New posts

Ny Ceres Park

• Thread starter Thread starter mono
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 9K
  • Views Views: Views 787K
Ny Ceres Park
Forarbejdet bliver vel ikke fremrykket? Er det ikke bare forbruget af penge, der bliver fremrykket? De har da i hvert fald ikke rykket den samlede plan og det er heller ikke helt efter mit temperament, at vi ikke kommer igang med et stadion-byggeri før tidligst i 2023 (og sandsynligvis senere).

Jeg noterer i øvrigt at den fine tidsplan man havde inde på kongelundens side, og som vi har linket til flere gange i denne tråd, nu ikke findes længere. Men måske ligger den et andet sted? Men det er selvfølgelig også en stress-faktor at der skal være en deadline...

Siden om projektets faser er rettet så sent som i går og melder stadig at stadion forventes færdigt i 2025.

Siden om projektets faser er rettet så sent som i går og melder stadig at stadion forventes færdigt i 2025.
Ok, det er da forholdsvis positivt i forhold til det link fra Tipsbladet, som jeg lige fandt - og som refererer til en tidsplan, som åbenbart eksisterede i maj sidste år.

Men jeg går ud fra at vi bliver meget klogere den dag der er truffet en endelig beslutning om stadion og der er en dato for første spadestik.

Jeg synes som regel altid at Zanka er god på landsholdet, så jeg kan godt forstå han er med.
Haha ja det er jo egentlig rigtig, også med Søren Larsen og andre sikkert. Lige siden Zankas gennembrud har jeg altid haft svært ved at finde ud af hvor god han egentlig er.

Men vi bliver nok også lidt farvet af han er så pisse arrogant ind i mellem.

Men meget flottere CV - end de to andre, og måske han også bare er endt lidt for højt ofte og derfor ikke slået til i udlandet.

Som jeg læste artiklen, er der ikke så meget nyhed i det andet, end at nu begynder penge at arbejde mere eller mindre som planlagt.
Aarhus Byråd har tidligere afsat i alt 200 mio. kr. til at gennemføre Vision Kongelunden for, samt yderligere 50 mio. kr. til nødvendig infrastruktur som eksempelvis parkering og mobilitet i Kongelunden. Det er de 200 mio. kr., man nu begynder at bruge af.
og
Pengene skal bruges til analyse, planlægning og projektering før 2024[...]
Det er altså kommunens indskud til alle de her ting rundt om stadion, og 'nyheden' er ret beset, at projektet følger planen.

Så ved I hvem der skal stemmes UD næste gang til byrådet.....

"Knud N. Mathiesen (DF) støttede også indstillingen, men mener, man bør finde en helt anden placering til et nyt stadion. - Jeg synes, vi skal gøre det godt for AGF, men der er også andre klubber, der vil få glæde af en anden placering med lettere adgang, mente han. Og Dorte Borgkvist (løsgænger) mente, at man burde spørge borgere i en afstemning, om kommunen skal bruge 250 mio. kr. på Kongelunden eller hellere på social- og ældreområdet?"

Utroligt hvad der skal arbejdes igennem og "smøres" for at få det til at lykkes.

Utroligt hvad der skal arbejdes igennem og "smøres" for at få det til at lykkes.
De forskellige politikere har selvfølgelig ret til deres holdninger og det er jo hele ideen med det repræsentative demokrati. Men det er lidt skidt, når nogle stadig ikke er klar over, hvad det er byrådet diskuterer. I "bedste" fald afspejler det bare at de taler til pressen / deres vælgere i stedet for at bidrage til behandlingen af et konkret forslag.

• Like
Reactions: fsc
De forskellige politikere har selvfølgelig ret til deres holdninger og det er jo hele ideen med det repræsentative demokrati. Men det er lidt skidt, når nogle stadig ikke er klar over, hvad det er byrådet diskuterer. I "bedste" fald afspejler det bare at de taler til pressen / deres vælgere i stedet for at bidrage til behandlingen af et konkret forslag.
Enig.
Men at begynde at foreslå/antyde at stadion kunne ligge i Langå så Randers og AGF begge kunne bruge det er sgu bare ikke så fedt. Eller menes der, at det skulle ligge anderledes i Aarhus så Aarhus Fremad bedre kunne bruge det? Jeg fatter det ikke helt.

Nuvel. De har selvfølgelig ret til deres mening, og deres indspark. Men man ser også bare, hvorfor det ofte er en god ide at nedsætte udvalg, som skal stå for den videre "drift" af projektet/arbejdet med det. Altså luft meninger, debatter, og lad det så gå i hænderne på dem der ved noget om det?

Eller fint. Jeg ved ikke om jeg er for hård nu her. Men suk altså. Var man ikke ude over placeringssnakken? Og var man ikke videre fra finansierings-spørgsmålet?
Og er det ikke blevet debatteret hvorvidt de 250 mio kr skal bruges på Kongelunden eller ældreområdet? Hvorfor er det overhovedet noget der skal bringes op igen?

Det sidste er simpelthen et populistisk forslag for fuld udblæsning. Jeg vil vædde med, at mindst 50% af grunden til at hun stiller det forslag er for egen vindings skyld, 25% er fordi hun hader sport og så måske 25% fordi hun vitterligt mener at det forbedre ældreområdet. Og så kan man diskutere hvor meget en engangsbetaling på 250 mio. kr. hjælper på den lange bane på social- og ældreområdet. Meningen med denne investering er jo også at gøre Aarhus mere attraktiv på sigt. Ved alle sådanne forslag bør man bare pege på Hernings investeringer og hvor mange penge det trækker til byen i form af arrangementer.
Ja, der er jo et segment man kan appellere til der synes sport er noget pjat eller at man ikke kan eller skal investere i andet end social- og ældreområdet og netop i denne sag er der en god chance for at kommentarerne bliver læst. Det lyder godt nok også på Simsek som om det sker ofte, så det får mig til at tænke at nogle af de folkevalgte ikke er helt seriøse i deres tilgang til det. De har da også skrevet læserbreve osv i processen, ham fra DF er vi da stødt på før om ikke andet, så det er jo heller ikke fordi de ikke er blev hørt internt og eksternt før.

Ja, der er jo et segment man kan appellere til der synes sport er noget pjat eller at man ikke kan eller skal investere i andet end social- og ældreområdet og netop i denne sag er der en god chance for at kommentarerne bliver læst. Det lyder godt nok også på Simsek som om det sker ofte, så det får mig til at tænke at nogle af de folkevalgte ikke er helt seriøse i deres tilgang til det. De har da også skrevet læserbreve osv i processen, ham fra DF er vi da stødt på før om ikke andet, så det er jo heller ikke fordi de ikke er blev hørt internt og eksternt før.
Det er ikke svært at finde ting der kan forbedres indenfor social- og ældreområdet, men det meste omhandler at have råd til at forbedre de "varme hænder", som især koster på ekstra personale/lønkroner og derfor ikke bliver løst med en engangsinvestering. Men uanset hvor god den debat kan være, så har en kommune bare en hel masse forskelligt at passe. Vi vil gerne have en infrastruktur der virker, vores børn skal have det godt, ligesom de ældre og svage selvfølgelig skal. Men vi vil også gerne have kultur, som i sidste ende er det som trækker mange af de stærke borgere til byen og får indbyggertallet og dermed den samlede skatteindkomst til at stige.

I det konkrete tilfælde har kommunen fået et tilbud om at lave kultur for min. 750 mio kr. for 1/3 af prisen. Det har selvfølgelig været en no-brainer for et flertal i byrådet. Men alt det er jo forlængst afklaret, så man kunne ønske at der ikke skal bedrives mere valgkamp på det på byrådsmøderne. Men sådan er politik jo. Det er en dejlig forenkling at gøre problemstillingen til et spørgsmål om der skal gives penge til firmaet AGF eller til oldemor på plejehjemmet (eller placere stadion et sted, hvor AGF ikke normalt spiller). Det er ofte de forenklinger som valgkampe handler om.

Man kan synes hende løsgængeren er en idiot. Men man kan også konstatere, at hver gang en kommune bruger en krone på noget udover det absolut nødvendige - om det at ændre storetorv, bygge en cykelsti, lave en skaterbane eller andet - så er de første ti kommentarer på Facebook “Hvorfor tænker I aldrig på de gamle??!!??”

Man kan synes hende løsgængeren er en idiot. Men man kan også konstatere, at hver gang en kommune bruger en krone på noget udover det absolut nødvendige - om det at ændre storetorv, bygge en cykelsti, lave en skaterbane eller andet - så er de første ti kommentarer på Facebook “Hvorfor tænker I aldrig på de gamle??!!??”
Jeg synes ikke det er idiotisk at stille spørgsmålet. Men når det hele er godkendt og skal arbejdes videre med, så er det vel ikke bare sådan at man kan blive ved med at stille spørgsmål ved det?

Men jeg har muligvis misforstået omstændighederne. Og trækker gerne kritikken tilbage.

Jeg synes ikke det er idiotisk at stille spørgsmålet. Men når det hele er godkendt og skal arbejdes videre med, så er det vel ikke bare sådan at man kan blive ved med at stille spørgsmål ved det?

Men jeg har muligvis misforstået omstændighederne. Og trækker gerne kritikken tilbage.

Pointen er bare: man kan vel ikke rigtigt fortænke politikere i at gå efter “hvad med de gamle”-stemmerne. Især når 60+ segmentet både er dem, der er bedst til at stemme og dem, der opstiller kandidater i partierne og dem, der i hvert fald i de fleste byråd fylder pladserne

Man forventer at være klar til borgerinddragelse til sommer https://jyllands-posten.dk/jpaarhus/aarhus/ECE12825484/kongelunden-holder-kortene-taet-til-kroppen/

Jeg kan frygte lidt for tidsplanen....

Venstres gruppeformand, Hans Skou, forventer inddragelse, så snart det kan lade sig gøre:
»Borgerinddragelse er utrolig vigtig, og det her projekt skal være et svendestykke i inddragelse. I øjeblikket er man er i gang med at lægge fundamentet på plads, og derefter har jeg en forventning om, at der bliver åbnet for dialog og inddragelse med borgerne, så snart det kan lade sig gøre af hensyn til corona,« siger Hans Skou.

Målet har tidligere heddet, at et nyt stadion skal stå klar i 2025, men på byrådsmødet onsdag sagde borgmester Jacob Bundsgaard: »Realistisk set er det i 2025/2026, vi har et færdigt stadion«.

Latest posts

Back