS?R (3) evnen til at lave rigtigt store salg.

?Det eneste? ;) Vi er enige, men de forhold du n?vner viser der trods alt er noget af et bjerg at bestige. Og det er ogs? lidt et bjerg hvor FCM er l?ngere fremme p? stien p? den m?de, at bjerget starter lidt mere fladt inden det bliver stejlere, s? i starten er det nemmere at indhente nogle kilometer, dvs komme t?ttere p? sportsligt. Den ?konomiske afstand er stadig blevet ?get selvom vi har rykket os relativt mere, men grundlaget er ved at v?re der for for alvor at hale ind p? dem og vores grundforuds?tninger er bedre. En (4) kunne ogs? v?re en ejer der er klar til at smide endnu flere penge i spillerbudgettet, direkte eller indirekte, men nu slap vi da for Brentford i Premier League og AGF f?r ogs? lidt ind udefra p? den m?de. Med mulighed (tror jeg fortsat) for en st?rre investering n?r der st?r et nyt stadion. Men det er klart at store bel?b fra velg?rere andre steder er sv?rt at konkurrere imod, s? en Red Bull Aalborg kan ogs? spolere meget.

Jeg har lyst til lige at smide Mortens Bruun?s blogindl?g som TLassen linker til i en anden tr?d herind ogs?: Bruuns blog: Transferbombe smadrer hierarkiet i Superligaen | BT Superligaen...
Det er lidt samme konklusion ift hvad det k?ber indikerer i en st?rre sammenh?ng. Og det er v?rd at notere sig at det ikke bare er bordet der er vendt, AaB har jo aldrig kunnet k?be vores bedste spillere (de gode fra toppen der trods alt har v?ret de seneste ?r.) Gad vide om FCM p?nser p? at fors?ge at k?be en af vores for lige at vise at de er foran - deres bud p? Tibbling for et par s?soner siden var vel i den kategori.

Med tiden har AGF rigtig gode foruds?tninger for at overhale FCM og det kan blive et selvforst?rkende problem for dem hvis de ikke er med helt fremme. Men det er noget ude i fremtiden. F?rste skridt er at distancere klubber som OB og AaB og det er forh?bentlig det vi s? sm?t er i gang med.

I ?vrigt: Der var en diskussion om hvor optimistisk man kunne tillade sig at v?re p? baggrund af ?n s?son i top-6. De sportslige resultater er efter min mening n?sten det mindste af grundlaget for optimismen, det handler meget mere om alt det der foreg?r udenfor banen og omkring holdet. Det skal selvf?lgelig ogs? manifestere sig i bedre sportslige resultater, men skulle det g? en smule d?rligere denne s?son end sidste ?ndrer det ikke p? det store billede.

Winther said:
Vi er enige, men de forhold du n?vner viser der trods alt er noget af et bjerg at bestige.

H?! Jeg er helt sikkert jubeloptimist, men jeg synes jo netop, bjerget er til at binde an med... :)

Det med stadion er som bekendt et sp?rgsm?l om tid. Deres lille m?gpotte vil ikke se, hvad der ramte det. Den halve mia. fra Lind og Salling g?r jo en k?mpem?ssig forskel for de forventninger, man kan have. Ogs? til hvilke betingelser AGF vil blive tilbudt som brugere.

I forhold til talentarbejdet synes jeg jo, takterne har v?ret positive l?nge, og AGFs foruds?tninger med hensyn til opland, hvor meget byen tr?kker osv. er alt andet lige bedre.

Store salg har man ikke, f?r man pludselig har dem. Kurven peger for mig at se i retning af, at det er et sp?rgsm?l om tid for GF. Og FCM laver ikke en S?rloth igen lige forel?big. Det var et enkeltst?ende svineheld.

Og s? er der den med Benham... Alts?, hvis han ikke havde Brentford, ville jeg v?re mere bekymret. Jeg tror ikke rigtig p?, at han kommer til at pumpe store bel?b i deres kasse igen. Det var formentlig en engangsting for at f? dem derhen, hvor de passer til det, han skal bruge dem til. Om de p? langt sigt er nummer to eller fem-seks i det danske hierarki, tror jeg ikke betyder nok for ham til at begrunde store kontinuerlige indspr?jtninger udefra.

Som sagt, jubeloptimist... :)

PS: Red Bull? God forbid!

Rockstr?m said:
Og s? er der den med Benham... Alts?, hvis han ikke havde Brentford, ville jeg v?re mere bekymret. Jeg tror ikke rigtig p?, at han kommer til at pumpe store bel?b i deres kasse igen. Det var formentlig en engangsting for at f? dem derhen, hvor de passer til det, han skal bruge dem til. Om de p? langt sigt er nummer to eller fem-seks i det danske hierarki, tror jeg ikke betyder nok for ham til at begrunde store kontinuerlige indspr?jtninger udefra.
FCM er n?ppe hans f?rsteprioritet s? det s?tter sine begr?nsninger. Det Brentford ville kunne tjene i PL skulle vel ogs? bruges p? at forst?rke dem til ikke at ryge ud igen p? r?v og albuer, min frygt var mere at der s? ville komme flere bedre spillere i overskud som kunne komme forbi FCM og bel?bene i PL er s? store at det ville v?re h?nd?rer at sige FCM bare kan satse ekstra og risikere et underskud p? 50 mio. Tiden vil vise hvor meget han vil investere hvis der kommer konkurrence op bagfra, lige nu er der kun FCK, s? det skal m?ske b?de v?re AGF og fx Br?ndby der indhenter eller overhaler dem og det bliver nok ikke de n?ste par ?r. Men klart de begynder at miste meget hvis de falder lidt ned i r?kken fordi de grundl?ggende er en mindre klub der er pumpet godt op.

Rockstr?m said:
PS: Red Bull? God forbid!
Som jeg skrev et andet sted kunne Red Aalborg bedre g? an, men den slags ville v?re et problem for vores konkurrenceevne p? flere m?der. Man har indtryk af at flertallet af klubberne efterh?nden leder efter investorer udefra for at kunne f?lge med ?konomisk, hvis de ikke allerede har fundet en og tilsvarende med flere klubber i 1. og 2. division. Hvis det lykkes en af dem at finde de store penge kan det blive et problem for os. Hvis teorien om at der ogs? kan komme noget ekstra ind her ifb med nyt stadion osv er korrekt er vi dog ogs? i en helt anden situation end de klubber der kommer med hatten i h?nden. Det er fantastisk hvis det kan g?res med alle de sm? aktion?rer og de nuv?rende st?rre ejere m?ske bare smider lidt ekstra i, men jeg tror i hvert fald der vil v?re grundlag for en ?alvorlig? investering, der kan flytte os det sidste stykke op i toppen, der ellers er vanskeligt at klare med mere organisk v?kst.

Last edited:
Så er der sat gang i en visionskonkurrence vedr. projekt Kongelunden.

Visionskonkurrence for Kongelunden - konkurrenceprogram

Selve konkurrenceprogrammet: Visionskonkurrence for Kongelunden - konkurrenceprogram

Forslag skal indsendes senest den 30. oktober. Man henvender sig til arkitekter, by- og projektudviklere og andre der beskæftiger sig professionelt med udvikling, der er relevant for visionskonkurrencen.

Man har sat følgende forudsætninger, kaldet benspænd:

- Alle nuværende funktioner og eksisterende sportsanlæg skal som udgangspunkt indeholdes i Kongelundens område.
- Tivoli, Jydsk Væddeløbsbane, Aarhus Cyklebane og Aarhus stadion må ikke flyttes til nye placeringer.
- På Jydsk Væddeløbsbane skal de nuværende funktioner fortsat kunne afvikles som i dag, men det er ikke udelukket at der kan ske omrokeringer og forbedringer på arealet.
- Der skal i forslagene, på niveau for en visionskonkurrence, indtænkes løsninger for parkering, mobilitet og logistik som svarer til områdets ideer og anvendelse. Logistik og parkering er en stor udfordring i Kongelunden i dag og vi efterspørger at man forholder
sig til principper for trafik, tilkørsel og parkering.
- Løsningsforslagene skal forholde sig til Kongelundens område som en del af Aarhus by. Kongelunden er omgivet af meget forskellige bykvarter med hver sin identitet, fysik og befolkningssammensætning. Ligeledes er der indgange til Kongelunden som
potentielt har hver sin styrke karakter, og zoomer man endnu længere ud, vil man forstå at Kongelunden er en slags trædesten mellem midtby, forstad skov og hav. Det forventes at man i forslaget forholder sig til de overordnede identitetsmæssige sammenhænge og de konkrete fysiske overgange.

Last edited:
Ja, der står at kommunen har afsat 250 mio kr således at budgettet er oppe på 750 mio kr.

(...) »Til arbejdet indhenter vi inspiration fra hele Europa. Der er mange spændende projekter, og vi lader os bl. a. inspirere af Eleda Stadion i Malmø, Groupama Arena i Budapest, Forest Green Rovers FC i den engelske by Straud og Johan Cruijff Arena i Amsterdam.»Til arbejdet indhenter vi inspiration fra hele Europa. Der er mange spændende projekter, og vi lader os bl. a. inspirere af Eleda Stadion i Malmø, Groupama Arena i Budapest, Forest Green Rovers FC i den engelske by Straud og Johan Cruijff Arena i Amsterdam. (...)

Der står ikke noget gennemgribende nyt, men dog et par interessante pointer:

- Der er udpeget en stadionudviklingsgruppe, med bla. Jacob Nielsen. Det fortæller da at AGF er stærkt med i processen. Da Kongelunden som case blev fremlagt, lød det lidt til et projekt hvor AGF ikke umiddelbart var med i processen.

- Man arbejder i to spor: 1: Stadion og 2: Helhedsplanen for området. Det indikeres ret kraftigt at stadion er længst i processen, samt den øvrige helhedsplan, afhænger en del af hvordan stadion byggeriet udarter sig. I foråret 2021 skal stadionbyggeri sendes i udbud.

At kommunen spæder i med 250 m er en nyhed fra foråret. Umiddelbart, tror jeg det var en præmis om tilsagnet fra Saling og Lind - at kommunen skød det samme i. Ligesom jeg tror det er en præmis fra dem, at stadion har første prioritet.

Af kommunens beløb, er de 50 mio afsat til infrastruktur (jeg havde forventet markant mere).
De lader sig blandt andet inspirere af disse arenaer:
  • Eleda Stadion i Malmø
  • Groupama Arena i Budapest (de kan bare kopiere dette stadion, så er jeg tilfreds)
  • Forest Green Rovers FC i den engelske by Straud
  • Johan Cruijff Arena i Amsterdam
Stadsarkitekten har på Kongelundens hjemmeside udtalt, at han gerne ser et stadion i træ... lad os håbe JN får sat en stopper for dette.

Latest posts

Back